ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپیده #قلیان در #اعتصاب_غذای_خشک

سپیده قلیان فعال کارگری و از متهمان پرونده نیشکر هفت‌تپه که در #زندان_قرچک_ورامین زندانی است، از ۲۸ مهر در اعتراض به فشارهای مستمر به خانواده خود دست به #اعتصاب_غذای_خشک زده است. قلیان در یک پیام صوتی که شاهد علوی، روزنامه‌نگار منتشر کرده،‌ می‌گوید: «من از روز یکشنبه، دست از خوردن غذا و آب کشیده‌ام. دست از آزار من و خانواده‌ام برنمی‌دارند. خسته شده‌ام. مگر من چه قدر توان دارم؟ می‌خواهم هیاتی از قوه قضائیه برای بررسی وضعیت زندان قرچک بیایند». کمپین دفاع از بازداشت‌شدگان هفت‌تپه و زندانیان ترقی‌خواه که سه روز پیش این خبر را منتشر و سپس تکذیب کرد در خبری که امروز پنجشنبه دوم آبان در کانال تلگرامی خود منتشر کرد در این باره نوشت که «به دلیل محدودیت‌های تماس از زندان، و فشار و تهدید بی سابقه بر خانواده‌ی وی، در این چند روز اخبار ضد و نقیضی در این باره منتشر شده است.» در همین روزها خبری نیز درباره دستگیری سمانه خواهر سپیده قلیان انتشار یافت که توسط خانواده او تکذیب شد. گفته می‌شود دستگاه‌های امنیتی برای پوشیده نگاه داشتن خبر اعتصاب غذای #سپیده_قلیان اعمال فشار بر خانواده او را افزایش داده‌اند. سپیده قلیان به دلیل حمایت از کارگران #نیشکر_هفت‌تپه خوزستان، در آبان ماه سال ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در ۲۷ آذر ماه سال گذشته با تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد. او پس از آزادی در واکنش به پخش فیلم اعترافات اجباری خود از صدا و سیما که تحت عنوان «طراحی سوخته» پخش شد، اقدام به افشاگری درباره شکنجه‌ها و فشارهایی کرد که در طی دوران بازداشت برای اخذ اعترافات اجباری از سوی نیروهای امنیتی به او وارد شده بود. قلیان مجددا در ۳۰ دی سال گذشته بازداشت شد. او در مرداد نیز در اعتراض به شرایط زندان دست به اعتصاب غذا زده بود.

آمریکا #روادید ‌‌هیأت ایرانی‌ برای حضور در اجلاس بانک جهانی را صادر نکرد، سفر #وزیر_اقتصاد‌ ایران لغو شد

سفر فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران و هیئت همراه او به آمریکا به‌منظور شرکت در اجلاس سالانه گروه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، به‌دلیل صادر نشدن روادید از سوی آمریکا لغو شد. دژپسند در نامه‌ای به دیوید مالپاس، رئیس گروه بانک جهانی، اعتراض خود و جمهوری اسلامی به این اقدام آمریکا را اعلام کرد و نوشت «عدم اتخاذ رویکرد سیاسی در قبال هیئت‌های اقتصادی اعزامی از کشورهای عضو بانک جهانی» نص صریح مفاد اساسنامه بانک جهانی است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، مهرماه سال جاری ورود مقام‌های بلندپایه حکومت ایران و وابستگان درجه یک آن‌ها به خاک آمریکا را تعلیق و محدود کرد. ورود این افراد تنها با تشخیص وزیر خارجه ایالات متحده امکان‌پذیر است.

