نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت معارف طالبان: هنوز تصمیمی در مورد بازگشت دختران به مدارس نگرفته‌ایم

در پی انتشار شایعاتی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان از روز شنبه، وزارت معارف طالبان در اطلاعیه‌ای این شایعات را رد کرد و گفت این وزارتخانه تا کنون هیچ تصمیمی در مورد آغاز روند آموزشی مدارس دخترانه نگرفته است. وزارت معارف طالبان افزوده است که کار روی طرح بازگشایی مدارس دخترانه جریان دارد و نتیجه‌ آن بعد به آگاهی مردم خواهد رسید. وزارت معارف طالبان ۲۶ شهریور / ۱۷ سپتامبر اعلام کرد که دانش‌آموزان پسر می‌توانند به مدرسه بروند، اما در مورد دختران دانش‌آموز اظهارنظری نکرده بود. این اقدام طالبان اعتراضات گسترده را به دنبال داشت. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان سه‌شنبه ۳۰ شهریور / ۲۱ سپتامبر در یک نشست خبری گفت کار روی چگونگی بازگشت دختران به مدرسه جریان دارد. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ۲۷ شهریور / ۱۸ سپتامبر خواستار بازگشایی تمامی مدارس افغانستان شد و هشدار داد که در صورت جلوگیری از رفتن دختران افغان به مدرسه پیامدهای جبران‌ناپذیری بر نیمی از جمعیت افغانستان پدید خواهد آمد. یونسکو تأکید کرد، در صورتی که دختران افغانستان از تحصیل منع شوند یکی از حقوق بنیادین آن‌ها که حق تحصیل است، نقض شده است.

کارلس پوجدمون، رئیس سابق دولت محلی کاتالونیا در ایتالیا بازداشت شد

کارلس پوجدمون، رهبر جدایی‌طلبان کاتالونیا و رئیس سابق دولت محلی این منطقه اسپانیا جمعه ۲ مهر / ۲۴ سپتامبر در جزیره ساردینیا واقع در غرب ایتالیا بازداشت شد. این خبر را هم دفتر و هم وکیل او تأیید کردند. پوجدمون برای شرکت در یک جشنواره کاتالان به ایتالیا سفر کرده بود و در بدو ورود بر اساس حکم بازداشت بین‌المللی دستگیر شد. اکنون دادگاه درباره آزادی یا استرداد او تصمیم‌گیری خواهد کرد. دولت اسپانیا کارلس پوجدمون را به‌دلیل برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در سال ۲۰۱۷ و سپس اعلام استقلال به شورش متهم کرده است. رئیس سابق دولت محلی کاتالونیا از آن زمان متواری است و چهار سال در بلژیک زندگی کرده است. او به‌عنوان عضو پارلمان اروپا از مصونیت برخوردار بود اما با تصمیم پارلمان در ماه مارس گذشته مصونیت‌اش لغو شد. دولت اسپانیا در مادرید پس از دستگیری پوجدمون اعلام کرد که او مانند هر شهروند دیگری باید تسلیم تصمیمات قوه قضائیه شود. پیر آراگونس، رئیس کنونی دولت محلی کاتالونیا این دستگیری را در توییتر محکوم کرد و خواستار عفو پوجدمون شد.

کمیته بررسی وقایع ششم ژانویه استیو بنون را احضار کرد

کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا که در مورد وقایع حمله روز ششم ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا تحقیق می‌کند برای چهار نفر از مقامات سابق دولت دونالد ترامپ برای شهادت در کنگره احضاریه فرستاده است. نام استیو بنون استراتژیست سابق ترامپ و مارک مدو رییس سابق کارمندان کاخ سفید در میان این اسامی دیده می‌شود. این کمیته همچنین دن اسکاوینو (معاون سابق مدیر دفتر ارتباطات کاخ سفید) و کریستوفر میلر که در آن زمان سرپرستی وزارت دفاع آمریکا را برعهده داشت، احضار کرده است. این نخستین مورد احضار مقامات سابق دولت ترامپ توسط کمیته به حساب می‌آید. کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا که در مورد وقایع حمله روز ششم ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا تحقیق می‌کند روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئیه نخستین جلسه استماع خود را با شهادت افسران پلیسی که در جریان حمله از کنگره و نمایندگان دفاع می‌کردند آغاز کرد. جلسه سه‌ساعته ماه ژوئیه نقطه آغاز تحقیقات کنگره در رابطه با وقایع پیرامون ششم ژانویه و از جمله نقش دونالد ترامپ در این‌باره بود و بر خشونت جمعیت طرفداران ترامپ بر پلیس تمرکز داشت. هنوز روشن نیست که آیا خود دونالد ترامپ در کنگره در این تحقیقات به عنوان شاهد احضار خواهد شد یا خیر.

