نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه روسیه: هدف از حمله به اوکراین مجازات «رژیم دست‌نشانده کی‌یف» است

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، وزارت امور خارجه این کشور جمعه ۶ اسفند / ۲۵ فوریه در بیانیه‌ای درباره حمله نظامی ارتش روسیه به اوکراین گفت: «هدف ما از عملیات نظامی این است که رژیم دست‌نشانده کی‌یف را به‌دلیل جنایت‌های که در طی سال‌ها مرتکب شده به دست عدالت بسپاریم.» در همین حال، ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «عملیات نظامی ویژه روسیه هیچ‌گونه تهدیدی برای غیرنظامیان اوکراین نخواهد بود.» این اظهارات همزمان با ورود نیروهای نظامی روسیه به کی‌یف، پایتخت اوکراین بیان می‌شود. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت نیروهای روسی علیه «فاشیست‌ها» می‌جنگند.

جو بایدن قاضی جکسون را به‌عنوان اولین زن سیاه‌پوست برای عضویت در دیوان عالی آمریکا برگزید

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا جمعه ۶ اسفند / ۲۵ فوریه، قاضی کتانجی براون جکسون را به‌عنوان نخستین زن سیاه‌پوست عضو دیوان عالی آمریکا انتخاب کرد. اگر مجلس سنا این وکیل ۵۱ ساله را تأیید کند، او جانشین استفان برِیِر قاضی لیبرال خواهد شد. برِیِر ۸۳ ساله اعلام کرده است که در تابستان آینده از سمت خود کنار خواهد کشید و بازنشسته خواهد شد. این اولین باری است که بایدن از زمان تصدی مسئولیت خود، یک قاضی را برای دیوان عالی منصوب می‌کند. با انتخاب کتانجی براون جکسون، بایدن به وعده انتخاباتی خود مبنی بر نامزد کردن یک زن سیاه‌پوست در دیوان عالی نیز عمل می‌کند. جکسون در حال حاضر در دادگاه استیناف فدرال در واشنگتن خدمت می‌کند. جکسون که متولد واشنگتن دی‌سی و بزرگ‌شده میامی در فلوریدا است، تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد انجام داده و در آن‌جا به‌عنوان یکی از دبیران نشریه نقد حقوق هاروارد فعالیت کرده است. دیوان عالی در آمریکا مسئول برخی از تصمیم‌های سرنوشت‌ساز است و اغلب حرف آخر را در مورد قوانین به‌شدت جنجالی، اختلاف‌ها میان ایالت‌ها و دولت فدرال و درخواست‌های نهایی استیناف در مورد توقف احکام اعدام می‌زند. دوره انتصاب قاضی‌های دیوان عالی مادام‌العمر است. اعضای دیوان عالی را رئیس جمهوری معرفی می‌کند و مجلس سنا باید آن‌ها را تأیید کند.

اتحادیه اروپا می‌خواهد دارایی‌های پوتین و لاوروف را مسدود کند ـ شورای اروپا عضویت روسیه را تعلیق کرد

حمله روسیه به اوکراین و در ادامه آن ورود نیروهای نظامی روسیه به کی‌یف پیامدهای بیشتری برای مسکو به‌همراه می‌آورد. اتحادیه اروپا اعلام کرد که قصد دارد تحریم‌هایی علیه شخص ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور اعمال کند. آنالنا بئربوک، وزیر امور خارجه آلمان، جمعه ۶ اسفند / ۲۵ فوریه پیش از رایزنی وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گفت اقدامات تنبیهی اروپا اکنون علیه افرادی که شخصاً مسئول وقوع جنگ هستند، از جمله ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف، در نظر گرفته می‌شود. اتحادیه اروپا قصد دارد از جمله دارایی‌های این دو را مسدود کند. بئربوک افزود اکنون زمان مناسبی برای قطع دسترسی روسیه به سامانه پرداخت بین‌المللی سوئیفت نیست زیرا اروپا پیش از این تجربیات بدی در مورد حذف سوئیفت در مورد ایران داشته و در صورت چنین تحریمی پروژه‌های بشردوستانه دیگر نمی‌توانند تأمین مالی شوند. افزون بر دولت آلمان کشورهای دیگری نیز علیه قطع دسترسی روسیه به سوئیفت موضع‌گیری کرده‌اند. ایتالیا و فرانسه نیز اعتراضاتی را مطرح کرده‌ و گفته‌اند برای چنین اقدامی باید آمادگی طولانی‌تری داشت. از سوی دیگر شورای اروپا به دلیل حمله به اوکراین، روسیه را تعلیق کرد. به‌گفته این شورا مشارکت دیپلمات‌ها و نمایندگان روسیه در مهم‌ترین ارگان‌های شورا به حالت تعلیق در خواهد آمد. با این حال، روسیه همچنان عضو رسمی شورای اروپا می‌ماند. این شورا که در استراسبورگ فرانسه مستقر است، به‌همراه دیوان دادگستری آن، مسئول حمایت از حقوق بشر در ۴۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است. شورای اروپا نهاد اتحادیه اروپا نیست. روسیه و اوکراین هر دو عضو شورای اروپا هستند.

