نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس کنفدراسیون #صادرات ایران می‌گوید #دولت #روحانی تصمیمات اقتصادی را تغییر می‌دهد

محمد لاهوتی رئس کنفدراسیون صادرات اعلام کرد که تیم اقتصادی دولت انسجام لازم را ندارد. لاهوتی گفت این موضوع باعث شده تصمیمات مقطعی در اقتصاد گرفته شود که پس از گذشت چند هفته درخواست لغو و تغییر آن داده شود. او گفت حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران در نشست مجلس موضوع واردات بدون انتقال ارز را برای سال ۹۸ مطرح کرد، اما چند روز بعد عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی با آن مخالفت کرد و حتی در یک برنامه تلویزیونی گفت با مجلس در این‌باره لابی کرده تا واردات بدون انتقال ارز ممنوع شود. براساس مصوبه هیئت وزیران در ۲۵ دی‌ماه سال گذشته، برای تسهیل در فرآیند تولید داخلی، ثبت سفارش و واردات مواد اولیه، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید تا سقف ۳۰۰ میلیون دلار، بدون انتقال ارز و تا پایان سال ۱۳۹۸ مجاز اعلام شد. رئیس کل بانک مرکزی در بهمن‌ماه با این مصوبه برای واردات خودروهای موجود در گمرک مخالفت کرد و گفت این اقدام موجب وارد شدن فشار تقاضا به بازار داخلی برای خرید ارز جهت خرید این خودروها می‌شود.‎ ۱۷ فروردین سال جاری گمرک ایران اعلام کرد که با تصویب دولت، ثبت سفارش خرید و واردات مواد اولیه، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید بدون انتقال ارز تا سقف معادل ۳۰۰ میلیون دلار آزاد شد. گمرک ایران همچنین تاکید کرده که استفاده از این شیوه واردات برای هر بازرگان، تنها یکبار و برای یک پرونده و حداکثر به میزان ۳۰ هزار دلار طی سال ۱۳۹۸ امکان‌پذیر خواهد بود.

درخواست رئیس #کمیسیون_مستقل_حقوق_بشر_افغانستان از زنان خانواده‌های #طالبان: به آنها اجازه جنگیدن ندهید

#سیما_سمر، رئیس #کمیسیون_مستقل_حقوق_بشر_افغانستان پنج‌شنبه پنجم اردیبهشت (ثور) در همایش «#آتش‌بس_برای_صلح» خطاب به همسران،‌ مادران و خواهران افراد گروه #طالبان گفت که به آنها اجازه جنگیدن ندهند. همایش آتش‌بس برای صلح را کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و شبکه زنان افغان در کابل برگزار کردند. سمر همچنین خطاب به اعضای گروه‌های در حال جنگ در افغانستان گفت: «تا کی می‌کشید و کشته می‌شوید؟ کشتار انسان فخر نیست». به گزارش کمیسیون مسقل حقوق بشر افغانستان نیز تلفات غیرنظامیان در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶، ۱۹ درصد افزایش یافته است. سیما سمر روز گذشته با رونمایی از این گزارش گفت تلفات غیرنظامیان در سال ۱۳۹۷ خورشیدی به ۱۱ هزار و ۲۱۲ تن می‌رسد که از این میان، سه هزار و ۳۲ نفر کشته و هشت هزار و ۱۸۰ نفر دیگر زخمی‌ شده‌اند. ‌۶۸ درصد این قربانیان مرد، هشت درصد زن و ۲۱ درصد کودک بودند. جنسیت ۱۱۸ قربانی دیگر نامشخص مانده است. براساس گزارش تازه سازمان ملل، در افغانستان شمار بیشتری از غیرنظامیان در حملات نیروهای دولتی و آمریکایی نسبت به حملات طالبان آسیب می‌بینند. از آغاز سال جاری میلادی تا ماه مارس بر اثر حملات نیروهای دولتی ۳۰۵ نفر غیرنظامی کشته و ۳۰۳ نفر زخمی شدند. این تعداد در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته افزایش ۳۹ درصدی نشان می‌دهد.

