ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شمار قربانیان انفجار در بیمارستان «ابن الخطیب» بغداد به ۸۲ تن رسید: تعلیق وزیر بهداشت و استاندار بغداد

به گزارش شبکه الجزیره شمار کشته‌شدگان انفجار در بیمارستان ابن الخطیب بغداد تا عصر یکشنبه به ۸۲ تن رسید. وزارت بهداشت عراق شمار مجروحان این حادثه را ۱۱۰ تن اعلام کرد. حال برخی از نجات یافتگان وخیم گزارش شده است. به دنبال این حادثه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق بعداز ظهر یکشنبه ۲۵ آوریل/۵ اردیبهشت حسن التمیمی وزیر بهداشت و استاندار بغداد را تا زمان مشخص شدن نتایج تحقیق در باره انفجار در بیمارستان ابن الخطیب را به صورت موقت خلع ید کرد. الکاظمی صبح امروز حادثه رخ داده در بیمارستان ابن الخطیب را «دلخراش» توصیف کرده و رئیس مرکز بهداشت «الرصافه»، منطقه‌ای که بیمارستان در آنجا واقع شده است، را از کار برکنار کرد. علاوه بر این رئیس بیمارستان و مدیر بخش مهندسی و نگهداری تجهیزات این بیمارستان نیز برکنار شده‌اند. برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق از تصمیات نخست‌وزیر حمایت کرده و خواستار رسیدگی فوری به این حادثه شده است. رئیس مجلس عراق نیز نمایندگان را به جلسه فوری در روز دوشنبه فراخوانده است. سندیکای پزشکان عراق هم با صدور بیانیه‌ای از همه نهادهای دولتی خواستند اطمینان دهند که شرایط ایمنی کامل با توجه به الزامات حفاظت شهری و تامین الزامات محافظت شخصی در بالاترین سطح را فراهم سازند، در غیر این‌صورت نمی‌پذیرند «در شرایط مشابه و چنین تهدیدی کار کنند». در بیانیه این سندیکا بیمارستان ابن الخطیب ساختمانی بدون برخوردار از تجهیزات حفاظتی توصیف شده که «فقط بیماران بی‌بضاعت در آنها بستری می‌شوند و فقط پزشکانی در آنجا کار می‌کنند که یا داوطلبانه و یا وظیفه‌شان را بر آنها تحمیل کرده‌اند.» علت حادثه صبح یکشنبه در این بیمارستان که از مکان‌های اختصاص‌یافته به بیماران کرونایی نیازمند به بستری در بغداد محسوب می‌شود، «انفجار مخزن اکسیژن اعلام شده است.

جنگ یمن: پیشروی حوثی‌ها به سمت مناطق تحت کنترل دولت در مآرب دست کم ۶۵ کشته بر جای گذاشت

بر اساس گزارش منابع نظامی شورشیان انصارالله یمن موسوم به حوثی‌ها یکشنبه ۲۵ آوریل/۵ اردیبهشت کنترل کامل منطقه کسارا در شمال غربی را در دست گرفتند و به‌رغم حملات سنگین جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی، به سمت غرب یمن پیشروی کردند. مآرب و میادین نفتی اطراف آن آخرین منطقه راهبردی-اقتصادی از قلمرو تحت کنترل دولت یمن در شمال این کشور است. بقیه مناطق یمن از جمله صنعا، پایتخت این کشور تحت تصرف حوثی‌ها در آمده است. طبق گزارش منابع دولتی به خبرگزاری فرانسه، تنها در درگیری‌های شدید دو روز گذشته دست کم ۶۵ نفر از جمله چهار افسر ارتش وفادار به دولت یمن کشته شده‌اند. از سوی مقابل حوثی‌ها که به‌ندرت تعداد زخمی‌ها و کشته‌های خود را اعلام می‌کنند در این‌باره اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند. کنترل کسارا توسط حوثی‌ها درگیری‌ها به ناحیه ال‌ میل در ۶ کیلومتری مرکز مآرب و مناطق مسکونی کشانده‌ است. با این حال، کوه‌های اطراف ال میل تاکنون مانع پیشروی حوثی‌ها شده‌اند که حمله برای تصرف این منطقه را از ماه فوریه/بهمن آغاز کرده‌اند. به گفته منابع دولتی حوثی‌ها در روزهای اخیر صدها نیروی کمکی را وارد این منطقه کرده‌اند و پس از بمباران خودروهای نظامیشان توسط ائتلاف، به استفاده از موتورسیکلت روی‌ آورده‌اند. حوثی‌ها یکشنبه همزمان با پیشروی در مآرب مدعی شدند با پهپاد پایگاه هوایی ملک خالد در خمس مشیط را مورد هدف قرار داده‌اند اما ائتلاف تحت رهبری عربستان اعلام کرد این حمله را رهگیری و پهپاد را منهدم کرده است. حوثی‌های یمن تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران مقابل دولت یمن که از پشتیبانی ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان برخوردار است می‌جنگند. جنگی که به فاجعه انسانی و گرسنگی و قحطی فراگیر در یمن منجر شده است. طبق اعلام آژانس پناهندگان سازمان ملل در سال جاری میلادی تشدید درگیری‌ها در مآرب بیش از ۱۳ هزار و ۶۰۰ نفر از ساکنان این شهر را که همزمان در معرض موج مرگبار شیوع کرونا قرار دارند، آواره کرده است. آوارگان که به شهرک‌های اسکان موقتی که آب آشامیدنی و برق ندارند، سرازیر شده‌اند می‌گویند بارها هدف گلوله حوثی‌ها قرار گرفته‌‌اند.

