ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماموران امنیتی مریم صادقی، عضو کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری را بازداشت کردند

مریم صادقی، عضو کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل های کارگری در سنندج بازداشت شده است. «شبکه حقوق بشر کردستان» یک‌شنبه دوم آبان گزارش کرد: ماموران امنیتی روز شنبه یکم آبان به منزل مریم صادقی در سنندج رفته، او را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. بر اساس این گزارش ماموران امنیتی هنگام بازداشت اقدام به بازرسی منزل و ضبط تعدادی از وسایل شخصی مریم صادقی کرده‌اند. پیشتر نیز، روز چهارشنبه ۲۸ مهر ماه، ماموران امنیتی عثمان اسماعیلی، کارگر نقاش در سقز را بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل کرده بودند. در یک هفته گذشته با نزدیک شدن به سالروز اعتراضات آبان ۱۳۹۸ شماری از فعالان چپ هم با تماس تلفنی به مراکز امنیتی فراخوانده شده بودند.

طالبان دو خبرنگار را «لت و کوب» کردند

اعضای طالبان صداقت غورزنگ، خبرنگار تلویزیون «طلوع افغانستان» و جاوید رازمند خبرنگار «جاج نیوز» که برای تهیه گزارش از وضعیت گذرگاه تورخم به این شهر رفته بودند را مورد ضرب و شتم قرار دادند. غورزنگ به تلویزیون طلوع گفت: «پس از گفت‌وگوی تصویری با کمیسیاری گذرگاه تورخم، همراه یکی از نگهبانان این کمیسیاری برای تهیه گزارش به نزدیکی دروازه تورخم رفتیم. در آن‌جا بی چون و چرا از مرزبانان این گذرگاه تهدید و لت‌وکوب شدیم و کمره (دوربین) و دیگر وسایل خبری من را در دریا انداختند و خودم را برای چندین لحظه در کمیسیاری نگه داشتند و موبایلم را شکستاندند. تاکنون از سرنوشت کمره‌ام خبری در دست نیست.» او به «اطلاعات روز» هم گفت یک عضو طالبان در هنگام برگشت آنان از دفتر کمیسار در تورخم به او و جاوید رازمند حمله‌ور شده و آنان را با قنداق تفنگش لت‌وکوب کرده است. کمیته بررسی قضایای خبرنگاران افغانستان این رویداد را تقبیح کرده و هشدار داد که اگر جلوی «این گونه خودسری‌ها» گرفته نشود، فعالیت‌های بسیاری از رسانه‌ها در افغانستان محدود خواهد شد. طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، فعالیت رسانه‌ها را محدود کرده‌اند. بر اساس گزارش نهادهای صنفی بیش از ۱۵۷ رسانه چاپی، رادیویی و تلویزیونی از زمان بازگشت طالبان به قدرت تعطیل شده‌اند. طالبان همچنین در شهریور ماه امسال دو خبرنگار روزنامه اطلاعات روز را که برای پوشش اعتراضات زنان در شهر کابل رفته بودند بازداشت کرده و مورد ضرب و شتم قرار دادند. در مردادماه نیز نیروهای طالبان مانع فعالیت خبرنگارانی شدند که قصد داشتند تجمع اعتراضی زنان را پوشش خبری بدهند.

هشت کودک افغانستانی در کابل بر اثر گرسنگی جان باختند

منابع محلی در کابل به «اطلاعات روز» گفته‌اند که جسد هشت کودک یک خانواده را که بر اثر گرسنگی جان باخته بودند پیدا کرده‌اند. محمدعلی رحیمی بامیانی که این روزنامه او را از «عالمان دینی غرب کابل» نامیده گفته است که این واقعه سه هفته پیش رخ داده و او «توسط ساکنان محل، از این رویداد مطلع شده و سپس خود را به این منطقه رسانده است». به گفته بامیانی پدر این کودکان در روزهای نخست سقوط کابل به دست طالبان، به دلیل ابتلا به سرطان جان داده بود و مادرشان هم دو هفته بعد به دلیل بیماری قلبی. محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، هم در اطلاعیه مرگ این هشت کودک را تأیید کرده و نوشته است این رویداد در «سایه‌ی سلطه‌ی کسانی که حاکمیت‌شان را اسلامی می‌دانند»، رخ داده است. او با بیان اینکه «جان باختن این کودکان بسی جای خجالت و ننگ برای طالبان است»، گفته است چون کودکان جان باخته «شیعه و از جامعه هزاره و در منطقه هزاره نشین بودند دنیا را تکان نداده است». افغانستان پیش از سقوط دولت اشرف غنی و تسلط دوباره طالبان با مشکلات اقتصادی بی‌شماری روبرو بود. از زمان سلطه دوباره طالبان این وضعیت تشدید شده است و گرسنگی بخش بزرگی از جمعیت ساکن در این کشور را تهدید می‌کند.

