ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#اسحاق_جهانگیری: بحران #سیل تا ۷۲ ساعت آینده تداوم خواهد داشت

جلسه ستاد مدیریت بحران ایران غروب دوشنبه ۵ فروردین به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری اسلامی تشکیل شد. جهانگیری در پایان این نشست احتمال داد که شرایط بحرانی در اثر بارندگی‌ها و وقوع سیل در کشور تا ۷۲ ساعت آینده تداوم خواهد داشت. معاون اول روحانی از مردم خواست به توصیه‌ها و هشدارهای دستگاه‌های مسئول توجه ویژه داشته باشند و آن را به کار ببندند. مسئولان از مردم خواسته‌اند که تا پایان شرایط بحرانی از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

سخنگوی ارتش: سیل کانکس زلزله‌زدگان #سرپل_ذهاب را تقریباً غرق کرده بود که ارتش به کمک آن‌ها رفت

با طغیان رودخانه الوند، زلزله‌زدگان سرپل ذهاب که هنوز در کانکس زندگی می‌کنند، در محاصره سیلاب قرار گرفتند. امیر سرتیپ دوم تقی خانی سخنگوی ارتش دوشنبه ۵ فروردین به خبرگزاری‌های داخلی گفت تیپ ۷۱ نیروی زمینی ارتش مستقر در پادگان ابوذر به یاری سیل‌زدگان سرپل ذهاب رفته است. به گفته سخنگوی ارتش: «تیپ ۷۱ نیروی زمینی ارتش مستقر در پادگان ابوذر مردم یکی از اردوگاه‌های ساحل رودخانه سرپل ذهاب را که سیل کانکس آنها را تقریباً در خود غرق کرده بود و آب تا بیش از نیمی از کانکس‌ها را گرفته بود به همراه اثاثیه از آنجا خارج کرده و به نقطه امنی که ستاد بحران شهرستان پیش‌بینی کرده بود منتقل کردند.» آب آشامیدنی در این مناطق گل‌آلود شده و آب به برخی کانکس‌ها نفوذ کرده است. مهر سال گذشته نیز بیش از یکصد خانوار زلزله‌زدگان سرپل ذهاب دچار سیل شده بودند.

فرمانداران و اعضای ستاد بحران استان #تهران به حالت آماده‌باش درآمدند

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران گفت مرخصی‌های معاونان استاندار، فرمانداران، بخشداران، شهرداران و اعضای ستاد مدیریت بحران استان تهران و ستادهای متناظر شهرستان‌ها را تا اطلاع ثانوی لغو کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) استاندار تهران دوشنبه 5 فروردین با ابلاغ این بخشنامه اعلام کرد: «حضور تمامی فرمانداران شهرداران، بخشداران و دهیاران تا زمان پایداری شرایط جوی استان تهران در شهرستان‌های محل خدمت الزامی است.»

#ارتش_اسرائیل برای حمله به #غزه در حالت آماده‌باش قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش اسرائیل در حال تقویت نیروهای خود در مرز با غزه است. بعد از اصابت یک راکت به یک خانه اسرائیلی در ساعات ابتدایی روز دوشنبه ۲۵ مارس / ۵ فروردین، ارتش اسرائیل دستور اعزام سربازان و نیروهای ذخیره را داده است. سخنگوی ارتش خبر داد که دو گردان پیاده‌نظام و زرهی بسیج شده‌اند و به صورت محدود از نیروهای ذخیره نیز کمک گرفته شده است. او افزود، ارتش به این نتیجه رسیده که حماس راکت را از یکی از ایستگاه‌های پرتاب راکت خود در بخش جنوبی نوار غزه (نزدیک به رفح) پرتاب کرده است. سخنگوی ارتش گفته است که راکت پرتاب شده ساخت خود حماس بوده و برد حرکت آن ۱۲۰ کیلومتر است. این راکت یک خانه در مرکز اسرائیل را تخریب و هفت نفر را مجروح کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خبر داد که به ناچار سفر خود به واشنگتن را کوتاه خواهد کرد. او گفت بعد از دیدار روز دوشنبه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به اسرائیل بازخواهد گشت تا این بحران را مدیریت کند. نتانیاهو پرتاب راکت را جنایت خوانده و قول داده است که در پاسخ ضربه‌ای شدید وارد کند. حدود ۱۰ روز پیش نیز تل‌آویو هدف دو راکت قرار گرفت، که از نوار غزه شلیک شده‌ بودند. کابینه امنیتی اسرائیل تشکیل جلسه داد و سپس بلافاصله ارتش اسرائیل غزه را بمباران کرد. بالگردهای ارتش اسرائیل دانشگاه شهر الزهراء، یک ایستگاه پلیس، بندر خان یونس و چند ساختمان در جنوب و شمال غرب غزه را بمباران کردند. این در حالی است که حماس مسئولیت حمله به تل‌آویو را به‌عهده نگرفت و جهاد اسلامی در مظان اتهام قرار داشت.

