ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه برای بازگشت آوارگان سوری ساخت یک مجتمع مسکونی بزرگ در سوریه را آغاز کرد

به گزارش رسانه‌های ترکیه، دولت این کشور ساخت یک مجتمع مسکونی جدید در شمال سوریه را با هدف اسکان آوارگان سوری در آن‌جا، آغاز کرده است. سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، اولین سنگ بنای این مجتمع را در الغندوره واقع در نوار مرزی دو کشور گذاشت. آنکارا این منطقه را کنترل می‌کند. سویلو گفت: «آوارگان سوری مقیم ترکیه در چارچوب بازگشت آبرومندانه، داوطلبانه و ایمن در این خانه‌ها اسکان خواهند یافت.» او با بیان این‌که قرار است ۲۴۰ هزار خانه در این منطقه ساخته شود، اظهار امیدواری کرد که این پروژه در مدت سه سال به اتمام برسد. موضوع بازگشت آوارگان سوری در مرکز مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ترکیه قرار دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، تحت فشار رأی‌دهندگان و مخالفان، قول داد هر کاری که لازم باشد برای تسهیل بازگشت پناهجویان سوری انجام دهد. او ۸ مه اعلام کرد که کشورش قصد دارد با کمک سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در ۱۳ منطقه شمال سوریه بسازد تا امکان بازگشت یک میلیون پناهجوی ساکن ترکیه را فراهم کند. ترکیه محل زندگی بیش از سه میلیون آواره سوری است که از جنگ در کشورشان گریخته‌اند. کمال قلیچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز وعده بازگشت سوری‌ها «در مدت دو سال» را داده است. ترکیه تاکنون بیش از نیم میلیون پناهجو را به سوریه بازگردانده و در سال‌های اخیر هزاران خانه در آن‌ کشور ساخته است.

دولت راست افراطی اسرائیل می‌خواهد دست نهاد‌های غیردولتی را از منابع مالی خارجی کوتاه کند

رسانه‌های اسرائیلی پنج‌شنبه ۴ خرداد / ۲۵ مه گزارش دادند که دولت راست افراطی اسرائیل با تدوین پیش‌نویس قانون جدیدی قصد دارد بر سر راه نهادهای غیردولتی در تأمین مالی خود از خارج از کشور محدودیت‌هایی ایجاد کند. بر اساس این پیش‌نویس نهادهایی که دو سال بعد از دریافت بودجه خارجی رسماً فعالیت عمومی داشته‌اند، موقعیت حقوقی خود را از دست خواهند داد. پس از آن دیگر همچون گذشته از پرداخت مالیات معاف نخواهند بود و مالیات ۶۵ درصدی بر منابع مالی آن‌ها بسته خواهد شد. آریل کالنر، نماینده حزب لیکود که مسئول تهیه این پیش‌نویس بود، در توییتر نوشت: «هدف جلوگیری از برتری منافع خارجی است.» بسیاری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر در اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی به کمک مالی دولت‌های خارجی متکی هستند. سال‌ها پیش نیز لایحه مشابهی مطرح شد اما به دلیل فشارهای بین‌المللی تصویب نشد. روسیه نیز قانون مشابهی را در نوامبر سال ۲۰۱۲ تصویب کرد که بر اساس آن هر نهاد غیردولتی که از خارج پول دریافت کند «نهاد خارجی» محسوب می‌شود.

