ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وال استریت ژورنال: پاسخ واشنگتن در مورد طرح احیای برجام منفی است

نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه آمریکایی نوشت بعید است آمریکا در پاسخ مورد انتظار امروز خود درباره احیای برجام خواسته‌های ایران را بپذیرد. این منبع افزود رد درخواست‌های تهران از سوی واشنگتن ممکن است منجر به طولانی شدن مذاکرات برجام شود. او تاکید کرد که واشنگتن نگرانی‌های طرف اسرائیلی در مورد موضوع هسته‌ای ایران را جدی می‌گیرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که آمریکا احتمالاً امروز (چهارشنبه ۲ شهریور/ ۲۴ اوت) پاسخ خود را ارائه خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران از دریافت پاسخ آمریکا در مورد برجام خبر داد

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شامگاه چهارشنبه ۲ شهریور از دریافت پاسخ دولت آمریکا به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای دستیابی به احیای برجام و هم‌چنین به ‌نظرات جمهوری اسلامی در مورد موضوعات باقی‌مانده در مذاکرات خبر داد. کنعانی گفت: «بررسی دقیق نظرات طرف آمریکایی آغاز شده و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی‌ها، نظرات خود در این رابطه را به هماهنگ‌کننده (اروپا) اعلام خواهد کرد.» خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که آمریکا احتمالاً امروز (چهارشنبه ۲ شهریور/ ۲۴ اوت) پاسخ خود را ارائه خواهد کرد.

هشدار مکرون به فرانسوی‌ها: روزهای سختی در پیش است

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه چهارشنبه ۲ شهریور / ۲۴ اوت در نخستین نشست کابینه این کشور در کاخ الیزه پس از تعطیلات تابستانی، به هموطنان خود نسبت به روزهای دشوار آینده هشدار داد و گفت «ما نقطه عطف مهمی را تجربه می‌کنیم». او با بیان این‌که «دوران فراوانی، زیاده‌خواهی و بی‌تدبیری به پایان رسیده است» از دولت خواست برای مقابله با این وضعیت تدابیری اتخاذ کند. او با توجه به رخدادهای جهانی سال‌های اخیر گفت: «آن‌چه ما تجربه می‌کنیم بیشتر شبیه به یک تغییر و آشفتگی بزرگ است تا نظم (...) ما در پایان عصری زندگی می‌کنیم که سال‌ها به‌عنوان فراوانی محصولات ارزان و بی‌پایان، فراوانی فن‌آوری، خاک، مواد خام و آب، دیده می‌شد.» مکرون با اشاره به این‌که پیامدهای گرمایش زمین آشکارا احساس می‌شود، گفت تابستان امسال رکوردی در خشک‌سالی بود. هم‌چنین مکرون شش ماه پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، از پشتیبانی «درازمدت» اروپا از کی‌یف، به‌رغم هزینه‌ها و پیامدهای ناشی از آن، سخن گفت.

لایحه «انتقال محکومان بین ایران و بلژیک» به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه ۲ شهریور تصمیم‌گیری درباره لایحه جنجالی «انتقال محکومان بین ایران و بلژیک» را به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپردند. این تصمیم پس از آن صورت گرفت که شورای نگهبان لایحه را برای رفع ایرادها به مجلس بازگردانده بود و نمایندگان مجلس بار دیگر با ۱۴۰ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده حاضر در نشست مجلس بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند و در نتیجه این طرح برای تصمیم‌گیری به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شد. هنوز روشن نیست که ایرادهای شورای نگهبان به این لایحه چه بوده است. طرح اولیه این قرارداد ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱ مارس ۲۰۲۲ در بروکسل پایتخت بلژیک بین دانیل فلور، مدیرکل خدمات عمومی دادگستری فدرال بلژیک و غلامحسین دهقانی سفیر جمهوری اسلامی در بلژیک و اتحادیه اروپا امضا شد. سپس به‌رغم مخالفت‌ها، این لایحه ابتدا ۱۵ تیر / ۶ ژوئیه در کمیسیون روابط خارجی پارلمان بلژیک و بعد در ۳۰ تیر / ۲۱ ژوئیه در پارلمان بلژیک به تصویب رسید. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز ۱۲ مرداد / ۳ اوت کلیات و جزئیات آن را تصویب کردند. با تصویب این لایحه بیم آن می‌رود که اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در اتریش که به جرم برنامه‌ریزی برای اقدام تروریستی در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه هم‌اکنون در بلژیک زندانی است، با ایران مبادله شود. مدافعان حقوق بشر نیز بارها این دغدغه خود را مطرح کرده و از بلژیک خواسته بودند که چنین قراردادی را با ایران را نپذیرد.

