نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نظر رسمی ج.ا. درباره جسد #مومیایی کشف شده در حفاری محل مقبره #رضاشاه همچنان ناروشن است. کمیته میراث فرهنگی شورای شهر: هیچ سازمانی در مورد مومیایی پاسخ نداده است

حسن خلیل آبادی، رئیس کمیته میراث فرهنگی #شورای_شهر_تهران اعلام کرد که هنوز هیچ سازمانی در مورد جسد #مومیایی شده در شهر ری پاسخ نداده است. اشاره او به جسد مومیایی کشف شده در حفاری محل مقبره #رضاشاه در جوار حرم شاه عبدالعظیم است. خلیل آبادی به ایسنا گفته است: «آستان شاه عبدالعظیم حسنی یا فرمانداری ری و یا سازمان میراث فرهنگی باید اعلام کند که آیا این جنازه واجد ارزش تاریخی و میراثی بوده یا نه؟ اما همچنان سکوت کرده‌اند.»

کارشناسان #سلاح‌_های_شیمیایی برای دومین بار از #دوما بازدید کردند

کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای بار دوم از #دوما در #سوریه بازدید کردند. نمونه‌برداری‌های صورت گرفته آن‌ها از محل به لابراتوارهای این سازمان در هلند منتقل خواهند شد تا مورد آزمایش قرار گیرند. کارشناسان باید با بررسی‌های خود دریابند که در ۷ آوریل به دوما #حمله_شیمیایی شده یا خیر. این مأموریت چند بار به تعویق افتاد.

دفاع #مکرون در #کنگره_آمریکا از #توافق_هسته‌_ای و «توافق جدید» خارج از #برجام با ایران

#امانوئل_مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در سخنرانی خود در #کنگره_آمریکا گفت ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. او از #برجام دفاع کرد و گفت چون آن را امضا کرده‌ایم نمی‌توانیم از آن خارج شویم اما می‌توانیم با «توافق جدید»، بر #برنامه_موشکی ایران نظارت کنیم، #غنی‌_سازی_اورانیوم را از سال ۲۰۲۵ به بعد هم محدود کنیم و سیاست خارجی ایران در خاورمیانه را مهار کنیم.

وزارت خارجه #آلمان: ما به #برجام متعهد باقی می‌مانیم، با وجود این که آمریکا در این مورد موضعی انتقادی دارد

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان در برلین اعلام کرد که اصل بر حفظ و اجرای #برجام است و بنا نیست که قرارداد دیگری جایگزین آن شود. به گفته این مقام برجام محصول کار جمعی است و یک بخش از میان گروه مذاکره‌کننده نمی‌تواند قرارداد را فسخ کند یا آن را از نو به موضوع مذاکره تبدیل کند. گفته‌های این مقام واکنش به مذاکرات جاری میان #ماکرون و #ترامپ، رؤسای جمهوری فرانسه و آمریکا در واشنگتن است که در آن از احتمال یک قرارداد تازه صحبت کرده‌اند.

مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی از شناسایی ۹ هزار #کودک_کار خبر داد

به‌گفته رضا جعفری، مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی ۹ هزار #کودک_کار شناسایی شده‌اند که بسیاری از آن‌ها یا #ترک_‌تحصیل کرده‌اند یا اصلاً به مدرسه نرفته‌اند. او گفت شمار کودک خیابانی به اندازه‌ای زیاد است که یک سازمان به‌تنهایی نمی‌تواند کاری انجام بدهد.

ادامه #بازداشت #زنان #درویش_گنابادی در زندان شهرری

‌عفو بین‌الملل می‌گوید ۱۱زن از اقلیت‌ مذهبی #دراویش_گنابادی در ایران از ابتدای ماه اسفند در زندان شهر ری با شرایط غیرانسانی و بدون دسترسی به وکیل نگهداری می‌شوند. برخی از آنها نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری برای جراحات ناشی از ضرب و شتم در زمان دستگیری دارند. اسامی این زندانیان عبارت است از شکوفه یدالهی، سپیده مرادی، مریم فریسانی، نازیلا نوری، سیما انتصاری، شیما انتصاری، شهناز کیانی، مریم باراکوهی، الهام احمدی و آویشا جلال‌الدین و صدیقه صفابخت. گزارش‌هایی وجود دارد که برخی از زنان تحت بازجویی‌های شبانه قرار دارند که همراه با خشونت کلامی و تهدید است. زندان شهر ری سابقا یک مرغداری بوده و در آنجا صدها زن محکوم به جرایم خشن، در شرایطی اسفناک که با قواعد حداقلی استاندارد رفتار با زندانیان شدیدا فاصله دارد، نگهداری می‌شوند.