یک شهروند در قزوین به دلیل «توهین و ضرب و شتم یک روحانی» بازداشت شد

محمد قاسمی، دادستان استان قزوین از بازداشت یک فرد در شهر قزوین به دلیل «ضرب و شتم یک روحانی» خبر داد. او بدون اینکه نام فرد بازداشت شده را فاش کند، گفت این فرد «پس از فحاشی و ضرب و شتم یک روحانی توسط پلیس دستگیر و با قرار بازداشت موقت روانه زندانی شد». قاسمی در باره جزئیات حادثه گفت که در پی ورود یک خودرو به کوچه‌ای یک‌طرفه و مسدود نمودن مسیر برای عبور سایر خودروها و درخواست یک روحانی به همراه خانواده‌اش مبنی بر باز نمودن مسیر تردد توسط خودرو متخلف، راننده این خودرو پیاده شده و در ابتدا اقدام به فحاشی به روحانی و توهین به ارکان نظام می‌کند. او ادعا کرد که «روحانی از چندین ناحیه دچار مصدومیت شده و فرد ضارب سپس همسر فرد روحانی را نیز مورد ضرب و جرح قرار می‌دهد.».

رئیس سازمان انرژی اتمی: با لغو تحریم‌ها غنی‌سازی ۲۰ درصد و ۵ درصد ادامه پیدا می‌کند

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شامگاه پنج‌شنبه در یک مراسم «یادبود شهدا» در اصفهان گفته که ایران به غنی سازی اورانیوم چه در سطح ۵ درصد، چه ۲۰ درصد ادامه می‌دهد. او با بیان اینکه «غنی سازی ۶۰ درصد باعث شد غربی‌ها پای میز مذاکره بیایند»، افزوده است: با لغو تحریم‌ها [غنی‌سازی]هم ۲۰ درصد و هم ۵ درصد ادامه پیدا می‌کند. اسلامی گفته است: «در مباحث حقوقی مسأله‌ای به اسم تضمین وجود ندارد» و « دولت آمریکا باید تعهد دهد دوباره از این مذاکرات خارج نشود» او بدون اینکه توضیح بیشتری بدهد، ادعا کرده است که آمریکا به صورت کتبی اعلام کرده به تعهدات خود [در برجام] عمل می‌کند. با این حال به گفته او «برخی مسائل دیگر در مذاکرات وجود دارد». مذاکرات نجات برجام بر اساس گزارش رسانه‌ها از وین به مرحله «تصمیم نهایی» رسیده بود. علی باقری کنی، رئیس هیئت مذاکره کننده ایران اما دو روز قبل به تهران بازگشت. حمله نظامی روسیه به اوکراین نیز در بامداد ۲۴ فوریه، موجب افزایش ابهام در باره سرنوشت مذاکرات شده است.

غرق شدن یک کولبر ۱۹ ساله در رودخانه‌ای در منطقه مرزی بانه

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهارشنبه ۴ اسفندماه، یک کولبر اهل روستای نیروان شهرستان بانه، در حین عبور از رودخانه تاژیان غرق شد. هویت این کولبر دانا صالح‌پور، ۱۹ ساله عنوان شده است. بر اساس گزارش هرانا، با گذشت نزدیک به دو روز از این حادثه جسد این کولبر پیدا نشده و جستجو جهت پیدا کردن پیکر وی کماکان ادامه دارد. کولبری در بسیاری از شهرها و روستاهای استان‌های غربی و شمال‌غرب ایران تنها راه امرار معاش است، از این‌رو در میان کولبران جوانان تحصیلکرده و دانشگاه‌رفته هم هستند که در منطقه کار ندارند و ناچار می‌شوند به کولبری روی بیاورند. در میان کولبران، کودکان، زنان و افراد سال‌خورده هم هستند که در ازای مبلغ ناچیزی، جان‌برکف هرروز به دل راه‌های کوهستانی می‌زنند که کمکی باشند به وضعیت معشیتی خانواده‌هایشان. کولبران با خطرات بسیار زیادی روبه‌رو هستند از جمله تیراندازی نیروهای انتظامی، سقوط از کوه، گیر افتادن در برف و توفان، انفجار مین‌ و غرق شدن در رودخانه. در گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران، ویژه سال ۲۰۲۱ به شهروندانی که توسط ارگان‌های نظامی کشته و یا زخمی شده‌اند پرداخته شده است و نشان می‌دهد بیشترین آمار مرگ و میر کولبران در اثر تیراندازی نیروهای نظامی و مرزبانی است. علاوه بر خسارت‌های مادی، قتل حیوانات بارکش و حوادث روی‌داده از جمله سرمازدگی و بهمن، در این گزارش قتل ۲۳ کولبر (باربر مرزی) و زخمی شدن ۸۱ تن آنان توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی نیز ثبت شده است. لازم به ذکر است که ۲۸ کولبر دیگر نیز به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی مانند سرمازدگی و سقوط از ارتفاع دچار حادثه شدند که از این تعداد ۱۶ کولبر زخمی شدند و ۱۲ کولبر جان باختند.