پرستاران در اعتراض به اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری و قرار نگرفتن پرستاری در فهرست مشاغل سخت و زیان‌آور تجمع کردند

شماری از پرستارن صبح یکشنبه ۵ اردیبهشت مقابل ساختمان قوه قضاییه در تهران تجمع کردند. این پرستاران که شعار می‌دادند «قانون سختی کار حق مسلم ماست»، خواستار اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و قرار گرفتن شغل پرستاری در گروه مشاغل سخت و زیان‌آور هستند. پرستاران معترض که هدف هجوم ماموران پلیس قرار گرفتند پلاکاردهای بزرگ و دست‌نوشته‌هایی که بر بیانگر مطالبات‌شان بود را به همراه داشتند. کانال تلگرام «شورای بازنشستگان» در پیوند با تجمع امروز از بازداشت «تعدادی از پرستاران» خبر داده است. هویت هیچ یک از بازداشت شدگان تا به حال فاش نشده است. قانون تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی و پرستاری که بیش از ۱۴ سال از تصویب آن می‌گذرد، تا به حال برای پرستاران اجراء نشده است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی ایران نیز پرستاری را از فهرست گروه‌های شغلی سخت و زیان‌آور خارج کرده‌اند. پرستاران که طی دو سال گذشته بارها خواستار قرار گرفتن شغل پرستاری در این فهرست شده‌اند علیه سازمان تامین اجتماعی و دیوان عالی اداری شعار دادند: «تامین خیانت می‌کند، دیوان حمایت می‌کند». بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری از آغاز همه‌گیری کرونا دست‌کم ۷۰ هزار پرستار شاغل در بخش مراقبت از بیماران کووید-۱۹ به کرونا مبتلا شده‌اند که هشت هزار نفر آنان به دلیل عوارض ناشی از این بیماری ترک کار کرده‌اند. دبیر کل خانه پرستار ایران هم گفته است ۱۱۰ پرستار به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند. نزدیک به نیمی از پرستاران شاغل در ایران به واسطه شرکت‌های پیمانکاری و با قراردادهای موقت در شرایط سخت و با حداقل دستمزد مشغول به کار هستند.

رویگردانی مجلس از قالیباف: ۲۲۰ نماینده در نامه‌ای ابراهیم رئیسی را «نامزد اصلح و اولی» برای #انتخابات۱۴۰۰ خواندند

