ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برخی دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند با اجرای مرحله دوم #تحریم‌های_آمریکا علیه ایران حفظ #برجام ممکن نیست

چند تن از دیپلمات‌های اروپایی که نامشان منتشر نشده به رویترز گفته‌اند که با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، و به‌ویژه با به‌اجرا گذاشتن تحریم‌های نفتی از ۴ نوامبر / ۱۳ آبان، دیگر حفظ توافق هسته‌ای (برجام) با ایران ممکن نخواهد شد. یکی از این دیپلمات‌ها گفته است: «اگر تحریم‌ها واقعاً در پایان سال به‌اجرا گذاشته شوند، حفظ توافق هسته‌ای بسیار سخت خواهد بود زیرا آن‌چه که روی میز انجام می‌شود کافی نیست.» این دیپلمات‌ها تلاش‌های مختلف اتحادیه اروپا برای بازگشایی مسیر مبادلات تجاری با ایران را کافی نمی‌دانند، از جمله تلاش برلین، پاریس، لندن و بروکسل برای ایجاد نظام مبادله‌ای به‌منظور انجام تراکنش‌های بانکی بین ایران و اتحادیه اروپا، قطع نظام مالی ایران از نظام دلارمحور جهانی و انجام معامله پایاپای برای حفط روابط اقتصادی فی‌مابین. این دیپلمات‌ها می‌گویند به‌رغم آن‌که آمریکا در مدیریت سویفت اکثریت را ندارند اما می‌تواند بانک‌ها را مورد تحریم قرار دهد. یک دیپلمات فرانسوی می‌گوید: «اگر آن‌ها (آمریکایی‌ها) با بیشترین فشارها تهدید کنند، به معنای آن خواهد بود که دیگر وضعیت ساده نخواهد بود و منفذی باقی نخواهد ماند، در نتیجه [تمکین به تحریم‌ها] تنها مسئله مربوط به زمان است.» مبادلات تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی دو میلیارد یورو (۲،۳۵ میلیارد دلار آمریکا) در ماه بود اما این میزان با اعمال تحریم‌های آمریکا کاهش خواهد یافت زیرا بسیاری از شرکت‌های اروپایی از ایران خارج شده‌اند.

علی #خامنه‌ای، رهبر #جمهوری_اسلامی: عوامل حمله به رژه نیروهای مسلح ایران در #اهواز دست در جیب #عربستان_سعودی و #امارات دارند. گوشمالی سختی به آن‌ها خواهیم داد

رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که بر اساس گزارش‌هایی که به دست او رسیده، دست مهاجمان در حمله تروریستی ۳۱ شهریور به رژه نیروهای نظامی ایران در اهواز در «جیب سعودی و امارات» است و ایران «گوشمالی سختی» به آنان خواهد داد. رهبر جمهوری اسلامی دوشنبه ۲ مهر همزمان با برگزاری مراسم تشییع کشته‌شدگان حمله ۳۱ شهریور در اهواز در دیدار با جمعی از ورزشکاران مدال‌آور ایرانی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا با اشاره به حادثه تروریستی اهواز گفت: «بر اساس گزارش‌ها این کار بزدلانه کار همان افرادی است که هر جا در سوریه و عراق گرفتار می‌شوند، امریکایی‌ها نجاتشان می‌دهند و دستشان در جیب سعودی و امارات عربی است. مطمئناً گوشمالی سختی به عوامل این اقدام خواهیم داد.» حمله شنبه ۳۱ شهریور به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز بعد از حمله همزمان ۱۷ خرداد داعش به مجلس شورای اسلامی و مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی یکی از مرگبارترین حملات تروریستی در سال‌های اخیر بوده است. در این حمله ۲۶ نفر کشته و ۶۱ نفر مجروح شدند. حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنانی در مراسم تشییع کشته‌شدگان این حادثه در اهواز اعلام کرد که پاسخ سپاه به این حمله «ویرانگر و نابودکننده» است. وزیر دفاع هم وعده به انتقام‌جویی داد. وزیر اطلاعات گفته است که عده‌ای در ارتباط با این حمله بازداشت شده‌اند.

