ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی مطهری سخنان خود را مبنی بر این‌که جمهوری اسلامی از ابتدا دنبال سلاح هسته‌ای بود، پس گرفت

علی مطهری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با ایسکانیوز گفته بود: «از همان ابتدا که وارد فعالیت هسته‌ای شدیم هدفمان ساخت بمب و تقویت قوای بازدارنده بود، اما نتوانستیم محرمانه بودن این مسأله را حفظ کنیم.» این سخنان مطهری بازتاب گسترده‌ای یافت و خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نیز به‌نقل از یک «مقام مطلع» در سازمان انرژی اتمی ایران اظهارات او را تکذیب کرد. ساعاتی پس از انتشار این مصاحبه، علی مطهری در سایت شخصی خود نوشت سخنانش «درست منعکس نشده است». او نوشت: «آن‌جا گفته شد که از ابتدا عده‌ای بودند که معتقد بودند ساخت این سلاح برای ترساندن دشمن مانعی ندارد، (...) ولی استفاده از آن اشکال دارد. این مطلب باعث شد که منافقین فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را به عنوان ساخت بمب گزارش کنند. ولی سیاست و هدف نظام هیچ‌گاه ساخت بمب هسته‌ای نبوده است چنان‌که مقام رهبری تولید آن را حرام اعلام کردند.» مطهری در آن مصاحبه همچنین گفته بود: «کشوری که می‌خواهد استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد، هیچ‌گاه از غنی‌سازی شروع نمی‌کند. بلکه ابتدا رأکتور تأسیس می‌کند و بعد به حوزه غنی‌سازی وارد می‌شود، اما اینکه مستقیماً غنی‌سازی انجام دهیم این شائبه را ایجاد می‌کند که می‌خواهیم بمب بسازیم.»

وزیر خارجه عراق: ایران و عربستان سعودی به توافقی ۱۰ ماده‌ای دست یافتند

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت ایران و عربستان سعودی در دور پنجم گفت‌وگوهای خود در بغداد به توافقی ۱۰ ماده‌ای دست یافتند. فواد حسین بدون اشاره به جزئیات این توافق افزود گفت‌وگوی اخیر عربستان سعودی و ایران امنیتی و با حضور مسئولان بلندپایه دو کشور بود و دو طرف بر سر این‌که دور بعدی گفت‌وگوها در سطح دیپلماتیک برگزار شود، توافق کردند. او همچنین افزود موضوع تداوم آتش‌بس در یمن نیز در مذاکرات ایران و عربستان سعودی بررسی شد. دور پنجم گفت‌وگوهای امنیتی ایران و عربستان پنج‌شنبه یکم اردیبهشت در بغداد برگزار شد. از ایران سعید ایروانی، معاون عربی شورای عالی امنیت ملی و از عربستان خالد الحمیدان، رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور حضور داشتند. گفته شده است که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز در مذاکره حضور داشته است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۵ اردیبهشت در نشست خبری خود این دور از مذاکرات را «مثبت و روبه جلو» خواند.

ماریو بارگاس یوسا، نویسنده پرویی برنده نوبل ادبیات که به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده بود به خانه بازگشت

ماریو بارگاس یوسا، نویسنده نامدار پرو و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۰، به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شد. آلوارو بارگاس یوسا، پسر این نویسنده در توییتر نوشت پدر ۸۶ ساله‌اش چند روز پیش به دلیل عوارض کرونا در بیمارستانی در مادرید، پایتخت اسپانیا بستری شده بود. او افزود درمان پدرش جواب داد و با بهبود وضعیت‌‌اش بیمارستان را ترک کرد. ماریو بارگاس یوسا یکی از مهم‌ترین نمایندگان ادبیات آمریکای لاتین است. او از سال ۱۹۹۳ تابعیت اسپانیا را دارد و در مادرید زندگی می‌کند. ماریو بارگاس یوسا در آغاز ماه آوریل آخرین نوشته خود را که مقاله‌ای درباره بنیتو پرز گالدوس، نویسنده اسپانیایی بود ارائه کرد. بنیتو پرز گالدوس در سال ۱۹۲۰ درگذشت.

کرونا در چین: بخش‌هایی از پکن قرنطینه شد

به‌دلیل افزایش شمار مبتلایان جدید به کرونا در چین، تست‌های انبوه کرونا در پایتخت این کشور آغاز شد. مقام‌های چین همچنین بخش‌هایی از پکن را نیز قرنطینه کردند. ۴۰ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در چندین منطقه مسکونی و تجاری پکن کشف شده است که با استراتژی چین برای به صفر رساندن شمار مبتلایان به کووید۱۹ ناسازگار است. مردم در این مناطق موظفند که در خانه بمانند. هم‌زمان، میلیون‌ها نفر از ساکنان تست‌های دسته‌جمعی کرونا را آغاز کردند. در کلان‌شهر بندری شانگهای، مردم بیش از سه هفته است که در قرنطینه زندگی می کنند. در آخر هفته، بلوک‌های آپارتمانی و خیابان‌ها با نرده‌های زنجیره‌ای بسته شدند تا محدودیت‌های خروج اعمال شود.

