نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#عبدالحمید_میربلوچ_‌زهی از #زندانیان_بلوچ محکوم به اعدام به مکان نامعلومی منتقل شد

مصطفی نیلی، وکیل مدافع عبدالحمید میربلوچ زهی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام و محبوس در بند یک زندان مرکزی زاهدان پنجشنبه ۴ دی در توئیتر اعلام کرد که موکلش به مکان نامعلومی منتقل شده و خانواده‌اش از اجرای حکم اعدام او بیم دارند. مأموران اداره اطلاعات زاهدان عبدالحمید میربلوچ زهی را در آذر ماه سال ۱۳۹۴ بازداشت کردند. دادگاه انقلاب زاهدان در مرحله بدوی او را به اتهام «محاربه» به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم در سال ۱۳۹۷، پس از ارجاع پرونده به شعبه دیوان عالی کشور و لغو حکم به دادگاه انقلاب زاهدان بازگشت و این زندانی سیاسی این بار به اعدام محکوم شد. مصطفی نیلی، نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام ناگهانی این زندانی سیاسی هشدار داده و از مسئولان قوه قضائیه خواسته است تا اجرای این حکم اعدام را متوقف کنند. در پرونده قضائی عبدالحمید میربلوچ زهی، جاوید دهقان خلد، محمود کلکلی، امید ایمانی و علیرضا بمپوری نیز سایر متهمان هستند که پس از اتمام مراحل دادرسی در دادگاه انقلاب زاهدان، جاوید دهقان خلد به‌عنوان متهم ردیف اول این پرونده به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد. همچنین محمود کلکلی، امید ایمانی، عبدالحمید بلوچ و علیرضا بمپوری هر یک به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

کارگران کارخانه تولید #بتن_اندیمشک سه ماه است #حقوق نگرفته‌اند و در وضعیت دشواری مشغول به کار هستند

کارگران کارخانه تولید #بتن_اندیمشک سه ماه است #حقوق نگرفته‌اند و حق بیمه‌شان نیز پرداخت نشده است. کارگران گفته‌اند برای گذران زندگی به قرض گرفتن از اقوام و آشنایان خود روی آورده‌اند و قادر به پرداخت اجاره خانه نیستند. کارگران همچنین گفته‌اند در شرایط کاری دشواری مشغول به کار هستند. کارشان در زمره کارهای سخت و زیان آور است، ولی لباس کار و کفش ایمنی در اختیار آنها گذاشته نمی‌شود و کارگرا ناچار هستند هزینه وسایل ایمنی را خود بپردازند. مسئولان به خواست‌های کارگران توجهی ندارند و کارگران از ترس اخراج در این زمینه سکوت کرده‌اند. مدیریت کارخانه، علت سه ماه تاخیر در پرداخت مزد کارگران را کمبود نقدینگی اعلام کرده است.

سومین روز تجمع #کارگران_اخراجی_پتروشیمی_ایلام با خواست بازگشت به کار

تجمع اعتراضی #کارگران_اخراجی_پتروشیمی_ایلام مقابل پالایشگاه پنج‌شنبه چهارم دیماه برای سومین روز ادامه یافت. کارگران در کار ساخت و آماده‌سازی سایت الفین پتروشیمی ایلام فعال بوده و چند سال سابقه کار دارند. اما در آستانه بهره برداری از سایت به عنوان نیروی «مازاد» #اخراج شده‌اند. ۳۰ کارگر اخراج شده از کارگران بومی پتروشیمی هستند گفته‌اند: «بعد از خاتمه کار ساخت، نیروهایی را از بیرون استخدام کردند و به ما گفتند که دیگر نیازی به شما نداریم». کارگران اخراجی پتروشیمی ایلام به استاندار و امام جمعه ایلام نیز نامه نوشته و خواستار بازگشت به کار شده‌اند. شرکت پتروشیمی ایلام واقع در نزدیکی شهرستان چوار در سال ۱۳۸۴ به بخش خصوصی واگذار شد. اعتراض به «پارتی‌بازی» و «عدم استخدام نیروی کار بومی» در پتروشیمی ایلام سابقه دار است. فروردین ۱۳۹۷ پس از آن که مدیران ۱۱ تن از کارگران بومی را اخراج کردند اعتصاب دو هفته‌ای در پالایشگاه شکل گرفت. شمار زیادی از کارگران به مراجع امنیتی و قضایی احضار شدند. ۱۵ تن از کارگران بازداشت شده به اتهام «اخلال در نظم و آسایش عمومی» هر یک به شش ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق زندان محکوم شدند.

