ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امان‌الله باجی زهی، از سران طایفه‌های بلوچستان کشته شد

«کمپین فعالین بلوچ»، پنج‌شنبه ۳ آذر خبر داد که افراد ناشناس مسلح، امان‌الله باجی زهی از سران طایفه‌های زاهدان را در خیابان بعثت این شهر با شلیک گلوله کشتند. این کمپین افزوده است که از هویت افراد مسلح تیرانداز هنوز اطلاعی در دسترس نیست و گمان می‌رود سپاه پاسداران او را کشته است. در جریان «جمعه خونین زاهدان» در ۸ مهرماه یکی از فرزندان امان‌الله باجی زهی به نام حامد در درگیری با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده بود. در پی این رویداد امان‌الله باجی زهی علیه سپاه پاسداران سخن گفته بود.

مروارید کاشیان هم به سبک هنگامه قاضیانی حجاب اجباری از سر برداشت

مروارید کاشیان، فیلم‌ساز و بازیگر سینمای ایران در ویدئویی که در اینستاگرام‌اش منتشر کرد، در حالی که پایش در گچ است، به سبک هنگامه قاضیانی، بازیگر بازداشت‌شده، حجاب اجباری از سر برداشت. پیش از او، لیلا نقدی پری، طراح صحنه و بازیگر در همان نقطه‌ای که قاضیانی حجاب برداشته بود، به این شیوه حجاب از سر برداشت. لیلی رشیدی، دیگر بازیگر ایرانی نیز پنج‌شنبه ۳ آذر عکسی بدون حجاب اجباری از خود منتشر کرد. پس از آغاز خیزش انقلابی مردم ایران در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، شمار قابل توجهی از زنان بازیگر در حمایت از خیزش مردمی حجاب از سر برداشته‌اند. برخی همچون کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی پس از کنش اعتراضی‌شان و حمایت از اعتراضات سراسری به زندان افتاده‌اند.

اعلام حمایت بزرگترین اتحادیه‌ کارگری اسپانیا از فعالان صنفی بازداشت شده در ایران

اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد که بزرگترین اتحادیه‌ کارگری اسپانیا (IntCCOO) از فعالان صنفی بازداشت‌شده در ایران حمایت کرده است. این اتحادیه همچنین خواستار آزادی فعالان صنفی و سندیکایی دستگیرشده در سراسر ایران شده است. روز پنج‌شنبه ۳ آذر / ۲۴ نوامبر در نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، نماینده اسپانیا نیز خواستار پایان سرکوب خونین زنان و کودکان در ایران شد. در چند ماه اخیر شمار زیادی از فعالان کارگری و معلمان در ایران بازداشت شده‌اند. حکومت ایران تلاش می‌کند این فعالان را به «دشمن خارجی» مربوط کند تا بتواند سرکوب آن‌ها را موجه جلوه دهد.

وریا غفوری را بازداشت کردند

وریا غفوری، هافبک تیم فولاد خوزستان و کاپیتان سابق تیم استقلال تهران به اتهام «تخریب و توهین به تیم ملی» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شد. وریا غفوری، کُرد زاده‌ی سنندج است و بازیکن پیشین تیم ملی. او از ماه‌ها پیش به دلیل انتقادهایش از تبعیض و سرکوب در نظام جمهوری اسلامی هدف حمله‌های گروه‌های حامی جمهوری اسلامی قرار گرفته بود. از ابتدای خیزش انقلابی ایران در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، چندین بازیکن پیشین و فعلی تیم ملی ایران احضار یا بازداشت شده اند. تیم ملی هم‌اکنون در قطر در مسابقات جام جهانی حاضر است. بازیکنان تیم ملی در بازی نخست سرود جمهوری اسلامی را نخواندند. آنها ۶ ــ ۲ بازی را به انگلیس واگذار کردند. بازیکنان تیم ملی به دلیل دیدار با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی پیش از اعزام به قطر و نیز انتشار تصویرهای خندان آنها در فیفا هدف انتقادهای گسترده بودند.

کارکنان قطعه‌سازی کروز به رهبری زنان وارد اعتصاب دوباره شدند

کارکنان و کارگران شرکت صنعتی کروز که قطعه‌های خودرو را تأمین می‌کند، پنج‌شنبه ۳ آذر وارد اعتصاب شدند. کروز بزرگترین قطعه‌ساز خودرو در ایران است و تأسیس آن به ۱۳۶۱ باز می‌گردد. سطح پایین دستمزدها و شیفت‌های اضافه‌کاری در روزهای جمعه دلیل اصلی اعتراض کارکنان این شرکت در سال‌های اخیر بوده. کارکنان کروز ۲۸ آبان نیز اعتصابی سه‌روزه برگزار کردند. ویدئوی منتشرشده از اعتصاب سوم آذر در کروز نشان می‌دهد که زنان بخش اصلی اعتصاب‌کنندگان هستند. دور جدیدی از اعتصاب‌های کارگری در پیوند با خیزش انقلابی مردم ایران در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی آغاز شده است.

