نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حسن #روحانی پس از اعتراض مردم #اهواز به قطعی آب وعده رسیدگی داد

در پی سرکوب اعتراض مردم به قطعی آب آشامیدنی در #غیزانیه اهواز، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از مسئولان این استان و رضا اردکانیان، وزیر نیرو خواست تا به مشکل تأمین آب آشامیدنی مردم خوزستان در تابستان رسیدگی کنند. روز شنبه ۳ خرداد، اعتراض مردم به قطعی آب آشامیدنی در غیزانیه، بزرگترین منطقه نفتی اهواز، با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به سمت معترضان و دستگیری دو معترض سرکوب شد. مردم جاده اهواز-رامهرمز-امیدیه را در اعتراض به سال‌ها نادیده گرفتن حق و حقوقشان در دسترسی به آب آشامیدنی، بسته بودند. مردم این منطقه هر ۱۰ روز یک بار یا دو هفته یک بار به آب شرب دسترسی دارند و بی‌آبی زراعت و دام‌هایشان را نیز تهدید می‌کند. علاوه بر خوزستان، روستاهای عسلویه نیز از دسترسی به آب شرب محروم‌اند و گاه تا ۶ روز آب ندارند. مشکل کیفیت آب آشامیدنی اهواز نیز همواره در سال‌های گذشته در کنار مسئله شبکه فاضلاب، از جمله بزرگترین مشکل‌های این شهر و استان خوزستان بوده است. با وجود عبور کارون، کرخه و دز، سه رودخانه بزرگ کشور، از اهواز، آلودگی و قطعی آب آشامیدنی از دغدغه‌های اصلی مردم به شمار می‌رود به طوری که اهالی برخی مناطق مانند غیزانیه‌ در اعتراض به کمبود آب آشامیدنی، بارها دست به تجمع زده‌اند. عدم لایروبی مستمر تصفیه‌خانه و نشت فاضلاب به درون شبکه‌های توزیع آب شرب از جمله مسائل این استان نفت‌خیز است.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۷۴۵۱ نفر، مبتلایان ۱۳۷۷۲۴ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر دوشنبه ۵ خرداد آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۳۴ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۷۴۵۱ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (یکشنبه) تا ظهر امروز (دوشنبه)، ۲۰۲۳ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۳۷۷۲۴ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۱۰۷۷۱۳ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۲۵۸۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

#معلم باسابقه اهل مسجد سلیمان در اعتراض به تخریب خانه‌اش #خودسوزی کرد و جان باخت

یک #معلم باسابقه در مسجد سلیمان که ۱۷ روز پیش در اعتراض به #تخریب خانه‌اش از سوی ماموران #شهرداری #خودسوزی کرده بود، یکشنبه چهارم خرداد در بیمارستان درگذشت. ماموران شهرداری ۱۸ اردیبهشت قصد تخریب دیوار خانه این معلم را داشتند که با اعتراض و مخالفت او روبرو شدند. در پی تخریب دیوار، معلم دست به خودسوزی زد. او ابتدا توسط ساکنان محل و بستگانش به بیمارستان ۲۲ بهمن #مسجد_سلیمان شد و به علت شدت جراحات به بیمارستان سوانح و سوختگی اهواز انتقال یافت. بابک نوری‌زاده، رییس روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان خبر مرگ این معلم را اعلام کرد و بدون ذکر نام او افزود که معلم درگذشته از معلمان پرسابقه مسجد سلیمان بوده است. هزینه بالای بستری‌شدن معلم نیز توسط بیمه پرداخت نمی‌شد و بر دوش خانواده او افتاده بود. نوری‌زاده در این باره گفت: «با هماهنگی مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان مقرر شد بیمارستان در هزینه‌های این معلم جانباخته تخفیف دهد و مابقی این هزینه از سوی آموزش و پرورش خوزستان پرداخت شود.»

