نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله با چاقو در یک قطار محلی در شمال آلمان چند نفر کشته و مجروح بر جای گذاشت

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، بعد از ظهر چهارشنبه ۵ بهمن / ۲۵ ژانویه در حمله با چاقو به یک قطار منطقه‌ای که از شهر کیل به سمت هامبورگ در حرکت بود دو نفر کشته و پنج نفر زخمی شدند. زابینه زوترلین واک، وزیر امور داخلی ایالت شلسویگ هولشتاین آلمان، ایالتی که این حادثه در آن رخ داد، ضمن محکوم کردن گفت پلیس با مأموران زیادی وارد عمل شده است. سخنگوی پلیس فدرال نیز گفت مردی قبل از رسیدن قطار به ایستگاه بروکشتد در این مسیر، با چاقو به مسافران حمله کرد. مهاجم پس از مدت کوتاهی دستگیر شد. انگیزه این حمله و هویت قربانیان هنوز مشخص نیست. ایستگاه قطار نیز بسته شد. گفته می‌شود که عامل این حمله بین ۲۰ تا ۳۰ سال سن دارد. این مرد که به‌شدت مجروح شده بود به بیمارستان منتقل شد. پیش از این نیز حملات مشابهی در چند ایالت آلمان به مسافران قطار شده بود.

طالبان کمک نقدی یونیسف به استادان دانشگاه را از حقوق آن‌ها کم می‌کنند

به‌گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، وزارت مالیه (دارایی) طالبان کمک نقدی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) به استادان مراکز آموزشی در ۳۴ ولایت را از حقوق آن‌ها کسر می‌کند. یکی از این استادان گفته است یونیسف به آن‌ها ۲۰۰ دلار کمک کرده بود و اکنون وزارت مالیه‌ طالبان می‌خواهد این مقدار پول را از حقوق ماه‌های دلو (بهمن) و حوت (اسفند) استادان کم کند. در نامه‌ رسمی اداره آموزش تحت مدیریت طالبان نیز گفته شده که مطابق دستور وزارت مالیه، کمک مالی یونیسف از حقوق این دو ماه استادان کم می‌شود. گفته می‌شود که یونیسف در ماه قوس (آذر) برای استادان مراکز آموزشی افغانستان ۲۰۰ دلار، معادل ۱۸ هزار افغانی کمک کرده بود. یونیسف به آموزگاران مدارس مربوط به وزارت معارف طالبان نیز کمک‌ نقدی کرده است اما روشن نیست که این کمک هم از حقوق آن‌ها کم شده یا خیر.

وزارت اطلاعات باز هم از بازداشت اعضای «تیم‌های تروریستی» اسرائیل خبر داد

حجت‌الاسلام سید‌اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از بازداشت «اعضای ۱۲ تیم تروریستی» وابسته به اسرائیل «در مدتی کوتاه» خبر داد و گفت: «این تیم‌های تروریستی قصد داشتند با عملیات‌های مختلف انتقام شکست‌های اخیر را ‌بگیرند.» خطیب هیچ اطلاعات دیگری از افراد دستگیرشده و تاریخ بازداشت آن‌ها ارائه نکرد. با آغاز جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» در ایران، مقامات و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی تلاش کرده‌اند مثل همیشه این اعتراضات را به «توطئه دشمنان» و آمریکا و اسرائیل نسبت دهند. آن‌ها در این مدت بارها از بازداشت «تیم‌های تروریستی» خبر داده‌اند و هر بار هم گفته‌اند افراد بازداشت‌شده با اسرائیل در ارتباط بوده‌اند.

اینترنت در ایران برای دقایقی به ‌کلی قطع شد

صبح چهارشنبه ۵ بهمن اینترنت ثابت و همراه در ایران برای دقایقی کاملاً قطع و دسترسی کاربران به اینترنت غیرممکن شد. روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «از ساعت ۱۱ و ۴۳ دقیقه روز چهارشنبه به مدت ۱۰دقیقه شاهد افت ترافیک بین‌الملل بودیم که به سرعت برطرف شد». این شرکت گفته است که تیم‌های فنی در حال بررسی علت بروز این حادثه هستند. اختلال در اینترنت ایران در طول اعتراضات سراسری جاری امری روزمره بود و در هفته گذشته هم وجود داشت. سهراب آغ بیات، معاون فنی شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور اختلال رخ داده در اینترنت را به «حجم ترافیک داخل کشور و توسعه‌ای که باید اتفاق بیفتد» مربوط دانست.