کامیون‌داران سراسر ایران به اعتصاب وارد خواهند شد

اتحادیه تشکل‌های کامیون‌داران و رانندگان سراسر ایران در فراخوانی از آغاز به اعتصاب از شنبه پنجم آذر تا ۱۶ آذر خبر داد. این اتحادیه در پیام خود نوشت: «به همه شهرهای ایران و همه رانندگان و کامیون‌داران در سراسر ایران این پیام برسد که از روز شنبه تا ۱۶ آذر ما در اعتصاب خواهیم بود». در پی این فراخوان، باربری‌ها در خمینی‌شهر اصفهان، تهران، همدان، بندرعباس و ... اعلام حمایت کرده‌اند. کامیون‌داران بندرعباس گفته‌اند که از ۵ آذر هیچ سوختی به دیگر شهرها نخواهند برد. امروز در باربری پایانه اکبرآباد تهران رانندگان دست به اعتصاب زدند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند و دیگر همکاران‌شان را به حمایت از اعتصاب پیش رو فراخواندند. دور جدیدی از اعتصاب‌های کارگری در پیوند با خیزش انقلابی مردم ایران در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی آغاز شده است.

سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان به یک سال حبس تعزیری محکوم شد

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان و دبیر جبهه متحد کُرد، از سوی شعبه پنج دادگاه انقلاب کرمانشاه مستقر در اسلام‌آباد غرب به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. سیاوش حیاتی، فعال مدنی یارسان یکم مهر امسال توسط نیروهای امنیتی در کرمانشاه بازداشت و در تاریخ ۱۶ مهر با تودیع قرار کفالت از زندان دیزل آباد کرمانشاه به صورت موقت آزاد شد. سیاوش حیاتی پیشتر نیز سابقه احضار و بازداشت به مراجع قضایی و امنیتی دارد. سیاوش حیاتی نیز در تاریخ ۲۲ دی‌ ۹۸ در جریان برگزاری تجمع دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در اعتراض به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه پاسداران، بازداشت شده بود.

روحانیان اهل سنت ارومیه از برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با اعتراضات سراسری ابراز نگرانی کردند

به‌گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران شماری از روحانیان اهل سنت ارومیه چهارشنبه ۲ آذر در بیانیه‌ای ضمن حمایت از مطالبات شهروندان و دانشجویان در اعتراضات سراسری جاری، نسبت به برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی-انتظامی با معترضان ابراز نگرانی کردند. آن‌ها در بیانیه خود از جمله خواستار «آزادی بی‌قیدوشرط معترضان بازداشتی اعتراضات اخیر، تجدیدنظر مسئولان در برخورد با شهروندان معترض و رسیدگی به مطالبات آن‌ها و رفع فضای خفقان، سرکوب، تبعیض و کشتار بی‌رحمانه مردم» شدند.

نیروهای اطلاعات سپاه در ایرانشهر یک روحانی بلوچ را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند

بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ» که خبرها و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، چهارشنبه دوم آذر ۱۴۰۱، یک روحانی بلوچ بدون ارائه حکم قضایی به دست نیروهای اطلاعات در ایرانشهر بازداشت شد. این کمپین، هویت این روحانی را فضل الرحمن ریگی ۳۵ ساله و اهل ایرانشهر اعلام کرده است. بر پایه این گزارش تا این لحظه از وضعیت و محل نگهداری این روحانی بلوچ اطلاعی در دست نیست. همچنین هنوز مشخص نیست که این روحانی بلوچ به چه دلایلی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است. «کمپین فعالین بلوچ» در رابطه با فضل الرحمن ریگی نوشته است: «در ماه رمضان سال گذشته نیز مولانا فضل الرحمن در پلیس راه زاهدان به خاش توسط مأموران اطلاعات بازداشت و سه ماه پس از بازداشت، به جزای نقدی محکوم شده بود.» پس از آغاز اعتراضات شهروندان بلوچ‌ نسبت به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک کودک دختر ۱۵ ساله در زاهدان، صدها معترض بلوچ با گلوله‌های جنگی در «جمعه خونین» زاهدان و خاش کشته و بیش از ۴۰۰ نفر دیگر مجروح شدند. همچنین نیروهای امنیتی در روزهای گذشته دور تازه‌ای از بازداشت، احضار و تهدید شهروندان و روحانیان اهل سنت را آغاز کرده‌اند.