#کرونا در جهان: آمریکا ورود مسافر از برزیل را ممنوع کرد

با افزایش شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا در برزیل در چند روز اخیر، آمریکا ورود مسافر از این کشور را ممنوع کرد. کیلی مک‌انانی، سخنگوی کاخ سفید ضمن اعلام این خبر گفت ممنوعیت سفر شامل تمامی شهروندان خارجی می‌شود که طی ۱۴ روز گذشته در برزیل بوده‌اند. این محدودیت شامل شهروندان آمریکایی نمی‌شود و مبادلات تجاری میان دو کشور ادامه خواهد داشت. به‌گفته مک‌انانی برزیل به کانون جدید شیوع ویروس کووید ـ ۱۹ در جهان تبدیل شده است. براساس آمار رسمی برزیل در حال حاضر ۳۶۵ هزار و ۲۱۳ نفر مبتلا به کووید ـ ۱۹ دارد و تا کنون ۲۲ هزار و ۷۴۶ نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. تنها در ۲۴ ساعت اخیر ۳۰ نفر بر اثر کووید ـ ۱۹ جان خود را در این کشور آمریکای لاتین از دست داده‌اند. برزیل پس از آمریکا جایگاه دوم را در ابتلا به بیماری کووید ـ ۱۹ در جهان دارد. ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری راست‌گرای برزیل که روابط خوبی با دولت آمریکا دارد، بیماری کووید ـ ۱۹ را در حد یک آنفولانزای خفیف جلوه داده بود و از قرنطینه خانگی و اعمال محدودیت‌های اجتماعی در ایالت‌های این کشور انتقاد کرده بود. بولسونارو مانند سایر اقتدارگرایان بیشتر نگران پیامدهای اقتصادی همه‌گیری کروناست تا جان شهروندان. به دلیل اختلاف نظر با بولسونارو در زمینه نحوه مقابله با بیماری همه‌گیر کووید ـ ۱۹ دو وزیر بهداشت طی چند هفته گذشته کابینه او را ترک کرده‌اند.

بازداشت فعالان اهل سنت در #سنندج در ماه رمضان

شبکه حقوق بشر کردستان چهارم خرداد از بازداشت دست‌کم ۱۰ شهروند و فعال اهل سنت در شهر سنندج توسط نیروهای امنیتی در ماه رمضان خبر داد. به نوشته این خبرگزاری و به نقل از منابع آگاه از ابتدای ماه رمضان این افراد که در مدرسه دارالعلوم مسجد «ابراهیم خلیل‌الله» به یادگیری دروس مذهبی مشغول بودند، با یورش نیروهای امنیتی به منزل‌شان بازداشت و به اداره اطلاعات سنندج منتقل شده‌اند. از اتهام بازداشت‌شدگان اطلاعی در دست نیست. حسین علیمرادی، مدیر مدرسه علوم دینی، محمد صهیت علیمرادی، فواد زارعی، صلاح‌الدین خدری، سید محمد حسینی، پیمان ایران پناه، محمد علی ایران پناه و رضا تلیوار (اهل قشم) از جمله بازداشت شدگان بودند. حسین علیمرادی بعد از چند ساعت بازجویی در ستاد خبری اداره اطلاعات آزاد شد و صلاح‌الدین خدری نیز سوم خرداد با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

#کرونا در ایران: فعالیت #مشاغل_پرخطر در تهران از سه‌شنبه ۶ خرداد آغاز می‌شود

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران، اعلام کرد که بر اساس تصمیم ستاد مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا، همه مشاغل، حتی اصنافی که از آن‌ها به‌عنوان صنوف پُرخطر یاد می‌شود، از سه‌شنبه این هفته (۶ خرداد) می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. تمام واحد‌های صنفی باید در این زمینه کُد مجوز بهداشت را دریافت و در واحد صنفی خود نصب کنند. فعالیت این واحد‌ها بدون ثبت نام و دریافت کد مجوز غیرمجاز خواهد بود. فراهانی گفت: «رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست فود، گرمابه، سونا و ماساژ، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا از جمله صنوف پرخطر به شمار می‌روند که پس از تعطیلات عید فطر امکان بازگشایی با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغی را دارند.» فعالیت مشاغلی که مقام‌های دولتی آن‌ها را کم‌خطر عنوان کرده بودند، از ۳۰ فروردین در تهران از سر گرفته شده بود. فعالیت‌های اقتصادی با شیوع ویروس جدید کرونا در ایران تعطیل شده بود.