«خسارت جدی» #سیل به بیش از ۲۱ هزار هکتار زمین‌ کشاورزی در #شادگان

به گفته سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان #شادگان استان خوزستان، #سیل اخیر ایران به ۲۱ هزار و ۵۷۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان «خسارت جدی» وارد کرده است. خلیل منیعات اعلام کرده است که « تاکنون ۱۶ هزار و ۱۶۹ هکتار اراضی گندم، سه هزار و ۶۱۸ هکتار جو و ۴۰۰ هکتار اراضی زیر کشت کلزا به صورت ۱۰۰ درصد دچار آبگرفتگی ناشی از سیلاب و ورود آب رودخانه و تالاب به زمین‌های کشاورزی شده است. : وقایع غیرمترقبه اخیر باعث خسارت ۳۳۰ هکتاری به پاجوش نخیلات، ۹۹۰ هکتار از نخلستات های شهرستان، پنج هکتار نهال مرکبات و ۱۵ هکتار نهال انگور شده است.» او گفته که این اتفاق «خسارت‌های جبران‌ناپذیری» به کشاورزان و باغداران شادگان وارد کرده است. سیل اخیر در ایران ۲۵ استان را در برگرفت. به گزارش دفتر نمایندگی یونیسف در ایران، سیلاب‌ها ۱۰ میلیون تن را تحت تأثیر قرار داده‌اند، دو میلیون تن از میان آنها در معرض آسیب شدید قرار گرفته‌اند و ۵۰۰ هزار تن نیز آواره شده‌اند. امنیت غذایی ایران به دلیل تخریب‌های ناشی از سیل و نیز هجوم ملخ‌ها به مزرعه‌های جنوب کشور در معرض خطر قرار گرفته است.

کاهش درآمدهای #پژو پس از خروج از بازار ایران

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، گروه خودروسازی فرانسوی PSA، سازنده خودرو #پژو، در نخستین سه‌ماهه سال جاری میلادی ۱,۱ درصد کاهش درآمد داشته است. درآمد پژو از ۱۸,۲ میلیارد یورو در ژانویه تا مارس ۲۰۱۸ به ۱۷,۹۸ میلیارد یورو در مدت مشابه در سال جاری کاهش یافته است. علت آن نیز کاهش فروش خودرو در خارج از اروپا و بی‌ثباتی نرخ ارز اعلام شده است. گروه خودروسازی PSA سال گذشته هم در فعالیت مشترک با شرکت‌های چینی شکست خورد و هم به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، وادار به خروج از بازار ایران شد. توافق هسته‌ای گروه ۱+۵ با جمهوری اسلامی (#برجام) و رفع تحریم‌ها در ۲۰۱۵ برای شرکت‌های اروپایی امکان فعالیت در ایران را مجدداً به وجود آورد اما بازگشت تحریم‌ها به خروج دوباره آنها و کاهش درآمد برخی از شرکت‌ها منجر شده است.

سندیکای #کارگران #شرکت_واحد به مناسبت #روز_جهانی_کارگر تجمع برگزار می‌کند

سندیکای #کارگران_شرکت_واحد روز اول ماه مه مقابل #مجلس تجمع برگزار می‌کند. در #فراخوان_سندیکا آمده است که سندیکای کارگران شرکت واحد «به خاطر گرامیداشت #روز_جهانی_کارگر (۱۱ اردیبهشت ۹۸) و در اعتراض به تعیین #دستمزد_زیر_خط_فقر، گرانی و تورم افسارگسیخته مایحتاج اولیه و معیشت کارگران، بازنشستگان و تمام مزدبگیران، ممانعت از ایجاد سندیکا و دیگر #تشکل‌های_مستقل_کارگری، #خصوصی_سازی و پولی سازی آموزش و پرورش، #قراردادهای_سفید امضاء، #تبعیض و #نابرابری_حقوق_زن_و_مرد، افزایش بی رویه #کودکان_کار، بازداشت یا زندانی کردن کارگران و معلمان و دیگر فعالین صنفی که بخش عظیمی از کارگران و قشر فرودست جامعه را در بر می‌گیرد در مقابل مجلس (#میدان_بهارستان) تجمع برگزار می‌کند.»

