نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله محسن رضایی به حسن روحانی: اگر نمی‌توانید سفره مردم را به اندازه قبل برگردانید در غم مردم شریک شوید

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی در یک مراسم در شیراز خطاب به حسن روحانی گفته است: «اگر کفایت داری، اگر برنامه داری، اگر توانایی داری، اگر می توانی سفره مردم را در این تنگنای کرونا به اندازه قبل برگردانی، از همین چهارماه فرصت باقیمانده استفاده کنید و خدمت کنید. اگر هم نمی توانید خدمتی کنید، لااقل به میان مردم بیایید و در غم آنها شریک شوید.» او وضعیت معیشتی مردم را شرم‌آور توصیف کرد و گفت «هر بار که هموطنی، با سند و مدرک، با اشک و آه، با اعتراض و انتقاد که حق اوست، با زبان کنایه و طعنه، از بی کفایتی‎ها، از فشارها، از جدا شدن سفره مردم‌ و دولت، از ناتوانی در تامین معاش و خواسته های کودکان دانش آموزش، از نبودن کار برای جوان تحصیلکرده‌اش، از نداشتن مسکن و جان‌پناه حرف می‌زند»، احساس می‎کند مسئولان چقدر بدهکار مردم و شرمنده مردم هستند.رضایی افزود:« وضعیت به گونه ای شده که کارگران ما پایین‎ترین دستمزد را در کشورهای منطقه دریافت می‎کنند و درآمدشان حتی نیمی از سبد هزینه را کفاف نمی‎دهد.»

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی به برنامه انتخاباتی علی کریمی برای انتخابات فدارسیون فوتبال مجوز پخش نداد

سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، با پخش برنامه تبلیغاتی علی کریمی، نامزد انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ایران که قرار است دهم اسفند برگزار شود، مخالفت کرد. تالک تی‌وی که برنامه انتخاباتی علی کریمی را تهیه کرده بود، پنجشنبه هفتم اسفند در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این برنامه بدلیل صادر نشدن جواز پخش، به نمایش در نخواهد آمد. کریمی هفته گذشته دعوت صدا و سیما برای حضور در مناظره ضبط شده نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال را به دلیل آنچه که «نمایشی» بودن این برنامه خواند، رد و همزمان اعلام کرد ترجیح می‌دهد برنامه‌های خود را برای اداره فدراسیون فوتبال در فضای دیگر به اطلاع مردم عزیز و اعضای محترم مجمع برساند. علی کریمی از محبوب‌ترین بازیکنان سابق تیم ملی فوتبال و باشگاه پرسپولیس تهران است که سابقه بازی در بایرن مونیخ آلمان را نیز دارد. او در سال ۲۰۰۴به عنوان بازیکن سال قاره آسیا انتخاب شد. او پس از خداحافظی از فوتبال به مربیگری روی آورد اما نتوانست موفقیتی در این راه به دست بیارود. او در سال‌های اخیر یکی از منتقدان اصلی فدراسیون فوتبال ایران و به صورت ویژه کفاشیان، رئیس اسبق این فدراسیون بوده است. کریمی پیشتر گفته بود اگر به عنوان رئیس فدارسیون فوتبال انتخاب شود اسناد فساد کفاشیان و دیگر دست‌اندرکاران ارشد فوتبال ایران را فاش خواهد کرد. انتخابات فدارسیون فوتبال ایران قرار است پس از چند بار تعویق دهم اسفند برگزار شود. علاوه بر علی کریمی، شهاب عزیزی خادم، مصطفی آجرلو و کیومرث هاشمی نیز اعلام نامزدی کرده‌اند. منابع ورزشی در ایران می‌گویند هیئت دولت برای پیروزی هاشمی با روسای هیئت‌های فوتبال و سایر اعضای مجمع عمومی «لابی» کرده است. نزدیکان به علی کریمی نیز در ویدئوهای کوتاهی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، برگزارکنندگان انتخابات را به «تقلب» متهم کرده‌اند.