قیمت بلیت هواپیما‌ در ایران به‌طور میانگین ۳۰ درصد افزایش یافت

مسعود اسعدی سامانی، دبیر انجمن هواپیمایی کشور اعلام کرد که قیمت بلیت هواپیما در مسیر‌های مختلف داخلی به‌طور متوسط ۳۰ درصد افزایش یافت. او گفت: «شورای‌عالی هواپیمایی در بهار امسال نرخ ۳۰ درصدی افزایش بلیت هواپیما را تصویب کرد، حتی در ستاد تنظیم بازار هم مطرح و به تصویب رسید، فقط اجرای نرخ جدید از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ نشد.» دبیر انجمن هواپیمایی کشور با اشاره به بالا رفتن هزینه‌ها افزود: «شرکت‌های هواپیمایی ناگزیر برای ادامه حیات و تأمین هزینه‌ها مجبور به اعمال میانگین قیمتی ۳۰ درصدی شدند.» با افزایش قیمت بلیت هواپیما، به‌عنوان مثال در مسیر تهران – مشهد که یکی از مسیر‌های پرتردد داخلی است قیمت بلیت در روز‌های ابتدایی دی‌ماه یک میلیون و ۱۷۵ هزار تومان بود اما اکنون با افزایش تقریباً ۱۵ درصدی به مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. پایین‌ترین قیمت بلیت مسیر تهران – شیراز که جزو مسیر‌های پرتردد است حدود ۸۵۰ هزار تومان و بالاترین آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. قیمت بلیت هواپیمای تهران – اهواز که آن هم از مسیر‌های پرتردد داخلی است در حال حاضر بین ۸۷۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان است. قیمت بلیت هواپیما در مسیر تهران – اصفهان در بهترین حالت ۷۰۶ هزار تومان است اما سقف آن به مرز یک میلیون تومان رسیده است. اسعدی سامانی اعلام کرد که «در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ناوگان کشور به دلیل عدم سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی ایرلاین‌ها، ناشی از عدم افزایش قیمت بلیت، زمین‌گیر است و اگر وضع مالی ایرلاین‌ها به این شکل ادامه پیدا کند امکان ادامه خدمات وجود ندارد».

قالیباف: روابط ایران و روسیه افزایش چشمگیری خواهد یافت

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۴ بهمن پس از دیدار با ویاچسلاو والودین، رئیس دومای روسیه و هیأت همراه او در تهران گفت: «جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه طی یک سال گذشته رشد خوبی در گسترش روابط داشتند و اطمینان دارم در طول برنامه هفتم توسعه که سیاست ما تقویت رابطه با همسایگان است، روابط بین دو کشور افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.» به‌گفته قالیباف پارلمان‌های دو کشور تلاش می‌کنند تا نشست‌های عملیاتی مستمری برگزار کنند. مسائل مورد بحث در نشست کمیسیون عالی مشترک پارلمانی ایران و روسیه، نفت و گاز و مذاکره پیرامون سرمایه‌گذاری‌ها برای عملیات مبادله‌ای در زمینه گاز، راه ارتباطی شمال- جنوب با اولویت اتصال آستارا به رشت و توسعه آن تا بنادر از جمله بندرعباس، تجارت غلات و استفاده از فن‌آوری‌های جدید و همکاری‌های پولی و بانکی بود. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آخرین و پنجمین سفر خود به تهران که پس از جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب انجام شد، نشان داد درصدد است روابط با تهران را هر چه زودتر به سطح شراکت استراتژیک برساند. با این حال تراز تجاری ایران و روسیه طی سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و آغاز ۱۴۰۱ به نفع روس‌ها بوده‌ و صادرات ایران به این کشور قابل توجه نبوده است. در آمار منتهی به اردیبهشت سال جاری سازمان توسعه تجارت ایران، مجموعه مبادلات ۲۶ ماه ایران و روسیه، چهار میلیارد و ۱۶۴میلیون دلار است. در این مدت یک‌میلیارد و ۱۵۲میلیون دلار کالا و خدمات از ایران به مقصد روسیه صادر شده است و در مقابل سه میلیارد و ۱۲ میلیون دلار کالا وارد شده است.