برای نخستین بار جایزه #نوبل_آلترناتیو به فعالان #حقوق_بشر #عربستان_سعودی تعلق گرفت

برای نخستین بار جایزه #نوبل_آلترناتیو به سه فعال حقوق بشر زندانی در عربستان سعودی به نام‌های عبدالله الحامد، محمد فهد القحطانی و ولید ابوالخیر، رسید. آن‌ها به‌همراه تلما آلدانا حقوقدان اهل گوآتمالا، ایوان ولاسکز گومز از کلمبیا، یاکوبا ساوادوگا کشاورز از بورکینافاسو و تونی رینادو، کارشناس کشاورزی از استرالیا، به‌طور مشترک نوبل آلترناتیو ۲۰۱۸ را دریافت کردند. بنیاد نوبل آلترناتیو گفته است که سه فعال حقوق بشر سعودی علیه خودکامگی حکومت عربستان سعودی و تحقق حقوق بشر و حقوق زنان تلاش کرده‌اند. آن‌ها به ۱۰ تا ۱۵ سال حبس محکوم شده‌ و اکنون در زندان به سر می‌برند. تلما آلدانا و ایوان ولاسکز به‌خاطر پیگیری قضائی فساد و سوء استفاده از قدرت در گواتمالا، و یاکوبا ساوادوگا و تونی رینادو نیز به‌خاطر تبدیل سرزمین‌های خشک آفریقا به زمین‌های کشاورزی نوبل آلترناتیو را دریافت کردند. جایزه نوبل آلترناتیو از سال ۱۹۸۰ هر سال در انتقاد از جایزه نوبل سنتی به مبارزان حقوق بشر، محیط زیست و صلح اهدا می‌شود. برندگان جایزه نوبل آلترناتیو مبلغ سه میلیون کرون سوئد (حدود ۳۱۵ هزار یورو) را بین خود تقسیم می‌کنند. سال گذشته کالین گونسالوِس، وکیل هندی به‌خاطر مبارزه‌اش علیه بردگی مدرن و دفاع از حق دسترسی همگان به مواد غذایی، خدیجه اسماعیل‌اُوا، روزنامه‌نگار آذربایجانی، افشاگر اختلاس‌های مالی، و یتنبرش نیگوسی اتیوپیایی مدافع حقوق افراد معلول، جایزه نوبل آلترناتیو ۲۰۱۷ را به‌طور مشترک به‌دست آوردند.

معاون سازمان #محیط‌_زیست می‌گوید اگر #دریاچه_ارومیه خشک شود دیگر شهری به نام تبریز وجود نخواهد داشت

مسعود تجریشی، معاون #محیط_زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ایران گفت: «اگر #دریاچه_ارومیه خشک شود، دیگر شهری به‌عنوان تبریز نخواهیم داشت، این موضوع برای این نیست که مردم را بترسانیم بلکه یک واقعیت است.» به‌گفته تجریشی، در روزهای پایانی سال گذشته طوفانی در غرب حوضه آبریز دریاچه ارومیه رخ داد که موجب شد تا دو هفته این منطقه با مشکل گرد و غبار مواجه شود «به طوری که چشم چشم را نمی‌دید». او تأکید کرد که اگر دریاچه ارومیه احیا نشود با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد شد. بر اساس آخرین گزارش‌ها وضعیت دریاچه ارومیه همچنان وخیم است. نسبت به سال گذشته تراز دریاچه ارومیه سه سانتی‌متر، حجم آن ۶۰ میلیون مترمکعب و وسعت آن نیز ۳۰ کیلومتر مربع کاهش داشته است. اعتبارات طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه هم پرداخت نشده است. وعده‌ها و پیش‌بینی‌های دولت ایران برای احیای دریاچه ارومیه با تردیدهایی جدی مواجه شده است. بیش از ۸۰ درصد از مساحت کل دریاچه ارومیه طی دو دهه گذشته کاهش یافته و به کم‌ترین میزان سطح وسعت خود رسیده است. مسعود تجریشی می‌گوید: «برخی مدیران هنوز موضوع بحران آب را جدی نگرفته‌اند. اگر همین‌طور بی‌مهابا پیش برویم و امروز برای ما از فردا و نسل‌های بعد مهم‌تر باشد، قطعاً در برخی از قسمت‌ها از جمله آب‌های زیرزمینی شرایط را کاملا غیرقابل برگشت می‌کنیم.»

شمار دیگری از نظامیان نیروی زمینی و نیروی دریایی #ترکیه بازداشت شدند

مقامات #ترکیه روز دوشنبه ۲۴ سپتامبر / ۲ مهر حکم بازداشت ۶۱ تن از نظامیان این کشور را که بیشتر آن‌ها افسران نیروی زمینی و نیروی دریایی هستند، صادر کردند. آن‌ها متهم به همکاری با فتح‌الله #گولن واعظ مذهبی ساکن آمریکا هستند. آنکارا گولن را عامل اصلی کودتای ماه ژوئیه ۲۰۱۶ می‌داند اما او این اتهام را رد می‌کند. در جریان این کودتا ۲۵۰ نفر کشته شدند. از آن زمان دستگاه قضائی ترکیه به‌طور منظم دستور بازداشت کسانی را که به‌گفته آن‌ها با کودتا در ارتباط بودند، صادر کرده است. این بازداشت‌ها به‌ویژه در میان کارمندان دولت و نیروهای امنیتی و نظامی صورت گرفته است. بیش از ۱۵۰ هزار نفر از کارمندان بخش‌های مختلف از کار برکنار و ۷۷ هزار نفر محکوم شناخته شدند.

