نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت کشور: برای صدور حکم شهرداران #تهران، #مشهد، #یزد، #کرمانشاه و #رشت منتظر اعلام نظر #وزارت_اطلاعات هستیم

سرنوشت شهرداران پیشنهادی شهرهای بزرگی همچون #تهران، #مشهد، #یزد، #کرمانشاه و #رشت منوط به اعلام نظر رسمی #وزارت_اطلاعات است. سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور شنبه سوم آذر گفت این وزارتخانه تا اعلام نظر رسمی وزارت اطلاعات نمی‌تواند حکم شهرداری این منتخبان شوراهای شهر را صادر کند. او از فعالان سیاسی خواسته به قانون احترام بگذارند و «حاشیه» نسازند. اعضای شورای شهر تهران صبح سه‌شنبه ۲۲ #پیروز_حناچی را به عنوان شهردار جدید پایتخت را انتخاب کردند. او با ۱۱ رأی در برابر ۱۰ رأی عباس آخوندی، وزیر سابق راه به پیروزی رسید. گفته می‌شد محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری دوران اصلاحات از حناچی حمایت کرده اما این خبر را «بنیاد باران»، وابسته به او تکذیب کرد.

صدور احکام #شلاق و #حبس برای ۱۵ متهم به #مفاسد_اقتصادی

رئیس کل #دادگستری #استان_تهران از رای قطعی دادگاه تجدید نظر در مورد یکی از پروند‌های «مفاسد اقتصادی» خبر داد که پیش از تشکیل شعب ویژه برای این پرونده‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته است. به گفته #غلامحسین_اسماعیلی برای ۱۵ نفر که برخی از آنان کارمند بانک‌ و دفتر اسناد رسمی هستند، مجازات #حبس، #شلاق، #جزای نقدی و محرومیت از #حقوق_اجتماعی در نظر گرفته شده است. خبرگزاری میزان، وابسته به #قوه_قضاییه، روز شنبه سوم آذر از قول غلامحسین اسماعیلی نوشت: «در این پرونده که مربوط به قبل از تشکیل شعب ویژه است، یکی از باند‌های مهم جرائم اقتصادی که در حوزه #واردات_شکر مرتکب جرائم ارتشا، کلاهبرداری، جعل اسناد دولتی اعم از اسناد اعتباری و... شده بودند، تحت تعقیب قرار گرفته و در نهایت ۱۵ نفر از اعضای اصلی باند به تحمل حبس، شلاق، جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شدند.» او با اعلام اسامی محکومان این پرونده گفت: «در این رای کمترین مجازات حبس تعیین شده دو سال و بیشترین آن ۱۳ سال است.» صدور احکام شلاق اما در حالی است که کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی (مانند شلاق) را صراحتا ممنوع کرده است.

پلیس #فرانسه برای پراکندن معترضان «#جلیقه‌_زرد» در #پاریس از گاز اشک‌آور استفاده کرد

معترضان موسوم به «#جلیقه‌زردها» شنبه ۲۴ نوامبر / سوم آذر در خیابان #شانزلیزه #پاریس دست به اعتراض زدند. پلیس مسیر راهپیمایان به سوی کاخ #الیزه، کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه را مسدود کرد و با آنها درگیر شد. جلیقه‌زردها که خبرگزاری «رویترز» آنها را «چندصدتن» تخمین زده، فریاد می‌زدند: «مکرون، استعفا»، «مکرونِ دزد». یک مقام پلیس به رویترز گفته انتظار می‌رود حدود ۳۰ هزار تن تنها در پاریس دست به اعتراض بزنند. کمی بعد برج ایفل به دلیل اعتراض‌ها تعطیل شد. معترضان به افزایش مالیات سوخت معترضند. اعتراض جلیقه‌زردها یک هفته پیش آغاز شد و حدود ۵۰ هزار تن شنبه ۱۷ نوامبر بزرگراه‌هایی در سرتاسر فرانسه را در اعتراض به افزایش مالیات سوخت مسدود کردند. افزایش مالیات سوخت در اواخر ۲۰۱۷ به تصویب رسید اما با افزایش قیمت نفت در اکتبر سال جاری تأثیرش مشهود شد. فعالان محیط زیست حامی افزایش مالیات سوخت‌های فسیلی و کاهش مصرف آنها هستند تا تولید گازهای گلخانه‌ای کاهش و روند گرمایش زمین تخفیف یابد. دولت نیز مشوق‌هایی برای استفاده از خودروهای سبز یا الکتریکی پیشنهاد داده است.

