ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی طالبان: آمریکا نباید متخصصان افغانستان را خارج کند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان سه شنبه ۲۴ اوت/۲ شهریور ایالات متحده آمریکا را تهدید کرد که اگر مهلت ۳۱ اوت را برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان تمدید کند، «با تبعات آن مواجه خواهد شد». مجاهد گفت: «آنها هواپیما دارند، فرودگاه دارند. باید شهروندان و پیمانکاران خود را از اینجا خارج کنند». مقام‌های اروپا می‌گویند خروج کامل نیروهایشان تا ۳۱ اوت عملی نیست و این مهلت باید تمدید شود. سخنگوی گروه تروریستی طالبان همچنین گفت ایالات متحده آمریکا در حال خارج کردن «متخصصان افغان» از جمله قشر تحصیل‌کرده، مهندسان و پزشکان از افغانستان است و «ما از آن‌ها می‌خواهیم این روند را متوقف کنند». این اظهارات ممکن است در ادامه به ممانعت طالبان از خروج شهروندان افغانستان منجر شود. از زمان اشغال کابل توسط طالبان ۹ روز می‌گذرد. در این مدت بالغ بر ۵۰ هزار تن از شهروندان خارجی و افغان با خطوط هوایی از افغانستان خارج شده‌اند.

نماینده تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارشاد اسلامی: اسماعیلی به خاطر ریخت و پاش‌های مالی در دادسرای کارکنان پرونده باز دارد

سید علی یزدی‌خواه، نماینده تهران در جلسه علنی نوبت عصر سه‌شنبه ۲ شهریور مجلس شورای اسلامی در مخالفت با محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم گفت: «اسماعیلی معاون سیاسی - امنیتی استانداری اصفهان بود که بودجه خارج از شمول، بنا بر گفته برخی تا چند صد میلیون تومان در اختیار داشت. با این حال در آن زمان انضباط مالی در استانداری اصفهان مشاهده نمی‌شد. شاید او در بین معاونان و استانداران یکی از مدیرانی بود که بیشترین اعمال ماده ۹۱ را داشت.» یزدی‌خواه در ادامه افزود: «میزان بودجه استانداری اصفهان محدود بوده، حال که قرار است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با دارای ۸۵ درصد بودجه خارج از شمول در اختیار بگیرد تکلیف چه می‌شود؟ چون هیچ ترتیبات قانونی هم وجود ندارد. او می‌تواند با یک یادداشت مبلغی را به نهاد فرهنگی و موسسه‌ای در قالب کمک بدهد و نمی‌توان بر آن هم نظارت کرد. در زمان حضور ایشان در استانداری چند پرونده باز شد که در بسیاری از موارد پرونده آقای اسماعیلی مخدومه و او تبرئه شد. جز یکی دو پرونده که در دادسرای ویژه کارکنان دولت مفتوح است اما همه اینها نشان می‌دهد که انضباط مالی در زمان حضور ایشان در استانداری حاکم نبوده است.» در قانون بودجه بخشی با عنوان «خارج از شمول» وجود دارد که به رئیس دستگاه اختیار می‌دهد با یک امضاء و بدون هیچ ترتیبات قانونی از این بودجه استفاده کند. اسماعیلی که در سال ۱۳۵۴ متولد شده در سال‌های دهه ۱۳۷۰ متصدی سانسور آثار تولید شده تلویزیونی بود. او در دولت اول محمود احمدی‌نژاد معاونت فرهنگی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را به‌عهده داشت و سپس در دولت دهم به‌عنوان معاون سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی استاندار اصفهان به‌کار گرفته شد. پس از آنکه ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی را به عهده گرفت، اسماعیلی به عنوان مشاور فرهنگی و رئیس تحقیقات اجتماعی آستان قدس شروع به کار کرد. با آغاز به کار رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه، او نیز به قوه قضائیه رفت و به عنوان مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس قوه کار خودش را آغاز کرد. در روزهای گذشته نهادهای صنفی هنرمندان از جمله خانه سینما، تئاتر و موسیقی بیانیه‌هایی در مخالفت با وزیر پیبشنهادی ارشاد اسلامی منتشر کرده بودند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: دولت رئیسی (عضو هیئت مرگ) تا پایان سال ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سه‌شنبه دوم اردیبهشت در مصاحبه با وبسایت «رویداد۲۴» گفت دولت ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) در هفت ماه باقی مانده از سال ۱۴۰۰ با نزدیک به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است. کوچکی‌نژاد گفت: اساسی‌ترین و مهمترین کار برای عدم مواجهه با کسری بودجه در سال‌های بعد «کوچک‌سازی دولت» است و مدعی شد اگر «برخی کارهای کوتاه‌مدت و اصلاحی» از جمله جلوگیری از آن‌چه او «ریخت و پاش‌های دستگاه‌های دولتی» خواند به‌طور جدی مدنظر قرار بگیرد، دولت قادر خواهد بود تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را کاهش دهد. محمد حسینی، مشاور کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم ۲۶ مرداد از کسری بودجه کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در پایان سال جاری خبر داده بود. حسینی به خبرگزاری مهر گفته بود از مجموع ۱۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی پیش‌بینی شده برای پنج ماه نخست سال، ۲۳ هزار میلیارد تومان، یعنی فقط ۱۵ درصد میزان درآمد پیش‌بینی شده و از ۴۸۶ هزار میلیارد تومان درآمدی که باید در پنج ماه نخست سال جاری محقق می‌شده، تنها ۲۲۵ هزار میلیارد تومان حاصل شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر اعلام کرد جایزه خود را به‌خاطر مواضع ضدحقوق بشری مولوی عبدالحمید، از او پس می‌گیرد

