نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#مکرون بار دیگر با مردم فرانسه سخن خواهد گفت

در پی ادامه اعتراضات جلیقه زردها، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه بار دیگر در تلویزیون ظاهر خواهد شد تا با مردم فرانسه سخن بگوید. این سخنرانی قرار است سه‌شنبه ۲۵ دسامبر ساعت ۲۱ از شبکه فرانس ۲ پخش شود. سخنان مکرون پیش از سفرش به کشور چاد ضبط شده است. با این سفر و پیام تلویزیونی مکرون حمایت خود از سربازان و نیروهای مسلح را که در این روزهای خاص کریسمس و سال نو از خانواده‌ها و عزیزانشان دور هستند، قدردانی می‌کند. جلیقه زردها شنبه گذشته برای ششمین هفته متوالی باردیگر با تجمع در خیابان‌های پاریس اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های دولت مکرون اعلام کردند. عصر جمعه سنای فرانسه بعد از مجلس ملی، یک سری قوانین برای کمک به افراد زیر خط فقر و بازنشسته‌ها تصویب کرد. این قوانین باید از اوایل ۲۰۱۹ اجرایی شود.

#روسیه شمار نیروهای خود در #سوریه را فعلاً حفظ می‌کند

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون #روسیه در مسکو اعلام کرد که شمار سربازان این کشور در #سوریه در حال حاضر تغییری نخواهد داد. او گفت کرملین و دمشق مشترکاً تصمیم خواهند گرفت که سربازان روسی به‌طور کامل یا بخشی از آن‌ها از سوریه خارج شوند. روسیه از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی استقبال کرد. ماتوینکو گفت ارتش روسیه به دعوت دولت سوریه در این کشور مستقر شده در مقابل، ایالات متحده بدون مأموریت بین‌المللی در سوریه بود. در همین حال، ترکیه نیروهای خود در مرز سوریه را تقویت کرده است. تانک‌ها و خودروهای نظامی ترکیه به استان کیلیس منتقل شدند. همچنین در دو روز گذشته ترکیه صدها خودروی نظامی به شمال سوریه اعزام کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفته است ارتش این کشور درنظر دارد یک عملیات نظامی را علیه «یگان‌های مدافع خلق» (YPG)، نیروهای نظامی کردهای سوریه به پیش ببرد.

حمله به وزارت فواید عامه #افغانستان در #کابل

مهاجمان ناشناس به وزارت فواید عامه (رفاه و خدمات عمومی) #افغانستان حمله کردند. وزارت امور داخله افغانستان وقوع دست‌کم دو انفجار قوی را در این محل در منطقه «مکروریان کنهه» #کابل تأیید کرده است. بصیر مجاهد،‌ سخنگوی فرماندهی نیروهای امنیتی کابل به خبرگزاری پژواک افغانستان گفته است که حمله دوشنبه سوم دی ساعت ۱۵ بعدازظهر (به وقت محلی) در حوزه ۱۶ امنیتی کابل رخ داد. چند ساختمان دولتی در محل حمله وجود دارند‌، از جمله ساختمان وزارت فواید عامه و ساختمان معاونت شهدا و معلولین. به گفته بصیر مجاهد، مهاجمان ابتدا یک خودروی بمب‌گذاری‌شده را منفجر کردند و سپس افراد مسلح به داخل ساختمان معاونت شهدا و معلولین وارد شدند. شاهدان به روزنامه «هشت صبح» کابل از ورود چندین تن به داخل ساختمان وزارت فواید عامه خبر دادند اما نصرت رحیمی، معاون وزارت امور داخله به این روزنامه گفته است که «برای تأیید یا رد این موضوع هنوز زود است». به گفته شاهدان، کماکان صدای تیراندازی از محل درگیری‌ها شنیده می‌شود. همچنین از این محل دست‌کم صدای دو انفجار قوی شنیده شده. وحید مجروح،‌ سخنگوی وزارت صحت عامه (بهداشت و سلامت عمومی) افغانستان گفته است که تا کنون چهارتن بر اثر این حمله به بیمارستان منتقل شده‌اند. جزئیات بیشتری از این حمله مشخص نیست و گروهی هنوز مسئولیت آن را برعهده نگرفته است. کابل که سال‌های پیش از امنیت بیشتری برخوردار بود، در ماه‌های اخیر هر چه بیشتر هدف حمله جهادی‌های طالبان افغانستان و گروه «دولت اسلامی» (داعش) قرار گرفته است.