تعهد ۱۰۰ کشور به اختصاص کمک ۶۴ میلیارد دلاری برای #حفاظت_از_اقیانوس‌ها

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اینه اریکسن سوریده، وزیر خارجه #نروژ اعلام کرد کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس دو روزه «اقیانوس ما» در #اسلو، وعده داده‌اند دست‌ کم ۶۴ میلیارد دلار برای حفاظت از اقیانوس‌ها اختصاص دهند. موضوع این کنفرانس «وضعیت دریا و اقدام برای داشتن دریاهای سالم، پربار و پاک» بود. اریکسن می‌گوید: «هر ثانیه که می‌گذرد، هر نفسی که می‌کشیم از فیتوپلنکتون‌های دریا می‌آید و برای ما امری فوری‌ست که وضعیت اقیانوس‌ها را بهبود ببخشیم». به گفته او، در جریان این کنفرانس که نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور درآن حضور داشته‌اند، شرکت‌کنندگان دست کم در ۳۷۰ مورد ضمانت داده‌اند. به نوشته اسوشیتدپرس ایالات متحده آمریکا یکی از این کشورهاست که متعهد شد کمکی به ارزش ۱,۲۱ میلیارد دلار برای ترویج شیلات پایدار، مبارزه با آوار دریایی و پشتیبانی از علوم دریایی، نظارت و اکتشاف اقیانوس‌ها اختصاص دهد. ایالات متحده از پیمان اقلیمی پاریس خارج شده است،‌ هرچند تکمیل فرآیند خروج تا سال آینده به طول می‌انجامد.

پلیس اسکس: همه ۳۹ قربانی که جسدشان در کانتینری در شرق بریتانیا کشف شد، شهروند #چین بودند

بر اساس اعلام پلیس بریتانیا، هر ۳۹ قربانی که روز چهارشنبه ۲۳ اکتبر جسدشان در کانتینری در منطقه گریز کشف شد، تبعه چین بوده‌اند. این کانتینر در پارک صنعتی واترگلاد در منطقه گریز واقع در اسکس در شرق بریتانیا قرار داشت و همه قربانیان داخل این کانتینر زمانی پیدا شدند که جان خود را از دست داده بودند. در بیانیه پلیس که پنج‌شنبه ۲۴ اکتبر/۲ آبان منتشر شد، جنسیت ۸ تن از این قربانیان مونث و ۳۱ تن دیگر مذکر اعلام شده است. به گفته پلیس با همکاری نزدیک با سفارت چین در لندن، تحقیقات برای تشخیص هویت اجساد ادامه دارد. پلیس اسکس پیشتر اعلام کرده بود اجساد کشف شده شامل جسد یک نوجوان و ۳۸ بزرگسال می‌شود. چهارشنبه همزمان با کشف این اجساد، کامیون دیگری که ۹ سرنشین در کانتینر آن بودند در جنوب شرقی بریتانیا پیدا شد. براساس اعلام پلیس سرنشینان این کامیون زنده بودند و پس از حصول اطمینان از سلامتشان به اداره مهاجرت منتقل شده‌اند.

وزیر ورزش و جوانان: زیرساخت‌های #ورود_زنان_به_ورزشگاه در مراکز استان‌ها فراهم است

محمود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان ایران پنجشنبه ۲ آبان ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال را «دستاورد» دولت خواند و گفت که از نظر او «زیرساخت‌های لازم برای حضور زنان در ورزشگاه‌های مراکز استان‌ها وجود دارد». شمار محدودی از زنان ایران برای مسابقه فوتبال ایران و کامبوج به ورزشگاه آزادی رفتند. مسئولان فدراسیون فوتبال می‌گویند که تنها در «مسابقه‌های ملی» زنان می‌توانند به ورزشگاه بروند. وزیر ورزش و جوانان «فراهم شدن شرایط برای حضور زنان در ورزشگاه» را « اراده نظام، دولت و مردم» خواند که به وقوع پیوست. او بدون اینکه به فشارهای فدارسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) بر ایران برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها اشاره کند، گفت که رئیس جمهوری از دو سال قبل به او دستور داده که زیرساخت‌های ورود زنان به ورزشگاه‌ها را فراهم کند.سلطانی‌فر همچنین توضیحی در باره امکان ورود زنان در مسابقات داخلی ارائه نکرد و تنها گفت که زیرساخت‌های لازم برای حضور بانوان در ورزشگاه‌های اصفهان، اهواز، تبریز و پارس شیراز فراهم است.

