ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسکایپ فیلتر شد، واتس‌اپ و اینستاگرام از فروشگاه‌های اپ آندروید ایران حذف شدند

پس از فیلترشدن پیام‌رسان واتس‌اپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام، اسکایپ نیز به جمع اپ‌های خارجی فیلترشده در ایران افزوده شد. نت‌بلاکس که اختلال اینترنت را رصد می‌کند، مسدودشدن اسکایپ را تأیید کرده است. به علاوه، فروشگاه‌های اپ آندروید ایران، «مایکت» و «بازار»، اپلیکیشن‌های واتس‌اپ و اینستاگرام را حذف کردند. مایکت در صفحه این اپلیکیشن‌ها نوشته است: «متاسفانه این اپلیکیشن از حالت انتشار خارج شده است. از اینکه محدودیت‌های ما را درک می‌کنید، سپاس‌گزاریم.» پس از قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، اعتراض سرتاسر ایران را دربرگرفته است. مقام‌های جمهوری اسلامی در هراس از گسترش اعتراض‌ها بار دیگر به قطع اینترنت و تشدید سانسور آنلاین دست زد‌ه‌اند. اعتراض‌ها با وجود سرکوب خشونت‌بار حکومتی کماکان ادامه دارند.

بیانیه سراسری دانش‌آموزان دختر پیشرو در دبیرستان‌ها: از دوشنبه تا پایان هفته در سرتاسر ایران مقنعه‌ها را برمی‌داریم

بیانیه‌ای منتسب به دانش‌آموزان دختر پیشرو که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، فراخوان انجام یک اقدام اعتراضی سرتاسری را داده است: برداشتن مقنعه‌ها در مدرسه‌های سرتاسر ایران و سردادن شعارهای «نه روسری نه تو سری / آزادی و برابری»، «زن، زندگی، آزادی»، «دانش آموز زندانی آزاد باید گردد». آنها می‌نویسند که دانش‌آموزان پسر با سردادن شعارهای مشابه می‌توانند از آنها حمایت کنند و زمان این اقدام اعتراضی خود را از دوشنبه چهارم مهر تا پایان هفته اعلام کرده اند. پس از قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، اعتراض سرتاسر ایران را دربرگرفته است. تا کنون ده‌ها تن از جمله دانش‌آموزان بازداشت شده اند و چندین تن نیز کشته شده اند.

سپاه پاسداران مناطق کوهستانی اقلیم کردستان عراق را توپ‌باران کرد

بنا بر گزارش «کوردستان مدیا» وبسایت مرکزی حزب دموکرات کردستان ایران، سپاه پاسداران شنبه دوم مهر ١٤٠١، مناطق کوهستانی اقلیم کردستان عراق را هدف توپخانەهای خود قرار دادە است. در این گزارش به جزئیات بیشری اشاره نشده است، اما توپ‌باران مناطق «بربزین» و «'سقر» تا عصر روز شنبه دوم مهر ادامه داشته است. توپ‌پاران مناطق کوهستانی اقلیم کردستان در حالی اتفاق افتاده که در یک هفته گذشته در بسیاری از شهرهای کشور به‌ویژه مناطق کُردنشین اعتراضات مردمی برگزار شده است. سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نوروژ، روز جمعه یکم مهر اعلام کرد، شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر در ایران به دست‌کم ۵۰ تن رسیده است.

سجاد رمضان‌زاده را بازداشت کردند

بنا به اطلاعات رسیده به «زمانه»، مأموران امنیتی جمعه یکم مهر سجاد رمضان‌زاده، شهروند ۲۳ ساله را هنگام بازگشت از محل کار بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کردند. سجاد رمضان‌زاده برادر رضا رمضان‌زاده، زندانی سیاسی سابق است. از علت دستگیری او اطلاعی در دست نیست. تاکنون در جریان اعتراض‌های سراسری که پس از قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی رخ می‌دهند، ده‌ها تن بازداشت و چندین تن کشته شده‌اند.