حسن_روحانی، رئیس جمهوری اسلامی: #اروپا اگر می‌خواهد #ترامپ را راضی کند، از جیب خودش خرج کند نه #ایران

حسن روحانی چهارشنبه ۵ اردیبهشت در نشست خبری پایان سفرش به آذربایجان شرقی گفته است «یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد». رئیس جمهوری اسلامی تاکید کرد: «اکنون آمریکا روی صندلی اتهام است که چرا به تعهدش عمل نکرده است و اروپا اگر می‌خواهد ترامپ را راضی کند، از جیب خودش و نه ایران خرج کند.» روحانی قبل از آن، در سخنانی که چهارشنبه ۵ اردیبهشت در تبریز ایراد کرد، دونالد ترامپ را مورد خطاب و عتاب قرار داد، از رئیس جمهور آمریکا به عنوان یک کاسب و تاجر و برج‌ساز طمع‌کار یاد کرد که طمع عقل او را ربوده و از «سیاست و حقوق» سررشته‌ای ندارد. رئیس جمهور آمریکا روز گذشته از برجام به این دلیل که برنامه موشکی ایران را در برنمی‌گیرد، به عنوان یک «توافق وحشتناک» و «جنون‌آمیز» و «مضحک» نام برد. ترامپ همچنین اعلام کرد که خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه به مذاکرات درباره مکمل‌های برجام در زمینه محدود کردن نفوذ ایران در سوریه بستگی دارد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم که برای مذاکره درباره مکمل‌های توافق هسته‌ای به آمریکا سفر کرده گفته به توافق جداگانه‌ای با ایران نیاز است.

بخشی از سخنرانی امانوئل #مکرون، رئیس جمهور #فرانسه در #کنگره_آمریکا به #برجام اختصاص داشت: توافق جامع‌تر با چهار ستون برای محدود کردن فعالیت #سپاه قدس در #خاورمیانه

چهارشنبه ۲۵ آوریل/ ۵ اردیبهشت رئیس جمهور فرانسه در کنگره آمریکا سخنرانی کرد. بخش عمده‌ای از سخنان مکرون به نکوهش ناسیونالیسم و حمایتگری اقتصادی اختصاص داشت. رئیس جمهور فرانسه که برای گفت‌وگو درباره مکمل‌های برجام به واشنگتن سفر کرده، در سخنرانی‌اش در کنگره آمریکا یک بار دیگر بر ضرورت حصول یک توافق همه‌جانبه‌تر با ایران که فعالیت‌های موشکی سپاه را در بربگیرد و مانع از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه شود تأکید کرد. مکرون گفت: «آنچه من می‌خواهم انجام دهم و آنچه با رئیس‌جمهور شما تصمیم گرفتیم، این است که می‌توانیم روی یک توافق جامع‌تر کار کنیم که تمام این نگرانی‌ها را پاسخ دهد. این توافق جامع‌تر می‌تواند بر اساس چهار ستون شکل بگیرد. محور اصلی آن توافق موجود است. دوره پس از ۲۰۲۵، برای این که اطمینان یابیم که ایران هیچ فعالیت هسته‌ای نداشته باشد. مهار نفوذ نظامی رژیم ایران در آن منطقه و نظارت بر فعالیت بالستیک.» ۲۵ آوریل ۱۹۶۰ ژنرال دوگل در چنین روزی مقابل قانون‌گذاران آمریکایی سخنانی ایراد کرده بود.

#احمد_جنتی، دبیر #شورای_نگهبان: باید از ماموران #ناجا در برخورد با #منکرات حمایت کنیم

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در سخنانی که چهارشنبه ۵ اردیبهشت هنگام آغاز به کار شورای نگهبان ایراد کرده با اظهار نگرانی از مقاومت زنان ایرانی در برابر حجابی که به آنان تحمیل شده گفته است: «باید از مأموران نیروی انتظامی در زمینه برخورد با منکرات حمایت کنیم و تسلیم هجمه‌های نادرست نشویم.» انتشار ویدئوی کتک خوردن یک دختر جوان از مأموران «گشت ارشاد» اعتراض شهروندان ایرانی به عملکرد پلیس را برانگیخته است. سرتیپ پاسدار حسین اشتری اعلام کرده که طرح امنیت اخلاقی پلیس با جدیت پیگیری می‌شود. یادآوری احمد جنتی، ناظر به این رویداد است. دبیر شورای نگهبان همچنین خواهان حمایت از نیروهای انتظامی، ارتش و سپاه شده و گفته است که در غیر اینصورت جمهوری اسلامی دچار خسران‌های جبران‌ناپذیر خواهد شد.

