ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو شورای شهر #بروجرد پس از بازنشر ویدئویی در انتقاد از سالخوردگی حاکمان ایران به اتهام «توهین به #رهبری» بازداشت شد

وب‌سایت «صراط‌ نیوز»، نزدیک به محافظه‌کاران، در خبری کوتاه سه‌شنبه سوم دی اعلام کرد که «م. پ.»، یک عضو اصلاح‌طلب شورای شهر بروجرد لرستان پس از بازنشر یک ویدئو در اینستاگرام به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی بازداشت شده است. «م. پ.» اشاره‌ای است به محمد پرهام، عضو حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان؛ حزبی که پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ تشکیل شد. در ویدئویی که پرهام منتشر کرده، دولت فنلاند با دولت جمهوری اسلامی از نظر سن رهبران مقایسه شده است. در جایی از این ویدئو می‌شنویم: «میانگین سنی مردم فنلاند ۴۲ سال است و آن را دولتی ۳۵ ساله مدیریت می‌کند. میانگین سن ما ایرانیان ۳۱ سال است و آن را دولتی با میانگین سنی ۶۰ سال، رئیس‌جمهوری ۷۲ ساله، رئیس مجلس ۶۳ ساله، رئیس مجلس خبرگان ۹۳ ساله، و رهبری ۸۰ ساله اداره می‌کند!».

بخش‌هایی از یک محوطه باستانی در لامرد مربوط به #دوران_ساسانی بر اثر بارش باران پدیدار شد

بارش باران و جاری شدن سیل در شهرستان لامرد در استان فارس موجب شد که بخشی از یک بنای تاریخی متعلق به دوره ساسانی از زیر خاک بیرون بیاید و در عین حال بخشی از این بنا نیز تخریب شود. قلعه گوری رکن‌آباد، محوطه‌ای تاریخی متعلق به دوره ساسانی در شمال روستای رکن‌آباد در شهرستان لامرد واقع شده که در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی قرار گرفت. به گزارش «ایلنا»، به نقل از خلیل ترزبان باستان شناس و فعال حوزه میراث فرهنگی، طغیان رودخانه در گذشته موجب شده بود که انباشتی از رسوبات این بنا را در بر بگیرد و بخشی از آن زیر خاک مدفون شود. سیل اخیر بخشی از این رسوبات را شسته و در عین حال بخش‌هایی از بنا به خصوص دیوارها و فوندانسیون‌های مکعبی شکل آن را تخریب کرده است. به گفته ترزبان، به شواهد بیرون آمده از بخش‌های زیرین بنا نشان می‌دهد که محوطه متعلق به دو دوره خاص است و در آن یک بنای جدید روی بنای قدیمی‌تر ایجاد شده است. این فعال میراث فرهنگی همچنین گفته است که با توجه به شواهد موجود و کارشناسی انجام شده تا کنون، قدمت این اثر مربوط به دوران ساسانی و قرون اولیه اسلامی است.

