ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جو بایدن برای دومین دوره نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۵ اردیبهشت / ۲۶ آوریل در یک سخنرانی ویدئویی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بار دیگر کاندیدا خواهد شد. بدین ترتیب بایدن ۸۰ ساله به‌طور رسمی مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کرد و دفاع از دموکراسی، حق رأی، حق سقط جنین و امنیت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را اولویت برنامه‌های خود عنوان کرد. جو بایدن از رأی‌دهندگان خواست تا به او فرصت دهند کاری را که در زمان سوگند ریاست جمهوری آغاز کرده است به پایان برساند. او گفت کشور با این پرسش روبه‌روست که آیا شهروندان در سال‌های آینده از آزادی و حقوق بیشتری برخوردار خواهند شد یا خیر؟ اگر بایدن بار دیگر در انتخابات پیروز شود در پایان دوره دوم ریاست جمهوری خود ۸۶ ساله خواهد شد. او گفت هنگام نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ قول داد که «روح ملت» آمریکا را احیا کند و این وعده همچنان پابرجاست. بایدن همچنین با این نگرانی‌ که برای چهار سال ریاست‌ جمهوری آینده بیش از حد پیر است، مخالفت کرد. در حال حاضر بایدن رقیب جدی در حزب دموکرات ندارد. تا کنون، تنها از دو نفر نام برده شده که نمی‌توانند برای بایدن رقیب جدی محسوب شوند: رابرت اف کندی جونیور، کسی که در دوران کرونا ضد واکسن بود و ماریان ویلیامسون، نویسنده. هنوز مشخص نشده است که چه کسی نامزد حزب جمهوری‌خواهان خواهد شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا درخواست نامزدی کرده است.

کاهش ۳۳ درصدی بارندگی‌ها ـ رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی پیش‌بینی می‌کند تابستان امسال گرم‌تر از سال گذشته ‌شود

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی پیش‌بینی کرد که تابستان امسال گرم‌تر از سال گذشته شود. او گفت: «در استان‌های شمالی و نیمه شرقی کشور وضعیت بارندگی‌ها نامناسب است و حتی بارندگی‌های نسبتاً نرمال روزهای باقی‌مانده سال آبی جاری نیز نمی‌تواند کمبود بارش‌ها را جبران کند.» او افزود: «از ابتدای فروردین تاکنون به‌طور متوسط ۲۵ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم این در حالیست که طی این بازه زمانی به‌طور نرمال در بلندمدت باید ۳۸ میلیمتر بارندگی دریافت می‌کردیم بنابراین حدود ۳۳ درصد بارندگی‌ها نسبت به بلند مدت کاهش داشته است. متوسط بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا کنون نیز ۱۵۸ میلیمتر بود که نسبت به بارش‌های ۱۹۹ میلیمتری بلندمدت، ۴۱ میلیمتر معادل با ۲۱ درصد کمتر شده است.» به‌گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تهران ۴۰ درصد، خراسان رضوی ۵۲ درصد، کرمان ۴۱ درصد، گلستان ۴۷ درصد، گیلان ومازندران ۳۷ درصد، هرمزگان ۴۲ درصد و سیستان و بلوچستان ۵۱ درصد کاهش بارش داشته‌اند.

روزنامه سپاه هم برگزاری رفراندوم را «خیانت» خواند

روزنامه «جوان» که به‌عنوان روزنامه سپاه پاسداران شناخته می‌شود درباره موضوع رفراندوم نوشت: «بدون تردید رفراندوم در سیاست خارجی یا رفراندوم برای ورود سکولار‌ها (انتخابات آزاد) به حکومت هم خیانت به ملت، هم به امام، هم شهیدان انقلاب اسلامی است که قدرت‌خواهان با سوار شدن بر مشکلات حال کشور نسخه‌ای دروغین برای آن می‌پیچند.» این روزنامه افزود: «برخی گمان می‌کنند رفراندوم در اصل ۵۹ قانون اساسی برای تغییر نظام سیاسی است و می‌پندارند روشی بدون خشونت برای گذار از جمهوری اسلامی است. برخی نیز تصور می‌کنند رفراندوم می‌تواند اسلامیت نظام را تعطیل کند و درعین حال جمهوری اسلامی اسمی همچنان باقی بماند.» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۲۹ فروردین سال جاری در دیدار با جمعی از دانشجویان با برگزاری رفراندوم برای تصمیم‌گیری در مسائل مختلف مخالفت کرد. او گفت: «مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است؟ کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟»