#روسیه دو هواپیمای نظامی به #ونزوئلا فرستاد

خبرگزاری اسپوتنیک #روسیه گزارش داد که این کشور دو هواپیمای نظامی با ۹۹ سرباز و ۳۵ تُن محصولات نظامی به #ونزوئلا فرستاده است. این دو هواپیما در چارچوب همکاری‌های نظامی و فن‌آوری بین دو کشور ارسال شده‌اند. خوان گوایدو، رهبر اپوزیسییون، رئیس پارلمان و رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا از این اقدام روسیه اظهار ناخرسندی کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت دولت نیکلاس مادورو می‌گوید که نیروهای مسلح از حاکمیت دفاع می‌کنند و سپس نیروهای خارجی را به خدمت می‌گیرند. در ونزوئلا، از ماه ژانویه بین مادورو و گوایدو، مبارزه بر سر قدرت در گرفته است. آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین گوایدو را به‌عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به‌رسمیت می‌شناسند، در حالی‌که روسیه، ایران و چین از مادورو حمایت می‌کنند.

#سیل در دروازه قرآن #شیراز ده‌ها خودرو را با خود برد

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور اعلام کرد که با طغیان #سیل در دروازه قرآن #شیراز بیش از ۲۰۰ خودرو در آب گرفتار شدند. به‌گفته او تاکنون تلفات جانی برای این حادثه گزارش نشده اما پیگیری‌های پلیس و عوامل امدادی برای نجات خودروهای گرفتار در این سیلاب ادامه دارد. هنوز شمار دقیق خودروهای گرفتار در سیلاب شیراز مشخص نشده است. رحمانی از رانندگان خواست با توجه به شرایط خاص جوی طی امروز و فردا از سفرهای غیرضروری مخصوصاً در محورهای کوهستانی، حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

هشدار درباره احتمال وقوع #سیل در تهران

حسن رضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای #تهران نسبت به بارش شدید #باران و سیلابی شدن رودخانه‌های استان در روزهای آینده هشدار داد و گفت برپایه اعلام سازمان هواشناسی کشور مبنی بر ورود سامانه‌های بارشی از سمت جنوب و غرب کشور و گسترش آن به استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و ارتفاعات البرز در استان تهران احتمال بارش شدید باران و وقوع #سیلاب در رودخانه‌ها و مسیل‌های سطح استان وجود خواهد داشت. او گفت گردشگران نوروزی در اطراف رودخانه‌ها چادر نزنند و از بستر رودخانه‌ها عبور نکنند.