#بنگاه_فرد_شیشه (یزدگرد) در خیابان ری #تهران علی‌رغم ثبت‌ اضطراری آن در فهرست #میراث_فرهنگی تخریب شد

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، #بنگاه_فرد_شیشه (یزدگرد) علی‌رغم ثبت‌ اضطراری آن در فهرست میراث فرهنگی ایران یکشنبه دوم دی تخریب شده است. برای جلوگیری از تخریب این بنا، ۱۴ آذر آن را در فهرست #میراث_فرهنگی ثبت اضطراری کردند اما بیل‌های مکانیکی بدون خبردارشدن سازمان میراث فرهنگی آن را بالاخره تخریب کردند. بنگاه فرد شیشه (یزدگرد) به اواخر دوران قاجار تعلق داشت و در خیابان ری تهران،‌ بالاتر از میدان شوش واقع شده بود. محسن شیخ‌الاسلامی، معاون میراث فرهنگی تهران دراین‌باره به ایلنا گفت: «چند دقیقه پیش آنجا بودم و دیدم که با جدیت درحال تخریب بنا هستند از این رو با شهردار منطقه ۱۲ تماس گرفتم و او دستور توقف تخریب را صادر کرد. با این وجود بخش قابل توجهی از بنا تخریب شده است.» شیخ‌الاسلامی می‌گوید شهردار منطقه ۱۲ دستور اکید عدم تخریب داد اما کارشناسان و مسئولان ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۲ به آن توجهی نشان ندادند. به گفته این مسئول میراث فرهنگی پایتخت، مدارک ثبت اضطراری این بنا در میراث فرهنگی به شهرداری ارائه شده بود اما «زور پول از میراث فرهنگی بیشتر است».

بخش‌هایی از #پل_تاریخی «#شاه‌_عباسی» در #جاجرود به سرقت رفت

محسن قاصدی،‌ بخشدار #جاجرود خبر داده که «بخشی از پایه‌های سنگی پل تاریخی و ثبت ملی این منطقه با ۸۵۰ سال قدمت به سرقت رفته و استحکام پل به خطر افتاده است.» #پل_تاریخی_جاجرود که به «#شاه_عباسی» شناخته می‌شود از آثار #دوران_سلجوقی است. این پل در روستای سعیدآباد در شرق #استان_تهران قرار دارد. پل شاه‌عباسی در دوره‌های #صفویه، #قاجاریه و پس از آن در چند نوبت بازسازی و #مرمت شده است. به گزارش خبرگزاری رسمی کار ایران (ایلنا)، سرقت بخشی از پایه‌های سنگی این پل موجب کاهش استحکام و احتمال تخریب آن شده. به گفته بخشدار جاجرود، «ترک های زیادی در بخش‌های زیرین و پایه های کناری این پل مشاهده می‌شود». قاصدی تخریب پل جاجرود در آینده‌ای نزدیک را محتمل ارزیابی کرده و دلیل آن را علاوه بر سرقت سنگ‌های پایه پل، آسیب دیدگی پل به خاطر تردد خودروهای سنگین و بارندگی‌های اخیر دانسته است. پل تاریخی شاه عباسی جاجرود در #فهرست_آثار_ملی به ثبت رسیده و نگهداری و مرمت بناهای تاریخی ثبت شده بر عهده #سازمان_میراث_فرهنگی است. با این حال سازمان میراث فرهنگی بازسازی این پل را تقبل نکرده. به گفته قاصدی «بر اساس اعلام این سازمان آنها بودجه ای برای بازسازی پل ندارند و درصورتی که بخشداری جاجرود و دهیاری سعیدآباد هزینه مرمت پل را تقبل کنند کارشناسان میراث فراهنگی ناظر بر اجرای کار خواهند بود.» قاصدی افزوده با وجود عدم رسیدگی سازمان میراث فرهنگی، بخشداری برای زیباسازی و محافظت از این پل اقداماتی نظیر «سنگفرش محوطه اطراف پل، ساخت دیواره ساحلی، نرده گذاری، نصب دو عدد نیوجرسی و خاکریزی به منظور کاهش تردد خودروها از روی پل» انجام داده است.

