نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه #علی_مطهری به #شورای_نگهبان: اظهار نظر به معنای نداشتن التزام عملی نیست

علی مطهری، نماینده مجلس ایران، در واکنش به رد صلاحیتش برای انتخابات مجلس یازدهم نامه‌ای به شورای نگهبان نوشته است. مطهری در این نامه‌ که روز شنبه پنجم بهمن‌ماه منتشر شده به گفت‌و‌گوی حضوری خود با یکی از اعضای شورای نگهبان اشاره کرده و نوشته برخی اظهارات او از جمله درباره روز «نهم دی ‌ماه» موجب رد صلاحیت او شده است. بر اساس این نامه، در شورای نگهبان در باره یکی از موارد رد صلاحیتش به او گفته شده: «در نطق خود گفته‌اید نهم دی اگر بنا باشد موجب تفرقه شود، دیگر یوم الله نیست بلکه یوم الشیطان است» مطهری نوشته: «گفتم درست است، الآن هم همین را می‌گویم. گفت شما باید همان جمله آقا را بگویید. گفتم من جمله خودم را گفته‌ام، جمله ایشان هم به جای خود و البته از اینکه چنین نگاهی در یک عضو شورای نگهبان وجود دارد متأسف شدم.» مطهری در بخش دیگری از نامه‌اش نوشته: «ممکن است کسی در موضوعی نظری غیر از نظر رسمی کشور داشته باشد و بیان هم بکند اما در عمل به خاطر مصلحت اسلام و انقلاب و نظام تابع نظر رسمی باشد. باب اظهارنظر و آزادی بیان نباید بسته شود. التزام عملی به نظام شامل اظهارنظرها نمی‌شود.» مطهری همچنین خطاب به شورای نگهبان گفته که «نباید دایه دلسوزتر از مادر شد» و درباره خود نوشته: «بعید می‌دانم کسی از اعضای آن شورا دلسوزتر از من برای نظام و انقلاب اسلامی و مقام رهبری باشد.»

معاون نخست‌وزیر #کانادا: تلاش ما تا گرفتن پاسخ دقیق از #تهران در مورد سرنگونی #هواپیمای_اوکراینی ادامه دارد

کریستیا فریلند، معاون نخست‌وزیر #کانادا گفته است دولت این کشور «خستگی‌ناپدیر» در راه پاسخگو کردن #تهران در باره سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین خستگی نمی‌پذیرد و تا پاسخ نگیرد، متوقف نمی‌شود. فریلند در گفت‌و گو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ در داووس سوئیس تاکید کرده است که کانادا به دنبال «تحلیل واقعی و مستقل» #جعبه_سیاه هواپیماست. او بر ضرورت شفاف شدن دقیق همه آنچه که در این ماجرا اتفاق افتاده، تاکید کرده است: «من اطمینان دارم ما این پاسخ‌ها را می‌گیریم زیرا کانادا تلاشی خستگی‌ناپذیر را آغاز کرده تا به پاسخ برسد و تا زمانی که به آن‌ دست پیدا نکند، متوقف نمی‌شود.» فریلند گفته است کشورهایی همچون اوکراین و هلند نیز در این راه متحد کانادا هستند و این ماجرا را پی می‌گیرند. از میان مسافران #هواپیمای_اوکراینی که با موشک #پدافند_سپاه سرنگون شد، ۵۷ نفر ایرانی-کانادایی بودند. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم تاکید کرده است که این کشور می‌خواهد هر چه سریع‌تر اطلاعات جعبه‌های سیاه این هواپیما بازخوانی شود. همزمان اعضای خانواده برخی جانباختگان این حادثه در دادگاه اونتاریوی کانادا علیه مقامات ارشد جمهوری اسلامی طرح شکایت کردند. شکایت‌کنندگان اقدام سپاه در شلیک به هواپیمای خطوط هواپیمایی اوکراین را عمدی و حمله‌ای تروریستی تلقی کرده‌اند.

شکایت برخی بازماندگان جان‌باختگان سقوط #هواپیمای_اوکراینی علیه جمهوری اسلامی به دادگاه اونتاریوی کانادا