برخی اعضای اصلاح‌طلب #شورای_شهر #تهران: به دلیل روابط #محسن_هاشمی با رهبر و سوابق پدرش باید استثنا قائل شد و او را #شهردار_تهران کرد

محسن هاشمی به ظاهر از تصدی شهرداری تهران خود را کنار کشیده. اما لابی‌گری‌ها برای جا انداختن او به عنوان شهردار تهران بی‌وقفه ادامه دارد. احمد مسجد جامعی گفته است «به گمان من شواهد و قرائن و تجارب گذشته نشان می‌دهد که محسن هاشمی برای مدیریت شهر تهران تواناست و فکر می‌کنم دیگر رأی‌دهندگان هم نه اینکه او را برای شهرداری شایسته ندیده باشند بلکه این رأی مخالف، معنایی از این جنس دارد که حضور او را در مسند نهاد برنامه‌ریزی و نظارتی در شرایط فعلی ضروری‌تر ارزیابی کرده‌اند.» محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم گفته است: «اگر دوستان شهردار شدن آقای هاشمی را به طور اجماعی قبول داشته باشند، در این صورت او به هر حال به خاطر سوابق پدرش، تجربیات خودش و ارتباطاتی که با سایر ارکان نظام دارد می تواند شهرداری را در موقعیت بالاتری قرار دهد و قدرت چانه‌زنی شهرداری را بالا ببرد. پس در نگاه به میثاق‌نامه باید استثنایی قائل شویم.» پس از کناره‌گیری محمدعلی نجفی از سمت شهردار تهران، محسن هاشمی به یکی از مهم‌ترین کاندیداهای شهرداری تهران بدل شده بود. او حتی روز شنبه یکم اردیبهشت از آمادگی خود برای شهردارشدن خبر داده و گفته بود یکی از حامیان حضورش در شهرداری تهران اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری بود. اما در نهایت با اصرار اعضای شورا محسن هاشمی پذیرفت که از شورای شهر خارج نشود. اعضای شورای شهر تهران سه‌شنبه ۴ اردیبهشت پس از رأی‌گیری برای انتخاب گزینه‌ها برای شهرداری تهران، هفت نفر را به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب کردند که نام محسن هاشمی در میان آنها نیست.

مجری ستاد انتخابات #روحانی در #ایلام که در پاسخ به بذل و بخشش‌های #ابراهیم_رئیسی از کیسه #امام_هشتم شیعیان نامه‌ای به طنز نوشته بود به ۵ سال زندان محکوم شد

مجری ستاد انتخابات حسن روحانی که در مراسم افتتاحیه ستاد او در ایلام در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ قطعه‌ای به طنز خطاب به امام هشتم شیعیان خوانده بود، به اتهام «توهین به معصومین» به پنج سال زندان محکوم شده است. در این نامه طنزآمیز از امام هشتم گله شده بود که چرا فقط امام اصولگرایان است و به اصلاح‌طلب‌ها توجهی ندارد. در بخشی از این نامه، به توزیع سیب‌زمینی و آرد تبرکی از سوی آستان قدس رضوی بین مردم اشاره شده بود: «آقا رضا جان از خوان گسترده شما فقط چند کیلو سیب‌زمینی آن هم به استان هم‌جوارمان خوزستان رسید و ما ایلامی‌های محروم همان را هم دشت نکردیم.» در آن زمان، ابراهیم رئیسی، رقیب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به نام امام هشتم، سیب‌زمینی و آرد بین روستائیان توزیع کرده بود. مجری ستاد انتخابات روحانی که نامش را هم اعلام نکرده‌اند از احضاریه شعبه بازپرسی دادسرای ایلام تمکین نکرد. «سربازان گمنام امام زمان» صبح شنبه ۹ اردیبهشت او را در حوالی مهران دستگیر کرده بودند. ناصر مکارم شیرازی با انتشار بیانیه‌ای خواستار مجازات «هر چه سریع‌تر» او شده بود.

#مسجد_جمکران صاحب موزه هم شد. یک مرجع تقلید در مرام افتتاح آن ادعا کرد که فقیهان هنرمندند: «هنر #فقه شیعه استفاده از ظرفیت‌های هنری برای تجسم فقه و احکام اسلامی است»

آیت‌الله حسین #نوری‌_همدانی در مراسم افتتاح موزه «دین و دنیا»ی #مسجد_جمکران گفت: «وجود ۵۷ هزار حدیث و روایت در مباحث علمی فقه شیعه موجب شده که این فقه از اصالت قابل توجهی برخوردار باشد.». او ادعا کرد که فقیهان هنرمند هستند و «#فقه شیعی با هنر توأم شده است. هنر فقه شیعه استفاده از ظرفیت‌های هنری برای تجسم فقه و احکام اسلامی است و این مسئله موجب شده است که شاهد اثرگذاری بیشتری باشیم.»