۲۲۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه از او دعوت کردند نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شود. این نامه در حالی منتشر می‌شود که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز تلاش می‌کند حمایت اصول‌گرایان را برای انتخابات ریاست‌جمهوری جلب کند. همکاران او اما در نامه‌ای به رئیسی، به صورت غیررسمی به قالیباف گفتند از او حمایت نمی‌کنند. نمایندگان مجلس در این نامه که خبرگزاری‌های فارس و تسنیم متن آن را یکشنبه ۵ اردیبهشت منتشر کرده‌اند، مدعی شده‌اند «در یک سال گذشته تمام مساعی خود را به کار گرفته‌اند تا با تصویب قوانین مورد نیاز و نیز اعمال نظارت‌های قانونی، در حد توان و اختیارات، ریل‌گذاری مناسبی برای حرکت کشور در مسیر برون‌رفت از مشکلات موجود ایجاد کنند». اما «همه این سیاست‌گذاری‌ها و بسترسازی‌ها در صورتی که همراهی، همدلی، همکاری و اراده معطوف به اقدام و عمل قوه مجریه و هسته مرکزی آن بویژه شخص رئیس‌جمهور را در کنار خود نداشته باشند، نمی‌توانند به فرجام مثبت و سازنده منجر شوند». نمایندگان امضاءکننده این نامه در ادامه رئیس قوه قضاییه را که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ شکست خورد «از نظر شمولیت شاخص‌ها»، «توان اجماع‌سازی» و «جذب حداکثری آراء»، نامزد «اصلح و اولی» خوانده‌اند. این گروه از نمایندگان مدیریت رئیسی در قوه قضاییه را مدیریت «موفق» توصیف کرده‌اند که به ادعای آن‌ها نشان می‌دهد او «با تکیه بر ظرفیت نیروهای جوان و انقلابی، توانمندی تحول‌آفرینی و کارآمدسازی و تولید سرمایه اجتماعی در سطوح کلان را دارا بوده و در تعامل سازنده با اجزا و بخش‌های مختلف حاکمیت، اراده جدی برای اصلاح امور را دارد». حمایت ۲۲۰ نماینده مجلس از ابراهیم رئیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری، شانس محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که امیدوار بود این بار بتواند نامزد ائتلاف اصولگرایان باشد را کم می‌کند. عملکرد قالیباف در مجلس در یک‌سال گذشته انتقاد برخی از نمایندگان را برانگیخته است. او و رئیسی در ماه‌های اخیر با سفرهای استانی تبلیغات انتخاباتی غیررسمی را آغاز کرده بودند. انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ قرار است ۲۷ خرداد برگزار شود.

نامه خانواده اعدامیان دهه ۶۰ خطاب به شهردار تهران: «نمک بر زخم کهنه ما نپاشید»

خانواده‌های اعدامیان دهه ۶۰ و کشتار تابستان ۶۷ در ایران در نامه‌ای به شهردار تهران به تعرض به گورستان خاوران اعتراض کردند و خواستار جلوگیری از به‌خاک‌سپاری متوفیان در این گورستان شدند. در این نامه که به امضای ۷۹ تن از اعضای خانواده‌ها رسیده و رونوشت آن به شورای شهر تهران، دفتر ریاست جمهوری و وزارت کشور فرستاده شده آمده است: «جناب شهردار و اعضای محترم شورای شهر ! این حقوق شهروندی و انسانی ما خانواده‌هاست که از محل دقیق خاکسپاری عزیزانمان با خبر باشیم و بتوانیم با حضور بر سر مزارشان، یاد عزیزانمان را گرامی بداریم. اکنون پس از حدود چهل سال محرومیت از این حق، ما خواهان عدم تعرض و تغییرات در این گورستان هستیم. مصرانه از شما می خواهیم از اِعمالِ اجبار بر هموطنان بهایی برای خاکسپاری عزیزان متوفیشان در قطعه گورستان جمعی خودداری کنید و نمک بر زخم کهنه ی ما نپاشید.» در روزهای اخیر تصاویری از ایجاد قبرهای جدید در گورستان دسته‌جمعی خاوران منتشر شده است. برخی از بازماندگان اعدام‌شدگان سال ۱۳۶۷ این اقدام را تلاش حکومت ایران برای از بین بردن بقایای محل دفن زندانیان سیاسی اعدام‌شده قلمداد کرده‌اند. قبرهای جدید حفر شده متعلق به شهروندان بهایی درگذشته است. جمعی از فرزندان اعدام‌شدگان دهه ۶۰ هم پیشتر در بیانیه‌ای مشترک به این اقدام که با دستور سازمان بهشت زهرای تهران انجام شده، اعتراض کرده‌اند.