اعضای خانواده برخی از جانباختگان حادثه سرنگون شدن هواپیمای اوکراینی در تهران از #رهبر_جمهوری_اسلامی و فرمانده #سپاه_پاسداران در دادگاه اونتاریوی #کانادا شکایت کردند. شکایت‌کنندگان اقدام سپاه در شلیک به هواپیمای خطوط هواپیمایی اوکراین را عمدی و حمله‌ای تروریستی تلقی کرده‌اند. #علی‌اصغر_گرجی عموی #پونه_گرجی، یکی از جان‌باختگان سقوط #هواپیمای_اوکراینی، روز جمعه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن در صفحه فیس‌بوک خود با انتشار عکس شکایت‌نامه خود علیه مقامات جمهوری اسلامی که در دادگاه اونتاریوی کانادا به ثبت رسیده، خبر از تنظیم شکایتی علیه #علی_خامنه‌ای، #حسین_سلامی و #امیرعلی_حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران و همچنین #محمد_باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح داد و اعلام کرد در چارچوب قانون جزایی عدالت برای تروریسم دستگاه قضایی کانادا، پیگیر شکایت خود خواهد بود. پونه گرجی ۲۵ ساله به همراه همسر خود #آرش_ضراب از جمله دانشجویان جان باخته در حادثه شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین هستند. هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه، بامداد ۱۸ دی ماه، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق در محدوده شاهد شهر سقوط کرد و همه سرنشین‌های آن کشته شدند. ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز ۲۱ دی‌ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این هواپیما به دلیل خطای انسانی و از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شده است. دولت کانادا در روزهای اخیر اعلام کرده که از خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه حمایت مالی و سیاسی خواهد کرد. عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اما روز دوم بهمن‌ در واکنش به پیگیری حقوق خانواده‌های قربانیان دوتابعیتی ایرانی-کانادایی از سوی دولت کانادا گفت شهروندانی که در سقوط هواپیما جان خود را از دست دادند ایرانی بودند و تابعیت دوگانه آنها را به رسمیت ‌شناخته نمی‌شود. او گفت کانادا «کاسه داغ‌تر از آش» شده اما حق و حقوق مربوط به جان‌باختگان طبق قوانین و مقررات داخلی ایران بررسی و تامین می‌شود.

همزمان با #استیضاح_ترامپ، سنای #آمریکا هفته آینده درباره #ایران تشکیل جلسه می‌دهد

همزمان با تلاش نمایندگان کنگره #آمریکا برای #استیضاح_ترامپ، کمیته روابط خارجی سنای این کشور قرار است سه‌شنبه هفته آینده در مورد بررسی اختیارات #دونالد_ترامپ و سیاست‌های او برای احتمال شروع #جنگ با ایران تشکیل جلسه دهد. به نوشته رسانه‌های آمریکا، مقامات وزارت امور خارجه این کشور قرار است جلسه‌ای را با حضور اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در باره بالا گرفتن تنش‌ها با ایران و شروع یک جنگ احتمالی با توجه به اختیارات رئیس جمهوری ایالات متحده برای صدور فرمان جنگ برگزار کنند. این جلسه در حالی برگزار خواهد شد که مجلس نمایندگان آمریکا روز ۱۰ ژانویه/ ۲۰ دی ماه، مصوبه‌ای را برای کم کردن اختیارات تام رئیس جمهوری برای شروع جنگ با ایران به تصویب رساندند. #نانسی_پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از تصویب این طرح اعلام کرد اقدام ترامپ برای صدور دستور کشتن #قاسم_سلیمانی، #فرمانده_سپاه_قدس در #بغداد، شهروندان آمریکایی را به خطر انداخته است. پلوسی دستور ترامپ برای کشتن قاسم سلیمانی را یک عمل نامتناسب و تحریک برانگیز علیه جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد. #مت_گیتس، از نمایندگان جمهوری‌خواه #کنگره نیز در واکنش به تصویب این قطعنامه گفت: «درگیر شدن آمریکا در یک جنگ دائمی دیگر در #خاورمیانه یک تصمیم اشتباه است.» سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در پاسخ به کشته شدن فرمانده سپاه قدس روز ۱۸ دی ماه یک پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق (عین الاسد) را هدف حمله موشک‌های خود قرار داد. ترامپ در واکنش به این حمله اعلام کرد ایالات متحده نمی‌خواهد به این مناقشه دامن بزند و به نظر می‌آید که ایران نیز چنین تصمیمی ندارد. او همچنین در پیامی دیگر خطاب به سپاه پاسداران گفت: «موشک‌های ما بزرگ‌تر، قوی‌تر و سریع‌ترند اما ارتش ایالات متحده فعلا قصد ندارد از آنها استفاده کند.

#پنتاگون: ۳۴ سرباز آمریکایی در حمله ایران به پایگاه #عین‌الاسد مجروح شده‌اند

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده ۳۴ سرباز این کشور در جریان حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد عراق دچار آسیب مغزی شده‌اند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۳ ژانویه/ ۳ بهمن جراحات سربازان آمریکایی را ناچیز خوانده و گفته بود آنها تنها دچار سردرد شده‌اند. او گفته بود که در مقایسه با کسانی که دست و پا و اعضای بدن خود را در نتیجه حملات ایران با بمب‌های کنار جاده‌ای از دست داده‌اند، این آسیب‌ها ناچیز است. به گفته پنتاگون ۱۷ نفر از این سربازان همچنان تحت نظارت پزشکی هستند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادعا کرده‌ ده‌ها نیروی آمریکایی در این حمله کشته و صدها تن مجروح شده‌اند اما شواهدی برای تایید این ادعاها ارائه نشده است. دو هفته پیش، سپاه پاسداران در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه به دست آمریکا، به پایگاه هوایی عین الاسد آمریکا در عراق حمله کرد. ایران، پایگاه عین الاسد را با ۲۲ موشک هدف قرار داد.