۳۶ واحد صنفی در شهرستان دورود به دلیل سرو غذا در ماه رمضان پلمب شدند

در پی اجرای طرح نظارتی نیروی انتظامی بر اصناف در ماه رمضان، جمشید سیاه‌ منصور، فرمانده انتظامی شهرستان دورود در استان لرستان، از پلمب ۳۶ واحد صنفی در این شهرستان خبر داد. او گفت: «در این طرح از ۳۸۷ واحد بازدید و ضمن اخذ تعهد و تذکر به برخی صنوف تعداد ۳۶ واحد صنفی پلمب شد.» در قوانین جمهوری اسلامی ایران غذا خوردن در ماه رمضان به صراحت جرم‌انگاری نشده، با این حال دستگاه قضایی ایران با استناد به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، تحت عنوان «تظاهر به عمل حرام»، بدون در نظر گرفتن حق آزادی عقیده و انجام مناسک مذهبی، حقوق فردی شهروندان را نقض و مرتکبین را به حبس و شلاق محکوم می‌کند.

تجمع کارکنان بهزیستی تهران در مقابل مجلس شورای اسلامی در اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا

جمعی از کارکنان بهزیستی تهران صبح دوشنبه ۵ اردیبهشت در اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق و مزایای درون‌سازمانی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. معترضان در این تجمع پرینت‌هایی از فیش حقوقی خود و پرسنل سازمان بهزیستی کشور را در دست داشتند. آن‌ها می‌گویند در سال گذشته کارکنان هم‌سطح سازمان بهزیستی به طور متوسط بیش از دو برابر کارکنان بهزیستی تهران دریافتی داشتند. کارکنان بهزیستی تهران در این تجمع از رئیس جمهور و نمایندگان مجلس درخواست حمایت کردند. آنها همچنین از علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور خواستند نسبت به تبعیض موجود در پرداختی بین پرسنل بهزیستی شهر تهران و سازمان بهزیستی پاسخگو باشد. کارکنان بهزیستی تهران همچنین در این تجمع نسبت به تبعیض در نوع قرارداد بین خود و پرسنل بهزیستی کشور اعتراض کردند. آنها تاکید داشتند که پرسنل بهزیستی تهران عمدتا بیشتر از نیروهای بهزیستی کشور با آسیب‌های اجتماعی مواجه می‌شوند، اما به دلیل نوع قرارداد متفاوت، حقوق پرسنل هم‌سطح بهزیستی کشور از دریافتی نیروهای بهزیستی تهران به شکل محسوسی بیشتر است. «تبعیض نه، عدالت آری»، «رفاهیات برابر حق مسلم ماست»، «حقوق بالای خط فقر حق من است» و «مسئولین بهزیستی، پاسخگو، پاسخگو» از جمله شعارهای کارکنان بهزیستی تهران در تجمع دوشنبه ۵ اردیبهشت بود.

قیمت شکر در ایران در کمتر از یک سال ۲۷۰ درصد افزایش یافته است

قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت قیمت شکر بعد از چهار بار افزایش قیمت در مجموع در طی یک سال ۲۷۰ درصد نسبت به نرخ دولتی افزایش قیمت داشته است. این افزایش قیمت‌ها پس از حذف ارز ترجیحی اتفاق افتاد. حسنی گفت شکر اکنون در بازارها با ۶ نرخ عرضه می‌شود: از کیلویی ۱۳ هزار تا کیلویی ۲۵ هزار تومان. شکر کیلویی ۱۵ هزار تومان و ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان نرخ‌های دولتی شکر برای مصرف‌کنندگان است. پیمان حصادی مجری طرح چغندرقند وزارت کشاورزی در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد که به سبب خشکسالی احتمال دارد تولید چغندرقند در ایران کاهش یابد. حصادی گفت: «نمی‌توان در زمینه میزان تولید چغندر قند اظهار نظر قطعی کرد چراکه کم آبی‌ها باعث شده مجوز کشت به دشواری به ما بدهند. سال گذشته کم آبی‌ها در خوزستان باعث شد که عملکرد تولید چغندرقند از ۹۰ تن به ۶۶ تن برسد.» به گفته این مقام مسئول قیمت خرید تضمینی گندم در سایر محصولات تاثیر منفی گذاشته و استقبال برای کشت سایر محصولات کاهش پیدا کرده است؛ به عبارت دیگر کشاورزان بعد از اعلام نرخ تضمینی خرید گندم رغبت چندانی برای کشت چغندرقند ندارند. ایران شکر مورد نیاز خود را از برزیل وارد می‌کند.

۱۲ شهر خوزستان درگیر گرد و غبار شدید

مدیر روابط عمومی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که در روز دوشنبه ۵ اردیبهشت میزان غلظت گرد و خاک در هوای اهواز به بیش از ۶ برابر حد مجاز رسیده است. شهریار عسگری گفت ۱۲ شهر خوزستان درگیر گرد و غبار شدید هستند. این مقام مسئول در ادامه مصاحبه با ایسنا درباره میزان آلاینده‌های پدیده گرد و خاک امروز گفت: «در پی وقوع گرد و غبار در استان خوزستان، طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها تا ساعت ۹ صبح امروز میزان ذرات ریزگردها در هوای اهواز ۹۱۳ میکروگرم در مترمکعب بوده است.» به گفته مدیر روابط عمومی اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان میزان غلظت آلاینده‌های گرد و غبار در بندر امام ۳۸۳، سوسنگرد ۳۷۹، ماهشهر و رامشیر ۳۰۲ میکروگرم در مترمکعب اندازه‌گیری شده است. عسگری گفت: «بر اساس آخرین اندازه‌گیری‌ها تا ساعت ۸ صبح امروز میزان ذرات ریزگردها در هوای آبادان ۱۷۵۱ و خرمشهر ۱۷۶۳ میکروگرم در مترمکعب بوده است بدین ترتیب غلظت گرد و غبار در این شهرها به بیش از ۱۱ برابر حد مجاز رسیده است.»