#اردوغان می‌خواهد در شرق #فرات در #سوریه مناطق امنیتی ایجاد کند

رجب طیب #اردوغان رئیس‌جمهوری #ترکیه روز دوشنبه ۲۴ سپتامبر / ۲ مهر اعلام کرد که ترکیه اقداماتی در شرق فرات انجام خواهد داد و مناطق امنیتی را در شمال غرب #سوریه ایجاد خواهد کرد. ارتش ترکیه پیش از این در شمال سوریه مداخله نظامی کرده و نیروهای کرد «یگان‌های مدافع خلق» را که آنکارا آن‌ها را تروریست می‌نامد به شرق فرات عقب رانده‌ است. اردوغان در نیویورک گفت: «اگر خدا بخواهد، ما به‌زودی شمار مناطق امنیتی در سوریه را افزایش خواهیم داد و این به شرق فرات مربوط می‌شود.»

حکومت محلی #اقلیم_کردستان حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح ایران در #اهواز را محکوم کرد

حکومت محلی اقلیم کردستان صبح دوشنبه ۲ مهر با انتشار بیانیه‌ای حمله تروریستی ۳۱ شهریور به رژه نیروهای نظامی ایران در اهواز را محکوم کرد. در این بیانیه گفته شده: «حکومت محلی اقلیم کردستان حمله تروریستی به رژه نظامیان در شهر اهواز را که در جریان آن عده‌ای از سربازان، غیرنظامیان و خبرنگاران کشته و عده‌ای هم مجروح شدند را محکوم می‌کند.» حمله شنبه ۳۱ شهریور به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز بعد از حمله همزمان ۱۷ خرداد داعش به مجلس شورای اسلامی و مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی یکی از مرگبارترین حملات تروریستی در سال‌های اخیر بوده است. در این حمله ۲۶ نفر کشته و ۶۱ نفر مجروح شدند. رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که غیرنظامیان از جمله دست‌کم یک کودک هم در میان قربانیان حادثه هستند. از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح دوشنبه ۲ مهر حسینه ثارالله اهواز مراسم تشییع کشته‌شدگان حمله تروریستی شنبه ۳۱ شهریور به رژه نیروهای مسلح ایران آغاز شده است.

#محمود_علوی، وزیر اطلاعات از دستگیری عده‌ای که متهم به پشتیبانی از حادثه تروریستی #اهوازند خبر داد

وزیر اطلاعات صبح امروز ۲ مهر در مراسم تشییع کشته‌شدگان حادثه تروریستی اهواز از دستگیری عده‌ای خبر داد که متهم‌ به مشارکت در سازماندهی حمله ۳۱ شهریور به رژه نیروهای مسلح در اهوازند. محمود علوی گفت:«تروریست‌هایی که اقدام تروریستی کرده بودند به هلاکت رسیدند.» او گفت بخش عمده‌ای از «عقبه» آن‌ها شناسایی شده‌ و «تا آخرین نفر آنها را به کیفر خواهیم رساند.» به گفته علوی «تعدادی از عوامل حادثه تروریستی اهواز دستگیر شده‌اند و تک تک تروریست‌ها را به سزای اعمالشان می‌رسانیم.»

سردار پاسدار #حسین_سلامی، جانشین فرمانده کل #سپاه پاسداران: قول می‌دهیم واکنش ما به حمله به رژه نیروهای مسلح در #اهواز ویرانگر و نابودکننده باشد

سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران صبح امروز ۲ مهر در مراسم تشییع کشته‌شدگان حادثه تروریستی اهواز گفت: «تفنگداران‌تان را دستگیر کردیم و هیچ غلطی نتوانستید بکنید و قول می‌دهیم واکنش‌مان به این ماجرا پشیمان‌کننده، ویران‌گر و نابودکننده باشد. این ماجرا خاتمه نخواهد داشت.» سلامی در ادامه تهدیداتش گفت: «به همه کسانی که پشت این ماجرا هستند اخطار می‌دهیم. شما می‌دانید ما هم می‌دانیم، انتقام خواهیم گرفت.» حمله شنبه ۳۱ شهریور به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز بعد از حمله همزمان ۱۷ خرداد داعش به مجلس شورای اسلامی و مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی یکی از مرگبارترین حملات تروریستی در سال‌های اخیر بوده است. در این حمله ۲۶ نفر کشته و ۶۱ نفر مجروح شدند. رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که غیرنظامیان از جمله دست‌کم یک کودک هم در میان قربانیان حادثه هستند. شیرین عبادی حقوقدان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ با انتشار بیانیه‌ای حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز را محکوم و یادآوری کرده که در فقدان آزادی‌های مدنی و سیاسی کشور به آرامش نیاز دارد.