شهردار چمران #ماهشهر استعفاء داد

#عبدالواحد_عبادی، شهردار شهر چمران ماهشهر سه‌شنبه سوم دی از سمت خود کناره‌گیری کرد. عبادی در نامه استعفاء خطاب به ریاست شورای شهر چمران ماهشهر دلیل کناره‌گیری‌اش را «عدم امکان پیشرفت در امور برای حل معضلات شهر چمران» ذکر کرده است. عبادی پس از بازداشت شهردار پیشین چمران به عنوان منتخب شورای این شهر برای شهرداری معرفی شد اما امضای حکم او در وزارت کشور بیش از سه ماه به طول انجامید. عبادی پیش از این سمت به عنوان معاون فرماندار شهرستان بندر ماهشهر مشغول فعالیت بود. استعفای او پس از آن رخ می‌دهد که یکی از خونین‌ترین صحنه‌های سرکوب اعتراض‌های آبان 98 در چمران اهواز رقم خورد. از جمعه ۲۴ آبان اعتراض‌ها در حاشیه ماهشهر نیز شروع شد. آنچه اکنون «کشتار ماهشهر» خوانده می‌شود، در جاده شهرک‌های بعثت (ممکو) و چمران (جراحی) به سمت ماهشهر رخ داد. مردم غالباً جوان از همان جمعه اعتراض‌ها را در یک پمپ بنزین در نزدیکی میدان بعثت آغاز کردند. «پمپ بنزین ابوالفضل» در نزدیکی «میدان بعثت» و سه‌راهی متصل‌کننده شهرک‌های بعثت و چمران به ماهشهر قرار دارد. معترضان سپس در نزدیکی این میدان جاده را مسدود کردند و تا دوشنبه صبح ۲۷ آبان این جاده را بسته بودند که خودروهای مجهز به تیربار «نیروی ویژه پاسدار ولایت» (نوپو) فرارسیدند و معترضان را به رگبار بستند. بیشتر معترضان به گفته شاهدان از محله تنیده (کوی عمار) در شهرک چمران بودند. تنیده فقیرنشینترین و جنوبی‌ترین محله شهر است و بیشترین ساکنان آن عرب هستند.

دادگاه تجدیدنظر خراسان جنوبی ۹ تن از شهروندان #بهایی ساکن #بیرجند را به ۲۸ سال و شش ماه #زندان محکوم کرد

به گزارش «هرانا»، دادگاه تجدید نظر استان خراسان جنوبی ۹ تن از شهروندان بهایی ساکن بیرجند را مجموعا به ۲۸ سال و شش ماه زندان محکوم کرد. بر اساس رای صادره بهمن صالحی، خلیل ملاکی، بیژن احمدی و ساغر محمدی هر کدام به ۴ سال حبس تعزیری، شیدا عابدی به ۳ سال حبس تعزیری، سهراب ملاکی به ۳ سال و نیم حبس تعزیری و فیروز احمدی، سیمین محمدی و مریم مختاری هر کدام به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این حکم ۲۸ آذرماه ۱۳۹۸ صادر شده است. نیروهای امنیتی ایران ۲۹ مهرماه ۹۶ پس از تفتیش منازل این ۹ تن را بازداشت کردند. بازداشت شدگان همان سال پس از نزدیک به یک ماه بازداشت به قید وثیقه آزاد شدند. این افراد تیر امسال در شعبه دوم دادگاه انقلاب بیرجند «عضویت در تشکیلات غیرقانونی و مخل امنیت ملی بهایی» به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق تبلیغ بهاییت» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. دادگاه تجدیدنظر همچنین حکم به مصادره مبالغی که در مراسم های ضیافت نوزده روزه بهایی تحت عنوان «تبرعات» جهت امور جامعه بهایی این شهر جمع آوری شده بود، داده است.

مدیر کل مقابله با #آلودگی‌های_دریایی:‌ از ابتدای سال ۱۵ حادثه #نشت_نفت در #خلیج_فارس رخ داد

ضیاء الدین الماسی، مدیرکل مقابله و بررسی آلودگی‌های دریایی در سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام کرد که از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا کنون ۱۵ حادثه نشت نفت در خلیج فارس رخ داده است. به گفته الماسی، از جمله علت‌های این حوادث می‌توان به نشت نفت از سکوها و شناورهای نفتی، و تخلیه عمدی نفت و گازوئیل توسط شناورهای قاچاق سوخت پیش از توقیف اشاره کرد. ابتدای آذر بود که آخرین عملیات گسترده برای پاکسازی آلودگی نفتی در سواحل ایرانی خلیج فارس آغاز شد. منشاء این آلودگی به خط لوله انتقال نفت سکوی ابوذر بازمی‌گشت. چندی پیش نیز در ۲۴ شهریور سال جاری، نشت خط لوله انتقال نفت به آلودگی نفتی در حوالی جزیره خارگ انجامید.

