ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#برق در مناطق مشخص‌شده در ایران حداکثر دو ساعت در روز قطع خواهد شد

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق دوشنبه ۶ بهمن با بیان این‌که جدول‌ خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده اعلام می‌شود، گفت خاموشی‌ها از روز سه‌شنبه ۷ بهمن اجرایی می‌شود. رجبی مشهدی گفت: «خاموشی برای هر منطقه حداکثر دو ساعت خواهد بود. اما باز هم تأکید می‌کنم که اگر مردم اقدام به فقط ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف کنند همین خاموشی‌هایی که با جداول نیز اعلام می‌شود اتفاق نخواهد افتاد.» به‌گفته او شرکت‌های توزیع برای نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر اقدام به تهیه و انتشار جدول‌های خاموشی‌ می‌کنند. پیش از این وزارت نیرو وعده داده بود با تنظیم جدول زمان‌بندی، روزی چند ساعت برق کارخانه‌ها را برای راه‌اندازی محدود تولید وصل کند اما زمان رفع کامل قطع برق نامعلوم است. طی روزهای گذشته با بیشتر شدن مدت ‌زمان و تکرار قطع برق در شهرها و روستاهای سراسر کشور گفته شد سوزاندن مازوت در نیروگاه‌های تولید برق منجر به آلودگی شدید هوا در تهران و برخی شهرهای بزرگ شده است. همایون حائری، رئیس ستاد مدیریت سوخت نیروگاه‌ها ۲۶ دی الگوی مصرف را عامل اصلی قطعی برق دانست و گفت در روز‌های گذشته، به دلیل رشد مصرف گاز، محدودیتی در تأمین گاز نیروگاه‌ها پیش آمد، اما اکنون نیروگاه‌هایی که از مدار خارج شده بودند دوباره وارد مدار شدند. در روزهای گذشته در رسانه‌های اجتماعی نیز گزارش‌هایی مبنی بر مصرف بالای برق توسط چینی‌ها در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در کرمان منتشر شده بود.

فریاد #کارگران_گرسنه از #زاهدان: نصف وسایل خانه را برای پرداخت اجاره فروخته‌ایم

کارگران روزمزد #زاهدان که به دلیل رکود اقتصادی #بیکار شده و درآمدی ندارند صبح روز دوشنبه ششم بهمن با دست گرفتن نوشته هایی تجمع کردند و خواستار توجه مسئولان به وضعیت خود شدند. یکی از کارگران خطاب به مسئولان گفت: «به فکر ما باشید. هر روز صبح میائیم سر فلکه، تا ظهر می‌ایستیم، کار گیرمان نمی‌آید. مستاجریم. برای پرداخت اجاره خانه مجبور شده‌ایم نصف وسایل خانه مان را بفروشیم. یک هفته است خانواده ما طعم میوه را نچشیده اند». شیوع کرونا، وخیم تر شدن شرایط اقتصادی و بیکاری از یک سو و عدم برخوردای از بیمه و افزایش قیمت‌ها از سوی دیگر معیشت کارگران بیکار را به شدت به مخاطره انداخته است. برخی کارگران به دلیل ناتونی در پرداخت اجاره، ناگزیر شده‌اند در کانکس‌ها و آلونک‌های حاشیه‌ی شهرها نقل مکان کنند. در هفته‌های اخیر کارگران بیکار در سایر شهرها از جمله در خوزستان و لرستان تجمعاتی مشابه تجمع امروز کارگران بیکار زاهدان برگزار کرده و خواستار کار یا بیمه بیکاری شده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت از #محیط‌_زیست: #گرانی گوشت، مردم را به کشتن حیوانات کشانده است