کانون مدافعان حقوق بشر ایران سه‌شنبه دوم شهریور/۲۴ اوت اعلام کرد مواضع مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان با موازین حقوق بشر در تضاد است و این نهاد جایزه «تلاشگر حقوق بشر» را که سال ۱۳۹۳ به این روحانی تقدیم کرده بود، پس می‌گیرد. اشاره کانون مدافعان حقوق بشر به موضع‌گیری‌های اخیر مولوی عبدالحمید در حمایت از گروه تروریستی طالبان و همچنین ریاست جمهوری ابراهیم رئيسی (عضو هیات مرگ) است که در تضاد با موازین حقوق بشر و صلح پایدار جهانی توصیف شده است. در بیانیه کانون آمده است: «در سال ۱۳۹۳ جایزه «تلاشگر حقوق بشر» که سالانه توسط کانون مدافعان حقوق بشر به فعالان برجسته ایرانی تقدیم می‌شود، به دلیل تلاش برای نجات جان سربازانی که گروگان گرفته شده بودند و نیز پافشاری برای تحقق حقوق اقوام، به آقای «مولوی عبدالحمید» تعلق گرفت. متاسفانه سال‌ها پس از آن تاریخ، مواضع حق‌طلبانه نام‌برده تغییر کرد و سخنانی را از تریبون‌های رسمی بیان نموده که آشکارا با اهداف جایزه تقدیمی مغایرت دارد. کانون مدافعان حقوق بشر دیدگاه و موضع‌گیری‌های اخیر ایشان را در تضاد با موازین حقوق بشر و صلح پایدار جهانی دانسته و پیشتر به شخص او تذکر داد که مورد توجه قرار نگرفت. لذا بدین وسیله اعلام می‌شود که مواضع اخیر مولوی عبدالحمید، به‌ویژه در مورد گروه تروریستی طالبان، مورد قبول کانون مدافعان حقوق بشر نیست و جایزه حقوق بشر اهدایی به او، مسترد می‌شود». کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن‌را شیرین عبادی، حقوقدان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل برعهده دارد، پیشتر با انتشار اطلاعیه‌ای از مولوی عبدالحمید خواسته بود در مواضع خود نسبت به ابراهیم رئيسی (عضو هیات مرگ) و طالبان تجدید نظر کند. امام جمعه زاهدان علاوه بر اعلام حمایت از رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، تسلط طالبان بر افغانستان را «نصرت الهی» خوانده است.