طالبان حرکت اعتراضی زنان در مرکز ولایت تخار افغانستان را سرکوب کردند

به‌گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، «موج اتحاد و همبستگی زنان تخار»، نهاد متشکل از فعالان زن در ولایت تخار اعلام کرد که طالبان اعتراض آن‌ها در شهر تالقان را سرکوب کردند. این فعالان زن پنج‌شنبه ۴ خرداد / ۲۵ مه علیه ممنوعیت آموزش زنان بار دیگر به خیابان آمدند و اعتراض کردند. آن‌ها شعارهای «نان، کار، آزادی» و «تحصیل حق ماست» سر ‌دادند و از جامعه بین‌المللی خواستند که حکومت طالبان را به‌رسمیت‌ نشناسند. برشنا تالقانی، مسئول «موج اتحاد و همبستگی زنان تخار» گفت در اعتراضات روز پنج‌شنبه استادان دانشگاه، آموزگاران، دانشجویان و دانش‌آموزان نیز شرکت کرده بودند. او گفت آن‌ها اعتراض خود را از جاده‌ لیسه (دبیرستان) «بی‌بی مریم» شهر تالقان آغاز کردند و قصد داشتند به سمت دفتر والی این ولایت حرکت کنند اما طالبان معترضان را پراکنده کردند. از زمان روی کار آمدن دوباره طالبان در افغانستان اعتراضات زنان این کشور علیه محدودیت‌ها و نقض حقوق‌شان در ولایت‌های مختلف بارها توسط طالبان سرکوب شده است.

اولین سفر سلطان جدید عمان به ایران: میانجی‌گری برای احیای رابطه با مصر یا آزادی گروگان‌‌ها

رسانه دولتی عمان گزارش داد، هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان، روز یکشنبه به ایران سفر می‌کند. این اولین سفر سلطان جدید عمان به تهران از زمان به قدرت رسیدنش در سال ۲۰۲۰ است. سلطان عمان به دعوت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به مدت دو روز در ایران خواهد ماند. به گزارش خبرگزاری رسمی عمان، هیئت همراه او شامل سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه و سایر مقام‌های دفاعی و تجاری خواهد بود. در این گزارش آمده است: «در این سفر راهکارهای ارتقای همکاری‌های عمان و ایران در حوزه‌های مختلف بررسی خواهد شد». عمان سال‌ها است که نقش میانجی بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس و البته دشمن دیرینه جمهوری اسلامی یعنی آمریکا را ایفا کرده است. در چند روز گذشته، سلطان هیثم با هدف میانجی‌گری احتمالی میان قاهره و تهران در تلاش برای عادی‌سازی روابط، از مصر دیدن کرد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران هم ماه گذشته به مسقط سفر کرد. سفر سلطان هیثم در بحبوحه بهبود روابط ایران با همسایه عمان، عربستان سعودی، و گرم شدن روابط کشورهای عربی و متحد ایران در سوریه یعنی بشار اسد انجام می‌شود. در ماه مارس، عربستان سعودی و ایران بر سر از سرگیری روابط با میانجی‌گری چین به توافق رسیدند و به سال‌ها خصومت پایان دادند. ایران روز سه‌شنبه سفیر جدیدی در عربستان سعودی معرفی کرد. در حالی که این توافق در چین نهایی شد، ولی عمان و عراق هر دو در مذاکرات محرمانه منتهی به آن نقش مهمی داشتند. عمان در ماه‌های اخیر هم تلاش‌هایش برای آزادی ایرانیان آمریکایی زندانی در ایران بیشتر کرده است. در سمت ایران هم تلاش‌ها برای توسعه روابط با عمان در جریان بوده است. رئیسی اردیبهشت سال گذشته از مسقط دیدن کرد. ایران و عمان در این سفر قراردادهای نفتی و تجاری امضا کردند. سلطان هیثم در اوایل سال ۲۰۲۰ به سلطنت رسید و اولین سفر خارجی خود را در سال ۲۰۲۱ به عربستان سعودی انجام داد.