با تصمیم «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا» اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مواد غذایی به تعویق افتاد

رسانه‌های داخلی ایران گزارش کرده‌اند شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در جلسه‌ای که شامگاه پنج‌شنبه ۵ اسفند برگزار شد، تصمیم گرفتند اجرای قانون مالیات ارزش افزوده مواد غذایی را به تعویق بیاندازند. دلیل این تصمیم «جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی و تحمیل هزینه بیشتر به سبد خانوارهای کم درآمد و دهک‌های پایین» اعلام شده است. قانون مالیات بر ارزش افزوده تیر ماه سال جاری تصویب شد و در دی ماه گمرک در بخشنامه ای اعلام کرد مواد غذایی فرآوری‌شده، محصولات کشاورزی فرآوری‌نشده و دام و طیور زنده مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهند شد. همزمان با ابلاغ بخشنامه گمرک، فعالان کارگری و «کارشناسان اقتصادی» هشدار داده بودند که اجرای این قانون موجب افزایش قیمت مواد غذایی خواهد شد. میانگین قیمت مواد غذایی در دو سال اخیر بیش از صد درصد افزایش یافته است. مرکز آمار ایران در آخرین گزارش، نرخ رسمی تورم مواد غذایی را ۴۰,۷ درصد گزارش کرد که با تورم ملموس در بازار برای مصرف کنندگان فاصله زیادی دارد.

بشار اسد حمله نظامی روسیه به اوکراین را «تصحیح روند تاریخ» و «بازیابی توازن از دست‌‌رفته» در جهان دانست

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در یک تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بر حمایت کامل دمشق از حمله نظامی روسیه به اوکراین تأکید کرد و گفت این حمله «تصحیح روند تاریخ و بازیابی توازن از دست‌‌رفته پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی» است. اسد مواضع کشورهای غربی را «هیستریک غرب» نامید و گفت سیاست این کشورها «با هدف حفظ تاریخ در شرایط نادرست و حفظ آشوب از سوی قانون‌شکنان است». او اقدام روسیه را دفاع از «جهان و اصول عدالت و انسانیت » خواند و افزود مسئولیت ریخته‌شدن خون‌ها برعهده کشورهای غربی است که در پی «سلطه بر ملت‌ها» هستند و «از روش‌های کثیفی مانند حمایت از تروریست‌ها در سوریه و حمایت از نازی‌ها در اوکراین استفاده می‌کنند». اسد مواضع روسیه را درست و اصولی دانست چون به‌گفته او «رویارویی با گسترش ناتو حق روسیه است» و «ناتو به خطری فراگیر برای جهان تبدیل شده است». کرملین در بیانیه‌ای گفت پوتین در این تماس تلفنی از اسد به‌دلیل «حمایت اصولی»اش از روسیه در جنگ اوکراین قدردانی کرد.

اتهام‌زنی عضو کمیسیون آموزش مجلس به معلمان معترض: «بیگانگان در حال خوراک دادن به فرهنگیان هستند»