کارگران شهرداری #مریوان در #اعتصاب: «دیگر حتی نان خالی هم در سفره نداریم»

کارگران شهرداری #مریوان سه‌شنبه سوم دی از جمع‌آوری زباله‌های این شهر امتناع کردند و دست به اعتصاب زدند. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، کارگران شهرداری مریوان در هشت ماه گذشته حقوق نگرفته اند و بی‌توجهی مسئولان علی‌رغم اعتراض‌‌های آنها در ماه‌های گذشته ادامه دارد. یکی از کارگران معترض به ایلنا گفته است: «محکوم‌ایم به مرگ تدریجی. دیگر حتی نان خالی هم در سفره نداریم.» بر اساس این گزارش، شهرداری مریوان علت پرداخت نشدن حقوق‌ها را کمبود نقدینگی و مشکلات مالی اعلام کرده است. برون‌سپاری کار از سوی شهرداری‌ها به شرکت‌های پیمانکاری از ماه‌ها پیش به اعتراض‌های گسترده کارگران شهرداری‌های مختلف در سرتاسر ایران انجامیده است. این پیمانکاران برای افزایش سود هزینه‌های مربوط به نیروی کار، اعم از شرایط ایمنی، بیمه و حتی پرداخت حقوق را کاهش می‌دهند. از سوی دیگر، مشکل زباله در مریوان مشکلی دیرپا است و شهروندان مریوانی سال گذشته دست کم دو بار در اعتراض به جمع‌نشدن زباله‌ها از سطح شهر دست به تجمع خیابانی زدند. در یک نمونه، مردم معترض ٢٩ مرداد سال گذشته از نیمه‌شب تا ساعت ٣ بامداد (به وقت محلی) زباله‌هایشان را به نشانه اعتراض به داخل ساختمان شهرداری پرتاب کردند یا روبروی ساختمان شهرداری آتش زدند.

معاون وزیر کار: یک سوم #حوادث_کار در حوزه ساخت و ساز رخ می دهد و ۱۷درصد از این حوادث منجر به فوت می‌شود

حاتم شاکرمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران سوم دی گفت که بیش از یک سوم حوادث ناشی از کار در حوزه ساخت و ساز رخ می دهد. او آمار مشخصی از میزان حوادث کار ارائه نکرد اما گفت: ۱۷ درصد از حوادث کاری بخش ساخت و ساز منجر به فوت می‌شود. پیش از این سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرده بود که در شش ماه نخست امسال ۸۹۸ کارگر بر اثر حوادث کاری جان خود را از دست دادند. علی مظفری، دبیر شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کشور هم گفته بود که ۳۸ درصد حواث منجر به مرگ به کارگران بخش ساختمان مربوط است. او هم اما آمار مشخصی از کارگران بخش ساختمان که حین انجام کار جان خود را از دست می‌دهند، اعلام نکرده بود.