در #حمله_طالبان به #ولایت_هلمند ۳۳ سرباز و پلیس افغان کشته شدند

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» و به نقل از یک مقام افغان، حمله کشنده طالبان جمعه گذشته به پاسگاه مرزی ارتش در ولایت جنوبی هلمند به کشته شدن ۲۶ سرباز و هفت پلیس انجامیده است. وزیر دفاع افغانستان از فاش کردن این آمار خودداری کرده است، اما عطاءالله افغان رئئیس شورای ولایت هلمند روز دوشنبه در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس خبر داد که حمله روز جمعه در منطقه «سنگین» رخ داده است و ۳۱ سرباز نیز زخمی شده‌اند. طالبان یک روز پس از آن مسئولیت این حمله را پذیرفت. هیچ بیانیه دولتی در مورد این حمله صادر نشد. نواب شاه سخنگوی ارتش افغانستان گفته است که جنگنده‌های ارتش افغانستان به سربازان محاصره‌شده کمک کردند و در نهایت نیروی کمکی روانه هلمند شد. او نیز از صحبت درباره تلفات این حمله امتناع کرد. حضور و نفوذ نیروهای طالبان در هلمند از گذشته ادامه دارد. شورشیان تقریباً هر روز به نیروهای ارتش و پلیس افغان ضربه‌های کشنده وارد می‌کنند. با وجود گفت‌وگوهای صلح بین نمایندگان طالبان و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان این حملات همچنان ادامه دارند. طالبان از پذیرفتن نمایندگان دولت افغانستان در این مذاکرات امتناع کرده است. این امر اما موجب اعتراض گروه‌هایی از مردم و نمایندگان دولت افغانستان شده است.

اعتراض #کارگران #کمباین‌سازی_سهند_تبریز به تعویق مطالبات و بلاتکیفی کارخانه

کارگران کارخانه #کمباین‌سازی_سهند_تبریز (شرکت گسترش و توسعه صنعت آذربایجان) به #تعویق_مطالبات خود و بلاتکلیفی کارخانه معترضند و خواستار دخالت دولت برای راه‌اندازی تولید هستند. تعداد شاغلان این کارخانه که به بخش خصوصی واگذار شده در یک بازه زمانی از ۷۰۰ به ۳۵ تن رسیده است. فعالیت کارخانه سیر نزولی گرفته و شرکت میلیاردها تومان به اداره دارایی، بانکها و بیمه بدهکار است. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به نقل از رئیس شورای اسلامی کار کمباین‌سازی سهند تبریز نوشته که پیگیری‌های صورت گرفته برای فعال کردن این واحد تولیدی به نتیجه‌ نرسیده است. مسئولان دولتی با این استدلال که کارخانه خصوصی است از رسیدگی به مشکلات کارخانه سر باز زده‌اند حال آن که به گفته حبیب بنده، رییس شورای اسلامی کار شرکت، «واقعیت موجود این کارخانه در حال حاضر چیز دیگری است. در حقیقت این واحد تولیدی عملا مال کسی نیست چراکه سهامداران و سرمایه‌گذاران این شرکت حق خود را گرفته‌اند. آنها در قبال هر ریالی که به این مجموعه آورده‌اند، برداشت خود را کرده‌اند اما صاحبان حقیقی کارخانه که کارگران هستند هنوز بخشی از مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند».

نخست‌وزیر #نیوزیلند دستور تشکیل کمیته تحقیق درباره حمله به #مسلمانان را داد

جاسیندا آردرن نخست‌وزیر #نیوزیلند از تشکیل یک کمیته تحقیق درباره حمله به دو مسجد مسلمانان در کرایست‌چرچ خبر داد. آردرن دوشنبه ۵ فروردین / ۲۵ مارس در پارلمان این کشور به خبرنگاران گفت مهم آن است که هیچ چیز نادیده گرفته نشود و همه چیز مورد بررسی قرار گیرد که چگونه این اقدام صورت گرفت و چه امکاناتی وجود داشت که می‌شد از آن جلوگیری کرد. ۲۴ اسفند / ۱۵ مارس، مردان مسلح به دو مسجد نور و لینوود در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند حمله کردند و ۵۰ نفر را کشتند. به‌گفته نخست‌وزیر نیوزیلند کمیته تحقیق به این موضوع خواهد پرداخت که احیاناً نیروهای امنیتی قصوری در این زمینه داشته‌اند یا خیر. همچنین این تحقیق بررسی نقش شبکه‌های اجتماعی و توانایی دستیابی به سلاح را نیز شامل می‌شود. مسلمانان نیوزیلند از تشکیل کمیته تحقیق درباره حمله کرایست‌چرچ استقبال کرده‌اند. برنتون تارانت، مظنون اصلی این حمله که یک مرد ۲۸ ساله است در روز پنجم آوریل در دادگاه محاکمه خواهد شد. انگیزه تارانت از حمله به مسلمان اسلام‌هراسی بوده است. سلاحی که او با آن دست به کشتار مردم زد قانونی بود و آن را آنلاین خریداری کرده بود.