ستادکل نیروهای مسلح ارمنستان خواستار استعفای نیکول پاشینیان شد

ستادکل نیروهای مسلح ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیکول پاشینیان قادر به اداره امور و تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی کنونی نیست و باید از سمت خود استعفا دهد. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان نیز در واکنش به این بیانیه اعلام کرد که از نظر او نیروهای مسلح در تدارک یک کودتای نظامی هستند و از هوادارنش خواست تا در حمایت از دولت به خیابان‌های پایتخت بیایند. در بیانیه نیروهای مسلح ارمنستان تاکید شده است که درخواست برای برکناری پاشینیان به‌دلیل ناتوانی او در اداره امور و تصمیم‌گیری است: «نخست‌وزیر و دولت در شرایط بحرانی کنونی توان تصمیم‌گیری لازم برای مردم ارمنستان را ندارند.» در این بیانیه نسبت به سرکوب احتمالی اعتراضات علیه دولت نیز هشدار داده شده و نیروهای مسلح اعلام کردند که نباید از زور در برابر مردمی که فرزندانشان را در دفاع از سرزمین مادری آرتساخ از دست داده‌اند استفاده شود. دولت ارمنستان پس از توافق آتش‌بس با آذربایجان در روز ۹ نوامبر ۲۰۲۰ در وضعیتی شکننده قرار داشته است. در هفته‌های گذشته گروهی از مردم این کشور با برگزاری تظاهرات‌هایی خواستار برکناری نیکول پاشینیان شده‌اند. جنگ آرتساخ یا قره‌باغ از روز ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد. ارمنستان و آذربایجان مسئولیت آغاز این درگیری را متوجه طرف مقابل می‌دانند. در نتیجه این جنگ، آذربایجان بخشی از سرزمین‌هایی که آن‌ها را بخشی از سرزمین خود می‌دانست تصرف کرد. تلفات نیروهای نظامی ارمنستان و کمبود تسلیحات لازم سبب شد تا نخست‌وزیر ارمنستان پیشنهاد آتش‌بسی که با میانجی‌گری روسیه تدوین شده بود را بپذیرد. بخشی از مردم ارمنستان معتقدند که دولت پاشینیان با پذیرش این توافق به تمامیت ارضی ارمنستان خیانت کرده و بخش‌هایی از سرزمین مادری را از دست داده است. پاشینیان در ماه می ۲۰۱۸ و پس از برپایی تظاهرات‌های متعدد علیه دولت سرژ سارکسیان به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب شد. پاشینیان و هوادارنش، سرکسیان را مهره روسیه می‌دانستند.

بیمارستان‌های دولتی تهران می‌گویند مراجعه بیماران مبتلا به کرونا زیاد شده است

شیوع ویروس کرونا در ایران بار دیگر روند صعودی به‌خود گرفته و پیک چهارم آن آغاز شده است. روزنامه همشهری به‌نقل از کادر درمانی بیمارستان‌های دولتی تهران نوشته است از اوایل اسفند، بار دیگر روند مراجعه‌های سرپایی و بستری‌های مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها افزایش یافته است. کادر درمانی این بیمارستان‌ها گفته‌اند این وضعیت شبیه به اسفند ۹۸ و فروردین سال جاری است. در روزهای گذشته بار دیگر تخت‌های آی‌سی‌یو و داخلی کرونا پُر شده و ظرفیت بیمارستان‌ها محدودتر می‌شود. روز چهارشنبه علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران، اعلام کرد که تنها در یک روز، ۲۸۰ بیمار جدید در بخش عادی کرونا و ۹۲ بیمار هم در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های استان تهران بستری شده‌اند. ۴۵۰۰ بیمار با علائم مشکوک به‌صورت سرپایی به مراکز بهداشتی و ۲۴۰۰ نفر هم به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. پیش از این هشدارهای فراوانی درباره آغاز پیک چهارم کرونا در اسفندماه داده شده بود. با افزایش میزان ابتلا، شهرهایی که زرد و نارنجی بودند به‌تدریج وارد وضعیت قرمز می‌شوند. هم‌اکنون ۱۱ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۲شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۱۷ شهرستان وضعیت زرد قرار دارند.