مذاکره محمد بن‌سلمان و ترودو: کانادا و عربستان سعودی پس از پنج سال روابط دیپلماتیکشان را از سر گرفتند

کانادا و عربستان سعودی برای بازگرداندن روابط کامل دیپلماتیک و تعیین سفیران جدید توافق کرده‌اند. این دو کشور در پنج سال گذشته رابطه دیپلماتیکی با یکدیگر نداشتند. بر اساس بیانیه مشترک کانادا و عربستان سعودی، این تصمیم پس از گفت‌وگو میان جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در حاشیه اجلاس سران مجمع همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در بانکوک در نوامبر سال گذشته اتخاذ شد. تنش میان دو کشور در سال ۲۰۱۸ و پیش از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه رخ داد. این ماجرا از زمانی آغاز شد که سفارت کانادا در ریاض با انتشار توییتی به زبان عربی خواستار آزادی فوری فعالان حقوق زنان در عربستان سعودی شد. این امر ریاض را بر آن داشت تا سفیر خود را فرابخواند و سفیر خود را از بازگشت منع کند و روابط تجاری با کانادا را ممنوع کند. یک منبع دولتی کانادایی در مورد توافق سران دو کشور برای احیای روابط به رویترز گفت که عربستان قرار است این اقدام تنبیهی علیه کانادا را کنار بگذارد. طبق داده‌های رسمی، عربستان سعودی بزرگترین بازار صادراتی کانادا در منطقه خاورمیانه بود. حجم واردات دو کشور از یکدیگر بالغ بر دو میلیارد دلار در هر سمت بود. سعودی‌ها به کانادا نفت و محصولات پتروشیمی می‌فروختند و به صورت عمده تجهیزات حمل و نقل از این کشور وارد می‌کردند. ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا در مورد این تحول جدید گفته است: «ما برای یافتن راه‌ حل‌های جهانی برای مشکلات جهانی باید با افرادی که همیشه با آنها موافق نیستیم، گفت‌وگو کنیم.»

پس از ۱۰۰ روز، زلزله‌زدگان خوی هنوز در چادر زندگی می‌کنند

با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از زلزله ۵،۹ ریشتری خوی، وضعیت زلزله‌زدگان در این شهر همچنان بحرانی است و زلزله‌زدگان بدون پول و سرپناه همچنان در چادر زندگی می‌کنند. وعده‌ها برای مرمت و احداث واحد‌های مسکونی و ارائه تسهیلات بلاعوض و کم بهره هم عملی نشده است. در یکی از روستا‌های «پره» در «زاویه حسن خان»، تعدادی از خانواده‌ها هنوز در چادر زندگی می‌کنند. یکی از ساکنان این روستا گفته تعدادی از منازل آسیب دیده بازسازی شدند و مردم در منازل خود سکونت پیدا کردند، ولی تعدادی از منازل که در زلزله تخریب شده و نیاز به احداث داشتند بازسازی آن‌ها آغاز نشده است.یکی دیگر از شهروندان هم که در چادر زندگی می‌کند گفته: «اجاره خانه در این مناطق بسیار بالا ست و ما را با مشکل مواجه کرده است به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا پایان احداث منزل مسکونی خود در چادر زندگی کنیم.» ناامنی خانه‌های ترک برداشته از دیگر مشکلات زلزله‌زدگان است چون از آنجا که نمای بیرونی این خانه‌ها سالم است، بنیاد مسکن این خانه‌ها را در ردیف خانه‌های تخریبی محسوب نکرده و در فهرست تعمیری‌ها قرار داده، در حالی که این خانه‌ها برای سکونت امن نیستند. از این رو تعداد زیادی از خانواده‌ها چون از استحکام خانه‌های ترک خورده‌شان هیچ اطمینانی ندارند در چادر زندگی می‌کنند. وقوع مجدد زلزله در سراب به اضطراب مردم در این منطقه دامن زده و شب گذشته تعدادی از خانواده‌ها با شنیدن خبر شب را بیرون از منازل خود سپری کردند.