شمار قربانیان سیل در #شیراز به ١٧ تن رسید

شمار قربانیان سیل در شیراز به ۱۷ تن رسید. به گزارش ایسنا، غلامزاده مدیرکل پزشکی قانونی استان فارس دوشنبه ۵ فروردین گفت: «جسد پسر بچه‌ای با نام سپهر آزادی فرزند آرش حدود دو و نیم ساله ساکن شیراز شناسایی شد.» مدیر پزشکی قانونی شیراز همچنین اعلام کرد که در میان جانباختگان شش نفر مرد، هفت نفر زن، سه پسر بچه و یک دختربچه هستند. بارش شدید باران در شیراز باعث راه افتادن سیلابی سهمگین در این شهر شد. استاندار فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: «این سیلاب در کمتر از ۱۰ دقیقه از ارتفاعات تنگ الله‌اکبر شروع و در ورودی شهر شیراز و در دروازه قرآن خودروهای در حال حرکت را با خود برد.» پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور با تأیید آمار پزشکی قانونی استان فارس اعلام کرده که تاکنون ده‌ها مصدوم بستری شده‌اند.

سخنگوی کمیسیون انرژی #مجلس: دولت با تخصیص اعتبار برای دو سد می‌توانست مانع از وقوع سیل در استان #گلستان شود

اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۵ فروردین گفت چنانچه دولت فقط یک دهم خسارت‌ها در سیل اخیر در استان گلستان را به پروژه‌های زیربنایی و آب‌خیزداری اختصاص داده بود، ممکن بود بتواند از وقوع سیل در استان گلستان جلوگیری کند. دولت روحانی اعتباری به تکمیل سدهای نرماب و چلچای اختصاص نداده بود. این نماینده مجلس گفت اگر این سدها تکمیل شده بودند، امکان ذخیره‌سازی سیلاب وجود داشت. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده که به استان گلستان، بیش از یک هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده.

دست‌کم ۱۱ نفر در #سیل #شیراز جان خود را از دست دادند و ۲۰ نفر مصدوم شدند

پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس ایران اعلام کرد که #سیل امروز دوشنبه ۵ فروردین در #شیراز تا کنون ۱۱ کشته، ۲۰ مصدوم داشته است. ۱۵ مصدوم دیگر سرپایی مداوا شدند. صبح دوشنبه با طغیان سیل در دروازه قرآن شیراز بیش از ۲۰۰ خودرو در آب گرفتار شدند. مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت حدود ۲۰۰ مسافری که در اطراف دروازه قرآن کمپ زده بودند، پس از این حادثه در یکی از نزدیک‌ترین هتل‌ها پناه داده شده‌اند تا شرایط برای اسکان آن‌ها فراهم شود. یک کارشناس حوزه مدیریت منابع آبی به نام داریوش مختاری به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از سوء مدیریت دستگاه‌ شهرداری شیراز در پی سیلاب امروز انتقاد کرد و گفت: مدیران پیشین شهرداری و معاونت عمرانی استانداری‌ها در دوره‌های مختلف باید پاسخگوی سوء مدیریت و سهل‌انگاری‌هایشان باشند. در دهه ۶۰، تنگ الله‌اکبر در ابتدای شیراز و همجوار آثار باستانی دروازه قرآن، امکان هدایت سیلاب‌های بزرگ را فراهم می‌کرد. در دهه ۷۰، همزمان با طرح توسعه آرامگاه خواجوی کرمانی، این آبراهه بزرگ از آوارهای ساختمانی پُر شد و این وضعیت امروز، خروجی همان اقدامات نسنجیده دستگاه شهرداری شیراز بوده است. به‌گفته او در سال ۱۳۸۶ نیز چنین سیلابی البته با شدت کمتر در این استان تجربه شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان #قزوین: ۵۸ روستای استان در معرض #سیل قرار دارند

قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین اعلام کرد که ۵۸ روستای استان قزوین در معرض سیل قرار دارند. این مقام مسئول دوشنبه ۵ فروردین به رسانه‌های داخلی گفت پیش‌بینی می‌شود میزان بارش‌ها به ویژه امروز دوشنبه تا ۴۰ میلی متر برسد که رودخانه‌های استان، ظرفیت این میزان بارش را ندارند. به گفته مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین یکی از نگرانی‌های مدیران استان اسکان مسافران نوروزی است. اداره اوقاف با اسکان مسافران نوروزی در تکیه‌ها و مساحد موافقت کرده است. ۸۰ درصد مناطق پر جمعیت کشور در معرض سیل قرار دارند.

استاندار #خراسان_شمالی: ارتباط ۱۸ روستا در اثر جاری شدن سیل قطع شد

محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی اعلام کرد که راه‌های ارتباطی ۱۱ روستا در شهرستان راز و جرگلان و ۷ روستا در مانه و سملقان به علت جاری شدن سیلاب خراب و ارتباط این روستاها قطع شده است و باید هر چه سریع‌تر و قبل از شروع بارندگی‌ها و بالا آمدن دوباره آب، تجهیزات و آذوقه لازم به این روستاها در کوتاه‌ترین زمان ممکن منتقل شود. استاندار خراسان شمالی در جلسه مدیریت بحران گفت: سیلاب به دلیل سوءمدیریت مدیران جاری شده است: «خراسان شمالی را باید استان بی‌پل نامید، جاده‌سازی در قسمت‌های مختلف استان انجام شده اما توجهی به ساخت پل برای عبور روان آب و سیل نشده است.»

#اسحاق_جهانگیری به استانداران #کرمانشاه، #ایلام، #چهارمحال و بختیاری، #کهکیلویه و بویراحمد، #لرستان و #خوزستان هشدار داد که خود را برای سیل آماده کنند

سازمان هواشناسی ایران هشدار داده که با بارش برف و باران در استان‌های نیمه غرب و جنوب غربی کشور احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی در این مناطق وجود دارد. به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی در گفت‌وگوی تلفنی با استانداران کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان و خوزستان بر آمادگی لازم برای مقابله با احتمال وقوع سیل تأکید کرد. در این فاصله با طغیان خرم‌رود، وضعیت خرم‌آباد بحرانی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای #استان_البرز: احتمال طغیان رودخانه‌های استان وجود دارد

داود نجفیان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز به خبرگزاری مهر گفت با اشاره به اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی فعال به استان البرز، احتمال طغیان رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراهه‌های استان و وقوع سیلاب در استان وجود دارد. این مقام مسئول از اعضای کارگروه سیل، فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان وامدادی خواست که تمهیدات لازم را بیاندیشند.

مدیرعامل جمعیت #هلال‌احمر استان #لرستان: در اثر طغیان #خرم‌رود وضع #خرم‌آباد بحرانی است

صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرد که دوشنبه ۵ فروردین در شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت و سلسله در اثر طغیان خرم‌رود سیل جاری شده است. نیروهای جمعیت هلال‌احمر به مناطق سیل‌زده اعزام شده‌اند. به گفته این مقام مسئول وضعیت در شهرستان خرم‌آباد بحرانی است.