ایمان به‌پسند، روزنامه‌نگار، با هجوم مأموران به خانه‌اش در تهران بازداشت شد

بر اساس اطلاعات رسیده به دست «زمانه»، ایمان به‌پسند، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی نیمه‌شب پنج‌شنبه ۳۱ شهریور با هجوم مأموران امنیتی به خانه‌اش در تهران دستگیر شد. مأموران امنیتی وسیله‌های شخصی این روزنامه‌نگار از جمله لپتاپ و تلفن همراه او و نیز لپتاپ هم‌خانه‌اش را ضبط کرده اند. منابع «زمانه» می‌گویند که ایمان به‌پسند با ارعاب و تهدید از طریق سلاح گرم یا سرد در سکوت بازداشت شده است زیرا دوست هم‌خانه‌ی او که در زمان دستگیری در خانه حضور داشته، متوجه حضور مأموران امنیتی و دستگیری به‌پسند نشده است. از آنجا که نشانه شکستن در یا قفل آن وجود ندارد، منابع مطلع گمانه‌زنی می‌کنند که ماموران (شاه) کلید داشته‌اند و بدون زنگ زدن یا اخطار قبلی وارد خانه شده و حتی فرصت نداده‌اند که به‌پسند دوست خود را بیدار کند و در جریان بازداشت قرار دهد. در یادداشتی که ایمان به‌پسند خطاب به دوستش باقی گذاشته و گفته به دلیل انجام کاری می‌رود و بعداً تماس خواهد گرفت، رد دستبند قابل مشاهده است. این روزنامه‌نگار عصر جمعه در تماس با خانواده گفته که به زندان اوین منتقل شده است. تاکنون در جریان اعتراض‌های سراسری که پس از قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی رخ می‌دهند، ده‌ها تن بازداشت و چندین تن کشته شده‌اند.

واکنش مولوی عبدالحمید به تجاوز جنسی فرمانده نیروی انتظامی به یک دختر نوجوان روستایی در چابهار: سکوت ما معنادار است

مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، جمعه یکم مهر ۱۴۰۱، بدون اشاره به عنوان تجاوز فرمانده نیروی انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان روستایی، آن را به یک «مسأله پیش‌آمده» تقلیل داد و گفت:‌ «در همین مسأله‌ای که در مورد چابهار پیش آمد و از ما و علمای منطقه انتقاد شده که چرا سکوت اختیار کرده‌اید! این سکوت ما معنادار است.» او هم‌چنین افزود: «ما می‌خواهیم روشن شود که چه پیش آمده است. ما نمی‌توانیم بلافاصله موضع‌گیری کنیم. باید بررسی کنیم تا واقعیت روشن شود و دچار اشتباه نشویم. انتظار ما از مسئولان امر این است که با حساسیت این موضوع را بررسی و پیگیری کنند. (...) خود مسئولان باید در این موضوع شفاف‌سازی کنند.» مولوی عبدالحمید «توصیه» کرده که در مسائل قضایی زنان، حتما یک دستیار زن در کنار بازجو یا قاضی باشد.» پیش‌تر خبرگزاری «حال‌وش» که اخبار و گزارش‌های نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، خبر داده بود که فرمانده انتظامی شهرستان چابهار، «سرهنگ ابراهیم کوچکزایی» در حین بازجویی از یک دختر نوجوان مظنون به قتل به او تجاوز جنسی کرده است. پنجشنبه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱، در یکی از روستاهای شهرستان چابهار یک زن به قتل رسیده و پس از آن جسد این زن در یک ساختمان‌های در حال ساخت در روستا نزدیک منزل او پیدا شده است. خانواده مقتول موضوع قتل را به پلیس اطلاع داده‌اند. از آنجا که مقتول به خانه همسایه ها رفت و آمد داشته، پلیس همسایه‌ها را به عنوان مظنون بازجویی می‌کند. پس از مرحله نخست بازجویی، در نوبت دوم در روز پنجشنبه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱، بازجویی یکی از خانواده‌های روستا مستقیما توسط فرمانده نیروی انتظامی به شهر چابهار احضار می‌شود و ابراهیم کوچکزایی روز پنجشنبه دهم شهریورماه از ساعت ۱۲ تا ۲ و ۴۰ دقیقه شخصا از تعدادی زن بازجویی می‌کند. یکی از افرادی که بازجویی می‌شود یک دختر نوجوان ۱۵ ساله بوده است.