واحدهای صنفی گردشگری استان فارس احتمالاً برای همیشه تعطیل می‌شوند

به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) نزدیک به ۹ ماه از سال می‌گذرد و گردشگری در شیراز و استان فارس چنان بی‌رمق مانده که به‌گفته برخی از منتقدان اگر این روند ادامه یابد گردشگری در این استان برای همیشه تعطیل می‌شود. به‌گفته محمود فخری، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی استان فارس، گردشگری در این استان و کشور «به سکوی پرتابی برای کارهای سیاسی و انتخاباتی افراد تبدیل شده‌ است». فخری گفت: «سفر‌های مسئولان دولتی با هدف توسعه گردشگری تنها به گشت‌وگذار و البته گپ‌وگفت‌های دوستانه ختم می‌شود و اگر بگوییم توسعه گردشگری به بهانه‌ای برای سفر‌های داخلی و خارجی آقایان دولتی تبدیل شده اغراق نکرده‌ایم.» فخری افزود افراد غیرمتخصص که تنها مسئولیت دولتی دارند به چنین سفرهای تخصصی با هزینه بالا و از خزانه عمومی می‌روند، در حالی‌که هزینه سفرهای کاری و تخصصی گردشگری بخش خصوصی به‌عهده خودشان است. او از عملکرد عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انتقاد کرد و گفت فعالیت‌های او «نه تنها تخصصی نیست بلکه از نظر کارشناسان و باتجربه‌های گردشگری بسیار ضعیف است». استان فارس یکی از استان‌های غنی ایران به‌لحاظ دارا بودن آثار و مکان‌های باستانی است که همواره گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

ایران از پروژه‌های عمرانی عراق کنار گذاشته شد، تحریم و اف‌ای‌تی‌اف عراقی‌ها را ترسانده است

جهانبخش سنجابی دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق می‌گوید شرکت‌های عراقی حاضر به همکاری با ایران نیستند. سنجابی در گفتگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، دلیل تمایل نداشتن عراقی‌ها برای همکاری با ایران را قرار داشتن در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف و «مشکلات شبکه پولی و بانکی» در نتیجه تحریم‌ها دانست. او گفت که دولت عراق به‌صورت رسمی برای شرکت‌های پیمانی ایرانی برای حضور در پروژه‌های عمرانی این کشور که به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد، ممنوعیتی ابلاغ نکرده اما فضا و محیط کسب‌وکار در حوزه‌های عمرانی در عراق به‌گونه‌ای است که شرکت‌های ایرانی به دلیل نداشتن ضمانت‌های بانکی نمی‌توانند در مناقصات شرکت کنند. او دلیل صادر نشدن ضمانت بانکی را تحریم جمهوری اسلامی دانست و گفت: «در این شرایط اگر به عنوان شرکت ایرانی به شبکه بانکی عراق مراجعه کنید به دلیل هویت ایرانی نمی‌توانید ضمانت‌نامه بانکی برای پیمان‌کار ایرانی دریافت کنید.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از اعتصاب سراسری در روز سوم آذر حمایت می‌کند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در اطلاعیه‌ای که شامگاه دوم آذر منتشر شد، اعلام کرد از اعتراضات و اعتصابات مردم متحد، آزادی‌خواه و برابری‌طلب ایران در روز سوم آذر حمایت می‌کند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان پیشتر نیز در اعتراض به کشتار کودکان و دانش‌آموزان، معلمان و دانش‌اموزان را به اعتصاب در روزهای ۲۹ و ۳۰ آبان فراخوانده بود. سازمان‌های مدنی، کمیته‌های مقاومت در شهرهای مختلف، جمعی از کنشگران برابری جنسیتی هم پیشتر در اطلاعیه‌‌های جداگانه از اعتراض و اعتصاب در روز سوم آذر اعلام حمایت کرده و گفته بودند که در این روز به خیابان خواهند آمد. مرکز همکاری احزاب کردستانی، سازمان کردستان حزب کمونیست ایران (کومله) و حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) در فراخوان‌های جداگانه مردم سراسر ایران را در همبستگی و همراهی با مبارزه در کردستان، جنبش زن زندگی آزادی و همچنین محکومیت سرکوب در شهرهای کردستان به اعتصاب در روز سوم آذر فراخوانده‌اند. تحلیلگران سیاسی و فعالان برابری جنسیتی در گفت‌وگو با زمانه بر اهمیت این فراخوان و ضرورت پاسخگویی مثبت به آن تاکید کرده و معتقدند که همراه شدن با آن می‌تواند همبستگی سراسری را تقویت کند و فشار سرکوب را از کردستان بردارد.