مرگ دو خدمه شناور خدماتی «علی ۲۰» در #خلیج_فارس به دلیل فقدان ایمنی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان #بوشهر، از کشته شدن دو خدمه یک شناور خدماتی در آب‌های #خلیج_فارس بر اثر #آتش‌سوزی خبر داده است. این شناور به سیستم اطفای حریق و امکانات ایمنی مجهز نبوده است. ایران در زمینه‌ رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان در رتبه ۱۰۲ قرار دارد. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، #سیاوش_ارجمندزاده، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان #بوشهر گفته است مالکان شناورها باید شناورهای خود را به سیستم اطفای حریق و امکانات ایمنی مجهز کنند تا از خسارات احتمالی بکاهند. او درباره شناور «علی ۲۰» که روز جمعه دوم آذر در فاصله ۱۶ مایلی بندر عسلویه آتش‌ گرفت نیز گفت پیکر دو خدمه این شناور خدماتی جمعه شب پس از ساعت‌ها تلاش پیدا شد: «پس از اعلام حادثه، بلافاصله شناور‌های نیمروز، عسلویه ۱ و ۲، پارمیدا ۴، هادی۶ و ناجی ۱۸ برای خاموش کردن آتش و نجات سرنشینان به منطقه اعزام شدند و ۹ نفر از ۱۱ نفر سرنشین این شناور نجات یافتند.» شناور خدماتی علی ۲۰ در مسیر عسلویه به منطقه نفتی پارس جنوبی دچار آتش‌سوزی شد.

از دو فعال مدنی در استان #گیلان پس از ۲۰ روز #بازداشت خبر و اطلاعی در دست نیست

#روزبه_علیپور و #بابک_علیپور، دو فعال مدنی و #زنان استان #گیلان از تاریخ ۱۳ آبان بدون هیچ توضیح مشخصی در #بازداشت به سر می‌برند و از وضعیت آنها خبر و اطلاعی در دست نیست. برادران علیپور اهل یکی از روستاهای حومه #رشت هستند و خانواده آنها با وجود پیگیری‌های متعدد تاکنون هیچ پاسخ شفافی درباره دلیل بازداشتشان دریافت نکرده‌ است. #ماموران_امنیتی در روز بازداشت آنها به تفتیش خانه مادریشان پرداختند و برخی از وسایل این دو برادر را بدون حضور آنان ضبط کرده‌اند. آنها هفته گذشته به بند عمومی #زندان_لاکان رشت منتقل شده‌اند و به صورت شفاهی به خانواده‌شان اعلام شد برای هر کدام وثیقه‌ای به میزان ۵۰ میلیون تومان تهیه کنند. با وجود این اما در طول بیش از یک هفته گذشته نماینده #دادستان هنوز #وثیقه را نپذیرفته است. گفته می‌شود این دو فعال مدنی از خوشنام‌ترین فعالان حوزه زنان استان گیلان هستند و تمام فعالیت‌های خود را در چارچوب #قانون انجام داده‌اند.

سازمان اطلاعات سپاه صاحب‌الزمان #اصفهان از بازداشت ۱۲ نفر از پیروان «عرفان حلقه» خبر داد

سازمان اطلاعات سپاه صاحب‌الزمان #اصفهان در بیانیه‌ای از #بازداشت ۱۲ نفر از پیروان مکتب #عرفان_حلقه خبر داد. در این بیانیه آمده است: «در ادامه برخورد قاطع اطلاعات سپاه با عرفان‌های دروغین و جریان‌های منحرف در سطح استان اصفهان، ۲ نفر از لیدرهای اصلی عرفان کاذب حلقه به همراه ۱۰ نفر از اعضای این گروه در کلان‌شهر اصفهان دستگیر شدند.» جریان‌های مذهبی و عرفانی متفاوت با جریان‌های رسمی در ایران در سال‌های اخیر بارها هدف برخوردهای قضایی و امنیتی قرار گرفته‌اند. محمدعلی طاهری، بنیانگذار عرفان حلقه، حدود هفت سال است در زندان به سر می‌برد. او تاکنون دو بار به اعدام محکوم شده اما در هر دو مورد حکمش اعدام او در دیوان عالی کشور شکسته شده است. سازمان اطلاعات سپاه اصفهان در اطلاعیه خود گفته است پیروان عرفان حلقه در اصفهان کلاس‌هایی برگزار می‌کرده‌اند. این کلاس‌ها از سوی ماموران اطلاعاتی زیر نظر قرار گرفته شده و «اسناد انبوه و حائز اهمیتی» نیز از بازداشت‌شدگان کشف و ضبط شده است. ۱۲ مرداد ماه سال ۹۶ نیز ۱۲ نفر از طرفداران عرفان حلقه در اصفهان بازداشت شده بودند.

معاون رئیس جمهوری در امور #زنان و خانواده: وضعیت زنان در #زندان_قرچک_ورامین را پیگیری می‌کنم

#معصومه_ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور #زنان و خانواده درباره وضعیت زنان در #زندان_قرچک_ورامین گفته است حتما باید در این زندان بررسی‌های لازم صورت گیرد. او گفته است به طور خاص از زندان قرچک ورامین بازدید نداشته‌ اما از زندان‌های تبریز، ارومیه، کرمان و مشهد بازدید کرده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده از زندان قرچک ورامین از سال‌های گذشته تاکنون وضعیت این زندان هم در بخش زنان و هم در بخش مردان «بسیار غیر بهداشتی، غیر انسانی و غیر قابل تحمل» است. بهمن ماه سال ۹۳، الهام امین‌زاده، معاون حقوقی وقت و شهیندخت مولارودی، معاون وقت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از این زندان زنان بازدید کردند، ولی از آن زمان تا به حال تغییری در شرایط زندانیان ایجاد نشده است. معصومه ابتکار اما گفته است تعاملات زیادی با #سازمان_زندان‌ها داشته و در بازدیدهایی که از بخش زنان برخی از زندان‌ها کرده، «در برخی زندان‌ها اقدامات زیادی در خصوص آموزش، توان‌افزایی، مهارت‌افزایی و اقدامات رفاهی صورت گرفته است.» او در عین حال به کمبود فضا در زندان‌ها اشاره کرده و گفته است: «فضاهای اقامتی زندانیان دچار محدودیت بوده و مشکلات زیادی از نظر رفاهی ایجاد کرده است.»

