ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم سرکوب: معلم ابتدایی در قزوین را به دلیل شرکت در تجمع‌های صنفی فرهنگیان، با تقلیل یک گروه به‌اجبار بازنشسته کردند

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در کانال تلگرامی خود از بازنشستگی اجباری یک معلم معترض در قزوین با تقلیل یک گروه خبر داد. به گزارش شورای هماهنگی، مریم زیرک خشت مسجدی، آموزگار مقطع ابتدایی در بخش کوهین شهرستان قزوین، به دلیل شرکت در تجمع‌های صنفی فرهنگیان با این سرکوب مواجه شده است. نقی سیاهکلی مرادی، مدیر کل آموزش و پرورش استان قزوین، دستور این اقدام را داده است. در حکم این معلم آمده که مقام‌ها «با رعایت رأفت اسلامی» چنین دستوری داده اند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در گزارش خود «همدستی و همراهی نهاد آموزش و پرورش علیه پرسنل خود و با نهادهای خارج از خود» را «اقدامی تاسف‌بار» خوانده و هشدار داده که تمهید‌های امنیتی همچون «تهدید، تبعید، اخراج، بازنشستگی اجباری و زندان و دیگر مجازات‌ها»، معلمان ایران را از پیگیری حقوق خود برحذر نخواهد داشت.

منیژه حکمت، کارگردان سرشناس را کارممنوع و همچنین ممنوع از خروج‌ و معامله کرده اند

منیژه حکمت در پیامی توئیتری از کارممنوع بودن و نیز ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌المعامله‌بودن خویش خبر داد. این کارگردان سرشناس ایرانی در توئیتش نوشت که به «آخر خط» رسیده است: «ممنوع الخروج ، ممنوع المعامله ، ممنوع الکار و …..با همه ممنوعیت‌ها ، بیمار با سه عمل جراحی و… برادران لطف کنید اجاره‌خونه و هزینه‌های درمان و هزینه‌های جاری را پرداخت کنید، من به آخر خط رسیده‌ام». علت این ممنوعیت مشخص نیست اما بسیاری از هنرمندان پس از حمایت از قیام ژینا ــ که پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی به راه افتاده است ــ با چنین ممنوعیت‌هایی روبرو شده اند. زندان زنان، سه زن، و لالایی از جمله فیلم‌هایی است که منیژه حکمت کارگردانی کرده. او تهیه‌کننده چندین فیلم نیز بوده است. پگاه آهنگرانی، بازیگر و کارگردان سینما، فرزند منیژه حکمت است. پگاه آهنگرانی نیز از حامیان خیزش انقلابی ایران است.

پوشیدن مقنعه سیاه برای زنان شاغل در داروخانه‌ها اجباری شد

به تازگی سازمان غذا و دارو دستورالعمل نحوه پوشش کارکنان داروخانه‌ها را ابلاغ کرده است. از جمله مفاد مهم این دستورالعمل می‌توان به ملزم‌شدن کارکنان زن (اعم از مسوول فنی و سایر کارکنان) به پوشیدن مقنعه به رنگ سیاه اشاره کرد. این بخشنامه که در روز سوم اسفند نهایی شده است، کارکنان داروخانه‌ها را موظف به رعایت رفتار به اصطلاح «حرفه‌ای» و رعایت «کلیه شئون اسلامی و قانونی» می‌کند. همچنین، بر این اساس، مؤسس داروخانه باید بر رعایت موازین بخشنامه نظارت داشته باشد. علاوه بر این، مسئولین فنی باید ملبس به روپوش سفید بوده و از برچسب مشخصات استفاده کنند. همچنین همه کارکنان غیر داروساز داروخانه باید از روپوش با رنگ سبز یا آبی استفاده کنند. داروخانه‌ها باید ضمیمه این دستورالعمل در معرض دید مراجعین داروخانه نصب کنند. معاونت‌های غذا و دارو در مرحله قبل از راه‌اندازی داروخانه ملزم به اخذ تعهد کتبی از مؤسس داروخانه مبنی بر رعایت مفاد این دستورالعمل از زمان شروع فعالیت داروخانه هستند و کیفیت رعایت این دستورالعمل در ارزشیابی داروخانه‌ها لحاظ خواهد شد. در ماه گذشته، عدم رعایت حجاب اجباری از سوی کارکنان زن در برخی داروخانه‌ها منجر به تعطیلی این داروخانه‌ها شده است. روز هشتم بهمن ماه، آخوندی به نام نصرت‌الله خلیلی، پس از تذکر حجاب به کارمند داروخانه‌ای در آمل،‌ با پیگیری قضایی منجر به پلمپ آن داروخانه شد. همچنین، روز سه‌شنبه دوم اسفند، سردار دوستعلی جلیلیان، فرمانده انتظامی شهرری، اعلام کرد مأموران او یک داروخانه را به خاطر «کشف حجاب عامدانه»‌ پلمب کرده‌اند.

