ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه ویژه هیأت داوران جشنواره فیلم کن به محمد رسول‌اف رسید

محمد رسول‌اف در اختتامیه هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن جایزه ویژه هیأت داوران را برای ساخت فیلم «دانه انجیر معابد» دریافت کرد. هیأت داوران این دوره از جشنواره فیلم کن به ریاست گرتا گرویک، فیلمساز و بازیگر آمریکایی اعلام کردند تازه‌ترین ساخته رسول‌اف با توجه ویژه به جنبش اعتراضی ملت ایران تصویری از روابط خانوادگی مبتنی بر بدگمانی و سوءظن به یکدیگر ارائه می‌دهد و این روابط را با تصاویر مستند از خشونت می‌آمیزد. موضوع این فیلم زندگی خانوادگی یک بازپرس انقلاب است که اسلحه کمری‌اش گم می‌شود و روش‌های بازجویی را در منزل علیه دختر خود که با حرکت اعتراضی مردم در قیام ژینا همسوست به کار می‌بندد. محمد رسول‌اف که دو روز قبل از آغاز جشنواره فیلم کن، بدون گذرنامه، مخفیانه از ایران خارج شده بود، در سخنانی از عوامل فیلم خود یاد کرد که در ایران زیر فشار «حاکمیت مستبد و ستمگر» قرار دارند. او همچنین یادآوری کرد که در زندان‌های جمهوری اسلامی هنرمندان، استادان و روزنامه‌نگاران به سر می‌برند و در ادامه از توماج صالحی یاد کرد که زیر حکم اعدام است. رسول‌اف خاطرنشان کرد که مردم ایران توسط جمهوری اسلامی به «گروگان» گرفته شده‌اند و از جامعه بین‌المللی خواست که به جمهوری اسلامی اجازه چنین رفتاری با مردم را ندهد. نخل طلای این دوره از جشنواره فیلم کن به فیلم «آنورا» ساخته شان بیکر، فیلمساز آمریکایی اهدا شد. این فیلم درباره یک کارگر جنسی و رابطه او با یک الیگارش روس است.

اسرائیل در حمله به یک مدرسه در شمال غزه دستکم ۱۰ تن را کُشت

اسرائیل بدون توجه به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری که حکم به توقف فوری حملات نظامی به غزه داده بود، از آغاز پنجم خرداد دستکم ۴۶ فلسطینی دیگر را کشت. ۱۰ تن از فلسطینی‌ها بر اثر بمباران یک مدرسه در شمال غزه و نزدیکی الجبلیا کشته شدند. الجزیره عربی و آژانس خبری وفا گفتند دستکم ۱۷ فلسطینی دیگر که اکثر آنها زن و کودک هستند، در نتیجه بمباران مدرسه زخمی شدند. اسرائیل از آغاز حمله به غزه مدعی است حماس از مدارس، بیمارستان‌ها و مکان‌های عمومی برای حمله به نظامیان اسرائیل استفاده می‌کند اما تا به حال نتوانسته سندی در باره این ادعا ارائه بدهد. منابع پزشکی در غزه گفته‌اند ۳۶ فلسطینی دیگر هم بر اثر حملات اسرائیل جانشان را از دست دادند. در تازه‌ترین گزارش شمار فلسطینی‌هایی که در غزه به دست نیروهای اسرائیلی کشته شدند ۳۵ هزار و ۹۰۳ تن اعلام شد. ۸۰ هزار و ۴۲۰ فلسطینی از هفت اکتبر در غزه مجروح شده‌اند و جمعیت ساکن در این باریکه بارها آواره و جابجا شده است. همزمان با افزایش حملات اسرائیل در پاریس رایزنی‌ها برای توافق بر سر آتش‌بس جریان دارد.

جمعیت مبارزه با دخانیات»: سن مصرف سیگار در ایران به دوره دبستان رسیده است»

دو مسئول «جمعیت مبارزه با استعمال دخانیت در ایران» از افزایش مصرف سیگار و کاهش سن استعمال دخانیات خبر دادند. محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات مدعی شده است «استعمال دخانیات در میان دختران زیر ۱۵ سال، ۱۳۵ درصد افزایش یافته است». او اما اشاره نکرد این افزایش در چه بازه زمانی رخ داده است. مسجدی هزینه مصرف دخانیات در ایران را سالانه ۱۸۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرده و گفته است دو برابر این رقم باید برای درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار هزینه شود. همزمان با او حمیدرضا شاهسون، از اعضای جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، اذعان کرده است سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در ایران تولید، توزیع و مصرف می‌شود. به گفته او شرکت‌های تولیدکننده سیگار در ایران از ۱۰ واحد به ۲۸ واحد افزایش یافته است. شاهسون همچنین ادعا کرده است سن مصرف سیگار در ایران به دوره دبستان رسیده است. در پیوند با همین موضوع حسین فرشیدی، معاون وزیر بهداشت، گفته است سالانه ۵۰ هزار نفر در ایران به دلیل عوارض مصرف سیگار جانشان را از دست می‌دهند. فرشیدی با بیان اینکه سالانه باید ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمد شرکت‌های تولیدکننده سیگار به وزارت بهداشت و درمان پرداخت شود، پرداخت تنها پنج هزار میلیارد تومان از این مبلغ را تایید کرده است.