استان هاینان چین خودروهای بنزینی و دیزلی را ممنوع می‌کند

دولت محلی استان هاینان چین اعلام کرد که از سال ۲۰۳۰ فقط خودروهای برقی در این استان ثبت خواهند شد. هدف این است که تا آن زمان ۴۵ درصد از خودروهای هاینان برقی شوند. زیرساخت شارژ خودروهای برقی نیز قرار است به‌عنوان بخشی از این طرح گسترش یابد. براساس این طرح شهرهای این استان مناطق بدون آلایندگی ایجاد می‌کنند که در آن وسایل نقلیه با موتورهای بنزینی و دیزلی ممنوع خواهند بود. دولت محلی می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ ناوگان وسایل نقلیه خود را به‌طور کامل جایگزین کند. جزیره هاینان در دریای چین جنوبی نخستین منطقه‌ در چین است که فروش خودروهای با موتورهای احتراق خالص را ممنوع می‌کند.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی چهار عضو انجمن صنفی معلمان کردستان-دیواندره در بازداشتگاه سنندج

آژانس خبررسانی «کردپا» به نقل از یک منبع آگاه در خصوص وضعیت امید شاه محمدی، پرویز احسنی، کاوه محمدزاده و هیوا قریشی، چهار عضو انجمن صنفی معلمان کردستان-دیواندره که از بیش از ۷۰ روز پیش در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج در بازداشت و بلاتکلیفی به ‌سر می‌برند، گزارش کرد: «این چهار معلم از یک ماه قبل تاکنون هیچ تماس تلفنی‌ای با خانواده‌هایشان نداشتەاند و کماکان از ملاقات با خانواده و حق دسترسی به وکیل محروم هستند.» این منبع با بیان این‌که دادگاه انقلاب سنندج برای آزادی این چهار فعال صنفی معلمان قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تعیین کرده، گفت با وجود تأمین وثیقه، دادگاه از صدور نامه آزادی برای آنان خودداری کرده است. پیشتر «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» اعلام کرده بود این چهار معلم و فعال صنفی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» تفهیم اتهام شده‌اند و بر اساس اخبار رسیده، برای وادار کردن آن‌ها به «اعتراف تلویزیونی» تحت فشار نیروهای امنیتی هستند. پیشتر قرار بازداشت این چهار عضو انجمن صنفی معلمان کردستان برای سومین بار متوالی از سوی دادستان عمومی و انقلاب سنندج تمدید شده بود. اخیرا یک منبع آگاه از وضعیت این چهار معلم به هرانا گفته بود: «این شهروندان در وضعیت بسیار نامناسبی در بازداشتگاه اطلاعات سنندج به ‌سر می‌برند و علی‌رغم کوشش خانواده این شهروندان، مسئولان قضایی با آزادی موقت آن‌ها با تودیع قرار مخالفت می‌کنند.» این چهار فعال صنفی روز چهارشنبه ۲۵ خرداد ماه امسال، به دست نیروهای امنیتی در دیواندره بازداشت و برای انجام مراحل بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شدند.

بازی استقلال و مس کرمان: ۵۰۰ زن اجازه ورود به ورزشگاه را دارند

وزارت کشور ایران مجوز ورود ۵۰۰ هوادار زن را برای مسابقه فوتبال بین تیم‌های استقلال و مس کرمان در ورزشگاه آزادی صادر کرده است. گفته شده این تعداد می‌توانند در طبقه دوم بازی را تماشا کنند. وزیر کشور پیش‌تر اعلام کرده بود برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها مشکلی وجود ندارد. اکنون سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال گفته‌اند فعلاً در ورزشگاه‌ آزادی حضور زنان آزاد است. به‌رغم فشارهای فیفا تاکنون ایران فراهم نبودن زیرساخت‌ها را به‌عنوان دلیل عدم ورود زنان به ورزشگاه‌ها اعلام کرده است و تنها در ورزشگاه آزادی تهران این امکانات وجود دارد. گفته شده با تجهیز ورزشگاه‌ها این امکان به سایر ورزشگاه‌ها نیز خواهد رسید. طبق این برنامه‌ریزی ۵۰۰ هوادار زن از طریق سامانه بلیت‌فروشی امکان تهیه بلیت مسابقه استقلال و مس را دارند. این هواداران در بخشی از ورزشگاه در طبقه دوم مستقر می‌شوند و همچنین پارکینگ مجزایی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد. ورود آنها از در شرقی ورزشگاه خواهد بود و ورودی‌های جدا از مردان خواهند داشت. دیدار استقلال و مس ساعت ۱۹ روز پنج‌شنبه سوم شهریور برگزار خواهد شد.