جوان بلوچی که در جمعه اعتراضی زاهدان با خشونت مأموران امنیتی بازداشت شد، عضو انتظامات مسجد مکی بود

یکی از ویدئو‌های منتشرشده از اعتراضات مردمی زاهدان در روز پنجم اسفندماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که مأموران امنیتی یک جوان بلوچ را در خیابان توحید و‌ نزدیک مسجد مکی به شکلی خشونت‌آمیز کتک می‌زنند و در نهایت او را با خود می‌برند. خبرگزاری «حال‌وش» که به صورت وِیژه اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، هویت این جوان بلوچ را که با خشونت شدید و ضرب و شتم از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد، مرتضی آذرنوش (عالیزهی) اعلام کرده و نوشته او از مجموعه انتظامات مسجد مکی بوده است. «حال‌وش» همچنین در این گزارش افزوده است که مرتضی آذرنوش به دلیل «ممانعت از ورود نیروهای نظامی و لباس شخصی به داخل کوچه ورودی مسجد و جلوگیری از جابه‌جایی موانع کارگذاری‌شده جهت سازماندهی مراسم نماز» از سوی نیروهای نظامی بازداشت شده است. تا لحظه تنظیم گزارش از وضعیت و محل نگهداری مرتضی آذرنوش اطلاعی در دست نیست. نگرانی از بازداشت این جوان بلوچ در حالی افزایش یافته که روز چهارشنبه سوم اسفند، ابراهیم ریگی از بازداشت‌شدگان اعتراضات زاهدان بر اثر ضرب‌وجرح در کلانتری ۱۲ این شهر جان خود را از دست داد. بر بنیاد این گزارش به دنبال اعتراضات مردمی در شهرهای بلوچستان، امروز ششم اسفند، «بازداشت‌های گسترده‌ای» در سطح شهر زاهدان صورت گرفته که تا این لحظه اطلاعی از هویت بازداشت‌شدگان در دست نیست. روز جمعه پنجم اسفندماه، در صدوشصت‌و‌دومین روز جنبش خیزش سراسری در ایران مردم زاهدان بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران و علی خامنه‌ای سر دادند.

وقوع یک زلزله جدید به بزرگی ۵٫۳ در مرکز ترکیه، کشته‌های زلزله بزرگ از ۵۰ هزار نفر گذشت