سموم یک کارخانه در #کرمانشاه عامل مرگ ۸۰۰۰ ماهی

بیش از ۸۰۰۰ ماهی در رودخانه «قره‌سو» کرمانشاه به‌دلیل ورود سموم و فاضلاب یکی از شهرک‌های صنعتی اطراف رودخانه مُردند. این رودخانه از سراب روانسر در شمال غرب کرمانشاه سرچشمه گرفته و پس از عبور از این شهر در منطقه فرامان به رود گاماسیاب می‌پیوندد و حدود ۷۰ درصد از فاضلاب شهری کرمانشاه هم به این رودخانه سرریز می‌شود. فریدون یاوری، مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه گفته است هنوز مشخص نیست که سموم از کدام کارخانه وارد رودخانه شده است. همچنین روشن نیست که چه پسماند، آلاینده یا مواد مسمومی به‌طور غیراستاندارد به حریم رودخانه رسیده و چنین فاجعه‌ای را رقم زده است. موضوع نگران‌کننده سلامت مردم منطقه است. به‌گفته مردم محلی، بخشی از ساکنان حومه رودخانه به سمت آب رفته و ماهی‌ها را برای مصرف خانگی خود برده‌اند. از سوی دیگر، وانت‌هایی هم دیده شده‌ که با ورود به رودخانه، شمار زیادی از ماهیان را جمع‌آوری کرده و برای فروش راهی بازار شده‌اند.

ادعای تازه #کریمی‌_قدوسی: دو نفر از ادمین‌های #آمدنیوز از #محمود_واعظی کمک مالی دریافت می‌کردند

جواد کریمی‌قدوسی‌ نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی بار دیگر اعضای دولت را متهم به همکاری با روح‌الله زم و آمدنیوز کرد. کریمی قدوسی در صفحه توئیتر خود نوشت: «دو نفر از خبرنگاران و ادمین‌های تلگرامی آمدنیوز و رسانه‌های زنجیره‌ای که در سال ۹۵ و ۹۶ دستگیر شده‌اند اعتراف کرده‌اند با یکی از وزرای وقت ارتباط مستقیم داشته و از آقای واعظی وزیر وقت ارتباطات کمک مالی مستقیم دریافت می‌کرده‌اند.» او در توئیت دیگری نوشته است: «آن‌چه در چند روزگذشته وآینده درحوزه نفوذ میان مکان‌های طبقه‌بندی شده نظام توسط ادمین‌های آمدنیوز گفتم و خواهم گفت مربوط به سال‌های ۹۵ و ۹۶ است.جمعی از نمایندگان پیگیر آن اخبار بودند و هستند. هدف بازتعریف آن خبرهاست تا جامعه مطالبه‌گر اعترافات زم باشد؛ وقت تکذیب گذشته، آقای سخنگو خیلی به خودش زحمت ندهد.» کریمی قدوسی دوشنبه ۲۹ مهر نیز با انتشار پیامی در توئیتر ادعا کرد که در سال ۹۶ چهار رابط روح‌الله زم دستگیر شدند. به گفته او، از این چهار رابط یکی در دفتر حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای روحانی، یکی در مجموعه ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری، یکی در دفتر بانک و چهارمی در قوه قضائیه بوده‌اند. او همچنین ۲۸ مهر از بازداشت چند نفر در «حوزه نهاد ریاست ‌جمهوری» به اتهام ارتباط با پرونده آمدنیوز خبر داده بود. مسئولان دولتی، از جمله علی ربیعی، سخنگوی دولت و حسام‌الدین آشنا این ادعاهای کریمی قدوسی را تکذیب کردند. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه نیز اعلام کرد که در پی دستگیری زم کسی از مسئولان بازداشت نشده است. با نزدیکتر شدن انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به‌نظر می‌رسد که مخالفان دولت قصد دارند از پرونده روح‌الله زم به‌نفع جریان خود استفاده کنند. آن‌ها با مرتبط دانستن مسئولان دولتی و کشوری به پرونده آمدنیوز می‌خواهند جریان مقابل خود را از دور رقابت‌ها خارج کنند.