تداوم فضای امنیتی پس از مرگ رئیسی: ۸ نفر در فومن و تهران بازداشت شدند

سرهنگ حمیدرضا فیضی، فرمانده انتظامی فومن، شنبه ۵ خرداد اعلام کرد ۷ شهروند در فومن به‌دلیل «انتشار محتوای توهین‌آمیز» در فضای مجازی در رابطه با مرگ ابراهیم رئیسی، عضو «هیئت مرگِ» کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، دستگیر شده‌اند. سرهنگ شاهین حسنوند، رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی غرب استان تهران، نیز از دستگیری یک نفر در تهران خبر داد و گفت: «در جریان رصد و پایش فضای مجازی، اطلاعاتی از فعالیت یک صفحه اینستاگرامی با ۶۰۰۰ دنبال کننده در خصوص نشر اکاذیب و توهین به ساحت شهدای خدمت به‌دست آمد و بررسی آن در دستورکار قرار گرفت». همزمان با برگزاری چند مراسم‌ عزاداری و قهرمان‌سازی از رئیسی، جمهوری اسلامی دست به ارعاب و بازداشت شهروندان، روزنامه‌نگاران و خانواده‌های دادخواه زده و فضای مجازی را امنیتی ساخته است. از زمان انتشار خبر مرگ رئیسی بر اثر سقوط بالگرد در ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، دست‌کم ۱۳ شهروند و فعال مدنی که درباره‌ مرگ ابراهیم رئیسی در شبکه‌های اجتماعی مطالبی منتشر کردند در ملکان، تبریز، لاهیجان، سبزوار قم، فومن و تهران بازداشت شدند. پیش‌تر وحید مجید، رئيس پلیس فتا (پلیس سایبری)، سه‌شنبه یکم خرداد اعلام کرده بود که ۸۰ کاربر فضای مجازی و وبسایت را به دلیل «انتشار مصادیق توهین‌آمیز و شایعه درباره سانحه بالگرد» شناسایی و برای ۳۵ نفر پرونده قضایی تشکیل داده است. محمد موحدی‌راد، دادستان عمومی ایران، دوشنبه هفته پیش، ۳۱ اردیبهشت، در بخشنامه‌ای به دادستان‌های سراسر ایران دستور داد با افرادی که اقدام «به مخدوش کردن امنیت روانی جامعه و تشویش اذهان عمومی با انتشار محتوای خلاف واقع، نشر اکاذیب و توهین می‌کنند» برخورد شود. در همان روز پلیس فتا طی اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد که فضای مجازی «رصد» می‌شود و با هرگونه محتوایی که باعث «تحریک و تشویش احساسات عمومی» شود برخورد خواهد کرد. انتشار انبوهی از لطیفه‌ها، عکس‌های نود (برهنه)، ابراز شادمانی، پخش شیرینی و رقص، به‌یاد‌آوردن دهه خونین ۶۰، و البته به‌پرسش‌گرفتن روایت متناقض‌جمهوری اسلامی از حادثه بالگرد عملاً روند اسطوره‌سازی از رئیسی را، که در تابستان ۱۳۶۷ در زندان‌های اوین و گوهردشت به اعدام چند هزار زندانی سیاسی چپ و مجاهد حکم داد، با موانع جدی روبه‌رو کرده است.

نمایندگان جبهه مقاومت ملی افغانستان را به مراسم خاکسپاری ابراهیم رئیسی راه نداند

منابع نزدیک به جبهه ملی افغانستان که علیه سلطه طالبان در این کشور مبارزه می‌کند، گفتند به هیئت نمایندگی این جبهه اجازه داده نشده است در مراسم خاکسپاری ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبدالهیان شرکت کنند. روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از منابع نزدیک به این جبهه نوشت «عدم دعوت از جبهه مقاومت ملی افغانستان برای حضور در مراسم یادبود شهید رئیسی و همراهانش، عدم صدور مجوز برای حضور هیات این جبهه که منابع آگاه و نزدیک به جبهه مقاومت آن را تایید کردند، بی‌تردید باعث جسور شدن طالبان خواهد شد و این مسئله به نفع ایران و ملت افغانستان نخواهد بود.» ایران پیش از این به صورت رسمی از زبان معاون سفیرش در افغانستان گفته بود به نیروهای مخالف طالبان اجازه فعالیت در ایران را نمی‌دهد. همچنین در ماه‌های گذشته چند تن از اعضای این جبهه در ایران بازداشت شدند.

