نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسکو در بین مردم مناطق جنوبی اوکراین گذرنامه‌های روسی توزیع می‌کند

مسکو می‌خواهد نفوذ خود در اوکراین را با صدور گذرنامه‌های روسی برای ساکنان مناطق جنوبی این کشور بیشتر کند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه فرمانی را امضا کرد که براساس آن اخذ تابعیت روسیه برای ساکنان منطقه اشغالی خرسون و منطقه زاپوریژیا آسان‌تر می‌شود. فرمان مشابهی در سال ۲۰۱۹ برای ساکنان مناطق جدایی‌طلب لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین اعمال شد. از آن زمان تاکنون، صدها هزار گذرنامه روسی در این مناطق درخواست شده است. نیروهای مسلح روسیه در دونباس واقع در شرق اوکراین، در تلاش برای تصرف قلمروی بیشتری هستند. فرماندار منطقه لوهانسک از افزایش گلوله‌باران‌ها صحبت کرد. به‌گفته منابع اوکراینی، شهر زاپوریژیا صبح امروز مورد اصابت راکت قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید تنها بخشی از پول بدهی بریتانیا به ایران بازگشته است

مسئله پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران در قبال آزادی نازنین زاغری – رتکلیف و انوشه آشوری، گروگان‌های دوتابعیتی ایرانی ـ بریتانیایی، همچنان در ایران ادامه دارد. محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس چهارشنبه ۴ خرداد بار دیگر در این‌باره گفت: «با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد بخشی از منابع را از عمان وارد کردیم و تلاش می‌کینم بخش‌های دیگر را هم وارد کنیم.» عباس‌زاده افزود: «ما ارز را به ریال و تومان تبدیل و به اندازه نیاز مصرف می‌کنیم. آن‌چه اهمیت داشت آزاد شدن این پول از انگلستان بود.» او پیش از این نیز گفته بود که این پول در عمان بلوکه شده و مشکل از دولت بریتانیا نیست. همچنین روزنامه گاردین بریتانیا نوشته بود که تنها یک میلیون پوند از ۴۰۰ میلیون پوندی که به عمان منتقل شده به دست مقام‌های جمهوری اسلامی رسیده است. علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران اما اعلام کرد که «مطالبات ما از کشور انگلیس وصول شده است و حتی از آن پول استفاده نیز شده است». دولت بریتانیا به‌دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان حکومت پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، حدود ۴۰۰ میلیون پوند به ایران بدهکار بود.

یک زندانی زن به نام لادن ملاسعیدی به اتهام قتل در زندان قرچک ورامین اعدام شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه چهارشنبه ۴ خردادماه، حکم یک زندانی زن که پیشتر به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود، در زندان قرچک ورامین اجرا شد. هرانا هویت این زندانی زن را لادن ملاسعیدی توسط معرفی کرده است. لادن ملاسعیدی شب گذشته جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان قرچک منتقل شده بود. او ماه گذشته نیز یک بار جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده و با اخذ مهلت دو هفته‌ای از اولیای دم به بند بازگردانده شده بود. سازمان حقوق بشر ایران گزارش کرده این پنجمین زنی است که از ابتدای سال جاری میلادی ۲۰۲۲ در ایران اعدام می‌شود. سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته با انتشار گزارش سالانه خود در مورد اعدام، خبر از افزایش ۲۰ درصدی اعدام‌ها در سال ۲۰۲۱ در سطح جهانی داد. حکومت جمهوری اسلامی ایران سهم عمده‌ای از این افزایش دارد و از ۵۷۹ مورد ثبت‌‌شده، ۳۱۴ نفر در ایران اعدام شده‌اند. عفو بین‌الملل خاطرنشان کرد که دولت‌هایی که هنوز مجازات اعدام را لغو نکرده‌اند «آن را همانند سلاحی در زرادخانه سرکوب، علیه معترضان و اقلیت‌ها» به کار می‌گیرند.

سازمان انرژی اتمی: در حال مذاکره با روسیه برای توسعه فاز ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر هستیم

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست مشترک جواد اوجی، وزیر نفت و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر فدراسیون روسیه گفت: «ما با روسیه در مورد توسعه فاز ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر در حال مذاکره هستیم. چون این موارد پروژه‌های بزرگی هستند به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارند. از همین رو، باید موضوعات مالی را در نظر داشته باشیم و در همین راستا با روسیه مذاکره می‌کنیم.» معاون نخست‌وزیر روسیه با هدف گسترش روابط همکاری ایران و روسیه با هیئتی بلندپایه به ایران سفر کرده است. او در این سفر با مسئولان ایران از جمله محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد دیدار و گفت‌وگو می‌کند. ایران و روسیه همچنین قرار است امروز پس از نشست وزیر نفت ایران و معاون نخست وزیر روسیه بیانیه مشترک صادر کنند. این بیانیه در هشت بخش شامل همکاری‌های تجاری و اقتصادی، مالی و بانکی، حمل و نقل و لجستیک و گمرک، صنعت و معدن، کشاورزی، انرژی و سلامت و بهداشت است. نواک همچنین صبح چهارشنبه در همایش مشترک تجاری و ایران و روسیه حضور پیدا کرد.

خامنه‌ای: گفتیم مجلس انقلابی، یک عده خوششان نیامد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم، صبح چهارشنبه ۴ خرداد با حضور در حسینیه خمینی با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دیدار کردند. خامنه‌ای در بخشی از سخنانش گفت: «ما گفتیم مجلس انقلابی! یک عده‌ای خوششان نیامد. خب ولی ما حقیقت را گفتیم حالا بعضی‌ها خوششان می‌آید، بعضی‌ها خوششان نمی‌آید، عیبی ندارد؛ حقیقت همین بود که این مجلس با شعارهای انقلاب تشکیل شد. مردم نگاه کردند گزینه‌هایی را انتخاب کردند که حرکتشان، جهت‌گیری‌شان، شعارشان، حرفشان حرف انقلاب بود.» در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، انتخاب اعضای هیئت رئیسه در اجلاسیه سوم در دستور کار قرار گرفت. محمد باقر قالیباف ۱۹۴ رأی از ۲۸۱ رأی مأخوذه را به دست آورد. فریدون عباسی، مرتضی آقاتهرانی و الیاس نادران نیز دیگر کاندیداهای ریاست مجلس شده بودند که عباسی ۳ رأی، آقاتهرانی ۵۳ رای و نادران ۲۱ رای به دست آوردند. پس از افشای سفر خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه، بخشی از جریان اصولگرایی که اکثریت مجلس را در اختیار دارند تلاش کردند صلاحیت قالیباف برای در دست داشتن ریاست یک قوه را منتفی کنند. ولی آنچنان که پیش‌بینی می‌شد، رأی تاثیرگذار در تعیین رئیس مجلس نه در این نهاد که در جای دیگری اخذ شده بود. سخنان خامنه‌ای در دیدار با نمایندگان هم بر این امر صحه گذاشت.