نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه #آمریکا چهار موضوع اصلی #اجلاس_لهستان را اعلام کرد

وزارت خارجه آمریکا جمعه ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اجلاس لهستان که ابتدا قرار بود با توجه ویژه به «نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه» در ورشو برگزار شود، چهار موضوع اصلی دارد: «بحران‌های منطقه و تأثیر آن بر مردم خاورمیانه»، «افزایش و توسعه موشک‌های بالستیک»، «امنیت سایبری و تهدیدهای نوظهور برای بخش انرژی» و «مقابله با افراط ‌گرایی و مسائل مالی غیرقانونی» در خاورمیانه. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا جمعه ۱۱ ژانویه در حین سفرش به خاورمیانه در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز اعلام کرده بود که اجلاس لهستان برای ثبات و آزادی در خاورمیانه با توجه ویژه به ایران در ۱۳ و ۱۴ فوریه در دو روز پیاپی برگزار می‌شود. قرار بود در این اجلاس سوریه نیز به بحث گذاشته شود اما ظاهراً ایالات متحده از طرح این موضوع صرف‌نظر کرده. گاردین گزارش داده که بریتانیا به طور مشروط با حضور در این اجلاس در سطح وزیر خارجه موافقت کرده. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه، عباس عراقچی، معاون سیاسی او و همچنین علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی برگزاری اجلاس لهستان را محکوم کرده‌اند.

#روسیه برای میانجیگری در بحران #ونزوئلا اعلام آمادگی کرد

وزارت خارجه روسیه جمعه ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن اعلام کرد که این کشور آماده میانجیگری بین دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا و خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر مخالفان در این کشور است. گوایدو دو روز قبل با پشتیبانی هزاران معترض و با حمایت ایالات متحده خود را رئیس‌جمهور موقت خواند. دولت ترامپ نیز او را بلافاصله به رسمیت شناخت. یک مقام وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری ریانووستی گفت که روسیه آماده همکاری با دولت و اپوزیسیون ونزوئلا برای یافتن یک راه حل سیاسی در بحران اخیر در این کشور است. روسیه دولت موقت ونزوئلا را به رسمیت نشناخته است.

#زلزله ۴,۵ریشتری #اسالم شهرستان #تالش را لرزاند

مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که زلزله‌ای به بزرگی ۴,۵ ریشتر اسالم در شهرستان تالش استان گیلان را لرزاند. این زلزله در ساعت ۱۷: ۱۷ جمعه ۵ بهمن در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در ۳ کیلومتری اسالم اتفاق افتاد و در هشتپر و دره‌سر نیز که به ترتیب ۱۱ و ۱۴ کیلومتر با کانون زلزله فاصله دارند احساس شد. خبرگزاری‌های داخلی هنوز از میزان خسارات و تلفات احتمالی گزارشی منتشر نکرده‌اند. در مرداد سال جاری نیز زلزله‌ای به بزرگی ۳ ریشتر اسالم را لرزانده بود. ‌‌

هیأت #سازمان_ملل برای بررسی پرونده قتل #خاشقچی به ترکیه می‌رود

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنیس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور مربوط به اعدام‌های خودسرانه اعلام کرد که در روزهای ۲۸ ژانویه تا ۳ فوریه (۸ تا ۱۳ بهمن) همرراه با یک هیأت تحقیق مستقل برای روشن شدن «ماهیت قتل جمال خاشقجی و میزان نقش افراد و دولت‌ها در این قتل» به ترکیه سفر می‌کند. سه کارشناس دیگر هم گزارشگر ویژه سازمان ملل را در این سفر همراهی می‌کنند. جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اکتبر سال گذشته در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. جنازه او را تکه تکه کردند. سلطان و ولیعهد سعودی اعلام کرده‌اند که در طراحی این جنایت دست نداشته‌اند. روز گذشته مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از آمادگی این کشور برای ارجاع پرونده این قتل به مراجع بین‌المللی خبر داده بود.

#مرکز_پژوهش‌های_مجلس: #خط_فقر برای یک خانوار ۴ نفره در تهران ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در ماه است

مرکز پژوهش‌‌های مجلس اعلام کرد که خط فقر برای یک خانوار ۴ نفره در تهران ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تومان در ماه است. در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس متوسط انواع هزینه‌های خوراکی و غیرخوراکی برای یک خانوار با جمعیت ۴ نفر رقمی بیش از ۳ میلیون تومان در ماه تخمین زده شده. مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش پیش‌بینی کرده که با توجه به سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا در سال ۹۷ انتظار می‌رود افزایش هزینه‌ها در سال ۹۸ تداوم داشته باشد.