به‌گفته سخنگوی هیئت رئیسه #مجلس نماینده #سراوان از اشتباه خود عذرخواهی کرده و مجلس هم از این اشتباه حمایت نکرده است

بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت #محمد_باسط_درازهی نماینده #سراوان هم خودش عذرخواهی کرد و هم قائل به اشتباه خود است. او افزود مجلس از اشتباه نماینده سراوان حمایت نمی‌کند. به‌گفته او پرونده درازهی از ابتدا در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح شد و پرونده باید در آن‌جا بررسی شود. تاکنون یک جلسه در این‌باره تشکیل شده و جلسات بعدی هم برگزار خواهد شد. در روزهای اخیر مراجعه نماینده سراوان به گمرک خبرساز شده است. فیلمی که از این نماینده مجلس منتشر شد نشان می‌داد که او با فحاشی از یک کارمند گمرک می‌خواهد خارج از نوبت او را به پیش رئیس گمرک ببرد اما یکی از افراد حاضر او را به دلیل فحاشی از سالن بیرون می‌کند. این اقدام نماینده سراوان موجب شد تا جمعی از نمایندگان مجلس از او حمایت و گروهی دیگر از او انتقاد کنند. این‌که #درازهی در گمرک چه می‌کرده یکی دیگر از موضوعاتی است که در شبکه‌های اجتماعی مورد سئوال قرار گرفته است. در این شبکه‌ها به‌شکل تلویحی او را به اختلاس در زمینه واردکردن خودرو متهم کرده‌اند. درازهی خود می‌گوید برای پیگیری مطالبات مردم به گمرک رفته بوده و در آن‌جا با او بدرفتاری شده است.

#مرکز_آمار ایران می‌گوید نسبت به آذرماه سال گذشته #گوشت قرمز و سفید ۶۰ درصد و #میوه ۷۹،۴ درصد #گران شده است

بر اساس آمار مرکز آمار ایران نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذر ۹۷، با ۲،۴ درصد افزایش نسبت به ماه قبل خود به ۱۸ درصد رسید. بر اساس این آمار، گوشت قرمز و سفید در آذرماه امسال نسبت به آذر ۹۶، ۶۰ درصد و ماهی‌ها و صدف‌داران ۷۸،۴ درصد گران شده است. میوه و خشکبار نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۷۹،۴ گران‌تر شده است، محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده مانند رب گوجه فرنگی در آذر ۹۷ نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰۵،۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

#نواز_شریف نخست‌وزیر پیشین #پاکستان به هفت سال زندان محکوم شد

دادگاهی در پاکستان محمد نواز شریف، رهبر حزب مسلم لیگ و نخست‌وزیر پیشین این کشور را به هفت سال زندان محکوم کرد. دادگاه گفته است که نواز شریف درباره مشروعیت منابع مالی خود برای خرید یک کارخانه فولادسازی در عربستان سعودی مدارک قانع‌کننده‌ ارائه نداده است. نواز شریف اتهامات دادگاه را رد کرده و محاکمه خود را سیاسی دانسته است. او در تابستان گذشته نیز در ارتباط با فساد مالی دیگری در مورد خرید یک آپارتمان لوکس در لندن، محاکمه و به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود اما دادگاه تجدیدنظر این حکم را نقض کرد.