خبرگزاری نزدیک به حوزه علمیه قم می‌گوید طرح بحث رفراندوم «احمقانه» است و حسن روحانی باید محاکمه می‌شد

در پی سخنان اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در رد برگزاری هرگونه رفراندومی در ایران، اشخاص و نهادهای حکومتی یکی پس از دیگری از این سخنان حمایت می‌کنند. خبرگزاری «رسا» نزدیک به حوزه علمیه قم در یادداشتی نوشت: «قطعاً طرح بحث رفراندوم، در حالی که جمعیت فعال کشور در تمام برنامه‌های کشور حضور دارند، طرح بحثی احمقانه و جهت به انحراف کشاندن اذهان است.» «رسا» برای اثبات حضور «جمعیت فعال در تمام برنامه‌های کشور» به خاک‌سپاری قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس اشاره کرد و چنین مدعی شد که «بیش از ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور» در این مراسم شرکت کرده بودند. این خبرگزاری افزود: «اگر بخواهیم برای هر نسل یک رفراندوم برگزار کنیم، با آنارشی حکومتی مواجه خواهیم شد.» «رسا» طرح مسئله رفراندوم را از جانب اصلاح‌طلبان و به‌ویژه حسن روحانی، رئیس جمهوری پیشین دانست و نوشت: «تلاش این جریان برای احیای قدرت خود در کشور است. از این رو می‌توان درباره این عملکرد حسن روحانی، نهادها و دستگاه‌هایی را مقصر شناخت که در محاکمه حسن روحانی و وزرای او کوتاهی کردند.» نویسنده این یادداشت برای رد رفراندوم به «هوش مصنوعی» نیز توسل شد و نوشت: «به اذعان ربات چت جی‌پی‌تی که وقتی از او درباره رفراندوم پرسیدیم نوشت: در بعضی دیگر از کشورها، این روش به‌دلیل مشکلاتی مانند تلاش برای تقویت جنبش‌های انحرافی، از آن استفاده نمی‌شود.» حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده، استاد حوزه علمیه نیز در گفت‌وگو با «رسا» نیز در مورد طرح موضوع رفراندوم گفت: «هدف این افراد از مطرح کردن رفراندوم تکمیل پازل دشمن است و به چیزی جز تضعیف نظام اسلامی و براندازی آن فکر نمی‌کنند.» ملک‌زاده هم مدعی شد که «موضوع رفراندوم در جامعه غربی (...) هیچ محلی از اعراب نداشته و بسیاری از آن‌ها با این موضوع و طرح آن بیگانه هستند.»

جمهوری اسلامی در واکنش به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و بریتانیا، برخی اشخاص و نهادهای آن‌ها را تحریم کرد