آمار رسمی قربانیان روزانه مدیریت کرونا در ایران از مرز ۷۰۰ نفر فراتر رفت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران سه‌شنبه دوم شهریور/۲۴ اوت مرگ ۷۰۹ تن دیگر از بیماران کووید-۱۹ را گزارش کرد. براساس اعلام وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته ابتلای ۴۰ هزار و ۶۲۳ تن دیگر در ایران به ویروس کرونا نیز ثبت شده و از این تعداد ۵ هزار و ۴۸۷ نفر در بیمارستان‌ها بستری شده اند. فاجعه همه‌گیری ویروس کرونا در ایران تا کنون جان دست کم ۱۰۳ هزار و ۳۵۷ نفر را در ایران گرفته است. به اعتراف مقام‌های رسمی، ارقام واقعی دست کم تا سه برابر ارقام اعلام‌شده برآورد می‌شوند. با این‌حال آمارهای رسمی نیز نشان از ابعاد فاجعه‌بار همه‌گیری کرونا در ایران و به‌ویژه سویه‌های جهش‌یافته آن دارد. ماه‌ها ممنوعیت ورود واکسن‌های خارجی که از سوی علی خامنه‌ای اعلام شد، و نبود واکسن کافی برای پیشبرد واکسیناسیون عمومی تاکنون به از دست رفتن جان ده‌ها هزارنفر و داغدارشدن خانواده‌هایشان منجر شده است. طبق اعلام وزارت بهداشت تنها ۶ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۷۷۳ نفر در ایران به طور کامل واکسینه شده‌اند و بالغ بر ۱۷ میلیون نفر تنها یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. در حال حاضر ۳۵۹ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. فشار طاقت‌فرسا بر مراکز درمانی و کارکنان نظام درمان همچنان ادامه دارد.

فارین پلیسی: حکومت طالبان را یک شورای ۱۲ نفره خواهد گرداند

مجله آمریکایی فارین پالسی گزارش داده است که رهبران طالبان یک شورای ۱۲ نفره برای اداره افغانستان تشکیل خواهند داد که در آن علاوه بر «جنایتکاران و تروریست‌ها» برخی از اعضای دولت سابق حضور خواهند داشت. این نشریه دلیل ایجاد چنین ترکیبی را تلاش طالبان برای تشکیل دولتی قابل قبول برای جامعه بین‌المللی دانسته است. بنا به این گزارش، سه فرد قدرتمند در این شورای رهبری حضور دارند: ملا عبدالغنی برادر، بنیانگذار طالبان، ملا محمد یعقوب، پسر ملا محمد عمر بنیانگذار گروه، فردی که پشت استراتژی نظامی طالبان قرار دارد و خلیل حقانی، از اعضای بلندپایه شبکه حقانی، مسئول برخی از وحشیانه‌ترین حملات تروریستی در ۲۰ سال گذشته. این افراد نماینده یکی از بزرگترین شبکه‌های جنایتکار و تروریست در جهان هستند. طالبان سالانه میلیاردها دلار از تولید و قاچاق مواد مخدر و همچنین قاچاق ذخایر معدنی شامل سنگ مرمر، لیتیوم و سنگ‌های قیمتی به جیب می‌زنند. منابع مختلف اعم از طرفدار و مخالف طالبان گفته‌اند که رهبری طالبان می‌خواهد تا حد ممکن دولتی تشکیل دهد که فراگیر به نظر برسد. مذاکرات غیررسمی طالبان با شورای موسوم به هماهنگی پیش از این آغاز شده است. این شورا توسط رئیس جمهوری سابق حامد کرزی، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و گلبدین حکمتیار، فرمانده سابق جنگ نزدیک به طالبان و مقامات پاکستانی، تشکیل شده است. بخشی از تلاش طالبان برای پذیرش بین‌المللی این است که آن‌ها ادعا می‌کنند در پی قصاص حامیان دولت قبلی و یا طرفداران حقوق تضمین‌شده قانون اساسی از جمله برابری زنان، آزادی بیان و احترام به حقوق بشر نخواهند بود اما عملکرد آن‌ها فراتر از این ادعاهاست. شورشیان طالبان برای یافتن افراد نامی خانه به خانه به جست‌وجو می‌روند، رسانه‌ها بسته می‌شوند و روزنامه‌نگاران و خانواده‌هایشان تحت آزار قرار می‌گیرند. در این مدت بستگان روزنامه‌نگارانی که در یک رسانه بین‌المللی کار می‌کردند تحت فشار قرار گرفته‌اند و از جمله یکی از آن‌ها به قتل رسیده است. همچنین دست‌کم یک مدافع حقوق زنان در خانه‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