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در گفت‌وگو با روزنامه همشهری گفت: «در شرایط اقتصادی کنونی به‌خصوص در مناطق دورافتاده روستایی، افراد برای تأمین گوشت به‌سوی حیوانات بی‌زبان هجوم می‌آورند.» کلانتری گفت «زور» سازمان حفاظت از محیط زیست برای توقف تولید سلاح شکاری نمی‌رسد. او افزود: «وقتی با پدیده سه میلیون اسلحه در دست مردم مواجه باشید کار سخت‌تر می‌شود. اگر سه هزار نفر از این افراد، متخلف باشند و در سال ۱۰ یا ۱۵ بار به شکار بروند، حدود ۴۰هزار رأس از حیات‌وحش شکار می‌شود.» برخی از رسانه‌ها در ایران از فروش پروانه‌های شکار در ایران توسط دلالان نیز خبر داده‌اند. در آبان‌ماه گذشته روزنامه رسالت نوشت این پروانه‌ها ۱۸ تا ۲۴ هزار یورو به شکارچیان خارجی فروخته می‌شود. افزایش قیمت گوشت و مرغ این دو کالا را به صورت تدریجی از سفره خانواده‌ها در ایران حذف کرده است. وزارت جهاد کشاورزی سرانه مصرف گوشت قرمز را ۱۲ کیلوگرم و مرغ را ۲۹ کیلوگرم اعلام کرده است. رسانه‌های ایران اما از کاهش «چشمگیر تقاضای» گوشت خبر می‌دهند. محمدرضا طلایی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در آذرماه سال جاری دلیل این گرانی را «وضعیت تأمین و توزیع نهادها با نرخ‌های مصوب» دانست که با کاهش تولید و افزایش قیمت این محصول روبه‌رو شده است.

وزیر کشور از عدم حساسیت مردم به #انتخابات_۱۴۰۰ ابراز نگرانی کرد

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دوشنبه ۶ بهمن پس از نشست با استانداران گفت «مهم‌ترین مسأله ما بحث انتخابات بود.» او گفت: «هنوز فضای سیاسی و اجتماعی جامعه و افکار عمومی نسبت به انتخابات حساسیت و بازتاب و انعکاس خاصی را نشان نداده است. وقتی این دوره از انتخابات را با ۴ سال گذشته مقایسه می‌کنیم برای ما کمی نگران‌کننده است. آمار ما در دور قبل تقریباً دو برابر آمار و ارقامی است که اکنون در اختیار داریم.» او افزود: «این فضای ساکت و سرد در حوزه اجتماعی و سیاسی اقتضا می‌کند فعالیت و کار بیشتری به‌ویژه از منظر گروه‌های سیاسی، احزاب و رسانه‌ها صورت گیرد تا بتوانیم با این مقدمات و شیب مناسب و مطلوب به استقبال یک انتخابات پرشکوه برویم.» او تأکید کرد که برای جمهوری اسلامی «لازم است انتخابات با مشارکت بالا» برگزار شود. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ هم‌زمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار خواهد شد. در این انتخابات هشتمین رئیس‌ جمهوری اسلامی انتخاب خواهد شد. از هم‌اکنون نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر آن‌که نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حتی از انتخابات مجلس یازدهم نیز کمتر است. مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی به‌تازگی گفت انتخابات مهندسی شده و نتیجه آن تقریباً مشخص است. حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران مردادماه گذشته اعلام کرده بود که با فقط ۲۰ درصد مشارکت انتخاب رئیس جمهوری آینده قانونی است.

تجمع گروهی از #بازنشستگان_تامین_اجتماعی مقابل سازمان برنامه و بودجه به ابتکار تشکل دولتی خانه کارگر

در حالی که #تشکل‌های_مستقل_بازنشستگان برای برگزاری تجمع‌های سراسری در روز سه شنبه هفتم مرداد فراخوان داده اند، #خانه_کارگر تشکل وابسته به دولت دوشنبه ششم بهمن تجمعی با خواست‌های بازنشستگان مقابل سازمان برنامه و بودجه برگزار کرد. شرکت‌کنندگان در این تجمع خواستار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با بازنشستگان سراسری، رفع مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال و محاسبه سوابق مشاغل سخت و زیان آور در محاسبات متناسب سازی شدند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) تصاویری از تجمع‌های مشابه در شهرهای دیگر منتشر کرده است. در این تظاهرات که ظاهرا در اعتراض به وضعیت بازنشستگان تامین اجتماعی و سیاست‌های سازمان برنامه و لایحه بودجه ۱۴۰۰ در برگزار شد، پس از سخنرانی مسئولان خانه کارگر تریبون در اختیار محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت تا مدعی شود زمانی که متوجه شده همسان‌سازی به صورت کامل انجام نشده، «با ارسال لایحه‌ای دو فوریتی به مجلس» و اختصاص منابع مالی در بودجه ۱۴۰۰ زمینه رفع این مشکل را فراهم کرده است. فریاد الله اکبر سازمان‌دهنگان تظاهرات بدرقه راه نوبخت شد. تظاهراتی که تشکل‌های مستقل بازنشستگان برگزار می‌کنند، غالبا با دخالت نیروهای امنیتی روبرو شده، و در موارد نه چندان کمی با احضار و دستگیری فعالان به پایان می‌رسد. تشکل‌های مستقل بازنشستگان در واکنش به تجمع امروز خانه کارگر نوشتنند: «ما بازنشستگان سراسر ایران هر نوع تفرقه‌افکنی در صفوف خودرا برنتابیده و به همین دلیل به شورایعالی کار و اتاق فکر آن‌ها اعلام می‌داریم، تمام برنامه‌هایتان ازجمله تجمع امروز یعنی ۶بهمن، کوچکترین تاثیری در روند مبارزه ما برای احقاق حقوق به تاراج رفته خود و ایجاد جدایی و تفرقه در صفوف ما نخواهد داشت».