اعتراضات در چند شهر #سودان ادامه یافت، دست‌کم دو نفر از معترضان کشته شدند

به گزارش خبرگزاری رویترز شامگاه پنجشنبه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن در درگیری مأموران امنیتی با معترضان در سودان دو نفر از معترضان کشته شدند. یک مرد ۲۴ ساله در درگیری با مأموران در شهر اومدورمان کشته شد. در خارطوم پایتخت سودان نیز، فرزند یک فوتبالیست سرشناس سودانی در تظاهراتی که مقابل دانشگاه خارطوم شکل گرفته بود جان خود را از دست داد. خبرگزاری رویترز گزارش داده که درگیری معترضان با مأموران امنیتی در خارطوم تا پاسی از شب ادامه داشت. دود سراسر شهر را فراگرفته بود. پورت سودان و القدریف نیز ناآرام بود. اپوزیسیون سودان خواهان انحلال دولت عمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور و برگزاری انتخابات آزادند. تظاهرات ضددولتی در سودان ماه گذشته میلادی در این کشور آغاز شد. این اعتراضات جدی‌ترین چالش برای عمر البشیر، ژنرال سابق ارتش است که دادگاه بین‌المللی کیفری او را به ارتکاب جرائم علیه بشریت و نسل‌کشی در منطقه غرب دارفور تحت پیگرد قرار داده.

#مصباح_یزدی: هدف از انقلاب رفع فقر و محرومیت نبود

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شامگاه پنجشنبه ۴ بهمن در دیدار با معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران و گروهی از اعضای «جنبش مردمی پاسداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی» هشدار داد که «فرهنگ دینی» چهل سال بعد از انقلاب ایران به ضعف و فترت دچار شده. مصباح یزدی گفت: «برخی نهاد‌ها هدف اصلی انقلاب را رفع فقر و محرومیت وانمود می‌کنند. اگر اینگونه باشد، انقلاب اسلامی چه تفاوتی با انقلاب‌های مارکسیستی و لیبرالیستی دارد؟ امروز نیازمند یک حرکت جدی برای حفظ و بقای انقلاب هستیم.»

رئیس #سازمان_اورژانس_تهران: امدادگران را کتک می‌‌زنند و به آن‌ها فحش و ناسزا می‌دهند

دکتر پیمان صابریان، رئیس سازمان اورژانس تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا خواهان حمایت بیشتر قانون از امدادگران سازمان اورژانس شده است. این مقام مسئول می‌گوید امدادرسانان اگر به هر دلیل دیر بر بالین بیمار برسند، ممکن است کتک بخورند و یا ناسزا و انواع توهین‌ها را بشنوند. سازمان اورژانس گاهی با موتورسیکلت امدادگران را به محل اعزام می‌کند و این موتورسیکلت‌ها را که بدیل آمبولانس هستند، «موتورلانس» نامیده است. رئیس سازمان اورژانس تهران به ایسنا گفته است: «متأسفانه برخی شهروندان به خاطر عدم آگاهی از شرایط با تکنسین‌های اورژانس درگیر می‌شوند که چرا به جای آمبولانس موتورلانس فرستاده شده یا چرا آمبولانس دیر به محل رسیده است.» سازمان اورژانس در سطح تهران به ۴۵۰ پایگاه نیاز دارد اما امکانات امدادرسانی در حد ۱۹۲ پایگاه است. پیمان صابریان در گفت‌وگو با ایسنا از یک مورد گروگانگیری هم خبر داده: »سال گذشته سابقه گروگان‌گیری تکنسین‌های اورژانس را داشتیم. به طوری که تکنسین‌ها بعد از ورود به خانه‌ای توسط فردی که شیشه کشیده بود با چاقو تهدید شده بودند و آن‌ها را گروگان گرفته بودند و یکی از تکنسین‌ها برای نجات خود از طبقه دوم به پایین پریده بود.»

#آمریکا کارمندان غیرضروری سفارتخانه‌اش در #کارکاس را از #ونزوئلا خارج می‌کند

در پی ضرب‌الاجل ۷۲ ساعته ونزوئلا به دیپلمات‌های آمریکایی برای ترک خاک این کشور، وزارت خارجه آمریکا به برخی از دیپلمات‌هایش در سفارت آمریکا در کاراکاس دستور داد ونزوئلا را ترک کنند. به گزارش رویترز، این دستور غیر اضطراری است و شامل کارمندان غیر ضروری می‌شود. وزیر خارجه آمریکا پیش از این با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که ایالات متحده روابط دیپلماتیک با ونزوئلا را حفظ خواهد کرد و روابط خود را از طریق رئیس جمهور موقت حوان گایدو پیش خواهد برد.