رئیس جمهوری تایوان اولین واکسن کرونای تولید داخل را تزریق کرد

تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان اولین واکسن کرونای خود را که تولید داخلی این جزیره است دریافت کرد. این نمایش عمومی در حمایت از واکسن جدیدی انجام شد که در برنامه‌های خودکفایی واکسیناسیون تایوان و در میان نرخ پایین ایمن‌سازی و تلاش برای دریافت واکسن از خارج از کشور نقش اساسی دارد. واکسن «مدیژن» کووید-۱۹ توسط شرکت «مدولوگ» مستقر در تایپه، پایتخت تایوان ساخته شده و پس از تأیید آن روز دوشنبه در سراسر جزیره توزیع شد. بیش از ۷۰۰ هزار نفر برای دریافت واکسن «مدیژن» ثبت نام کرده‌اند. دوز دوم این واکسن برای افراد بالای ۲۰ سال سن حداقل ۲۸ روز پس از تزریق دوز اول انجام می‌شود. واکسن هنوز آزمایشات بالینی مرحله ۳ را تکمیل نکرده است و هیچ اطلاعاتی در مورد اثربخشی آن در دست نیست. مراکز کنترل بیماری‌های تایوان در بیانیه‌ای در ۱۹ ژوئیه اعلام کردند که واکسن هیچ اثر جانبی بدی برای سلامتی ندارد. تایوان ۵ میلیون دوز واکسن «مدیژن» سفارش داده است. دولت تایوان تنها موفق به وارد کردن حدود ۱۰ میلیون واکسن کوویدـ۱۹ شده است. در ماه ژوئیه ۳۶ میلیون دوز واکسن مدرنا سفارش داد. کمتر از ۵ درصد از جمعیت تایوان هر دو دوز واکسن کوویدـ۱۹ را تزریق کرده‌اند.

پاکستان: خرید بیشتر برق از ایران برای تأمین انرژی در بندر گوادر

پاکستان تصمیم گرفته است واردات برق از ایران را برای تأمین نیازهای بندر گوادر به ۷۰ مگاوات افزایش دهد. برنامه قبلی این کشور برای واردات ۱۰۰ مگاوات برق بیشتر به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکل مواجه شده بود. پاکستان و چین در حال توسعه بندر گوادر هستند. این کشور همچنین در حال راه‌اندازی نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی با سوخت ذغال سنگ است. با احتمال تأخیر در راه‌اندازی نیروگاه‌های زغال سنگ، پاکستان تصمیم دارد برای تأمین نیازهای فوری گوادر از ایران برق بیشتر وارد کند. با این حال به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه تهران، پاکستان نتوانسته است هزینه پرداخت واردات برق را به‌شکل مناسبی انجام دهد. این کشور نفت ایران را نیز برای تأمین نیاز پالایشگاه‌های خود وارد می‌کرد اما عرضه نفت در سال ۲۰۱۰ پس از تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران متوقف شد. در مورد واردات برق نیز همین مورد وجود داشت. افزایش صادرات برق ایران در حالی مطرح است که طی ماه‌های گذشته قطع مکرر برق موجب نارضایتی گسترده مردم در داخل کشور شده است. بندر گوادر پاکستان یکی از مهم‌ترین بندر‌های این کشور و مبداء «راهروی اقتصادی چین و پاکستان» است که با سرمایه‌گذاری عظیم چینی‌ها در حال توسعه است. برخی کارشناسان، این بندر را رقیب بندر چابهار ایران می‌دانند که میزبان سرمایه‌گذاری هندی‌هاست.

