نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه #ضد_جنگ بیش از ۷۰ تن از ژنرال‌های بازنشسته ارتش و سفیران سابق آمریکا به ترامپ

۷۶ تن از سفیران سابق و ژنرال‌ها و امیران بازنشسته ارتش آمریکا در نامه‌ای سرگشاده از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواستند با خودداری از تشدید ترس از جنگ، از «تحریم‌های غیرموثر» علیه ایران و تهدید این کشور به نفع «یک دیپلماسی تهاجمی» دست بردارد. در نامه‌ای که جمعه ۲۴ مه/ سوم خرداد توسط «کالج آمریکایی رهبران امنیت ملی» در وب‌سایت «War on Rocks» منتشر شد، از ترامپ خواسته شده تا با تقویت نیروهای آمریکا در خاورمیانه صحنه جنگ با ایران را نچیند و در عوض با اجتناب از افزایش تنش، به دیپلماسی روی بیاورد. در این نامه آمده است که هر دو طرف اقداماتی انجام داده‌اند که از سوی مقابل دست‌کم «به‌طرز خطرناکی تحریک‌آمیز» و در بدترین حالت «شروع یک درگیری» تلقی شده. این نامه، اقدامات اخیر آمریکا را «بسیار نگران‌کننده‌ و موجب یک درگیری مرگبار» خوانده. امضا کنندگان این نامه گفته‌اند جنگ با ایران باعث «بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه»، درگیری آمریکا در یک مناقشه نظامی دیگر و تحمیل «هزینه‌های مالی، انسانی و ژئوپلیتیک» به این کشور خواهد شد.

احضار رییس پیشین #اتحادیه_سراسری_کانون‌های_وکلای_دادگستری و صدور قرار #کفالت به دنبال شکایت #شورای_نگهبان

رییس پیشین #اتحادیه_سراسری_کانون‌های_وکلای_دادگستری (اسکودا) به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. #نعمت_احمدی، وکیل مدافع #علی_مندنی‌پور با اعلام این خبر به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت موکلش با شکایت دفتر حقوقی و قوانین #شورای_نگهبان به دادسرا احضار شده است. احمدی گفت: «دکتر علی مندنی‌پور، حقوقدان، جامعه‌شناس و فعال مدنی در پی شکایت دفتر حقوقی و قوانین شورای نگهبان به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به شعبه چهارم بازپرسی دادسرای رسانه احضار شده است.» به گفته این وکیل دادگستری مبنای شکایت شورای نگهبان علیه مندنی‌پور، مقاله‌ای با عنوان «تفسیر‌گران به رأی» است که در تاریخ ۲۰ دی ماه ۹۷ در ستون یادداشت روزنامه همدلی چاپ شده است. مندنی‌پور در این مقاله انتقادی، سیاست شورای نگهبان در قالب نظارت استصوابی را ناکارآمد خوانده و محصول آن (جماعتی از امانتداران خانه ملت در جامه و جایگاه نماینده) را پرهزینه و کم‌فایده دانسته است. نعمت احمدی اما درباره پرونده مندنی‌پور گفت با تحقیق مقدماتی توسط بازپرس شعبه چهار بازپرسی دادسرای رسانه برای موکلش قرار کفالت صادر و با معرفی کفیل و تودیع قرار صادره از ناحیه بازپرس، فرصت یک هفته‌ای برای تقدیم لایحه دفاعیه به وکیل داده شده است.

رئیس جمهوری #عراق در ساعات آتی به #ترکیه و #عربستان می‌رود

همزمان با سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به بغداد، شنبه ۲۵ مه/۴ خرداد، کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق از سفر رئیس جمهوری این کشور به ترکیه و عربستان در ساعات آینده خبر داد. به گزارش پایگاه خبری سومریه نیوز، ریبوار کریم، عضو کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق و سخنگوی رسمی «ائتلاف دموکراسی و عدالت» اعلام کرد که برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور در ساعات آتی برای بررسی وضعیت عراق و چگونگی حمایت و حفاظت از امنیت و ثبات کشور به ترکیه و عربستان سفر خواهد کرد. او روز پنج‌شنبه به اردن سفر کرده و در نشستی سه جانبه با عبدالله دوم، پادشاه اردن و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شرکت کرده بود. پیش‌تر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق ابراز امیدواری کرده بود بغداد بتواند واسطه میان ایران و عربستان شود و گفته بود عراق در تلاش است تا برای حل تنش میان ایران و آمریکا نیز راه‌حلی پیدا کند.