اعتراض دولت #بحرین به انتقاد نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین #عراق از سرکوب شیعیان بحرین

وزارت امور خارجه بحرین در اعتراض به سخنان نوری المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق، معاون سفیر این کشور در بحرین را احضار کرد. نوری المالکی منامه را به‌دلیل سرکوب شیعیان مورد انتقاد قرار داده بود. او که اکنون رهبر ائتلافی به نام «دولت قانون» است در نشستی که هفته گذشته جنبش «۱۴ فوریه»، گروهی از فعالان سیاسی بحرینی، آن را برگزار کرده بودند شرکت کرد. این گروه از سوی منامه به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده است. در ویدئویی که رسانه‌های عراقی از این جلسه منتشر کرده‌اند، نوری المالکی گفته است: «تبعیض و حاشیه‌سازی، مردم بحرین را به تنگ آورده است.» او خواهان گفت‌وگو با کسانی شد که «آزادی و عدالت می‌خواهند». خبرگزاری رسمی بحرین (BNA) این سخنان نوری المالکی را «دخالت آشکار و غیرقابل قبول در امور داخلی بحرین» عنوان کرد. وحید مبارک سیار، معاون وزیر خارجه بحرین در امور منطقه‌ای سخنان نوری المالکی را مانع‌تراشی در مسیر تقویت روابط دو کشور خواند و گفت بحرین در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کند و همین انتظار را در قبال امور داخلی خود دارد.

در پی اعتراضات اخیر در سودان، پلیس #خارطوم با خشونت تماشاگران فوتبال مخالف رژیم #عمر_البشیر را سرکوب کرد

اعتراضات بی‌سابقه علیه حکومت #عمر_البشیر در سودان ادامه دارد. پلیس سودان یکشنبه ۲۳ دسامبر / ۲ دی به صدها نفر از تماشاگران یک مسابقه فوتبال که در خیابان علیه حکومت تظاهرات کرده بودند با گاز اشک‌آور حمله کرد. معترضان شعار می‌دادند: «مردم خواهان سرنگونی رژیم هستند» و «آزادی! آزادی!» در حدود چهار کیلومتری ورزشگاه، در حالی‌که تظاهرکنندگان قصد داشتند از پلی که آن‌ها را به مرکز پایتخت و کاخ ریاست جمهوری می‌رساند عبور کنند، یگان‌های ضدشورش به آن‌ها حمله‌ کردند. در این عملیات مأموران پلیس در ۳۰ کامیون شرکت داشتند. سودان پنج روز است که شاهد تظاهرات ضدحکومتی در شهرهای مختلف است. این اعتراضات علیه گرانی، کمبود نیازهای اساسی و بحران پولی در این کشور صورت گرفته است. همچنین تلاش‌های دولت سودان برای تغییر قانون اساسی در راستای ماندن عمر البشیر در حکومت نیز مخالفان را خشمگین کرده است. از چهارشنبه گذشته که اعتراضات شروع شد پلیس همواره از گاز اشک‌آور و گاهی از گلوله‌های واقعی علیه تظاهرکنندگان استفاده کرده و حکومت در چندین شهر اعلام حکومت نظامی کرده است. مقامات و شاهدان عینی از کشته شدن دست‌کم ۱۲ نفر در این اعتراضات خبر داده‌اند، اگرچه تعیین شمار قربانیان دشوار است. اعتراضات در سودان از خارطوم، پایتخت به شهرهای متعدد این کشور سرایت کرد. در پی آن، اینترنت در کشور با اختلال مواجه و برخی شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توئیتر و واتس‌آپ، فیلتر شدند. مدارس هم تعطیل شد. عمر البشیر در پی یک کودتای نظامی اسلامی در سال ۱۹۸۹ به حکومت رسید و اکنون یکی از قدیمی‌ترین رهبران کشورهای آفریقایی و عرب است.