روز گذشته (دوشنبه چهارم اردیبهشت/ ۲۴ آوریل)، اتحادیه اروپا شرکت ارتباطات آریان‌تل، دو نماینده مجلس شورای اسلامی و شش تن از مسئولان سپاه پاسداران و بریتانیا از جمله چهار عضو سپاه پاسداران را به دلیل نقض فاحش حقوق بشر در ایران تحریم کرد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی بلافاصله اطلاعیه‌ای منتشر کرد و در اقدامی تلافی‌جویانه از تحریم برخی اشخاص و نهادهای اتحادیه اروپا و بریتانیا خبر داد. دلایل این تحریم‌ها «حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، تحریک و تشویق به اقدامات تروریستی، دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی، ترویج خشونت و ناآرامی در ایران، نشر اکاذیب و ترویج اطلاعات غلط در مورد ایران و نیز مشارکت در تشدید تحریم‌ها» عنوان شده است. ۱۱ نفر از اشخاص حقیقی از جمله چند نماینده پارلمان اروپا و نهاد «جامعه آلمانی-اسرائیلی» در فهرست تحریم‌ها علیه اتحادیه اروپا و شش فرد حقیقی و سه نهاد دولتی بریتانیا در فهرست تحریم‌ها علیه این کشور قرار دارند. جمهوری اسلامی پیش از این‌ها در واکنش به تحریم‌های کشورهای غربی تنها به انتشار بیانیه علیه آن‌ها بسنده می‌کرد اما در سال‌های اخیر دست به تحریم‌های متقابل می‌زند که بیشتر نمادین است و در واقع تأثیری بر فعالیت این اشخاص و نهادها در جهان ندارد.

بلیت هواپیما در ایران ۱۰۰ درصد گران شد

سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش قیمت بلیت هواپیما موافقت کرده اما تا ستاد تنظیم بازار موافقت نکند، شرکت‌های هواپیمایی مجاز به افزایش قیمت‌ها نیستند. با این ‌حال رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند شرکت‌های هواپیمایی و فروشندگان، قیمت‌ها را به شکل فراقانونی در مواردی تا ۱۰۰ درصد هم افزایش داده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها، سقف قیمت بلیت تهران به مشهد ۹۸۳ هزار تومان است اما بلیت‌هایی به قیمت یک میلیون و ۶۲۲ هزار تومان هم در میان نرخ‌ها دیده می‌شود. در مسیر تهران به اهواز، در حالی که حداکثر نرخی که دی ماه ۱۴۰۰ تصویب شده ۹۰۲ هزار تومان است، قیمت‌هایی تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم دیده می‌شود. نرخ بلیت تهران به شیراز حداکثر باید ۸۹۵ هزار تومان باشد اما قیمت بلیت پرواز به این شهر تا دو میلیون و ۲۶۹ هزار تومان هم پیش رفته است. محمد محمدی ‌بخشی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ادعا کرده بود که از تیر ۱۴۰۰ تاکنون، هیچ گونه افزایش قیمتی بر بلیت‌های هواپیماهای مسافربری اعمال نشده است. به گفته این مقام مسئول، «انجمن شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی را مطرح کرده که مقرر شده در ستاد تنظیم بازار ارائه شود و البته نظر سازمان هواپیمایی کشوری افزایش ۱۰۰ درصدی نیست.» او درباره زمان افزایش قیمت بلیت گفته بود: «صنعت به این اصلاح احتیاج دارد و در غیر این‌صورت دچار مشکل جدی می‌شود.»

در سودان آتش‌بس سه‌روزه برقرار شد

آتش‌بس سه روزه بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع از سه‌شنبه ۲۵ آوریل/ پنجم اردیبهشت به اجرا درآمد. آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از توافق دو طرف درگیر بر سر آتش‌بس موقت به مدت ۷۲ ساعت خبر داد. بر اساس بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا، در پی مذاکرات فشرده در ۴۸ ساعت گذشته، سرانجام نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع با اجرای آتش‌بس در سراسر سودان از نیمه‌شب ۲۴ آوریل/ چهارم اردیبهشت به مدت ۷۲ ساعت موافقت کردند. بلینکن اعلام کرد ایالات متحده از نیروهای مسلح سودان و نیروهای پشتیبانی سریع خواسته که به تعهد فوری و کامل به آتش‌بس پای‌بند باشند. وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که ایالات متحده و متحدانش در تلاش برای تشکیل کمیته‌ای‌ هستند که با طرف‌های متخاصم درباره آتش‌بس دائمی در سودان مذاکره کند. چهارشنبه هفته گذشته نیز به مناسبت عید فطر بین طرفین درگیر آتش‌بس موقت برقرار شده بود اما بعد از عید فطر طرفین دوباره با یکدیگر درگیر شدند. درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح شنبه ۲۶ فروردین میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده است. در این درگیری‌ها اموال عمومی و شبکه آب‌رسانی و برق‌رسانی در برخی مناطق خارطوم آسیب دیده است.

