ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه بلاتکلیفی #مهشید_مهدی‌زاده به دنبال بیش از ۷۲ روز بازداشت

مهشید مهدی‌زاده، از جمله بازداشت‌شدگان جنبش «زن، زندگی، آزادی»، بیش از ۷۲ روز است در بازداشت موقت و بلاتکلیفی به سر می‌برد. به گفته زندانیان آزاد شده از زندان قرچک، او در این مدت تمام زمان خود را صرف کمک به زندانیان و بهبود شرایط محیطی زندان کرده‌ و در دوران بازداشت نیز لحظه‌ای را به بی‌تفاوتی نگذرانده‌ است. مهدی‌زاده در تاریخ ۲۰ مهر ماه به دست افراد لباس شخصی‌ در خیابان شریعتی تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او پس از اتمام تحقیقات و بازجویی و به دنبال تحمل ۲۷ روز حبس در سلول‌های در‌بسته وزارت اطلاعات در اوین، به زندان قرچک انتقال یافت. به دنبال قیام مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و در طی ۱۰۰ روز گذشته، حدود ٢٠ هزار شهروند معترض بازداشت شده‌اند.

ایران سومین کشور تورمی در جهان بعد از آرژانتین و ترکیه

آمارهای منتشر شده از وضعیت اقتصادی کشورهای جهان نشان می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران در مهرماه امسال با ثبت تورم ۴۸ درصدی سومین کشور تورمی جهان بوده است. در همین دوره زمانی آرژانتین با ثبت تورم ۸۸ درصدی در رده نخست کشورهای جهان بوده است. پس از آرژانتین، ترکیه با تورم ۸۵,۵ درصدی در ماه اکتبر در رده دوم قرار داشته است. در میان کشور‌هایی که کمترین تورم را دارند چین با ۲,۱ درصد، عمان با ۲,۴ درصد، عربستان سعودی با ۳درصد، عراق با ۴,۲ درصد و قطر با ۵ درصد قرار دارند. تورم در آمریکا نیز در این مدت ۷,۷ درصد بوده است. پیش‌بینی تورم در کشورهای جهان برای سال آینده میلادی‌ هم نشان می‌دهد که اغلب کشورهای دنیا در سال آینده قادر خواهند بود شوک تورمی ناشی از بحران انرژی و جنگ در اوکراین را در اقتصادشان کاهش دهند. ایران اما به دلیل تشدید تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای و افزایش تحریم‌ها جزو معدود کشورهایی است که تورمش در سال آینده نیز افزایشی خواهد بود.

ابتلای ۱۸ درصد جمعیت چین به کرونا در ۲۰ روز، روزانه ۳۷ میلیون نفر مبتلا شده‌اند

بلومبرگ نیوز روز جمعه با استناد به برآوردهای مقام ارشد بهداشتی دولت چین گزارش داد که تقریباً ۳۷ میلیون نفر در چین ممکن است در یک روز در این هفته به کووید-۱۹ مبتلا شده باشند. در این گزارش با استناد به صورتجلسه داخلی کمیسیون بهداشت ملی چین که روز چهارشنبه برگزار شد، آمده است که حدود ۲۴۸ میلیون نفر، که تقریباً ۱۸ درصد از جمعیت است، احتمالاً در ۲۰ روز اول دسامبر به این ویروس مبتلا شده اند.

پدر کیان پیر فلک پس از چند هفته، در بیمارستان از کشته شدن فرزندش با خبر شد

‌ عموی کیان پیرفلک در اینستاگرام با انتشار عکسی از پدر کیان در حالی که در تخت بیمارستان فرزند دیگرش، رادین، را در آغوش گرفته، از باخبر شدن او از کشته شدن پسرش خبر داد و نوشت: «اون الان دیگه می‌دونه که کیان نیست.» کیان پیرفلک کودک ۹ ساله‌ای بود که شامگاه ۲۵ آبان با تیراندازی ماموران در جاده کمربندی به قتل رسید. او که به علوم علاقمند بود، آرزو داشت مخترع شود و برای شرکت در یک جشنواره قایقی هم ساخته بود که اکنون به یکی از نمادهای جنبش تبدیل شده است. فیلم کوتاهی از کیان در حالی که قایق دست‌ساز خود را برای جشنواره دانش‌آموزی جابر بن حیان آزمایش می‌کند منتشر شد. او در این فیلم کوتاه سخنش را با عبارت «به نام خدای رنگین کمان» مصرعی از شعر «محمود پوروهاب» در کتاب فارسی دبستان شروع می‌کند. پدر کیان پیرفلک که در جریان تیراندازی به شدت مجروح شد و به کما رفته بود تاکنون از مرگ کیان خبر نداشت.

نزدیک به ۵۰۰ سینماگر مطرح جهان خواستار آزادی ترانه علیدوستی شدند: «ما خشمگینیم»

نزدیک به ۵۰۰ نفر از چهره‌های جهانی سینما در نامه‌ای سرگشاده خواستار آزادی ترانه علیدوستی بازیگر نامدار سینمای ایران شدند. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی ۲۶ آذر با یورش به خانه‌ ترانه علیدوستی او را بازداشت کردند. از آن زمان او همچنان در بند ۲۰۹ اوین زندانی است. در نامه سینماگران جهان آمده است که علیدوستی - مانند همه شهروندان ایران - حق آزادی بیان دارد و نمی‌توان به سادگی او را خودسرانه بازداشت کرد. آن‌ها گفته‌اند زمان دستگیری او نیز کمی قبل از کریسمس انتخاب شده تا رژیم ایران چنین بپندارد که همکاران سینماگر او در جهان مشغول کریسمس‌اند و موضوع را پیگیری نخواهند کرد. اما آن‌ها نوشته‌اند: «ما حواسمان پرت نیست و از این بابت خشمگینیم.» کن لوچ کارگردان بریتانیایی، پدرو آلمادووار کارگردان اسپانیایی، کیت وینسلت بازیگر برنده اسکار، ماریون کوتیار بازیگر سینمای فرانسه، جرمی آیرونز بازیگر بریتانیایی، کریستن استوارت هنرپیشه آمریکایی، اما تامپسون بازیگر و فیلم‌نامه‌نویس بریتانیایی، مارک روفالو بازیگر آمریکا و گلشیفته فراهانی بازیگر ایرانی‌تبار ساکن فرانسه از جمله امضاکنندگان این نامه هستند. از زمان بازداشت ترانه علیدوستی موجی از همبستگی، از جمله از سوی جشنواره‌های معروفی مانند کن، به راه افتاده است. علیدوستی خود امسال شخصاً مهمان این جشنواره بود. نیکول کراوس نویسنده آمریکایی به‌تازگی به‌عنوان مهمان مقاله‌ای در واشنگتن‌پست در مورد تماس خود با ترانه علیدوستی نوشت. ترانه علیدوستی رمان «تاریخ عشق» اثر نیکول کراوس را به فارسی ترجمه کرده است. کراوس می‌نویسد که دلیل واقعی دستگیری علیدوستی این است که او «یکی از درخشان‌ترین، قابل احترام‌ترین، شجاع‌ترین و تأثیرگذارترین صداهای ایران است». کراوس نوشت: «او از هر فرصتی استفاده می‌کرد تا به ظلم علیه مردمش اشاره کند.»