وزارت بهداشت می‌‌گوید تمام شهرهای خوزستان از وضعیت قرمز خارج شده‌اند

بنا بر اعلام جدیدترین رنگ‌بندی وضعیت کرونا از سوی وزارت بهداشت، تمام شهرهای استان خوزستان از وضعیت قرمز خارج شده‌اند. بر این اساس از روز شنبه ۳ مهرماه در استان خوزستان شهرهای اهواز، دزفول، شوشتر، ماهشهر، دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر، اندیمشک، شوش، ایذه، باغملک، مسجدسلیمان، رامهرمز، امیدیه و بهبهان در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند. شهرهای هندیجان، هویزه، کارون، شادگان، رامشیر و آغاجاری نیز در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. لالی، گتوند، اندیکا، هفتکل، باوی و حمیدیه نیز در وضعیت آبی قرار دارند. به‌گفته وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در هفته گذشته با کاهش روند بیماری و خروج بیشتر شهرها از وضعیت قرمز کرونا، در استان خوزستان چهار شهرستان ماهشهر، هندیجان، شوش و شوشتر در وضعیت قرمز باقی مانده بودند که در حال حاضر این چهار شهرستان نیز از وضعیت قرمز خارج شده‌اند. با افزایش روند واکسیناسیون در ایران بیماری کرونا نسبت به هفته‌های اخیر روند نزولی پیدا کرده و مناطق قرمز به ۲۹ شهرستان کاهش یافته است. بر اساس آخرین وضعیت اعلامی از سوی وزارت بهداشت در حال حاضر ۲۲۴ شهرستان نیز در وضعیت نارنجی و ۱۶۵ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

تظاهرات «جمعه‌ها برای آینده» فعالان محیط زیست در بیش از ۸۰ کشور جهان برگزار شد

فعالان محیط زیست که همواره با تظاهرات «جمعه‌های آینده» تلاش کرده‌اند توجه مردم جهان را به مسائل محیط زیستی جلب کنند امروز جمعه ۲ مهر / ۲۴ سپتامبر هشتمین تظاهرات جهانی خود را برگزار کردند. دست‌کم ۱۴۰۰ تجمع در بیش از ۸۰ کشور جهان در این روز برنامه‌ریزی شده است. تنها ۴۵۰ کارزار در آلمان ثبت شده است و تظاهرات گسترده‌ای در هامبورگ، فرایبورگ و کلن در حال برگزاری است و یا برگزار خواهد شد. «جمعه‌ها برای آینده» ایده دانش‌آموز سوئدی گرتا تونبرگ است که با سازماندهی یک اعتصاب چندین هفته‌ای در مدارس، توجه افکار عمومی را در کشور خود و دیگر کشورهای جهان به موضوع تغییرات اقلیمی جلب کرد. تونبرگ امروز مهمان تظاهرات برلین است. آخرین اعتراض جهانی در این زمینه ۲۹ اسفند سال گذشته / ۱۹ مارس سال جاری میلادی برگزار شد.

آمادگی ایتالیا برای ارسال کمک جهت واکسیناسیون پناهجویان افغانستانی در ایران

در دیدار روز پنج‌شنبه یکم مهر / ۲۳ سپتامبر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و لوئیجی دی مایو وزیر خارجه ایتالیا از جمله در مورد آخرین تحولات افغانستان بحث و گفت‌وگو کردند. در این دیدار وزیر خارجه ایتالیا برای ارسال کمک جهت واکسیناسیون پناهجویان افغانستانی در ایران اعلام آمادگی کرد. دی مایو در شهریور گذشته اعلام کرد که ایتالیا در چارچوب مکانیسم کوواکس و در مواجهه با مسائل فوری بهداشتی – درمانی کنونی در کنار ایران باقی خواهد ماند. واکسن آکسفورد- آسترازنکا ساخت ایتالیا در اردیبهشت ماه سال جاری در ایران مجوز استفاده گرفت. دولت اتریش نیز پیش از این در دو نوبت یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا، ویژه مهاجران افغان به ایران ارسال کرده بود. بیشترین جمعیت مهاجران قانونی و غیرقانونی در ایران افغان‌ها هستند. بر اساس آخرین آمار وزارت امور مهاجران افغانستان در بهمن سال گذشته، دو و نیم میلیون نفر از اتباع این کشور در ایران به‌سر می‌برند و پیش‌بینی می‌شود که به دنبال شرایط اخیر در این کشور و به قدرت رسیدن طالبان، موج مهاجرت شهروندان این کشور از مبادی غیررسمی افزایش یابد. جمعیت هلال احمر ایران نیز اردیبهشت امسال برای واکسیناسیون اتباع افغان، درخواست دو میلیون دوز واکسن از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ کرده بود.