مرکز نظارت بر زمین لرزه ترکیه اعلام کرد که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵٫۳ استان نیگده در آناتولی مرکزی ترکیه را لرزاند. این زلزله جدید درست بیش از دو هفته پس از دو زمین لرزه ویرانگری رخ داد که منجر به کشته شدن بیش از ۵۰ هزار نفر در ترکیه و سوریه شد. آژانس مدیریت بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرد که زمین لرزه روز شنبه در عمق ۷ کیلومتری بوده و منطقه بور را در ساعت ۱:۲۷ بعد از ظهر لرزاند. تاکنون تلفات جانی گزارش نشده است. فواد اوکتای، معاون رئیس جمهوری ترکیه در این باره گفت که تیم‌های واکنش برای ارزیابی هرگونه خسارت در محل هستند. بور در حدود ۳۵۰ کیلومتری غرب منطقه مرزی ترکیه و سوریه است که در زلزله پیشین ویران شد. در زمین لرزه‌هایی که دو هفته پیش رخ داد، بیش از ۴۴ هزار نفر در ترکیه کشته شدند و ۱۱ استان آن تحت تأثیر قرار گرفتند. آخرین آمار اعلام شده کشته‌های آن رویداد در سوریه ۵۹۱۴ نفر است. این زمین لرزه‌ها بیش از ۹ هزار پس لرزه را به دنبال داشت و در ترکیه به بیش از ۱۷۳ هزار ساختمان آسیب رساند و نزدیک به دو میلیون نفر را بی‌خانمان کرد. نزدیک به ۲۴۰ هزار امدادگر از جمله داوطلبان در ۱۱ استان زلزله‌زده ترکیه همچنان مشغول آواربرداری هستند. دسترسی به برخی از مناطق تحت تأثیر زمین لرزه‌ها در ابتدا دشوار بود، اما تلاش‌ها برای بازگشایی راه‌ها ادامه دارد. در روزهای اخیر هیچ گزارشی مبنی بر نجات افراد زنده گزارش نشده است. همزمان، ترس از وقوع یک زمین لرزه بزرگ دیگر در استانبول هم دوباره شعله‌ور شده است، اما یک زلزله‌شناس برجسته ترک اطمینان داده است که خطر وقوع زلزله در استانبول «افزایش نیافته است». حدود ۲۰ میلیون نفر در ترکیه تحت تأثیر این زمین لرزه قرار گرفته‌اند، در حالی که سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که ۸٫۸ میلیون نفر در سوریه آسیب دیده‌اند. اطلاعات کمتری در مورد تاثیر فاجعه زلزله در سوریه مخابره شده است، جایی که بسیاری از مردم پس از سال‌ها جنگ داخلی در شرایط ناگواری زندگی می‌کنند.

بیش از ۴۰ دانش‌آموز یک دبیرستان دخترانه در بروجرد برای دومین بار دچار مسمومیت شدند

شنبه ششم اسفند، خبرگزاری دولتی مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، گزارش کرد که ۴۴ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه «احمدیه» در شهرستان بروجرد دوباره دچار مسمومیت شده‌اند. بر اساس این گزارش، منابع بیمارستانی شرایط این دانش‌آموزان را مطلوب و در حال بهبود اعلام کرده‌اند. مشابه این اتفاق در روزهای دوم و سوم اسفندماه رخ داده بود که در جریان آن ابتدا ۲۰ دانش‌آموز و سپس ۶۲ دانش‌آموز با علائم سرگیجه، ضعف و بی‌حالی به بیمارستان منتقل شده بودند. این دبیرستان روز پنجشنبه هفته گذشته به دلیل همین حوادث مسمومیت تعطیل شده بود اما امروز شنبه دوباره کلاس‌های درس در آن برقرار شده است. مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان دختر از آذر ماه و از مدارس شهر قم آغاز شد. تاکنون بیش از ۴۰۰ دانش‌آموز با علائم تهوع، سردرد، سرفه، مشکلات تنفسی و تپش قلب، راهی مراکز درمانی شده‌اند. محمد جعفر منتظری روز اول اسفند در نامه‌ای به دادستان قم اعلام کرد مسمومیت دانش‌آموزان در این شهر از «احتمال اقدامات مجرمانه عمدی» نشان دارد و از دادستان قم خواست «اگر کسانی در این امر قصور یا تقصیر داشته یا توطئه‌ای در کار بوده» با آن‌ها برخورد «قاطع و قانونی» انجام شود. برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که گروه‌های مذهبی تندرو، از جمله گروهی تحت عنوان «فداییان ولایت»‌، با هدف جلوگیری از تحصیل دختران، مسئول این وقایع هستند.

دادگاه ورامین خبات فدایی، فعال کارگری و هنرمند اهل سنندج را به شش سال حبس تعزیری محکوم کرد

در حالی که در روزهای اخیر رسانه‌های حکومتی و بازوهای رسانه‌ای سپاه پاسداران تبلیغات وسیعی درباره «عفو عمومی» علی خامنه‌ای انجام داده بودند، فشارها و صدور احکام سنگین برای معترضان خیزش سراسری در ایران کماکان ادامه دارد. بنا بر گزارش «کولبرنیوز» خبات فدایی ۳۹ ساله، فعال کارگری و هنرمند اهل سنندج که در جریان دستگیری‌های گسترده اخیر بازداشت شده بود، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی ورامین به ریاست قاضی اشکان رامش به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. بر بنیاد این گزارش، این هنرمند و فعال کارگری از بابت اتهام «عضویت در احزاب مخالف رژیم» به پنج سال حبس و از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است که با اعمال ماده ١٣۴ قانون مجازات اسلامی پنج سال آن قابل اجرا است. خبات فدایی، هنرمند کُرد اهل سنندج و ساکن تهران روز شنبه چهارم مهر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و روز سه‌شنبه ۲۴ آبان‌ماه ١۴٠١ با تودیع قرار وثیقه موقتاً و تا زمان پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شده بود.