دومین #پلنگ_ایرانی در بفره #سبزوار رویت شد

#پلنگ_ایرانی، یکی از گونه‌های در معرض خطر نابودی برای بار دوم طی دو سال در منطقه بفره #سبزوار رویت شد. پیش از این کارشناسان گفته بودند پلنگ ایرانی در منطقه سبزوار دچار انقراض محلی شده است. حمیدرضا صادقی،‌ رئیس حافظت #محیط_زیست سبزوار درباره رویت پلنگ ایرانی در بفره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «با همکاری تیم کوهستان و با توجه به اینکه در بهار سال جاری پلنگ ایرانی در این منطقه یافت شده، بیش از دو سال است که در پی یافتن پلنگ ایرانی دیگری هستیم که [شنبه اول دی] توسط دو عدد دوربین‌های تله‌دار حضور این پلنگ به ثبت رسید.» او توضیح داد که شکار تصویر پلنگ ایرانی با دوربین‌های قدیمی و دیگر نواقص فنی بسیار سخت بود. پلنگ ایرانی، پستانداری مخفی‌کار و سریع به شمار می‌آید. به همین خاطر اغلب تصاویر موجود از پلنگ ایرانی که با نام علمی Panthera Pardus Saxicolor شناخته می‌شود، عکاسی‌هایی است که با استفاده از دوربین‌های تله‌ای مجهز به سنسور مادون قرمز ثبت شده است. برآوردها نشان می‌دهد جمعیت این گونه پلنگ که بومی غرب آسیا است، در بزرگترین زیستگاهش یعنی ایران، به کمتر از ۵۰۰ قلاده می‌رسد. قفقاز، شرق ترکیه و ترکمنستان از دیگر زیستگاه‌های این حیوانات به شمار می‌آید.

رئیس دفتر امنیت ملی #سوریه به #مصر سفر کرد

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) گزارش داد که ژنرال علی المَمولک، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه، یکشنبه ۲۳ دسامبر / ۲ دی به دعوت عباس کامل، وزیر اطلاعات مصر، به این کشور سفر کرد تا در مورد مسائل سیاسی و امنیتی از جمله تلاش برای مبارزه با تروریسم با مقامات مصری گفت‌وگو کند. این نخستین دیدار المملوک از مصر نیست. او در سفر دیگری که در سال ۲۰۱۶ انجام داد با مقامات امنیتی مصر درباره هماهنگی مواضع سیاسی و همکاری در تقویت مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کرده بود. از زمان وقوع جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱ این کشور از اتحادیه عرب که ۲۲ عضو دارد اخراج شده و همسایگانش آن را تحریم کرده‌اند، اما مصر در تمام این مدت ارتباطات امنیتی خود را با دولت اسد حفظ کرده و در مورد مناقشات محدود گروه‌های مسلح سوریه و دولت این کشور مذاکره کرده است.

ژنرال #ارتش_اسرائیل: ایران دیگر در #لبنان کارخانه موشک‌سازی ندارد

به گزارش «جروزالم پست»، رونن مانلیس، یک ژنرال #ارتش_اسرائیل یکشنبه ۲۳ دسامبر / دوم دی در گفت‌و‌گو با یک برنامه رادیویی اسرائیل گفته است که ایران دیگر کارخانه موشک‌سازی در لبنان ندارد: «پایگاه‌هایی که نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو هنگام سخنرانی در سازمان ملل به آنها اشاره کرد، دیگر فعال نیستند». نتانیاهو ۲۷ سپتامبر سال جاری در مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرد که ایران برای حزب‌الله لبنان پایگاه‌های مخفی ساخت و توسعه موشک‌ برپا کرده است که می‌توانند عمق اسرائیل را هدف بگیرند. او به سه محل در نزدیکی فرودگاه بیروت اشاره کرد. ایران این موضوع را تکذیب کرد. احمد حسینی، کاردار ایران در لبنان چند روز بعد به روزنامه لبنانی «الاخبار» گفت که «حتماً موشک‌هایی در لبنان وجود دارد اما حزب‌الله عاقل‌تر از آن است که این موشک‌ها را نزدیک فرودگاه بیروت و در تماس با غیرنظامی‌ها قرار دهد.» ایران به خاطر برنامه موشکی بالستیک و حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سوریه و لبنان و یمن هدف انتقادهای بین‌المللی است.