«#یارانه #سوخت هر خودرو در ایران ۱۴ برابر یارانه هر شهروند است»

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی. ان. جی اعلام کرد که دولت برای #سوخت هر خودرو ۱۴ برابر #یارانه هر شهروند هزینه می‌پردازد. اردشیر دادرس پنج‌شنبه پنجم اردیبهشت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت: «۷ میلیون تومان در سال ... دولت بابت هر خودرو سوبسید بنزین می‌پردازد که ۱۴ برابر ۵۴۰ هزار تومان یارانه‌ای است که سالانه به هر ایرانی تعلق می‌گیرد.» دادرس این واقعیت را «هدرمندی یارانه به جای هدفمندی منابع» و مصداق فقدان «عدالت یارانه‌ای» خواند و همزمان توضیح داد که تنها ۲۵ درصد افراد از بنزین استفاده می‌کنند زیرا به ازای جمعیت ۸۵ میلیونی، تنها ۲۲ میلیون خودرو در کشور وجود دارد. دولت حسن روحانی از مدت‌ها پیش به دنبال کاهش یارانه سوخت و افزایش قیمت آن است اما اعتراض‌های دی ۱۳۹۶ و بحران اقتصادی فراگیر تا کنون باعث شده که افزایش قیمت مورد نظر دولت رخ ندهد.

#ظریف: #ترامپ خواهان #جنگ با ایران نیست،‌ اما شاید به دام بیفتد

وزیر خارجه ایران معتقد است که شاید #دونالد_ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ناخواسته به درگیری با ایران کشانده شود. #محمد_جواد_ظریف چهار‌شنبه ۲۴ آوریل / چهارم اردیبهشت در مقر هیأت نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک به خبرگزاری «رویترز» گفت: «فکر نمی‌کنم [ترامپ] جنگ بخواهد. اما این واقعیت باعث نمی‌شود که او به دام چنین جنگی کشانده نشود». ظریف همچنین گفته است که به اصطلاح «تیم ب» (B-team)، شامل #جان_بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و #بنیامین_نتانیاهو نخست‌وزیری اسرائیل می‌توانند ترامپ را به جنگ با ایران ترغیب کنند. وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین هشدار داده که هرچند تهران خواهان درگیری نیست، «اما از دفاع‌ از خود نیز فرار نمی‌کنیم». ظریف درباره گنجاندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده هم با لحنی نسبتاً تهدیدآمیز گفته است: «ما خویشتن‌داری نشان خواهیم داد، اما نه به این معنا که اگر ایالات متحده قواعد بازی یا قواعد درگیری را تغییر داد، بتواند قسر در برود». وزیر خارجه ایران بامداد سه‌شنبه سوم اردیبهشت / ۲۳ آوریل برای شرکت در نشست «روز بین‌المللی چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی برای صلح» در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عازم نیویورک شد. او چهارشنبه در نشست موسسه «جامعه آسیا» نیز هشدار داده بود که جمهوری اسلامی به فروش نفت از تنگه هرمز ادامه خواهد داد و اگر ایالات متحده دست به اقدامی در تنگه هرمز بزند با سپاه پاسداران طرف خواهد شد. روز دوشنبه، دوم اردیبهشت / ۲۲ آوریل دولت آمریکا اعلام کرد که معافیت ایتالیا، تایوان، ترکیه، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند و یونان از تحریم نفتی ایران را تمدید نمی‌کند. این معافیت‌ها دوم ماه مه به پایان می‌رسند.

#بریتانیا از پیشنهاد #ظریف برای #تبادل_زندانیان استقبال کرد

روزنامه گاردین نوشته است که وزارت خارجه بریتانیا از سخنان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره تبادل زندانیان استقبال کرد. یکی از سخنگویان وزارت خارجه بریتانیا در این‌باره گفت:‌ «رسیدگی به وضعیت تمامی ایرانیان بریتانیایی از جمله نازنین زاغری-راتکلیف که در ایران بازداشت هستند، برای دولت ما یک اولویت است». نازنین زاغری، کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز، ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران در فرودگاه توسط سپاه پاسداران بازداشت شد. سپاه پاسداران او را به همکاری با نهادهای مخالف جمهوری اسلامی و مشارکت در فعالیت‌های «براندازی نرم» متهم کرده و دادگاه نیز او را به پنج سال حبس محکوم کرده است. نازنین زاغری این اتهامات را رد کرده است. محمدجواد ظریف روز گذشته، چهارشنبه ۴ اردیبهشت در نیویورک به آمریکا و کشورهای اروپایی پیشنهاد داد که «بیایید زندانی‌ها را تبادل کنیم». او بار دیگر از «استقلال قوه قضائیه» ایران حرف زد و درباره زندانیان دو تابعیتی در ایران گفت: «ما در مورد نازنین زاغری صحبت می‌کنیم، که البته من ناراحت هستم از شرایط او و به‌عنوان وزیر امور خارجه هر چه از دستم برآمده برای کمک انجام داده‌ام اما هیچ کسی از زنی که در استرالیا در زندان است، نمی‌گوید. [...] در آمریکا و در اروپا ایرانیانی هستند که در زندانند چون آمریکا به آن‌ها اتهام نقض تحریم‌ها را زده است.»