#شیرین_عبادی با محکوم کردن حمله به رژه نیروهای مسلح در #اهواز به عنوان «تروریسم کور» یادآوری کرد که در فقدان آزادی‌های مدنی و سیاسی کشور به آرامش نیاز دارد

شیرین عبادی حقوقدان ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز را محکوم کرد. شیرین عبادی در پیامی که سایت کانون مدافعان حقوق بشر منتشر شده درباره حملات اهواز نوشت: «کشتار بی‌رحمانه ۳۱شهریور در شهر اهواز توسط هر فرد یا گروهی که صورت گرفته باشد عملی است که جز تروریسم کور نام دیگری نمی توان بر آن نهاد. عملیاتی از این قبیل باعث توجیه خشونت حکومتی شده و منجر به دستگیری مخالفان بسیاری به بهانه مبارزه با تروریسم خواهد شد.» عبادی در این پیام یادآوری کرده حکومت‌ها موظف به تامین و حفظ امنیت مردم کشور اند اما در شرایط خفقان و در فقدان آزادی‌های مدنی و سیاسی، کشور بیش از هر زمانی به آرامش احتیاج دارد.

مراسم تشییع کشته‌شدگان حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح ایران در #اهواز آغاز شد

از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح دوشنبه ۲ مهر حسینه ثارالله اهواز مراسم تشییع کشته‌شدگان حمله تروریستی شنبه ۳۱ شهریور به رژه نیروهای مسلح ایران آغاز شده است. قرار است جنازه کشته شدگان تا چهارراه زند اهواز تشییع شود. در ابتدای مراسم نیروهای ارتش جمهوری اسلامی در تشریفاتی رسمی به کشته‌شدگان این حادثه تروریستی ادای احترام کردند. در این مراسم نمایندگان رهبری، وزیر اطلاعات، وزیر بهداشت، وزیر دفاع، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده ولی فقیه در خوزستان، استاندار خوزستان، وزیر بهداشت به همراه وزیران دفاع و دادگستری و جمعی دیگر از مسولان کشوری و لشکری حضور دارند. هیات دولت نیز با صدور بیانیه‌ای این حمله تروریستی را محکوم و روز دوشنبه را عزای عمومی اعلام کرده است. حمله شنبه ۳۱ شهریور به رژه نیروهای مسلح ایران در اهواز بعد از حمله همزمان ۱۷ خرداد داعش به مجلس شورای اسلامی و مقبره بنیانگذار جمهوری اسلامی یکی از مرگبارترین حملات تروریستی در سال‌های اخیر بوده است. در این حمله ۲۶ نفر کشته و ۶۱ نفر مجروح شدند. رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که غیرنظامیان از جمله دست‌کم یک کودک هم در میان قربانیان حادثه هستند.

برای دختران ایرانی مبتلا به #اوتیسم مدرسه‌ای وجود ندارد

یکشنبه اول مهر بازگشایی مدرسه‌ها بود اما دختران متبلا به #اوتیسم (درخودماندگی) در ایران هنوز مدرسه ندارند. محمدعلی میری، سرپرست آموزش، پژوهش و توانبخشی #انجمن_اوتیسم_ایران یکشنبه اول مهر به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «در شهر تهران پنج مدرسه پسرانه برای مبتلایان به بیماری اوتیسم وجود دارد اما با وجود اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی تهران قول داده بود اولین مدرسه دخترانه اوتیسم امسال فعالیت خود را آغاز کند اما دختران اوتیسم هنوز از داشتن مدرسه محروم هستند.» به گفته او، قرار بود تا پایان شهریورماه نخستین مدرسه دخترانه اوتیسم در تهران راه‌اندازی شود اما این اتفاق نیفتاد. شمار بیماران اوتیست پسر چهار برابر بیماران اوتیست دختر است. میری همچنین بخش دیگری از مشکلات دانش‌آموزان اوتیست را ناآشنایی با این بیماری دانست. اوتیسم انواع و درجات متفاوت دارد و برخی بیماران مبتلا به اوتیسم مشکلی برای تحصیل در مدارس عادی ندارند، اما به گفته میری «تابوهای فرهنگی» اجازه ورود آنها به این مدارس را نمی‌دهد. این عضو انجمن اوتیسم ایران همچنین از گران‌شدن داروهای مبتلایان به اوتیسم همچون ریسپریدون و ریتالین خبر داد. ارزش پولی ملی ایران پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای (#برجام) تا ۵۰ درصد کاهش یافت و گرانی ارز به نایاب‌شدن و گرانی برخی داروها نیز انجامیده است.