شیوا قاسمی‌پور، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ایران اعتراضات معلمان را به «بیگانگان» نسبت داد و گفت: «درست نیست اعتراضات گسترده در جامعه وجود داشته باشد». معلمان از آغاز سال تحصیلی جدید تا کنون سه بار تحصن کرده‌اند و چندین بار به خیابان آمده‌اند. در جریان اعتراضات معلمان، مأموران امنیتی شماری از اعضای کانون‌های صنفی را بازداشت کردند و صدها تن به نهادهای امنیتی احضار شدند. نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اعتراضات معلمان، ابتدا این اعتراضات را «به‌حق» دانست اما بلافاصله اضافه کرد: «فرهنگیان باید از نفوذ بیگانگان جلوگیری کنند، چون بیگانگان در حال خوراک دادن به فرهنگیان ما هستند و ممکن است در اعتراضات، افرادی به صورت نفوذی باشند.» او در باره سرنوشت لایحه رتبه‌بندی حقوق معلمان که پس از چند بار رفت‌وآمد میان مجلس و شورای نگهبان و جرح و تعدیل تصویب شد، ادعا کرد به نظر او و اعضای کمیسیون آموزش این لایحه «کارشناسی‌شده و طوری که بتواند مشکل فرهنگیان را حل کند، نبود». عضو کمیسیون آموزش مجلس مطالبه افزایش حقوق معلمان به میزان ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی را «غیرمعقول و نادرست» دانست و گفت: «ناآگاهی به برخی مسائل و مقایسه‌های اشتباه، باعث پیچیدگی در کار و به تبع آن اعتراضات صنفی شد. به طور مثال گفته شده بود که حقوق معلمان، ۸۰ درصد هیئت علمی دانشگاه باشد. هیئت علمی به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و تعداد آن‌ها محدود است و ما نمی‌توانیم وضعیت یک میلیون معلم را به این تعداد محدود گره بزنیم و طرح این موضوع از همان ابتدا غیرمعقول و البته نادرست بود.»

کمیسیون تلفیق نرخ خرید تضمینی گندم را افزایش داد

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین می‌تواند قیمت خرید تضمینی گندم در ایران را افزایش دهد. علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ایران در پیوند با این موضوع گفت: کمیسیون تلفیق بودجه نرخ خرید تضمینی گندم را از ۷۵۰۰ تومان به ۹۵۰۰ تومان افزایش داده است. دولت در آذر ماه سال جاری نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ را ۷۵۰۰ تومان اعلام کرده بود. به گفته ایمانی «احتمال اینکه این نرخ تایید شود وجود دارد» و «همه دستگاه‌ها باید از حالا برای خرید تضمینی گندم خود را آماده ‌کنند». او گفت که دولت ادعا کرده ۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری و ۹ میلیون تن هم ثبت سفارش کرده که ۷ میلیون تن آن وارد شده است. ایمانی نیاز سالانه ایران به گندم را ۱۱,۵ میلیون تن اعلام کرد و مدعی شد که «نگرانی بابت ذخایر استراتژیک وجود ندارد». او اما گفت که «باید تلاش کنیم که ضرب امنیت غذایی را در کشور ارتقا بدهیم که در مواقع اضطرار چندان تحت تاثیر شرایط قرار نگیرم». روسیه یکی از اصلی‌ترین تأمین کننده های گندم ایران به شمار می‌رود.

سهیلا حجاب، فعال مدنی اسیر، از زندان به بیمارستان منتقل شد

سهیلا حجاب، زندانی سیاسی در زندان کرمانشاه به دلیل وخامت حال از بند زنان کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه به بیمارستان منتقل شده است. «هرانا»، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر ایران پنجم اسفند به نقل از یک منبع مطلع گزارش کرد که این زندانی «از حال رفته و به کمک سایر زندانیان به بهداری اوین منتقل شده است». این منبع گفت: «زندانی‌هایی که سهیلا حجاب را به بهداری برده بودند، از اتاق بیرون کردند و پس از پیگیری به آنها گفته شد که به دلیل وخامت حال به بیمارستان خارج از زندان اعزام شده است.» سهیلا حجاب به تازگی به همراه ۱۳ زندانی دیگر در بند زنان کانون اصلاح و تربیت زندان کرمانشاه به کرونا مبتلا شده بود. حجاب از خرداد ماه امسال پس از تأیید حکم محکومیتش در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران در زندان نگهداری می‌شود و تا به حال سه مرتبه جابجا شده است. او ابتدا به زندان قرچک ورامین برده شد، در ۲۵ آبان ماه با خشونت و ضرب و شتم به زندان سنندج منتقل شد و ۱۷ دی ماه از سنندج به کانون اصلاح و تربیت کرمانشاه. ماموران امنیتی در خرداد ماه ۹۸ سهیلا حجاب را بازداشت کردند. او در اسفند همان سال با سپردن وثیقه سه میلیارد تومانی به صورت موقت آزاد شد. دادگاه انقلاب سهیلا حجاب را به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی، تشویش اذعان عمومی به قصد آشوب و تشکیل گروه غیرقانونی» به پنج سال زندان محکوم کرده است.