نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان از کشف ذخایر میعانات گازی جدید در میدان «شفق- آسمان» در دریای خزر خبر داد

شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) از کشف ذخایر میعانات گازی جدید در میدان «شفق- آسمان» این کشور واقع در دریای خزر خبر داد. میدان «شفق- آسمان» در ۱۲۵ کیلومتری جنوب شرقی باکو در دریای خزر واقع است و نخستین کارهای اکتشافی زمین‌شناسی در این میدان اجرا شده است. شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) و شرکت بریتیش پترولیوم (بی پی) ۷ اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۵ مهر ۱۳۸۹) قرارداد ۳۰ ساله توسعه میدان «شفق- آسمان» را امضا کردند. سهم طرفین این قرارداد ۵۰ درصد اعلام شده است.

گرد و غبار برای دومین روز پیاپی ۱۵ شهر خوزستان را فراگرفت

اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد: گرد و غبار برای دومین روز متوالی ۱۵ شهر خوزستان را فرا گرفته و در جنوب این استان به هفت برابر حد مجاز رسیده است. شهرهای آبادان، امیدیه، اندیمشک، اهواز و بندر امام، بهبهان، حمیدیه، خرمشهر، رامشیر، شوش، شوشتر و ماهشهر بیش از سایر شهرهای استان درگیر پدیده گرد و غبارند. مرکز ملی پایش و هشدار سریع گرد و غبار نیز روز پنجشنبه ۵ فروردین نسبت به ورود توده جدید گرد و غبار از سمت عراق به ایران هشدار سطح زرد اعلام کرده است. بر اساس این گزارش گرد و غبار از بعدازظهر پنجشنبه آغاز و تا اوایل وقت روز جمعه ادامه خواهد یافت و ابتدا نیمه غربی و سپس مناطق مرکزی خوزستان را دربرمی‌گیرد. روز گذشته نیز گرد و غبار بیشتر نقاط خوزستان را در برگرفت که بیشترین آن در رامشیر با ۱۳ برابر حد مجاز و پس از آن اهواز با ۹ برابر حد مجاز اعلام شد.

عدم لایروبی رودخانه‌ها عامل اصلی سیل و خسارت در روستاهای ارومیه است

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) بارش شدید باران سبب آبگرفتگی معابر در روستای چریک‌آباد مرگور ارومیه شده که دلیل آن عدم لایروبی و مرمت جوی‌های انتقال آب در این روستا و همچنین تخریب پل آهنی روستای گلستانه است. پل اصلی گلستانه در فروردین ۱۳۹۶ بر اثر سیل به‌صورت کامل تخریب و پس از چهار سال ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. علاوه بر این بارش باران شدید در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه سبب تخریب پل روستای فلکان شهرستان ارومیه شد. اداره کل مدیریت بحران استان به تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان آماده‌باش کامل داده و اداره کل شرکت آب منطقه‌ای، راهداری، شهرداران، پلیس راه، هلال‌احمر و اورژانس در آماده‌باش کامل قرار دارند. مدیریت بحران استان از دامداران خواست از چرای دام در مسیل‌ها و دره‌ها به دلیل سیلابی بودن و همچنین احتمال وقوع بهمن در برخی نقاط کوهستانی پرهیز کنند.

وزیر کشور بریتانیا از تغییر قانون پناهندگی در این کشور خبر داد

پریتی پتل، وزیر کشور بریتانیا از «مهم‌ترین تغییر قوانین پناهجویی» بریتانیا در چند دهه اخیر خبر داد. بر همین اساس قرار است بررسی درخواست پناهندگانی که به طور قانونی وارد بریتانیا می‌شوند در اولویت قرار گیرد. پتل در لندن گفت پناهجویانی که از مسیرهای غیرقانونی وارد بریتانیا می‌شوند نباید از فرصت یکسان با سایر پناهجویان برخوردار باشند. خبرگزاری آلمان می‌نویسد در یک سال گذشته هشت هزار پناهنده از طریق کانال مانش خود را به بریتانیا رسانده‌اند. بسیاری از این پناهجویان ایرانی هستند. آبان سال گذشته در جریان واژگونی یک قایق حامل ۲۷ پناهجو در کانال مانش دست‌کم پنج ایرانی از یک خانواده اهل روستای گلینە از توابع سردشت جان‌شان را از دست دادەاند که آنیتا ایران‌نژاد ۹ ساله و آرمین ایران‌نژاد ۶ ساله نیز در میان آن‌ها بودند. سازمان‌های حقوق بشری از برنامه تازه دولت جانسون برای تغییر قوانین پناهندگی به عنوان یک اقدام غیر انسانی انتقاد کرده‌‌‌اند.

ستاد کرونا: بستری بیماران مبتلا به موارد حاد کووید-۱۹ در بیمارستان‌های تهران ۱۵ درصد افزایش یافت

معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در تهران پنجشنبه ۵ فروردین گفت: «تعداد بستری بیماران کرونایی در چند روز اخیر در بیمارستان‌های تهران ۱۵ درصد افزایش یافت.» نادر توکلی در ادامه افزود: «این روند صعودی می‌تواند خطرات جدی برای مردم به وجود آورد. مهمترین عامل مرگ و میر ، افرایش تردد از ابتدا تا اواخر اسفند بوده است. طی این مدت شاهد افزایش تردد درون‌شهری بودیم و این موضوع در مناطقی مانند بازار بسیار بیشتر بوده است.» به گفته معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در تهران، این احتمال وجود دارد که از هفته دوم یا سوم فروردین رنگ تهران تغییر کند. بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت در حال حاضر روزانه حدود هفت هزار نفر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند. حدود ۱۰ درصد از بیماران می‌بایست در بیمارستان‌ها بستری شوند. تعداد جانباختگان هم فعلا دورقمی است. با این‌حال از هم‌اکنون ظرفیت‌های بیمارستانی در شهرهای بزرگ رو به تکمیل است. پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری سه‌شنبه ۳ فروردین در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران گفت: «تا دو هفته دیگر بیمارستان‌ها اشباع خواهد شد و از اواخر فروردین مرگ‌ومیر هم افزایش خواهد یافت. این روندی است که نمی‌توان جلوی آن را گرفت».

اتحادیه تاکسیرانی خواهان آن شد که رانندگان تاکسی در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار گیرند، اما واکسن کافی وجود ندارد

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اعلام کرد سهم حمل و نقل عمومی در انتقال کرونا ویروس بیش از ۲۶ درصد است. مرتضی ضامنی خواهان آن شد که رانندگان تاکسی در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار گیرند. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: «با تاکید بر حساسیت و ضرورت ارائه خدمات توسط ناوگان تاکسیرانی در کشور و با هدف قطع زنجیره کرونا، درخواست قرارگیری رانندگان ناوگان تاکسیرانی در اولویت دریافت واکسن بعد از کادر درمان را از طریق وزارت کشور پیگیر شدیم و به همین منظور رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار اولویت قرار دادن رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی جهت تزریق واکسن کرونا پس از کادر درمان شده‌ است.» سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد روسیه و چین به وعده خود برای تحویل دو میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا تا پایان سال ۹۹ به ایران عمل نکردند. تولید مشترک واکسن «اسپوتنیک وی» با ایران هم با تاخیر روبرو شده است. دادستانی هند نیز از تحویل ۳۷۵ هزار دوز واکسن به ایران جلوگیری کرد. عملا فقط ۴۲۰ هزار دوز واکسن دست ایران را گرفته است.