در آلمان، تست‌های سریع تشخیص #کووید‌ـ‌۱۹ در منزل در دسترس اشخاص و خانواده‌ها قرار می‌گیرد

خبرگزاری آلمان گزارش داد که قرار است از اواخر ژانویه سال جاری تست‌های سریع تشخیص کووید-۱۹ در منزل در دسترس اشخاص و خانواده‌ها قرار گیرد. علاوه بر این وزیر بهداشت آلمان اعلام کرد که دولت فدرال ۲۰۰ هزار دوز دارو آنتی‌بادی کرونا برای درمان موارد حاد کووید-۱۹ خریده است. هزینه تامین این داروها بالغ بر ۴۰۰ میلیون یورو است. یک سخنگوی وزارت بهداشت آلمان در مصاحبه با خبرگزاری آلمان گفت: «براساس نتایج تحقیقات این داروها می‌توانند تعداد ویروس‌ها در بدن را کاهش دهند و روند بهبودی را تسریع می‌بخشند.» پیش از این اداره غذا و داروی ایالات متحده برای اولین بار به یک روش درمانی مبتنی بر استفاده از آنتی‌بادی به منظور مقابله با کرونا مجوز رسمی داده بود. مواردی از درمان کرونا با استفاده از آنتی‌بادی در آمریکا نیز انجام شده بود.

دور تازه گفت‌وگوها بین ترکیه و یونان بر سر دریای مدیترانه آغاز می‌شود

به گزارش الجزیره، دوشنبه ۲۵ ژانویه/۶ بهمن آنکارا و آتن گفت‌وگوهای دوجانبه درباره مرز آبی در شرق مدیترانه را در استانبول آغاز می‌کنند. سال گذشته در این منطقه تنش‌ها بین دو کشور بالا گرفته بود. مذاکرات اکتشافی میان ترکیه و یونان برای حل و فصل اختلافات مربوط به دریای اژه و مدیترانه شرقی به دعوت مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از طرف یونانی از سرگرفته می‌شود. کیریاکوس میچوتاکیس، نخست وزیر یونان چهارشنبه هفته گذشته پس از آنکه سازمان ملل محدوده آب‌های سرزمینی یونان را مشخص کرد اعلام کرد «خوشبینانه و با اعتماد به نفس» در مذکرات با ترکیه شرکت خواهد کرد. انتظار می‌رود از سرگیری مذاکرات اکتشافی میان آنکارا و آتن نقش مثبتی بر روابط میان ترکیه و اتحادیه اروپا داشته باشد. پیتر استانو، سخنگوی شورای اروپا اعلام کرده که اتحادیه اروپا آماده کمک به ترکیه و یونان برای حل و فصل اختلافات در صورت تقاضای آنکارا و آتن است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ۲۱ ژانویه در دیدار با چاووش‌اوغلو در بروکسل خواستار برداشته شدن گام‌های عملی از سوی طرفین برای حل اختلافات موجود شد. نخستین دور دیدارهای اکتشافی میان ترکیه و یونان در سال ۲۰۰۲ در آنکارا در سطح معاونین وزرای خارجه و آخرین نوع از این دیدارها بین دو کشور نیز مارس ۲۰۱۶ در آتن برگزار شده بود.