یک نماینده مجلس: دولت نمی‌تواند ۱ میلیون ۴۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد، کسری بودجه بزرگ و تورم در راه است

علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس به خبرگزاری ایکانا گفت که پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای فروش روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت با نرخ ۸۵ دلار «غیرمنطقی» است. سلیمی گفت: «این پیش‌برآورد جای نگرانی دارد چراکه اگر محقق نشود منجر به کسری بودجه خواهد شد و کسری بودجه نیز یعنی افزایش تورم و نقدینگی در جامعه، بنابراین باید برای این مسئله نگران کننده سازوکار‌های اندیشیده شود تا اگر این فروش محقق نشد، بودجه لازمه از جای دیگر تامین شود.» این نماینده مجلس گفت که نتیجه برنامه‌ریزی اشتباه دولت را نهایتا مردم خواهند پرداخت: «با این شرایط دولت در سال آینده مشابه سال جاری با کسری بودجه و تورم مواجه خواهد شد و هزینه این پیش‌فرض‌های ناصحیح را باید مردم بپردازند.»

امید مشیرپناهی، فعال مدنی و مدرس زبان کُردی به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد

در ادامه فشارها، احضار و بازداشت فعالان اجتماعی در شهرهای مختلف کردستان، شبکه حقوق بشر کردستان از بازداشت امید مشیرپناهی، عضو انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» و مدرس زبان کُردی در تاریخ چهارم اسفند ۱۴۰۱، پس از احضار تلفنی به ستاد خبری اداره اطلاعات سنندج خبر داده است. بر اساس این گزارش، امید مشیرپناهی پس از بازداشت از سوی نیروهای امنیتی به مکانی نامعلوم منتقل شده است. تا لحظه تنظیم این خبر از مکان نگهداری و اتهامات مطرح شده علیه این فعال مدنی اطلاعی در دست نیست. از آغاز خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» تاکنون هشت عضو انجمن فرهنگی-اجتماعی «نوژین» به نام‌های امید مشیرپناهی، آزاد عباسی، سروە رحمانی‌پور، واران محمدنژاد، ادریس منبری، سیوان ابراهیمی، سوما پورمحمدی و سروە پورمحمدی به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. انجمن فرهنگی-اجتماعی نوژین یک گروه فرهنگی مستقل است که در سال‌های گذشته فعالیت‌های فرهنگی مختلفی از جمله برگزاری کلاس‌های رایگان آموزش زبان کُردی در شهرهای مختلف کردستان داشته است. اقدامی که منجر به بازداشت، سرکوب و فشار بیشتر بر اعضای این گروه شده است.

آمریکا از دستگیری یکی از تأمین‌کنندگان مالی بزرگ حزب‌الله لبنان در رومانی خبر داد