سفیر سابق عربستان سعودی در آلمان به‌عنوان وزیر خارجه این کشور منصوب شد

به‌گزارش شبکه خبری العربیه، ابراهیم عبدالعزیز العساف، وزیر امور خارجه عربستان سعودی شامگاه چهارشنبه یکم آبان / ۲۳ اکتبر به حکم ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی برکنار و فیصل بن فرحان، سفیر سابق این کشور در آلمان به‌عنوان جایگزین او منصوب شد. فیصل بن فرحان پیشتر به‌عنوان مشاور سیاسی در سفارت عربستان سعودی در واشنگتن نیز فعالیت داشته است. ابراهیم بن عبدالعزیز العساف که تنها ۱۰ ماه وزیر خارجه عربستان سعودی بود، پس از برکناری به سمت وزیر مشاور دولت و عضو شورای وزیران گماشته شده است. به نوشته رویترز تغییر در کابینه سعودی که همراه با جابه‌جایی چند مدیر دولتی دیگر صورت گرفته، احتمالاً به‌منظور بهبود چهره این کشور در عرصه بین‌المللی، پشت سرگذاشتن بحران ناشی از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، در رابطه با غرب و «بی‌اثر کردن اقدامات ایران» انجام شده است.

جسد #فرانکو دیکتاتور #اسپانیا به گور دیگری منتقل شد

صبح امروز پنج‌شنبه ۲ آبان / ۲۴ اکتبر در اسپانیا جسد فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور سابق این کشور به گورستان دیگری منتقل شد. جسد فرانکو از آرامگاه قبلی واقع در ۵۰ کیلومتری شمال مادرید، پایتخت اسپانیا، به آرامگاه ایالتی پاردو انتقال یافت که در آن همسر فرانکو دفن شده است. کابینه دولت اسپانیا در ماه اوت سال گذشته تصویب کرد که بقایای جسد فرانکو از محل کنونی به جایی دیگر انتقال یابد. قبل از انتقال جسد فرانکو بحث‌های طولانی انجام شد. خانواده فرانکو تلاش کرد تا مانع از تصمیم دولت شود. آرامگاه قبلی فرانکو را ۲۰ هزار کارگر اجباری ساخته بودند. این محل به زیارتگاه راست‌گرایان افراطی در اسپانیا تبدیل شده بود. در این آرامگاه خوزه آنتونیو پریمو د ریورا، بنیانگذار نهضت فاشیستی فالانژ نیز به خاک سپرده شده است. یکی از مشخصات این آرامگاه عظیم صلیب سنگی آن است که ۱۵۲ متر ارتفاع و ۴۶ متر عرض دارد. فرانسیسکو فرانکو پس از پیروزی کودتاگران دست راستی در جنگ داخلی اسپانیا (۱۹۳۶-۱۹۳۹) تا زمان مرگش در سال ۱۹۷۵ با مشت آهنین در اسپانیا حکومت کرد.