اعتراض هفتگی فلسطینیان #غزه «آرام‌تر» برگزار شد ــ ۱۵ تن زخمی شدند

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، مقام‌های بهداشتی #غزه گفتند در اعتراضات هفتگی «#راهپیمایی_عظیم_بازگشت» در حصار مرزی غزه با اسرائیل ۱۵ تن مجروح شدند. چندهزار فلسطینی در این تجمع که آرام‌تر از گذشته توصیف شده، حضور داشتند اما اغلب آنها فاصله‌شان با حصار مرزی را حفظ کردند. معترضان این‌بار لاستیک خودرو آتش نزدند و بادبادک آتش‌زا به سمت اسرائیل روانه نکردند. چندین مورد پرتاب سنگ و وسایل آتش‌زای دست‌ساز با تیراندازی سربازان اسرائیل روبه‌رو شد. معترضان فلسطینی از ۳۰ مارس تقریباً به صورت هفتگی در حصار مرزی غزه و اسرائیل دست به اعتراض می‌زنند و خواهان برخورداری از حق بازگشت به سرزمین مادری هستند. تا کنون بیش از ۲۰۰ فلسطینی در این اعتراضات کشته شده‌اند. اسرائیل ماه جاری با کمک مالی ۱۵ میلیون دلاری قطر به حماس موافقت کرد. باریکه غزه محل زندگی دو میلیون فلسطینی است و ۱۲ سال است که در محاصره اسرائیل قرار دارد.

انتخابات پارلمانی #بحرین: گروه‌های اپوزیسیون رأی‌گیری را بایکوت کرده‌اند

انتخابات پارلمانی #بحرین از صبح شنبه ۲۴ نوامبر / سوم آذر در حال برگزاری است. گروه‌های اپوزیسیون متعلق به اکثریت شیعه بحرین از انتخابات محروم شده‌بودند. نمایندگان آنها مجاز به شرکت در انتخابات نشدند و فعالان‌شان در دادگاه‌ها به محاکمه کشیده شدند. گروه‌های اپوزیسیون این انتخابات را «مضحکه» خوانده‌اند و آن را بایکوت کرده‌اند. حکومت مرکزی اما می‌گوید انتخابات «دموکراتیک» است. انتخابات پارلمانی بحرین ۸ صبح به وقت محلی آغاز شد و تا ۸ شب ادامه خواهد یافت. ۵۰۶ نامزد در این انتخابات شرکت می‌کنند. شمار نامزدان زن از هر زمان دیگری در تاریخ بحرین بیشتر است. پارلمان بحرین ۴۰ عضو دارد.

نیروی انتظامی به کارگران معترض گروه ملی فولاد اهواز یورش برد

بنا به گزارش کانال‌های خبری تلگرامی نزدیک به فعالان کارگری، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به کارگران معترض گروه صنعتی ملی فولاد اهواز یورش برده و تعدادی از اعتصاب‌کنندگان را مورد ضرب و شتم قرار داده است. در پانزدهمین روز اعتصاب گسترده کارگران گروه ملی فولاد و یازدهمین روز تجمع در شهر اهواز، کارگران اعتصابی در خیابان‌های اهواز راهپیمایی کردند. ماموران نیروی انتظامی با محاصره کارگران بر روی پل نادری در اهواز از پشت به آنها هجوم آوردند، اما با مقاومت کارگران مواجه شدند. در نتیجه کارگران معترض توانستند نیروی انتظامی را وادار به عقب‌نشینی کنند و به مسیر خود ادامه دهند. کارگران در برابر نیروی انتظامی شعار می‌دادند «میایستیم میمیریم حقمونو میگیریم»، و با شعار «همشهری با غیرت حمایت حمایت» از سایر اهوازی‌ها می‌خواستند تا به آنها بپیوندند. کارگران فولاد در روزهای گذشته از سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه حمایت کرده و پس از دستگیری نمایندگان هفت‌تپه در شعارهای خود بر ضرورت همبستگی کارگران این دو واحد بزرگ تولیدی با یکدیگر و با سایر گروههای کارگری مبارز تاکید کرده بودند. کارگران گروه ملی صنعتی فولاد از دو هفته قبل در اعتراض به توقف تولید، پرداخت نشدن دستمزدهایشان و مافیای اقتصادی بارها مقابل ساختمان نهادهای دولتی و سرپرستی بانک ملی در اهواز تجمع کردند.