ایران: از سرگیری صدور نفت به افغانستان به درخواست طالبان

سید حمید حسینی، عضو و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی ایران اعلام کرد که در پی درخواست طالبان برای از سرگیری خرید سوخت از ایران، صدور سوخت به افغانستان را از سر گرفته شد. طالبان ۱۵ اوت پس از فتح همه ولایات به‌جز منطقه پنجشیر پایتخت کشور را نیز اشغال کرد. از آن زمان به بعد صدور سوخت از ایران به افغانستان به میزان ۷۰ درصد کاهش پیدا کرد. به گفته حمید حسینی «برخی از تجار ایرانی به دلیل نگرانی‌های امنیتی در این زمینه احتیاط کرده بودند.»

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: کابینه رئیسی از هیئت وزرای احمدی‌نژاد هم ضعیف‌تر خواهد بود

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در مصاحبه با خبرآنلاین گفت: «بنده به عنوان فردی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر حامی رقیب رئیسی بودم، از ایشان انتظار داشتم یک تیم بسیار قوی اصولگرا را برای تشکیل کابینه خود به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کرد.» عطریانفر در ادامه افزود: «انتظار این بود که قوی‌ترین وزرای دوران احمدی‌نژاد، در جایگاه کف خواسته‌های جامعه در کابینه پیشنهادی قرار بگیرند، اما بخشی از کابینه معرفی شده فاقد سابقه اجرایی هستند، از سوی دیگر افرادی که عمدتاً در دوران احمدی‌نژاد در مسند وزارت قرار داشتند، کارنامه قابل قبولی در دوران مسئولیت از خود به جا نگذاشته‌اند.» این فعال اصلاح‌طلب «تنها نقطه امید» کابیته سیزدهم را حمایت نهادهای قدرتمند در بدنه حاکمیت از اعضای آن دانست. عطریانفر در انتقاد از عملکرد محمد باقر قالیباف در مقام ریاست مجلس شورای اسلامی گفت: « قالیباف با توجه به عملکرد ضعیفی که در یک سال گذشته از خود به جا گذاشته و بخشی از نمایندگان مجلس نیز به آن اذعان دارند، و اینکه در مسیر ریاست به کرسی ریاست مجلس یکسری توافق سیاسی انجام داده، در عمل توانایی این را ندارد که در موافقت و حتی مخالفت با کابینه پیشنهادی، کنش مؤثری انجام دهد.»

۵۰ کشور خواهان پس دادن کریمه به اوکراین شدند

به گزارش خبرگزاری آلمان در اجلاسی که با موضوع آینده شبه‌جزیره کریمه در کی‌یف، پایتخت اوکراین برگزار شد، ۵۰ کشور جهان الحاق کریمه به فدراسیون روسیه را محکوم کردند. بر همین اساس در بیانیه پایانی این اجلاس آمده است که نقض حقوق بشر و تداوم نظامی‌گری در کریمه پذیرفتنی نیست، علاوه بر این شبه‌جزیره کریمه باید به اوکراین بازگردانده شود. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از شرکت‌کنندگان در این اجلاس خواست با اعمال و تشدید تحریم‌ها، روسیه را وادار کنند درباره کریمه با اوکراین وارد گفت‌وگو شود. شارل میشل، رئیس شورای اروپا خاطرنشان کرد که اتحادیه اروپا کی‌یف را تنها نمی‌گذارد. برگزاری این اجلاس انتقاد روسیه را در پی داشت. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از «مجمع جادوگران» سخن گفت که کنایه‌ای است از برگزاری مجمع در یک نقطه دورافتاده به قصد ایجاد اغتشاش و آشوب. هفت سال است که روسیه شبه‌جزیره کریمه را ضمیمه خاک خود کرده است.