ادامه اعتراضات در #شیلی با وجود وعده اصلاحات رئیس‌جمهوری این کشور

در شیلی، با وجودی که سباستین پینیرا، رئیس جمهوری این کشور وعده اصلاحات اجتماعی داده است بار دیگر ده‌ها هزار نفر از معترضان به خیابان‌ها آمدند. در سانتیاگو برخی از معترضان با پلیس درگیر شدند و در خیابان‌ها موانعی ایجاد کردند. آن‌ها روز گذشته، چهارشنبه یکم آبان / ۲۳ اکتبر را اولین روز اعتصاب عمومی اعلام کرده بودند. در روزهای گذشته دست‌کم ۱۸ نفر در این ناآرامی‌ها کشته شدند. تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت بلیط مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی به دلیل افزایش هزینه سوخت و کاهش ارزش پول ملی، عامل بروز اعتراضات خیابانی اخیر در شیلی است. این اعتراضات از روز جمعه ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر آغاز شد. سباستین پینیرا روز سه‌شنبه ۳۰ مهر / ۲۲ اکتبر از رویدادهای پیش آمده در کشور عذرخواهی کرد و از جمله اعلام کرد که حقوق بازنشستگی کارمندان دولت و حداقل دستمزد افزایش خواهد یافت.

وزیر دفاع #روسیه در گفت‌وگو با فرمانده #نیروهای_سوریه_دموکراتیک: ضمانت امنیت غیرنظامیان برعهده روسیه و مرزبانان سوریه است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سرگئی شایگو وزیر دفاع این کشور و ژنرال مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک مذاکرات ویدئویی داشتند. وزارت دفاع روسیه گفته است در این مذاکرات شایگو جریان اجرای اقدامات طرف کُرد در چارچوب توافق به‌دست آمده رئیسان جمهوری روسیه و ترکیه در تاریخ ۳۰ مهر / ۲۲ اکتبر در سوچی بحث و گفت‌وگو کرد. در این گزارش آمده است: «سرگئی شایگو تأکید کرد که ساکنان غیرنظامی مناطق مسکونی واقع در ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه و سوریه لزومی برای ترک خانه‌های خود ندارند» و «ضمانت امنیت آن‌ها توسط بخش پلیس نظامی روسیه و مرزبانان سوریه تأمین می‌شود.» وزارت دفاع روسیه افزوده است مظلوم کوبانی گفته، پلیس نظامی روسیه و ارتش سوریه در حال حاضر در مناطق زیادی مستقر شده‌اند و «ما به آن‌ها هر کمک و حمایتی را ارائه می‌دهیم». این گزارش می‌افزاید ژنرال کوبانی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، وزیر دفاع این کشور و تمامی کسانی که برای رسیدن به این توافق تلاش کردند، تشکر کرده است.

#جمهوری_اسلامی گزارش #جاوید_رحمان از نقض #حقوق_بشر_در_ایران را محکوم کرد

در واکنش به آخرین گزارش جاوید رحمان، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران درباره ادامه نقض حقوق بشر در ایران، محمد حسنی‌نژاد نماینده جمهوری اسلامی در کمیته سوم سازمان ملل، این گزارش را در راستای «سیاست تروریسم اقتصادی آمریکا» دانست و گفت: «این گزارش و این نمایش مکرر هیچ ارتباطی به دلایل حقوق بشری ندارد چرا که به محض این‌که ایران در روابط خود با ایالات متحده تغییر موضع دهد، به محض تغییر موضع خود در مورد آپارتاید اسرائیلی و اشغال فلسطین، این نمادها از بین می‌روند.» او افزود: «کسانی که داعیه فضایل جهانی پشت این مأموریت علیه ایران را دارند، خودشان بیشتر شبیه دیکتاتورها عمل کرده‌اند. (...) چرا کسی باید توصیه‌های حقوق بشری نژادپرستان، استعمارگران و دیکتاتورها را بپذیرد؟» حسنی‌نژاد به‌ویژه به بخش مربوط به اقلیت‌های مذهبی و قومی گزارش جاوید رحمان تاخت و مدعی شد که «اقلیت‌ها در عالی‌ترین مناصب ایران» قرار دارند. جمهوری اسلامی همواره گزارش‌های حقوق بشری سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی علیه نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده و آن‌ها را با «انگیزه سیاسی» دانسته است اما به گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل اجازه ورود به ایران و بررسی وضعیت حقوق بشر از نزدیک را نمی‌دهد.