۷۵۶ روستای لرستان با خطر رانش زمین مواجه هستند

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت که ۷۵۶ روستای لرستان در معرض خطر رانش زمین قرار دارند. اکثر این روستاها، در شهرستان‌های دلفان، خرم آباد و الیگودرز واقع شده‌اند. او به خبرگزاری مهر گفت «قرارگیری در کمربند میانی زاگرس، شرایط خاص زمین شناسی و تغییرات شدید کاربری اراضی» سبب شده است که «پتانسیل بالایی برای بروز مخاطرات محیطی از جمله زلزله، سیل و رانش زمین» در لرستان وجود داشته باشد. نحفی گفت که «تاکنون بیش از دو هزار و ۹۸۰ نقطه زمین لغزشی به شکل زمین لغزش‌های منفرد یا پهنه‌های زمین لغزشی شناسایی شده‌اند». نجفی با ابراز نگرانی برای بیش از ۲۱۸ روستا که به شکل مستقیم بر روی مناطق زمین لغزش احداث شده‌اند گفت: «چنانچه محدوده ۱۰۰ متری مناطق لغزشی به عنوان حریم خطر در نظر گرفته شود، تعداد روستاهای در معرض خطر به بیش از ۷۵۶ روستا می‌رسد.» او گفت که به علت تغییر کاربری اراضی از جمله احداث باغات، آبیاری سنتی و راه‌سازی بسیاری از مناطق زمین لغزشی تثبیت شده طبیعی و غیر فعال مجدد فعال شده و این موضوع باعث می‌شود بسیاری از مناطق روستایی احداث شده بر روی این اراضی عملاً غیرقابل سکونت شود که بایستی نسبت به جابجایی این مناطق هرچه سریع‌تر اقدامات لازم صورت پذیرد.

لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی از اوین به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز منتقل شد

به گزارش «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سه‌شنبه یکم شهریور لیلا حسین‌زاده، فعال صنفی دانشجویی طی تماس تلفنی با خانواده‌اش از انتفال خود به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ خبر داد. روز شنبه ۲۹ مرداد، این فعال دانشجویی و پژوهشگر مطالعات مارکسیستی در ایران به دست نیروهای امنیتی در خانه شخصی‌اش همراه با ضرب و شتم بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. مأموران امنیتی شامگاه ۱۵ آذر سال گذشته نیز در آستانه روز دانشجو حسین‌زاده را که به شیراز سفر کرده بود، با خشونت بازداشت کردند. او از شیراز به زندان اوین و پس از مدتی دوباره به زندان عادل‌آباد شیراز منتقل شده بود. بر اساس اعلام «شورای صنفی دانشگاه‌های کشور»، در دوره بازداشت اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه نظام» به حسین زاده «تفهیم شد». لیلا حسین‌زاده، دانشجوی انسان‌شناسی و از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران است که در دی ماه ۱۳۹۶ همزمان با اعتراضات آن دوره بازداشت و به پنج سال زندان و دو سال ممنوعیت فعالیت اجتماعی محکوم شد. او بخشی از محکومیت خود را در زندان گذراند و دو سال قبل به دلیل «ابتلا به بیماری صعب العلاج» مشمول «عدم تحمل کیفر» شد و از زندان بیرون آمد. پیشتر شوراهای صنفی دانشجویان اعلام کرده بود که لیلا حسین‌زاده در دوران حبس پیشین مبتلا به بیماری خودایمنی شده و عدم دسترسی او به داروهایش در دور جدید بازداشت، جانش را به صورت جدی به خطر می‌اندازد؛ موضوعی که در روزهای گذشته موجب نگرانی خانواده و نزدیکان او شده است.