مدیرکل #اطلاعات آذربایجان شرقی از بازداشت ‌۶۰ نفر در ارتباط با سازمان #مجاهدین خلق خبر داد

«دیالمه»، مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی از دستگیری ۶۰ نفر «مرتبط با سرپل‌های» سازمان مجاهدین خلق، به اتهامات «جاسوسی» و «نفوذ» در نهادهای این استان خبر داد. او گفت این افراد «به دنبال تهیه سلاح و انجام عملیات در استان بودند». دیالمه افزود: «پول و امکانات معاندین ایران را عربستان تأمین کرده و آموزش، توجیه و سازماندهی آن‌ها علیه ایران و ایجاد چالش و ناامنی بر عهده سرویس‌های جاسوسی غربی و منطقه است.» او از «تجزیه‌طلب‌ها» هم حرف زد و گفت عده‌ای از آن‌ها «زیر چتر سرویس‌های اطلاعاتی رفته‌اند، به دنبال تهیه سلاح و ایجاد ناامنی بودند که به سرعت شناسایی و دستگیر شدند». محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز جمعه ۳۰ فروردین پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ادعا کرد که وزارت اطلاعات ۲۹۰ جاسوس سازمان سیا را در کشورهای مختلف شناسایی و شبکه‌ای از این جاسوسان را متلاشی کرده است.

#آمریکا ۵ فرد و نهاد مرتبط با #حزب‌الله_لبنان را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که دو نفر و سه نهاد مرتبط با حزب‌الله لبنان تحریم شدند. این تحریم‌ها در راستای فشار بیشتر بر حزب‌الله لبنان صورت می‌گیرد. ایران از حزب‌الله لبنان پشتیبانی می‌کند. دو فردی که تحریم شده‌اند بلژیکی و لبنانی، و دو نهاد نیز بلژیکی و بریتانیایی هستند. وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این گفته بود که قصد دارد مسیرهای کمک‌ مالی ایران به حزب‌الله را قطع کند. وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید سه نفر به نام‌های ادهم طباجه، محمد ابراهیم بزی و علی یوسف شراره که در فهرست «تروریست‌‎های بین‌المللی» قرار دارند، احتمالاً از تأمین‌کنندگان مالی حزب‌الله هستند و واشنگتن در حال جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره آن‌هاست.

دولت #آمریکا معافیت تحریم‌های خود علیه #سپاه_پاسداران را رسمی کرد

سه روز پیش خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مقرر کرده که مقامات دولت عراق که با سپاه پاسداران در تعامل و گفت‌وگو هستند، از دریافت ویزای آمریکا محروم نشوند. چهارشنبه ۴ اردیبهشت / ۲۴ آوریل معافیت‌های آمریکا در مورد تحریم‌های وضع‌شده علیه سپاه پاسداران در نشریه رسمی دولت فدرال آمریکا موسوم به «فدرال رجیستر» ثبت و منتشر شد. براین اساس، مقامات دولت‌ها یا شرکت‌های خارجی که مراوداتی با سپاه پاسداران یا نهادها و شرکت‌های زیرمجموعه آن داشته‌اند مشمول مقررات منع سفر به آمریکا نخواهند شد. پمپئو گفته است که اعطای این معافیت به‌نفع امنیت ملی آمریکاست. این اقدام ممکن است با مخالفت‌هایی در بین تندروهای کنگره آمریکا مواجه شود که خواهان فشار بیشتر بر ایران هستند. معافیت‌های اخیر شامل اعضای سپاه پاسداران و حامیان مالی سپاه نمی‌شود.