#مهدی_سلیمی، نویسنده و مترجم به دلیل کار بر مطالعات جنسیتی با اتهام «تشویق به فساد با انتشار مطالب جنسی» به دادگاه انقلاب احضار شد

مهدی سلیمی ۲۰ اردیبهشت به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران احضار شده است. اتهام واردشده به این نویسنده و مترجم «تشویق به فساد با انتشار مطالب جنسی و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و توهین به مقدسات» است. سلیمی در حساب توئیتری شخصی‌اش درباره این اتهام نوشته است: «منظوراز تشویق به فساد با انتشار مطالب جنسی دراصل ترجمه کتاب و نوشتار مقالاتی در باب نظریه‌های تئوریک درمورد مطالعات جنسیتی و مصادیق اتهامات دیگر نیز تالیفات و ترجمه‌هایی در راستای فلسفه سیاسی و زیبایی شناسی انتقادیست.» مهدی سلیمی سه‌شنبه ۱۷ تیرماه ۱۳۹۹ توسط نیروهای امنیتی و به نیابت از شعبه ۳۳ دادسرای اوین، در منزل مادرش واقع در شهرستان اهر در استان آذربایجان شرقی بازداشت شد. ماموران امنیتی ابتدا او را با خودروی به وزارت اطلاعات شهر تبریز منتقل کردند، سپس از آنجا با هواپیما به تهران برده شد. مهدی سلیمی پس ۱۵ روز نگهداری در سلول انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، سه‌شنبه ۳۱ تیرماه در تماسی با خانواده‌اش از انتقال خود به سلول چند نفره خبر داده بود. اتهام‌های وارد آمده به این نویسنده و مترجم شامل «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی»، «توهین به مقدسات اسلام»، «تشویق مردم به فساد و فحشا» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» بود. او همچنین در پرونده دیگری همراه با اکبر جباری به عنوان متهم ردیف اول قلمداد شد. نشانه‌ها حاکی از یک پرونده‌سازی دیگر برای کسی است که به گفته برادرش با مادر خود زندگی می‌کرد و «اجتماعشان همیشه دو نفره بوده است». مهدی سلیمی متولد ۱۳۶۳ در تبریز و دارای مدرک کارشناسی صنایع دستی از دانشگاه یزد است. از او تا کنون چندین ترجمه و شمار زیادی مقاله در حیطه اندیشه سیاسی و نظریه هنر منتشر شده است؛ از جمله کتاب «امر واقع لاکانی»، اثر اسلاوی ژیژک و نیز «سیاست تفکر»، اثر کلود لفور. او همچنین مدتی به عنوان سردبیر نشریه اینترنتی زغال و پیش از آن نیز به عنوان سردبیر سایت مایندموتور مشغول به فعالیت بود.

مصطفی تاج‌زاده به صورت رسمی اعلام کرد نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری می‌شود