گزارش آمریکا در مورد قتل خاشقجی امروز منتشر می‌شود

سند از طبقه‌بندی خارج‌شده یک نهاد اطلاعاتی آمریکایی در مورد قتل خاشقجی قرار است روز پنج‌شنبه ۲۵ فوریه / ۷ اسفند منتشر شود. به‌گفته منابعی که از محتوای این گزارش خبر دارند، یافته‌های این گزارش بر نقش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار دلالت دارد. رویترز نوشت این گزارش که بخش عمده‌ای از آن توسط سی‌‌آی‌ای تهیه شده نشان می‌دهد که قتل خاشقجی با تأیید بن سلمان صورت گرفته و احتمالاً دستور قتل نیز از جانب او صادر شده است. سی‌ان‌ان نیز در گزارشی خبر داد تیم ترور خاشقجی با دو جت خصوصی متعلق به شرکت تحت اختیار ولیعهد به ترکیه آمده بودند. جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سیاست‌های ولیعهد بود که برای روزنامه واشنگتن پست کار می‌کرد و سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه به قتل رسید. جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که گزارش را خوانده است و به‌زودی با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی گفت‌وگوی تلفنی خواهد داشت.

بایدن دستور ترامپ علیه ورود متقاضیان گرین‌کارت به آمریکا را لغو کرد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ممنوعیت ورود متقاضیان گرین‌کارت به این کشور را لغو کرد. به‌نوشته گاردین، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا سال گذشته میلادی ورود بسیاری از متقاضیان گرین‌کارت به آمریکا را به بهانه حمایت از کارگران آمریکایی در بحران بیکاری ناشی از شیوع ویروس کرونا ممنوع کرده بود. بایدن در واشنگتن گفت این دستور مانع از به‌هم پیوستن خانواده‌ها در آمریکا شده و به اقتصاد آمریکا صدمه زده است. بایدن از ماه میلادی گذشته و پس از ورود به کاخ سفید تاکنون ده‌ها فرمان اجرایی ترامپ را لغو کرده است.

رئیس مرکز بهداشت اهواز گفت بدون قرنطینه کامل نمی‌توانند چرخش کرونا در استان خوزستان را کنترل کنند

وضعیت کرونا در اهواز وخیم‌تر شده است. به گفته مهران احمدی بلوطکی، رئیس مرکز بهداشت غرب این شهر پاسخ ۳۵ درصد از ۲۰۰ هزار تست کرونایی که روزانه در این بخش از شهر گرفته می‌شود، مثبت است. او گفت مسئولان بهداشت و درمان استان خوزستان «در آستانه سال جدید و نزدیکی به شب عید، منتظر تصمیم قرنطینه کامل استان و محدودیت‌های بیشتر از سوی ستاد ملی کرونا هستند». ستاد ملی کرونا تا کنون دو بار درخواست قرنطینه کامل خوزستان به مدت دو هفته را رد کرده است. با این حال محمد علوی، رئیس مرکز بهداشت اهواز معتقد است «جز با تعطیلی کامل استان خوزستان نمی‌توانند وضعیت را کنترل کنند.» در ۱۱ شهرستان استان خوزستان وضعیت قرمز اعلام شده است. به گفته مسئولان محلی ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل شده و مراجعه به مراکز درمانی همچنان افزایشی است. امرالله مردانی رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت شمار مراجعات بیماران ۱۰ برابر شده و تعداد بیماران مثبت کرونا نیز به همین نسبت افزایش یافته است. فرهاد سلطانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم افزایش شمار بیماران در استان را تائید کرد و گفت آمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های خوزستان کاهش پیدا نکرده و همچنان بالاست. به‌گفته او «این مسأله می‌تواند بر خستگی و فرسودگی پرستاران اثر منفی بگذارد و کیفیت خدمات را تحت تاثیر قرار دهد.» موج تازه‌ای از همه‌گیری کرونا از ۱۸ بهمن در استان خوزستان آغاز شده است. از صبح چهارشنبه ششم اسفند ورود خودرو با پلاک غیربومی و خروج خودروها با پلاک بومی از استان ممنوع شد.