نظر نهایی #شورای_نگهبان درباره #حذف_چهار_صفر از #پول_ملی به‌زودی اعلام می‌شود

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از اعلام نظر نهایی این شورا درباره حذف چهار صفر از پول ملی در روزهای آینده خبر داد. کدخدایی دوشنبه ۵ خرداد با اشاره به بررسی لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی در جلسه‌های شورای نگهبان، گفت مصوبه مجلس درباره لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی در جلسات شورای نگهبان در حال بررسی است و این لایحه که بخشی از آن به حذف چهار صفر از پول ملی مربوط است، در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته شورای نگهبان بررسی شد. سخنگوی شورای نگهبان گفت: «به علت گستردگی موضوع و نیاز به بررسی‌های بیشتر، در نامه‌ای به مجلس درخواست مهلت ۱۰ روزه دیگری، علاوه بر مهلت ۱۰ روزه اول کردیم.» به‌گفته کدخدایی شورای نگهبان هنوز نمی‌تواند درباره لایحه حذف چهار صفر از پول ملی اظهارنظر کند و نظر نهایی باید پس از جمع‌بندی در جلسه این شورا اعلام شود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۱۵ اردیبهشت سال جاری با کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی موافقت کردند. بنابر این لایحه، واحد پول ایران، «تومان» است و هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری و معادل ۱۰۰ پارسه است. «پارسه» واحد پول خُرد می‌شود. بانک مرکزی پیشنهاد حذف چهار صفر از پول ملی را ۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۹۷ به هیئت دولت ارائه داده بود.

رستوران‌ها در ایران فعالیت خود را با ۵۰ درصد ظرفیت آغاز می‌کنند

علی‌اصغر میرابراهیمی رئیس اتحادیه رستوران‌داران اعلام کرد که پس از عید فطر تمامی رستوران‌هایی که از وزارت بهداشت کُد رهگیری دریافت کرده‌اند، می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند اما فعالیت این رستوران‌ها «مشروط بر استفاده ۵۰ درصدی از ظرفیت پذیرش مشتریان و رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌های اجتماعی در مشتریان است». بر این اساس آشپزها و تمامی کارکنان ملزم به استفاده از دستکش، ماسک و سفره‌های یک بار مصرف در میزهای سرو بوده و ظروف مورد استفاده نیز باید به‌طور مرتب شستشو و ضدعفونی شود. با این حال خسرو ابراهیمی‌نیا رئیس اتحادیه تالارداران از ادامه تعطیلی این صنف خبر داده و گفته است تالارها کماکان تعطیل و بلاتکلیف منتظر تصمیمات اتاق اصناف هستند. تعطیلی رستوران‌ها در ایران پس از شیوع ویروس جدید کرونا، آن‌ها را با مشکلات اقتصادی مواجه کرد. کرونا ۹۹ درصد رستوران‌های تهران را روی خط قرمز آسیب‌دیدگی قرار داد. در این مدت ۶۰ درصد کارگران این واحدهای صنفی برای دریافت بیمه بیکاری معرفی شدند. میرابراهیمی در اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری گفته بود به دلیل ناتوانی در پرداخت دستمزد و حقوق، برخی رستوران‌ها از جمله دو رستوران معروف تهران اکثر کارگران خود را اخراج کرده‌اند و در مجموع بیش از ۱۱۰۰ کارگر بیکار شده‌اند.

#کانون_نویسندگان_ایران (در تبعید) درگذشت #ملیحه_تیره‌گل، شاعر و پژوهشگر را تسلیت گفت

کانون نویسندگان ایران (در تبعید) با انتشار اطلاعیه‌ای درگذشت ملیحه‌تیره‌‌گل، شاعر و پژوهشگر را به خانواده و دوستان او و همچنین به جامعه فرهنگی و ادبی ایران تسلیت گفت. ملیحه تیره‌‌گل ساعت ۱۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر چهارشنبه ۲۰ مه در خواب چشم بر جهان ما فروبست. اواخر فوریه دو سال قبل تیره‌گل بیمار شد و با این حال توانست در کنار خانواده و با برخورداری از حمایت عزیزانش اثر پژوهشی سترگ خود درباره ادبیات تبعید را در ۱۴ جلد توسط نشر آفتاب در نروژ به چاپ برساند. کانون نویسندگان ایران (در تبعید) با یادآوری این اثر به سایر آثار این شاعر و منتقد و پژوهشگر اشاره کرده است: «نقد تحلیلی اندیشه در شعر اسماعیل خوئی و خاستگاه آن» ( ۱۳۷۵)، مقدمه‌ای برادبیات فارسی در تبعید (۱۳۷۵-۱۳۵۷) منتشر شده در سال ۱۳۷۷ و همچنین دفترهای شعر «از خفای خود» و «کاکتوس»، و «کوه جواب می‌دهد» (مجموعه مقالات دربارۀ شعر و داستان). سایت ادبی «غرفۀ آخر»، از فعال‌ترین و با کیفیت‌ترین سایت‌های ادبی هم به کوشش ملیحه تیره گل به روز می‌شد.