مصطفی تاج‌زاده، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت محمد خاتمی با صدور بیانیه‌ای به صورت رسمی اعلام کرد برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نامزد خواهد شد. در بیانیه‌ او که خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) آن را منتشر کرد، تاج‌زاده خود را از «از تبار مشروطه‌ خواهان و اصلاح‌گران» خواند که «برای تغییر و برای اصلاحات ساختاری، رویکردی و رفتاری، استقرار دموکراسی در ایران، صلح در منطقه و تعامل با جهان می‌آید تا از حقوق محرومان، به‌ویژه کارگران و معلمان و همه‌ی حقوق‌بگیران ثابتی که فشار تحریم و خودتحریمی و بی‌کفایتی‌، قامت‌شان را خم کرده، سلامت و عزت آن‌ها را نشانه رفته است، دفاع کند». تاج‌زاده که سابقه حضور در معاونت امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌ای که محمد خاتمی وزیر ارشاد بود را هم در کارنامه خود دارد، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ بازداشت و به هفت سال زندان محکوم شد. او تا خرداد ۱۳۹۵ در زندان بود و در همان دوران مقاله و نامه‌های سرگشاده متعددی خطاب به مقام‌های سیاسی، مذهبی و مدیرمسئول روزنامه کیهان نوشت. تاج‌زاده سابقه عضویت در شورای مرکزی حزب مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، دو حزب اصلی اصلاح‌طلبان همسو با محمد خاتمی که پس از انتخابات ۱۳۸۸ با رای دادگاه غیرقانونی اعلام شدند، را نیز دارد. او در انتخابات دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از حوزه انتخابیه شهر تهران نامزد شد اما نتوانست آرای لازم برای ورود به شورا را کسب کند. نامزدی تاج‌زاده برای انتخابات ریاست‌جمهوری که پیشتر به صورت غیررسمی اعلام شده بود، با واکنش منفی حزب کارگزاران سازندگی همراه شده است. محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی این حزب یک روز قبل به خبرگزاری «برنا» گفته بود: «هیچ توضیح منطقی» برای حضور تاج‌زاده مطرح نشده است. او حتی پیش‌بینی کرده بود شورای نگهبان صلاحیت تاج‌زاده را تائید نکند: «یکسری مختصات در قانون اساسی تعریف‌ شده برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری که مرجع تشخیص شورای نگهبان است. تصور نمی‌کنم که چرا دوست عزیزمان تاجزاده با توجه به این محدودیت‌ها و ملاک‌ها اقدام به طرح نام خود کرد.» غلامحسین کرباسچی،دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هم به کنایه گفته بود: به نظرم خوب است اگر وزارت کشور و شورای نگهبان ایشان را تأیید کنند و فکر می‌کنم این امر امتحان خوبی است که مشاهده کنیم مردم این نوع لحن و گفتار را انتخاب می‌کنند یا خیر. نزدیکان تاج‌زاده در جبهه اصلاح‌طلبان اما معتقدند که شورای نگهبان دلیلی برای عدم تائید صلاحیت او ندارد. با این حال با توجه به گرایش سیاسی و رویکرد شورای نگهبان که وظیفه تائید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد، تاج‌زاده شانس کمی برای تائید صلاحیت خواهد داشت. پیش از تاج‌زاده سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم، علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم، مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت رسمی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام نامزدی کرده بودند. از سعید جلیلی، علی لاریجانی، ابراهیم رئیسی، محسن هاشمی، محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف به عنوان دیگر نامزدهای احتمالی انتخابات خرداد امسال نام برده می‌شود.

نخست‌وزیر ارمنستان به منظور «فراهم کردن شرایط برای برگزاری انتخابات زودهنگام» استعفاء کرد

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد از مقام خود کناره می‌گیرد. او که حدود یک ماه قبل – هشتم فروردین- اعلام کرده بود از نخست وزیری استعفاء می‌دهد، گفت تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی که ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱ خواهد بود، وظایفش به عنوان نخست‌وزیر را انجام خواهد داد . پاشینیان که پس از پذیرش توافق با آذربایجان بر سر مناطقی از قره‌باغ از سوی برخی از منتقدان خود «خائن» خوانده شد، در این نطق تلویزیونی که یکشنبه ۲۵ آوریل/ ۵ اردیبهشت پخش شد، گفت که این استعفاء به خاطر فراهم کردن شرایط برای برگزاری انتخابات زودهنگام است. او که یک روز قبل با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز در این باره گفت‌وگو کرده بود، به صورت مشخص نگفت که در انتخابات پیش‌رو دوباره نامزد خواهد شد یا نه. پاشینیان پیشتر در هشتم فروردین گفته بود که استعفاء از نخست‌وزیری به معنای کناره‌گیری او از سیاست نیست.

وزیر بهداشت ایران در نامه‌ای به وزیر بهداشت هند: حاضریم تجربه و دانش خود در «عبور از موج سهمگین کرونا» را در اختیار شما قرار دهیم

در حالیکه ایران با موج چهارم همه‌گیری کرونا روبرو است و بسیاری از بیمارستان‌ها تخت خالی برای پذیرش بیماران بدحال ندارند، سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی در نامه‌ای به همتای هندی خود نوشت: دولت و ملت ایران آماده اند تا در این روزهای سخت و در اوج گرفتاری شهروندان عزیز کشور هندوستان با اپیدمی COVID-۱۹ از هر کمک فنی، کارشناسی و تجهیزاتی دریغ نکند. او در بخشی از این نامه مدعی شد جمهوری اسلامی توانسته «با تکیه بر دانش بومی، استفاده از تجربه و علم دانشمندان داخلی و همچنین وفاق گسترده علمی با کمترین عارضه ممکن از موج سهمگین همه‌گیری کرونا عبور کند». نمکی در حالی این ادعا را مطرح کرد که ۲۱ استان ایران به لحاظ همه‌گیری کرونا در وضعیت خیلی بد قرار دارند و وضعیت در ۳۰۱ شهرستان قرمز اعلام شده است.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران اسرائیل را به «پاسخ اساسی» از سوی «جبهه مقاومت» تهدید کرد