علی مطهری برای انتخابات ۱۴۰۰اعلام کاندیداتوری کرد

علی مطهری، نائب رئیس سابق مجلس در یک نشست خبری در روز پنج‌شنبه هفتم اسفند اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نامزد خواهد شد. علی مطهری، در انتخابات مجلس یازدهم توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود. رد صلاحیت او به واکنش‌های رسانه‌ای میان مطهری و عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان منجر شد. کدخدایی در پاسخ به رد صلاحیت او در مجلس یازدهم گفته بود: «دلیل رد صلاحیت آقای مطهری موضوعات اقتصادی نبوده است بلکه دلایل دیگری مطرح بوده که به خودشان گفته‌ایم.» به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تاکنون حسین دهقان، مشاور علی خامنه‌ای در صنایع دفاعی و مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری رسماً اعلام کاندیداتوری کرده‌اند. همچنین احتمال کاندیداتوری محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء و چند مقام سیاسی دیگر به‌عنوان نامزدهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وجود دارد.

هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی آزاد شد

هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که حکم ۱۲ سال و ۹ ماه حبس تعزیری او لغو شده و اکنون دیگر آزاد است. این زندانی سیاسی در ویدئو و متنی که همراه با آن روز چهارشنبه شش اسفند منتشر کرد توضیح داد که در دوران مرخصی استعلاجی از طریق دفتر رهبر جمهوری اسلامی پیگیر پرونده خود شده و «رهبری» او را عفو کرده است. او نوشت: «تخلفات غیرقانونی و غیرشرعی مسئولان سابق قوه قضاییه در صدور یک سال و شش ماه بازداشت انفرادی مطلق و ۱۳ سال حکم ظالمانه، توسط هیئت تحقق و تفحص پیگیری شد و در آخر مورد عفو شخص رهبری قرار گرفتم.» شهیدی هم در زمان دستگیری و محاکمه و هم‌ اکنون و پس از آزادی توضیح داد که به دستور رئیس قوه قضاییه سابق، صادق آملی لاریجانی، علیه او با «غرض‌ورزی شخصی» پرونده‌سازی کردند. او منتقد عملکرد این قوه بود و گزارش‌هایی از روابط مالی و سوءاستفاده قاضی‌های قوه قضاییه از قدرت منتشر کرده بود. شهیدی می‌گوید اکنون توانسته که ثابت کند که مسئولان قوه قضاییه آملی لاریجانی او را «ظالمانه» زندانی کرده و ماه‌ها در انفرادی نگه داشته بودند. او از عباس جعفری دولت‌آبادی، بیژن قاسم‌زاده، و اکبر طبری به عنوان مسئولان و قضات سابق قوه قضاییه که در تشکیل پرونده علیه او نقش داشتند نام برد. بیژن قاسم‌زاده - قاضی سابق و اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه - در سال گذشته هردو در پرونده‌های فساد در قوه قضاییه به حبس طولانی مدت محکوم شدند. هنگامه شهیدی در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ پس از ۳ سال و ۷ ماه زندان با جواز مرخصی استعلاجی از زندان بیرون آمد. این روزنامه‌نگار در آذرماه ۹۷ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به تحمل ۱۲ سال و ۹ ماه حبس تعزیری و ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی و خروج از کشور محکوم شده بود.