پلیس تهران از تشکیل پرونده قضایی برای کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام به علت «کشف حجاب در ملا عام» خبر داد؛ یک وکیل دادگستری می‌گوید این اطلاع‌رسانی جرم است

محسن برهانی، وکیل دادگستری و استاد اخراج شده از هیأت علمی دانشگاه تهران به دلیل مواضع انتقادی و اعتراض به اعدام معترضان جنبش «زن، زندگی، آزادی» با اشاره به اعلامیه مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی درباره تشکیل پرونده برای کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام نوشت که «با استناد به ماده ۵۱ آیین دادرسی کیفری، تحقیقات مقدماتی محرمانه است، این اطلاع‌رسانی جرم است و مسوولان آن مرکز مرتکب جرم افشاء شده‌اند.» خبرگزاری امنیتی تسنیم روز دوشنبه چهارم اردیبهشت به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران خبر داد که برای کتایون ریاحی و پانته‌آ بهرام، دو بازیگر سرشناس سینما، به دلیل «کشف حجاب در ملاءعام و انتشار تصاویر در فضای مجازی» پرونده قضایی تشکیل شده است. بر اساس این گزارش، پرونده این دو بازیگر به «دادسرای ارشاد» ارسال شده است. کتایون ریاحی از نخستین بازیگرانی بود که در همراهی با ملت ایران حجاب از سر برداشت. او ۱۸ فروردین در مراسم خاکسپاری کیومرث پوراحمد هم با پوشش اختیاری ظاهر شد. پانته‌آ بهرام نیز در مراسم «اکران مردمی» آخرین قسمت سریال «پوست شیر» در ۳۰ فروردین در سینما «لوتوس» تهران با پوشش اختیاری در محل حاضر شد. سینما لوتوس را به این دلیل تعطیل کردند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت اعلام کرد بیش از ۶۰ شرکت پیمانکاری و کارگاه در اعتصاب‌اند

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت سه‌شنبه ۵ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اعتصابات جاری در «بیش از ۶۰ شرکت پیمانکاری و کارگاه» ادامه دارد و هر روز «بخش‌های بیشتری از همکاران به اعتصاب می پیوندند.» شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نسبت به تفرقه‌افکنی‌ها هشدار داده و نوشته است: «جریانات معلوم‌الحال همچون دفعات قبل با روش‌هایی عقب‌مانده و تبلیغات ارتجاعی عملا فضای اعتراض را مخدوش و باعث تفرقه در صفوف اعتراضاتی ما کارگران می‌شوند که در برابر چنین تلاش هایی باید هوشیار بود.» در ادامه این بیانیه شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت چند نمونه از «تفرقه‌افکنی» در صفوف کارگران را یادآور شده است: «در جاهایی دیده می‌شود که صف اعتراض ما کارگران را به اسم بختیاری و بومی و غیره متفرق می‌کنند. این درحالی‌ست که همه ما کارگران از هر بخش کشور دردها و دشمنان مشترک داریم. همه ما به فقر و گرانی و بدتر شدن هر روز بیشتر شرایط کاری و معیشتی خود اعتراض داریم و آنچه امروز صف ما را متحد می‌کند گرد آمدن حول خواست‌های فوری مشترکمان همچون افزایش هفتاد و نه درصدی دستمزدها و بیست روز کار و ده روز استراحت است.» بر اساس این بیانیه جریان‌هایی هم در تلاش‌اند که به کارفرمایان اطمینان دهند که اعتصابات تابستانی شکل نخواهد گرفت. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نسبت به «روش غیر انسانی با همکارانی است که هنوز وارد اعتصاب نشده‌اند» نیز هشدار داده و رفتارهایی مانند انتشار عکس آن‌ها و خانواده‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی «هیچگونه تفاوتی با رفتار پیمانکاران و سرکوبگران ندارد.»