# گزارشگران_بدون_مرز: #ایران در رده‌بندی جهانی #آزادی_رسانه‌ها در بین ۱۸۰ کشور جهان رتبه ۱۶۴ را به دست آورد

گزارشگران بدون مرز در تازه‌ترین گزارش‌اش از رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها اعلام کرده که ایران در سال ۲۰۱۸ از نظر تأمین آزادی رسانه‌ها در بین ۱۸۰ کشور جهان رتبه ۱۶۴ را به دست آورده است. به این ترتیب ایران همچنان یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران و شهروند -خبرنگاران است. سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید «سرکوب» آزادی اطلاع‌رسانی، محدود به داخل کشور نیست و «رسانه‌های جهانی و به ویژه رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از کشور نیز قربانی سرکوب و تهدید و سانسور» توسط جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

#حسین_اشتری، فرمانده #نیروی_انتظامی: #پلیس در طرح امنیت امنیت اخلاقی کوتاه نمی‌آید

سرتیپ پاسدار حسین اشتری اعلام کرده که طرح امنیت اخلاقی پلیس با جدیت پیگیری می‌شود. به گفته فرمانده نیروی انتظامی پلیس در اجرای ماموریت‌هایش به دلیل فضاسازی‌ها و هوچی گری‌ها کوتاه نمی‌آید. انتشار ویدئوی کتک خوردن یک دختر جوان از مأموران «گشت ارشاد» اعتراض شهروندان ایرانی به عملکرد پلیس را برانگیخته است. سخنگوی نیروی انتظامی از زنان خواسته که «شئونات اجتماعی» را رعایت کنند. صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه دوشنبه ۳ اردیبهشت گفته بود: «نباید اجازه داد هر کسی در مقابل اقدامات قانونی نیروی انتظامی مقاومت کند یا مأموری را مورد اهانت قرار دهد». لاریجانی تاکید کرده بود که «نیروی انتظامی به هیچ عنوان نباید یک قدم هم عقب‌نشینی کند. زیرا در این صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.»

محمد جواد #ظریف، وزیر خارجه #ایران: اگر #آمریکا از #برجام خارج شود دیگر توافقی وجود ندارد که در آن باقی بمانیم

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: «اگر آمریکا از برجام خارج شود، به احتمال زیاد ایران نیز از این توافق خارج خواهد شد.» او که در محل اقامت سفیر دائم ایران در آمریکا با آسوشیتدپرس مصاحبه می‌کرد گفت هر حرکتی توسط دونالد ترامپ برای تحمیل دوباره تحریم‌های لغو شده بر اساس توافق هسته‌ای به طور اصولی منجر به کشته شدن برجام خواهد شد و ایران دیگر بیشتر از این به تعهداتش مطابق با چارچوب توافق متعهد نخواهد ماند و آزاد است تا غنی‌سازی اورانیوم را فراتر از آنچه در متن برجام آمده است از سربگیرد. روز گذشته هم علی شمخانی نماینده خامنه‌ای و دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته بود چنانچه آمریکا از برجام خارج شود و منافع ایران از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به خطر بیفتد، این امکان وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای موسوم به «ان پی تی» خارج شود.

#گروه_۷ اقدامات #ایران در #سوریه را محکوم کرد

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان هفت کشور صنعتی جهان (گروه هفت/ جی ۷) در پایان اجلاس تورنتو با انتشار بیانیه‌ای فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در سوریه را محکوم کرده‌اند. در اجلاس سه بحران مهم جهان با توجه ویژه به فعالیت‌های ایران در خاورمیانه به بحث گذاشته شد: سوریه، کره شمالی و اوکراین. این نخستین اجلاس گروه جی ۷ بعد از اقدام نظامی ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه سوریه است. در این بیانیه وزیران خارجه گروه ۷ نوشته‌اند فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه به ویژه حمایت جمهوری اسلامی از اقدامات نظامی بازیگران غیردولتی در یمن و دیگر مناطق را محکوم می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که عمیقاً نگران گزارش سازمان ملل در زمینه ارسال موشک‌های بالستیک سپاه برای انصارالله در یمن هستند. در همان حال گروه ۷ اعلام کرده که به برجام متعهد است اما همزمان نگران فعالیت‌های موشکی سپاه است که به گفته آنان سبب بی‌ثباتی در خاورمیانه می‌شود. کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، ژاپن، ایتالیا و کانادا اعضای گروه ۷ را تشکیل می‌دهند.