در سال ۹۷ بیش از ۱۲ هزار خودرو به دلیل «دور دور کردن» توقیف شده‌اند

کمال_هادیان‌فر،‌ رییس پلیس راهور ایران،‌ می‌گوید بیش از ۱۲ هزار خودرو به دلیل «دور دور کردن» توقیف شده‌اند#. او با اشاره به سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، درباره «جولان دادن برخی جوان‌های سرمستِ غرورِ ثروت با خودروهای گران‌قیمت»، گفت پلیس ۱۲ هزار و ۸۴ خودرو را در سال ۱۳۹۷ #توقیف کرده است. به گفته هادیان‌فر در سطح شهرهای بزرگ نیز بیش از ۲۰ هزار نفر مورد بازخواست پلیس قرار گرفته‌اند و گواهینامه یک هزار و ۲۷۹ نفر ضبط شده است. یک‌هزار و ۶۴۱ نفر هم به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند. پیش‌تر حسین رحیمی،‌ فرمانده انتظامی تهران بزرگ، از توقیف ۱۵۰ خودروی لوکس در تهران خبر داده بود. رییس پلیس راهور ایران ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی را مبنای عمل پلیس در زمینه توقیف خودرو و گواهینامه‌ صاحبان آن دانسته است. بر اساس این قانون کسانی که «با هیاهو و جنجال و حرکات غیرمتعارف یا تعرض به افراد» موجب تعرض و اخلال در نظم و آرامش و آسایش عمومی ‌می‌شوند، یک تا سه ماه حبس می‌شوند و یا تا ۷۴ ضربه شلاق می‌خورند.

نخست وزیر #پاکستان: راه‌حل هیچ مسئله‌ای #جنگ نیست

عمران خان، نخست وزیر پاکستان در بیانیه‌ای نسبت به «افزایش تنش در خلیج» ابراز نگرانی کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس بیانیه‌ای که جمعه ۲۴ مه/ سوم خرداد از سوی دفتر عمران خان منتشر شد، او تاکید کرده که «جنگ نمی‌تواند هیچ مسئله‌ای را حل کند. افزایش تنش در منطقه‌ که از قبل نیز وضعیت ناپایداری داشته به نفع هیچ‌کس نیست و همه طرفین باید در این شرایط از خود بیشترین خویشتن‌داری را نشان دهند». این بیانیه پس از دیدار دو روزه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از پاکستان منتشر شد. پاکستان و جمهوری اسلامی ایران اخیرا تلاش کرده‌اند تا برای حل اختلافات دو کشور و تحکیم روابط، گفت‌وگوهایی را در سطوح ‌بالا انجام دهند. ظریف در پایان دیدار خود به خبرنگاران گفته بود اتهام‌های آمریکا علیه ایران است که موجب افزایش تنش‌ها در منطقه شده. او گفته است: «این اقدامات همچنین تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی به حساب می‌آید».

مخالفت با درخواست آزادی مشروط #ویدا_موحد

پیام درفشان، وکیل دادگستری در اینستاگرام خود نوشته که با درخواست آزادی مشروط ویدا موحد مخالفت شده است. ویدا موحد زنی است که در دی ماه ۹۶ در خیابان انقلاب بر سکویی رفت و روسری خود را بر سر چوبی آویخت. حرکت او الهام‌بخش اعتراضاتی شد که بعدا به عنوان اعتراضات #دختران_خیابان_انقلاب مشهور شد. پیام درفشان مدتی قبل خبر داد که ویدا موحد در آبان سال گذشته نیز با چند بادکنک رنگی بالای گنبد میدان انقلاب رفته و اعتراض کرده است. او از زمان دریافت حکم یک سال حبس در زندان به سر می‌برد. ویدا موحد یک کودک خردسال دارد.