مقام‌های دولت آمریکا اعلام کردند که یک شهروند لبنانی-بلژیکی که یکی از تأمین‌کنندگان مالی اصلی حزب‌الله لبنان است روز جمعه ۲۴ فوریه/۵ اسفند در بخارست، پایتخت رومانی دستگیر شد. نام فرد دستگیر شده محمد ابراهیم بزی، ۵۸ ساله است. آمریکا در سال ۲۰۱۸ او را یک «تروریست بین‌المللی» معرفی و جایزه ۱۰ میلیون دلاری برای اطلاع از محل اختفایش تعیین کرد. آمریکا می‌گوید محمد ابراهیم بزی در طول سال‌ها فعالیتش، میلیون‌ها دلار به حزب الله لبنان منتقل کرده است. بریون پیس، دادستان ایالات متحده در منطقه بروکلین، گفت که آن‌ها پیگیر استرداد محمد ابراهیم بزی و یک شهروند لبنانی دیگر به نام طلال شاهین، ۷۸ ساله، به اتهام همکاریشان با حزب‌الله لبنان هستند. دادستانی بروکلین در بیانیه‌ای گفت: «محمد بزی فکر می‌کرد که می‌تواند مخفیانه صدها هزار دلار را از ایالات متحده به لبنان منتقل کند، بدون اینکه توسط مجریان قانون شناسایی شود. دستگیری امروز ثابت می‌کند که بزی اشتباه می‌کرد.» اتهامات مطرح شده علیه ابراهیم بزی و طلال شاهین شامل توطئه برای کشاندن پای افراد آمریکایی به انجام معاملات غیرقانونی با هدف پولشویی است. گفته شده است که محمد ابراهیم بزی در فرودگاه و هنگام ورود به پایتخت رومانی بازداشت شده است. مشخص نیست که اطلاعات مربوط به سفر او و هویت اصلی‌اش چگونه در اختیار مقام‌های رومانی قرار گرفته است و آیا نیروهای امنیتی آمریکا هم در دستگیری او نقش داشته‌اند یا خیر.

چهار کارگر در مشهد بر اثر نبود ایمنی هنگام کار کشته و مجروح شدند

امروز ششم اسفند ماه دو کارگر در شهر مشهد بر اثر برق‌گرفتگی جان باختند و دو کارگر دیگر نیز راهی بیمارستان شدند. ایلنا، خبرگزاری دولتی کار ایران، به نقل از «منابع کارگری در مشهد» از مرگ و مصدومیت این چهار کارگر حین جابجایی سازه‌های شهری بر اثر برق گرفتگی با برق فشار قوی خبر داده است. این چهار کارگر که مشغول جابجایی سازه‌های شهری با استفاده از جرثقیل در خیابان کشاورز بودند، بر اثر برخورد جرثقیل به کابل فشار قوی برق دچار برق گرفتگی می‌شوند که دو نفر از آن‌ها در جا جان خود را از دست دادند و دو کارگر دیگر با جراحات سوختگی به بیمارستان منتقل شدند.

مأموران نظامی پس از زاهدان، در ایرانشهر هم برای جلوگیری از اعتراضات مردمی ایست و بازرسی برپا کردند

بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ»، نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران در نقاط مختلف ایرانشهر اقدام به ایجاد ایست و بازرسی‌های «گسترده» کردند. ایرانشهر دومین شهر بلوچستان است که پس از زاهدان، ایست و بازرسی در آن ایجاد شده است. «کمپبن فعالین بلوچ» در این خصوص به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که نیروهای نظامی با ایجاد ایست و بازرسی در سطح شهر باعث آزار و اذیت مردم بلوچ در ایرانشهر شدند. جمعه پنجم اسفند ۱۴۰۱ منابع بلوچ در صدوشصت‌و‌دومین روز خیزش سراسری در ایران با انتشار تصاویری در شبکه‌های اجتماعی گزارش کردند نیروهای نظامی در ایرانشهر خیابان‌های این شهر را بسته و مانع از حضور مردم در مسجد نور برای نماز جمعه شدند. پیش‌تر عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در اعتراض به ایجاد ایست و بازرسی در زاهدان گفته بود: «۱۵ ایست بازرسی در زاهدان ایجاد شده که به نفع امنیت نیست.» هم‌چنین در مسیرهای ورودی به شهر زاهدان ایست و بازرسی‌ ایجاد شده و نیروهایی نظامی موانع و جدول‌هایی را نیز در مکان‌هایی که ایست و بازرسی برپا شده، گذاشته‌اند که تردد برای خودروها و شهروندان را سخت کرده است. حکومت ایران با هدف جلوگیری از ادامه اعتراضات در برخی از شهرهای سیستان و بلوچستان، در حال برپایی ایست و بازرسی و ایجاد موانع در خیابان‌های مختلف است. پیش‌تر نیز گزارش‌هایی از سوی منابع بلوچ منتشر شده بود که مأموران انتظامی اقدام به پرس‌و‌جو از مسافران می‌کردند و کارت شناسایی عده‌ای از کسانی را که حاضر به برگشت نبودند ضبط کردند.