۹۰ درصد محصولات کشاورزی جازموریان در طوفان شن از بین رفت

جواد احمدی‌نژاد میری، نماینده شورای شهرستان رودبار جنوب در استان کرمان در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد ۹۰ درصد محصولات کشاورزی جازموریان در طوفان شن از بین رفت و کشاورزان دچار خسارت‌های مالی غیر قابل جبرانی شدند. شرکت‌های بیمه فقط یک دهم خسارت مالی کشاورزان را می‌پردازند که آن هم به دوندگی نیاز دارد. اگر کشاورز برای کاشت یک هکتار هندوانه ۴۰ میلیون تومان هزینه کرده باشد، بیمه فقط چهار تا حداکثر شش میلیون تومان از این خسارت را پرداخت می‌کند. جواد احمدی‌نژاد میری در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت: «کارشناسان امر باید به منطقه اعزام شوند و چاره‌ای اساسی و همیشگی برای جلوگیری از شن‌های روان بیندیشند. با کوچک‌ترین بادی در منطقه شن‌ها روان می‌شود و زندگی مردم را به طور کامل مختل می‌کند.» احمدی‌نژاد میری در ادامه این مصاحبه افزود: «زندگی ۸۰ درصد جمعیت ۶۰-۷۰ هزار نفری بخش جازموریان تحت تاثیر شن‌های روان قرار دارد.» بر همین اساس برخی از روستاهای این منطقه حمام ندارند و روستاییان هنوز خود را در جوی آب می‌شویند. ۴۰ درصد روستاهای جازموریان در فقر و محرومیت به سر می‌برند.

ظریف: خشنودیم که آذربایجان توانست سرزمین خود را به دست آورد

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه ۵ بهمن در جریان سفر به جمهوری آذربایجان به منظور دیدار با مقامات این کشور در جمع خبرنگاران گفت: «ما خشنود هستیم که کشور و ملت برادر ما آذربایجان توانست سرزمین خود را به دست آورد و امروز سرزمین‌های آذری در اختیار آذربایجان است. ما دوست داریم کمک کنیم ساکنین سرزمین‌های آزاد شده هر چه زودتر بتوانند به محل اقامت خود برگردند. اینها خویشان ما هستند.» قرار است ظریف در این هفته علاوه بر آذربایجان به روسیه، ارمنستان و گرجستان و احتمالا آخر هفته به مسکو هم سفر کند. وزیر خارجه ایران گفت: «در جریان این سفرها در مورد همکاری‌های منطقه‌ای و همچنین ارتباطات دوجانبه نیز بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد زیرا رابطه ایران با این کشورها مهم و نزدیک است.»

توکلی: غسال مصباح یزدی ابَربدهکار بانکی است، او پیکر روحانیون سرشناس را به خانه می‌برد و غسل می‌دهد

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و حسین رجایی، معاون سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در یادداشت مشترکی اعلام کردند غسال محمد تقی مصباح یزدی، یک ابَربدهکار بانکی است که جنازه‌های روحانیون سرشناس را به خانه خود می‌برد و غسل می‌دهد. پیش از این آیت الله صدیقی، امام جمعه موقت تهران در یک برنامه تلویزیونی به نقل از غسال مصباح گفته بود که موقع غسل، میت چشمانش را گشوده و نگاهی مهربانانه به غسال انداخته است. این واقعه، تحت عنوان کرامت آیت‌الله مصباح مطرح شد. توکلی و رجایی در این نامه هشدار داده‌اند که بر اساس بررسی‌های آنان «جن‌گیران» در لباس تاجر نیکوکار با تکیه بر نزدیکی با گروهی از روحانیون، به غصب املاک و یا اجاره موقوفات به ثمن بخس و حتی به تمشیت امور آستان قدس رضوی روی آورده‌اند.

پنج کولبر ایرانی که زیر بهمن گرفتار شده بودند، جان خود را از دست دادند

پنج کولبر ایرانی اهل روستای کوران در آذربایجان غربی در خاک ترکیه گرفتار بهمن شدند. پنج روز بود که از آن‌ها خبری در دست نبود. اکنون معلوم شده که آنها جان خود را از دست دادند. کولبران گرفتار در بهمن عبارت‌اند از اولایی خدایی، فرات خدایی، متین اصلانی، بیلن احمدی و یاور اصلانی. به گزارش خبرگزاری رکنا بامداد دوشنبه ۶ بهمن، پنج کولبر کُرد اهل روستای کوران از توابع منطقه صومای برادوست ارومیه به نام‌های متین اصلانی فرزند عثمان، یاور اصلانی فرزند لقمان، بیلن احمدی فرزند صادق، اولایی خدایی فرزند حاتم و فرات خدایی فرزند خورشید بر اثر سقوط بهمن در مرز ارومیه جان خود را از دست دادند. جنازه‌ها همچنان در زیر برف مدفون هستند و جستجو‌ها برای یافتن اجساد ادامه دارد.