ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصطفی الکاظمی: بحران برق در عراق ناشی از وابستگی بیش از حد به واردات گاز از ایران است

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق سه‌شنبه ۵ بهمن / ۲۵ ژانویه در نشست هیأت دولت این کشور به بحران برق در عراق اشاره کرد و گفت اتکای شدید به واردات گاز از ایران یکی از دلایل اصلی این بحران است. او تأکید کرد که اتکای دولت‌های پیشین عراق به تنها یک منبع برای واردات گاز به جای استفاده از گاز داخل کشور و همچنین شرایط آب و هوایی موجب این بحران شده است. احمد موسی العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق نیز روز سه‌شنبه از مذاکره مقام‌های این وزارتخانه با مسئولان ایرانی با هدف افزایش صادرات گاز ایران به عراق و تأمین برق در این کشور خبر داد. کاهش صادرات گاز ایران موجب افزایش فشار بر نیروگاه‌های عراق شده و با رسیدن سرمای زمستان این کشور نیاز بیشتری به گاز دارد. صادرات گاز ایران به عراق در ماه‌های اخیر به‌شدت کاهش یافت. عراق برای تأمین نیروگاه‌هایش یک‌سوم انرژی خود را از ایران تأمین می‌کند. آمریکا دست عراق را در واردات برق و گاز از ایران باز گذاشته و به عراق معافیت‌های موقت از تحریم‌ها داده است، اما به‌دلیل تحریم بانک‌ها و صنایع نفت و گاز ایران، مشکل پرداخت بدهی‌های عراق است.

طالبان در افغانستان «اداره جمع‌آوری عشر و زکات» دایر می‌کنند

اداره‌ امور حکومت سرپرست طالبان در افغانستان سه‌شنبه ۵ بهمن / ۲۵ ژانویه اعلام کرد که «اداره جمع‌آوری عشر و زکات» ایجاد می‌کند. به‌گفته این اداره کابینه‌ طالبان در نشست خود در این‌باره بحث کرده و به تصمیم رسیده است. به‌نوشته روزنامه «اطلاعات روز» پیش از این شورای علمای دینی شیعه‌ در افغانستان از طالبان خواسته بود که با توجه به «فقر» مردم و «حکم فقهی شیعه» در رابطه به مصرف زکات، از اخذ عشر و زکات از اهل تشیع صرف‌نظر کنند. براساس اصول فقهی تسنن، «عشر» یا «عشریه» یک دهم اموال مسلمانان به‌ویژه محصولات کشاورزی است که به حاکم مسلمانان پرداخت می‌شود. زکات نیز از واجبات مالی در دین اسلام است که بر اساس آن، مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا برای مصرف در زندگی فقرا و سایر امور عمومی اجتماعی بپردازند. اجرای قوانین شریعت اسلامی با روی کار آمدن دوباره طالبان هر روز بیشتر می‌شود.

ادامه تحقیقات درباره حمله یک جوان مسلح به دانشگاه هایدلبرگ آلمان: انگیزه‌های سیاسی یا مذهبی مطرح نیست

زیگفرید کولمار، رئیس ستاد پلیس مانهایم آلمان در یک نشست خبری نتایج آخرین تحقیقات در مورد حمله مسلحانه دوشنبه ۴ بهمن / ۲۴ ژانویه به یک سالن سخنرانی دانشکده پزشکی دانشگاه هایدلبرگ را ارائه کرد. بر این اساس عامل جنایت یک جوان ۱۸ ساله آلمانی بود که پس از کشتن یک دختر دانشجوی ۲۳ ساله و مجروح کردن سه دانشجوی دیگر خود را نیز کشت. به‌گفته زیگفرید کولمار، عامل جنایت در یک پیام واتس‌اپی قبل از اقدام خود نوشته بود: «مردم اکنون باید مجازات شوند.» منابع امنیتی می‌گویند بر پایه یافته‌های اولیه، عامل جنایت نباید دارای انگیزه‌های سیاسی یا مذهبی بوده باشد و احتمالاً مشکل رابطه یا مشکلات روانی داشته است. بازرسان پرونده هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد انگیزه این فرد به‌دست نیاورده‌اند و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

برف سنگین باعث بسته شدن فرودگاه استانبول شد

فرودگاه استانبول در وب‌سایت خود اعلام کرد تعلیق پروازها تا ساعت ۱۰ صبح سه‌شنبه ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن به وقت گرینویچ تمدید شده است. مقامات ترکیه در پی بارش سنگین برف در شهر استانبول به‌طور موقت تمام پروازهای فرودگاه اصلی این شهر را در روز دوشنبه ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) به حالت تعلیق درآوردند. فرودگاه استانبول یکی از مهم‌ترین هاب‌های هوایی منطقه به‌شمار می‌رود و در سال گذشته بیش از ۳۷ میلیون مسافر از این فرودگاه برای جابجایی خود استفاده کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز به‌دلیل بارش برف سنگین و برای کاهش تردد همه ادارات شهر تعطیل شده‌اند. مقامات استانبول حرکت از مبدا بزرگترین پایانه اتوبوس‌رانی شهر را متوقف کرده‌اند و مراکز خرید استانبول نیز تعطیل شده‌اند. روز گذشته سازمان حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرد که ۴ هزار و ۶۰۰ نفر به دلیل شرایط نامساعد جوی سرگردان شده‌اند و بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ نفر نیز به سرپناه‌ها منتقل شده‌اند. بارش سنگین برف در ترکیه از هفته گذشته آغاز شده.

شمخانی: مذاکره غیرمستقیم با آمریکا تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی سه‌شنبه ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن با انتشار پیامی در توییتر در واکنش به اعلام آمادگی ایران و آمریکا برای گفت‌وگوی مستقیم در وین گفت: «تاکنون ارتباط با هیئت آمریکایی حاضر در وین با مبادله نوشتار غیر رسمی انجام شده و نیازی به بیش از این نیز نبوده و نخواهد بود. این روش ارتباطی تنها زمانی با روش‌های دیگر جایگزین می‌شود که توافق خوب در دسترس باشد.» روز گذشته حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفته بود: «اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگوها را با آمریکایی‌ها داشته باشیم (مذاکره مستقیم) را نادیده نخواهیم گرفت.» ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه ۲۴ ژانویه/ ۴ بهمن گفت: «ما آماده دیدار مستقیم هستیم. ما همواره این موضع را اتخاذ کرده‌ایم که تعامل مستقیم با ایران در مورد مذاکرات برجام و سایر موضوعات بسیار مفیدتر است.» گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و ایالات متحده برای احیای برجام از دوشنبه ۲ ژانویه/ ۱۲ دی از سر گرفته شده است. دیپلمات‌ها از همه طرف‌های حاضر در مذاکرات اظهار امیدواری کرده‌ بودند که تا پایان ماه جاری یا حداکثر تا اوایل فوریه/ بهمن در روند مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شود. در حال حاضر بحث بر سر راستی‌آزمایی بازگشت طرفین به تعهداتشان در برجام و تضمین توافق و سانتریفیوژهای پیشرفته ایران است. طرف غربی خواهان معدوم شدن سانتریفیوژهاست.