در حمله #طالبان به یک ایست بازرسی دولت #افغانستان ۱۵ تن کشته شدند

به گفته یک مقام محلی دولت افغانستان، شبه‌نظامیان طالبان در حمله به یک ایست بازرسی دولت در ولایت بلخ در شمال افغانستان ۱۵ تن از نیروهای امنیتی را کشتند. به رغم آنکه نیروهای طالبان معمولاً در فصل زمستان به خاطر بارش سنگین برف در کوهستان‌ها حملات خود را کاهش داده و خود را برای درگیری‌های بهاره آماده می‌کنند، حملات این گروه در هفته‌های اخیر علیه ایست‌های بازرسی امنیتی در سرتاسر افغانستان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، محمد یوسف، ولسوال دولت‌آباد در ولایت بلخ گفت که دهها شورشی طالبان به یک ایست بازرسی که به طور مشترک از سوی سربازان افغان و نیروهای امنیتی اداره می‌شد حمله بردند و ۱۵ تن را کشته اند. وزارت دفاع افغانستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که هفت سرباز کشته شده اند. این وزارت‌خانه معمولاً آمار دقیقی از تلفات درگیری‌ها با طالبان ارائه نمی‌کند. گروه طالبان نیز که برای بیرون راندن نیروهای خارجی و براندازی دولت تحت حمایت غرب در کابل به حملات خود ادامه می‌دهد مسئولیت این حمله را پذیرفته و اعلام کرده است که ۲۰ تن از نیروهای امنیتی کشته، شش تن زخمی شدند، و چهار تن دیگر به اسارات درآمده‌اند. نیروهای طالبان معمولاً ضربه به نیروهای امنیتی را بیشتر از آنچه رخ داده جلوه می‌دهند. با افزایش آمار تلفات نیروهای امنیتی افغانستان در سال اخیر، دولت این کشور از صدها ایست بازرسی در مناطق دورافتاده که در معرض حملات طالبان بوده عقب‌نشینی کرده است.از زمان حمله ایالات متحده به افغانستان در سال ۲۰۰۱، دهها هزار غیرنظامی افغان، اعضای نیروهای امنیتی، و دو هزار و ۴۰۰ پرسنل نظامی ایالات متحده در درگیری‌های داخلی این کشور کشته شدند.

#آلودگی_هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور پابرجاست؛ بر #غلظت_آلاینده‌_ها افزوده می‌شود

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفته است که با توجه به شرایط جوی آرام و پایدار کشور، افزایش غلظت آلاینده‌ها به خصوص در شهرهای صنعتی و پرجمعیت ادامه خواهد داشت. بررسی‌های شزکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز نشان می‌دهد که در صبح سه‌شنبه سوم دی/ ۲۴ دسامبر بر غلظت ذرات معلق در هوای تهران افزوده شده، و به علت تداوم پایداری جوی و عدم وزش باد موثر تا پایان این روز از آلودگی هوا کاسته نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، نتایج پیش‌بینی‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا حاکی از آن است که کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده ناسالم قرار دارد، و به خاطر شرایط پایدار جوی و افزایش ترافیک شبانگاهی در شهر تهران، پیش‌بینی شده که بر ذرات معلق آلاینده در مناطق پرتردد افزوده شود، و بنابراین صبح چهارشنبه چهارم دی/ ۲۵ دسامبر نیز هوای تهران کماکان آلوده و ناسالم خواهد بود. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران «میانگین» کیفیت هوای تهران «در ۲۴ ساعت» گذشته را ۱۴۲ اعلام کرده است، که در «بازه ناسالم برای گروههای حساس» قرار دارد. اما برخی مناطق تهران در برخی ساعات روز شاخص آلودگی بالای ۱۵۰ را نشان می‌دهند که به معنای ناسالم بودن کیفیت هوا برای همه افراد است.

#نورعلی_تابنده، قطب #درویشان_گنابادی درگذشت

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، نورعلی تابنده، قطب درویشان گنابادی سه‌شنبه سوم دی در بیمارستان «مهر» تهران فوت کرد. او از نهم آبان امسال به دلیل آنچه که «وخامت حال و وضعیت جسمی» عنوان شد، در بیمارستان مهر تهران بستری شده بود. تابنده از اسفند دو سال پیش که ماموران امنیتی ولباس شخصی به محل سکونت او مراجعه و به درویشانی که در آنجا تجمع کرده بودند، حمله کرذند، با محدودیت‌های بیشتری روبرو شد و برای مدتی نیز در حصر خانگی قرار گرفت. آقای تابنده در دولت موقت مهدی بازرگان معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر سازمان حج و زیارت و معاون وزارت دادگستری بود. او در سال ۱۳۰۶ در گناباد متولد شده بود در سن ۹۲ سالگی در شرایطی درگذشت که شمار زیادی از پیروانش در زندان هستند و اعتصاب غذا کرده‌اند.