زن‌کشی در ایلام: نیروی انتظامی از دستگیری مرد قاتل خبر داد

حسین نجفی، جانشین انتظامی استان ایلام سه‌شنبه دوم آبان اعلام کرد پلیس آگاهی مردی را که پس از کشتن زنش متواری شده بود، دستگیر کرده است. نجفی گفت پس از انجام یک سری تحقیقات فنی، سرنخ‌هایی از مخفیگاه قاتل در یکی از استان‌های همجوار به دست آمده و پلیس با همکاری ارتش مرد قاتل را دستگیر کرده است. به گفته او این مرد به جرم خود اعتراف کرده و به پلیس آگاهی استان ایلام منتقل شده است. جمال موسوی، فرمانده انتظامی شهرستان ایلام روز شنبه در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری پلیس از قتل زن جوانی به دست شوهرش خبر داده بود. او گفته بود مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ گزارشی را مبنی بر وقوع یک فقره چاقوکشی و قتل یک زن جوان در یکی از محله های شهرستان ایلام دریافت کرده‌اند و تحقیقات ماموران پس از اعزام به صحنه جرم حاکی از آن است که ضربات چاقوی یک مرد به همسرش، جان زن را گرفته است و او پس از دست زدن به این جنایت از محل وقوع جرم فرار کرده است. فرمانده انتظامی ایلام علت قتل را «اختلافات زناشویی و درگیری‌های خانوادگی» عنوان کرده است. علتی که غالباً در ادبیات مسئولان ایران برای موارد خشونت خانگی علیه زنان و قتل زنان به دست وابستگان مرد، به‌کار می‌رود. خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در یک گزارش مبهم به مورد مشابه دیگری که در شهرستان چرداول ایلام اشاره کرد که احتمالا به «زن‌کشی» مرتبط است. ایرنا نوشت: «دیروز نیز در شهرستان چرداول اختلافات قدیمی خانوادگی باعث قتل یک نفر دیگر شد».

وزیر بهداشت: نمی‌توانیم معطل واکسن داخلی کرونا بمانیم

تولید واکسن ضد کرونا در ایران پس از هیاهوهای تبلیغاتی بسیار از دستور کار خارج شده است. در تازه ترین اظهارنظر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان گفته نمی‌توانیم منتظر تولید داخلی بمانیم و زمان را از دست بدهیم. او شامگاه شنبه یکم آبان در یک برنامه تلویزیونی، در توضیح افزایش واردات واکسن ضد کرونا گفت: «اگر بخواهیم معطل تولیدات داخلی واکسن شویم تا به ۱۶۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز برسیم، باید خیلی صبر کنیم در حالی که اکنون برای ما حتی یک ساعت هم مهم است.». وزیر بهداشت و درمان ایران در این برنامه ادعا کرد که ۷۰ درصد جمعیت حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و ۴۰ درصد نیز به صورت کامل واکسینه شده‌اند. واردات واکسن به ایران در دو ماه و نیم گذشته ، پس از تغییر دولت، در حالی شتاب گرفت که پیش از آن برخی نهادهای حکومتی و بنیادها به بهانه حمایت از تولید داخلی، مانع خرید واکسن از سبد کوواکس و شرکت‌های تولیدکننده واکسن شده بودند. وزیر بهداشت میزان تولید شرکت‌های مدعی ساخت واکسن ضد کرونا در ایران را در مجموع ۱۴ میلیون دوز اعلام کرد که به نظر می‌رسد بیشترین میزان تولید آن در شرکت دارویی شفافارمد، وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام صورت گرفته باشد. در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر توقف تولید واکسن «فخرا» و «نورا» که دو شرکت وابسته به وزارت دفاع و سپاه پاسداران وعده تولید آن را داده بودند، منتشر شد. همچنین نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت که تولید واکسن در شرکت واکسن سازی رازی به دلیل تأمین نشدن منابع مالی متوقف می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: قرار گرفتن در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی تغییری در مبادلات تجاری ایران به وجود نمی‌آورد

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران قرار گرفتن ایران در «فهرست سیاه» گروه ویژه اقدام مالی در مبادلات تجاری ایران را بی‌اثر دانست. او مدعی شد: «با اقدام FATF در قرار دادن مجدد نام ایران در لیست سیاه این گروه، تغییر تازه‌ای در مراودات ما رخ نمی‌دهد». گروه ویژه اقدام مالی در تازه‌ترین گزارش خود همچنان نام جمهوری اسلامی را در فهرست سیاه قرار داده است. دولت پیشین ایران در تلاش بود تا با تصویب دو لایحه باقی‌مانده مربوط به کنوانسیون‌های این گروه، بخشی از موانع تجارت خارجی را برطرف کند اما مجمع تشخیص مصلحت نظام هر دو لایحه را مسکوت و معلق باقی گذاشت. مصباحی مقدم با بیان این‌که «گروه اقدام ویژه نه داغ دارد و نه درفش»، گفت: «کشورها بخواهند می‌توانند به توصیه‌های این گروه ترتیب اثر بدهند، معنای آن این است که این هشدار را جدی تلقی کرده و بر اساس آن در تعاملات اقتصادی خود احتیاط می‌کنند، در کشوری سرمایه‌گذاری نکرده و یا با شرکتی که منطبق با شرایط مقرر در FATF عمل نمی‌کند، تعامل نمی‌کنند اما اگر بخواهند همچنان ادامه بدهند هم می‌توانند به مراودات خود ادامه دهند و کسی نمی‌تواند مانع آنها شود.» این اظهارات از زبان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری در حالی بیان می‌شود که پیش از این برخی از مقام‌های مسئول در دولت گفته بودند که حتی کشورهای دوست مانند روسیه و چین نیز به دلیل نپیوستن ایران به کنوانسیون‌های گروه ویژه اقدام مالی حاضر به ادامه همکاری با ایران نیستند.