واکنش‌ مسئولان وزارت خارجه ایران به اظهارات #ترامپ درباره حمله به سفارت آمریکا در بغداد با سلاح‌های ایرانی

در پی حمله موشکی یک‌شنبه ۳۰ آذرماه به منطقه سبز بغداد و به محوطه سفارت آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار عکس از چند موشک در صفحه توییترش موشک‌های شلیک‌شده را متعلق به ایران دانست. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند. ظریف در توییتر نوشت: «قراردادن شهروندان خودتان در موقعیت خطر در خارج، توجهات را از شکست‌های فاجعه‌بار در داخل منحرف نخواهد کرد». خطیب‌زاده سخنان ترامپ را «اتهام‌زنی‌های تکراری، بی‌اساس و ساختگی» خواند و گفت: «انگشت اتهام به سوی خود آمریکا و شرکا و متحدان آن در منطقه است که به دنبال افزایش تنش و فتنه‌انگیزی‌های جدید هستند». ترامپ در توئیتر مسئول حمله به سفارت آمریکا در عراق ایران دانسته دانسته و گفته بود: «اگر یک آمریکایی کشته شود من ایران را مسئول خواهم دانست.» ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیز با انتشار بیانیه‌ای احتمال قوی داد که این حملات از سوی گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران انجام شده است. در حمله راکتی به منطقه سبز بغداد بین ۸ تا ۱۱ راکت کاتیوشا به سوی این منطقه شلیک شد که شماری از آن‌ها به بخشی از محوطه سفارت آمریکا آسیب رساند.

#مهرنوش_سنقری، هنرمند تجسمی بازداشت شد

بنا به گزارش‌های رسیده، مهرنوش سنقری، هنرمند تجسمی ساکن تهران بازداشت شده است. بر اساس اخباری که ابتدا «ایران‌وایر» منتشر کرد، نیروهای امنیتی مهرنوش سنقری را پس از احضار او به دادسرای اوین دستگیر کرده اند. هنوز از علت یا نهاد بازداشت‌کننده سنقری اطلاعی در دست نیست.

ویروس جهش‌یافته #کرونا در هلند نیز منتشر شده است

انستیتو ملی سلامت عمومی و محیط زیست هلند (RIVM) چهارشنبه ۲۳ دسامبر / ۳ دی تأیید کرد که نسخه جهش‌یافته ویروس جدید کرونا در این کشور نیز منتشر شده است. به گزارش ان‌او‌اس هلند، مقام‌های بهداشتی هلند می‌گویند دیگر نمی‌توان در این کشور جلوی انتشار ویروس جهش‌یافته کرونا را که ابتدا در بریتانیا تشخیص داده شد، گرفت. شانتال روسکن، ویروس‌شناس ارشد انستیتو سلامت عمومی هلند به این خبرگزاری گفته است که در چند روز آینده می‌توان نسخه جدید ویروس را در نمونه‌های گردآوری‌شده از مناطق گوناگون کشور تشخیص داد. تا کنون در بررسی تصادفی ۵۰۰ نمونه، دو بیمار مبتلا به کرونای جهش‌یافته در آمستردام تشخیص داده شده اند. اولی مربوط به ابتدای دسامبر است و دومی مربوط به هشت روز پس از آن. هیچ‌یک از این دو به بریتانیا نرفته اند یا با افراد بازگشته از بریتانیا در ارتباط نبوده اند که نشانه انتشار ویروس به صورت محلی است. بنا به داده‌های اولیه، نوع جهش‌یافته ویروس کرونا ۷۰ درصد مسری‌تر است اما موجب بیماری بدتری نمی‌شود و نرخ مرگ‌و‌میر آن نیز بالاتر نیست.