افزایش اجاره‌ها مردم را به زاغه‌نشینی کشانده است

دولت جمهوری اسلامی هفته گذشته در هفتمین جلسه شورای عالی مسکن سقف مجاز افزایش اجاره‌بها را در سال جاری برای تهران ۲۵ درصد و برای سایر شهر‌ها ۲۰ درصد تصویب کرد اما اجاره مسکن هرگز از سقف تعیین شده تبعیت نکرده و اجاره‌ها بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌اند. مطابق آمار، سال گذشته برای اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در تهران باید ۱۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان پرداخت می‌شد اما این رقم امسال به بالای ۲۴۰ هزار تومان رسیده است. قیمت یک متر آپارتمان در شهر تهران از دو میلیون و ۴۱ هزار تومان در اردیبهشت سال ۹۰ به ۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در حال حاضر رسیده که حدود ۲۶ برابر شده است. اجاره‌بهای واحد‌های تجاری نیز دو تا سه برابر شده است. قیمت مسکن طی ۱۷ سال گذشته در تهران ۵۲ برابر شده. افزایش قیمت اجاره‌بها در پایتخت محدود به مرکز و شمال شهر نیست و این ارقام به نقاط حاشیه‌ای و جنوب تهران هم رسیده است. در محدوده نواب، جنوب غربی تهران، هزینه رهن کامل یک واحد ۶۰ متری در خیابان دامپزشکی ۵۸۰ میلیون تومان است. اجاره آپارتمان ۶۵ متری دو خوابه در خیابان بریانک ۲۵۰ میلیون رهن و شش میلیون ماهانه و در خیابان خمینی ۲۰۰ میلیون رهن و ۱۰ میلیون ماهانه برای یک واحد ۷۰ متری تک‌خوابه است. قیمت رهن کامل یک ساختمان ۱۰۰ متری سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون تومان بود که این رقم در سال جاری به حدود یک میلیارد تومان و بیشتر رسیده است. بنا بر آمار‌های اعلامی تعداد مستاجران در کشور حدود ۲۴,۵ میلیون نفر است که از این میزان ۳۷ درصد از خانوار‌ها شهرنشین و ۵۱ درصد خانوار‌ها ساکن تهران هستند.
 افزایش قیمت اجاره‌بها تنها محدود به تهران بزرگ نبوده و شهرستان‌های اطراف آن نیز رشد محسوسی داشته است. به عنوان نمونه در پاکدشت برای یک واحد ۹۰ متری در طبقه چهارم ساختمانی بدون آسانسور و پارکینگ، ۱۱۵ میلیون تومان ودیعه و ماهانه چهار میلیون تومان اجاره درخواست می‌شود در حالی که سال گذشته چنین آپارتمانی را در مناطق جنوبی شهر تهران با ماهی دو تا سه میلیون تومان می‌شد کرایه کرد.
 وزارت راه‌ و شهرسازی سال گذشته برای حمایت از مستاجران رقم کمک ودیعه مسکن را برای تهران ۱۰۰ میلیون اعلام کرد. سال گذشته وام کمک ودیعه مسکن با سود ۱۸ درصدی به مستاجران پرداخت شد در حالی که زمستان سال گذشته سود تسهیلات بانکی به ۲۳ درصد افزایش یافت. این افزایش ممکن است بر سود وام کمک ودیعه مسکن هم اثر بگذارد. افزایش قیمت اجاره مسکن باعث شده شهروندان ناتوان از پرداخت هزینه‌ها، به پدیده‌هایی مانند پشت‌بام خوابی، خیابان‌خوابی و زاغه‌نشینی روی بیاورند.