چند ساعت پس از آنکه خبرگزاری‌ها از حمله اسرائیل به یک نفتکش که گفته می‌شود متعلق به ایران است، در نزدیکی بندر بانیاس سوریه خبر دادند، سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، اسرائیل را به «پاسخ» تهدید کرد اما گفت که در باره «اقدام‌گر» این حوادث چیزی نمی‌گوید. او سپس مدعی شد که نمی‌داند چه کسی به اقدامات اسراییل در منطقه پاسخ می‌دهد اما به فاصله کوتاهی افزود «جبهه مقاومت»، عنوانی که ایران برای خود و متحدانش در عراق، لبنان، سوریه و یمن به کار می‌برد، به آنها «پاسخ اساسی خواهد داد.» به گزارش خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، باقری در باره واکنش احتمالی نیروهای نظامی ایران به اقدامات اسراییل در ماه‌های اخیر گفت: «معلوم نیست پاسخ ایران چه باشد اما رژیم صهیونیستی [عنوانی که جمهوری اسلامی برای دولت اسرائیل به کار می‌برد]، آرام نخواهد بود.» او بدون اینکه به رویداد مشخصی اشاره کند، افزود: «صهیونیست‌ها فکر می‌کنند می توانند به طور دائم خاک سوریه را هدف قرار دهند و در جاهای مختلف و در دریاها شیطنت کنند و پاسخ نگیرند، قطعا اقدامات انجام شده طی چند روز اخیر و اقدامات آینده که منافع آنها را به خطر می‌اندازد آنها را سر عقل خواهد آورد». تنش میان ایران و اسراییل در ماه‌های اخیر و به ویژه همزمان با رایزنی‌های هسته‌ای در وین شدت بیشتری گرفته است. انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز، شلیک موشک به نزدیکی نیروگاه اتمی اسراییل، انفجار کشتی‌های متعلق به دو کشور در آب‌های دریای سرخ و سوریه بخشی از اقدامات دو طرف در ماه‌های اخیر است. شامگاه شنبه پنجم اردیبهشت نیز یک نفتکش که گفته می‌شد متعلق به ایران است در سوریه هدف حمله قرار گرفت. مقام‌های ایرانی ارتباط این نفتکش با ایران را رد کرده‌اند. خبرگزاری‌های نزدیک به ایران نیز انفجار را ناشی از کار جوشکاران در داخل کشتی عنوان کرده‌اند.

رئیس یک بیمارستان در تهران: ظرفیت بیمارستان پر شده است و بیماران به دلیل تراکم جمعیت فوت می‌کنند

حمید عمادی، رئیس بخش عفونی بیمارستان «امام خمینی» تهران یکشنبه پنجم اردیبهشت به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت: اگر بیمار کرونایی چند ماه پیش به بیمارستان مراجعه می‌کرد، راحت آن‌را درمان می‌کردیم و حتی اگر یک الی دو ماه دیگر هم که بیماری فروکش خواهد کرد، مراجعه کند، او را با حال عمومی خوب ترخیص می‌کنیم، اما الان به دلیل تراکم جمعیت و کمبود تخت، همین بیمار فوت می‌کند. او افزود: این مرگ و میرها قابل پیشگیری است، یعنی اگر فرد سریع شروع به درمان کند خوب می‌شود و اگر درمان نشود یا به دلیل شلوغی بیمارستان درمان مناسب نگیرد، مشکل ایجاد می‌شود. عمادی اما گفت که ظرفیت‌ها پر شده و دیگر نمی‌توانیم مردم را درمان کنیم. به گفته او بیش از ۲۰ بخش بیمارستان «امام خمینی» به بیماران کووید-۱۹ اختصاص یافته و در حال حاضر بیش از ۵۰۰ تخت بیمارستان زیر بار بیماران کرونا است. موج چهارم کووید-۱۹ در ایران همزمان با تعطیلات نوروزی آغاز شد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان ۲۱ استان در وضعیت بسیار بدی قرار دارند و در ۳۰۱ شهرستان وضعیت قرمز اعلام شده است.