جمهوری اسلامی از یک موشک بالستیک جدید رونمایی کرد

روز پنج‌شنبه چهارم خرداد، وزیر دفاع دولت ابراهیم رئیسی از موشک بالستیک جدید جمهوری اسلامی با نام خیبر رونمایی کرد. در اطلاعیه مطبوعاتی که خبرگزاری ایرنا در مورد این موشک منتشر کرده‌است، موشک خیبر جدیدترین نسخه از خانواده موشک‌های خرمشهر است. این موشک با سوخت مایع شلیک می‌شود، برد ۲ هزار کیلومتر و سرجنگی ۱۵۰۰ کیلوگرمی دارد. محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع ایران در مراسم رونمایی از این موشک جدید گفت: «پیام ما به دشمنان ایران این است که از کشور و دستاوردهای آن دفاع خواهیم کرد. پیام ما به دوستانمان این است که می‌خواهیم به ثبات منطقه کمک کنیم.» این موشک دو روز پس از تهدید مقام‌های نظامی اسرائیل در مورد احتمال حمله نظامی برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجام می‌شود. احتمالا نامگذاری این موشک که اشاره به ماجرای حمله مسلمانان به محله یهودیان با نام خیبر در شهر مدینه در صدر اسلام است با هدف تهدید اسرائیل انجام شده باشد. وزارت دفاع ایران می‌گوید که موشک جدید «از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز برخوردار است که استفاده از این سامانه و موتورهای هدایتگر در سرجنگی منجر به کنترل وضعیت و اصلاح مسیر سرجنگی در خارج از جو می‌شود و عملا تمام هدایت و کنترل این موشک در خارج از جو زمین رقم می‌خورد.» مقام‌های جمهوری اسلامی گفته‌اند که موشک جدید مراحل آماده‌سازی برای شلیک کوتاه‌تری دارد و می‌توان آن را برای مدتی طولانی‌تر آماده به شلیک نگاه داشت: «سرعت آماده‌سازی و روانه‌سازی بسیار کم نیز از دیگر ویژگی‌های بارز خرمشهر ۴ است که از این موشک در کنار ویژگی‌های راهبردی‌اش، یک موشک تاکتیکی نیز ساخته است. مدت زمان لازم برای شلیک این موشک به دلیل استفاده از سوخت خودمشتعل (هایپرگولیک)، بی‌نیازی از تزریق سوخت راه‌انداز و هوا و عدم نیاز به نشانه‌روی افقی پس از عمودسازی، کمتر از ۱۲ دقیقه است و همچنین به دلیل برخورداری از مخازن جدید سوخت، می‌توان سوخت را در آن تزریق کرد و موشک را به مدت چند سال، در حالت شارژ نگهداری کرد.»

وزارت ارتباطات مکلف شد سهم اینترنت بین‌الملل را به ۳۰ درصد برساند

دولت در برنامه هفتم توسعه وزارت ارتباطات را مکلف کرده است سهم اینترنت داخلی را به ۷۰ درصد افزایش دهد و سهم اینترنت بین‌الملل را به ۳۰ درصد کاهش دهد. در حال حاضر سهم اینترنت بین‌الملل ۸۰ درصد است. در ماده ۱۹ لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است: «در راستای افزایش ترافیک داخلی به ۷۰ درصد از کل ترافیک کاربران و حمایت از مالکان حقوق محتوا و کاربر نهایی تولیدکننده-مصرف کننده محتوا در زنجیره ارزش و زیست بوم فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات مکلف است مدل اقتصادی و نظام تعرفه‌گذاری آن را با همکاری مرکز ملی فضای مجازی تهیه و به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات برساند.» آمار دقیقی از نسبت فعلی ترافیک داخلی به خارجی اینترنت وجود ندارد اما امیر محمدزاده لاجوردی، معاون وزیر ارتباطات در اسفند ماه ۱۴۰۰ اعلام کرده بود ۸۰ درصد ترافیک اینترنت مصرفی در کشور، خارجی و تنها ۲۰ درصد آن داخلی است. او گفته بود از سهم ۸۰ درصدی ترافیک خارجی اینترنت نیز حدود ۷۰ درصد محتوای خارجی مربوط به ترافیک متا (واتس‌اپ و اینستاگرام) است.   با فیلتر شدن واتس‌اپ و اینستاگرام، سهم اینترنت بین‌الملل تا حدی کاهش یافته اما دولت قصد دارد باز هم این رقم را کاهش دهد و به ۳۰ درصد برساند.