عثمان اسماعیلی، فعال کارگری به مرخصی استعلاجی اعزام شد

شنبه پنجم خرداد عثمان اسماعیلی، فعال کارگری با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به مدت پنج روز به مرخصی استعلاجی اعزام شد. بر اساس گزارش «کولبرنیوز» پس از پیگیری‌های خانواده این فعال کارگری، دادستانی سقز با مرخصی پنج روزه عثمان اسماعیلی برای انجام آنژیوگرافی و ادامه درمان خارج از زندان موافقت کرد. آزادی موقت عثمان اسماعیلی در حالی پس از پنج ماه صورت می‌گیرد که پزشکی قانونی سقز سوم دی‌ ١۴٠٢ اعلام کرده بود که این فعال کارگری دچار بیماری فتق شده و باید در اسرع وقت تحت عمل جراحی قرار گیرد. این فعال کارگری که از بیماری فتق و تنگی کانال نخاع رنج می‌برد، مدت‌ها به دلیل مخالفت اداره اطلاعات از دسترسی به خدمات پزشکی تخصصی و اعزام به مرخصی استعلاجی محروم مانده بود. پیش‌تر نیز شبکه حقوق بشر کُردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، گزارش کرده بود که پزشک معتمد سازمان پزشکی قانونی استان کردستان پس از بررسی وضعیت این زندانی سیاسی ۶۴ ساله اعلام کرده که ادامه نگهداری عثمان اسماعیلی در زندان خطر ناتوان شدن پاهای او را به دنبال خواهد داشت. این زندانی سیاسی ۲۳ بهمن سال گذشته با هدف آغاز دوره درمانی از زندان سقز به زندان مرکزی سنندج منتقل شد، اما سازمان حقوق بشر کردستان می‌گوید که تا کنون به جز چند آزمایش ساده هیچ اقدامی برای آغاز پروسه درمان او صورت نگرفته است. نیروهای حکومتی اسماعیلی را ۱۹ بهمن‌ ۱۴۰۱ بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در شهر سنندج منتقل کردند. سپس اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ او را با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان سقز آزاد کردند. جلسه دادگاه این فعال کارگری ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی این شهر برگزار شد. در تاریخ ۲۰ شهریور صدور حکم حبس به او ابلاغ شد. آبان‌ ۱۴۰۲، طی ابلاغیه‌ای حکم‌ ۱۶ ماه حبس تعزیری‌ عثمان اسماعیلی که از سوی دادگاه انقلاب شهر سقز صادر شده بود، در دیوان عالی کشور عیناً تأیید شد و او ۲۲ آبان ۱۴۰۲، جهت گذراندن دوران محکومیت خود به زندان منتقل شد.

مهدی مجیدی، شهروند کُرد و از بازداشت‌شدگان سالگرد «جنبش ژینا» را به اتهام حمایت از «رژیم صهیونیستی» به تحمل پنج سال زندان محکوم کردند

مهدی مجیدی، شهروند کُرد اهل بوکان از سوی شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو این شهر به اتهام‌های «حمایت از رژیم صهیونیستی» و «تبلیغ علیه نظام» به تحمل پنج سال حبس محکوم شد. بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در چند روز گذشته صدور این حکم به این شهروند رسما ابلاغ شده است. بر اساس حکم صادره، او به اتهام «حمایت از رژیم صهیونیستی» به سه سال حبس، «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و «توهین به رهبری» به یک سال حبس محکوم شده است. بر پایه این گزارش، مهدی مجیدی به حکم صادره اعتراض کرده و پرونده به دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌غربی ارجاع شده است. بر اساس ماده ۱۳۴، قانون تجمیع احکام، در صورت تایید این حکم، حکم سه سال حبس آن قابل اجرا خواهد بود. مهدی مجیدی دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ در آستانه سالگرد کشته شدن معترضان در جریان جنبش ژن، ژیان، ئازادی به دست نیروهای اداره اطلاعات در بوکان بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی در شهر ارومیه منتقل شد. او پس از ۴۰ روز بازجویی در این بازداشتگاه امنیتی به زندان بوکان منتقل شد. این شهروند پس از حدود سه ماه بازداشت با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان بوکان آزاد شد.

مذاکره برای آتش‌بس در غزه شروع می‌شود

خبرگزاری فرانسه از تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکره با هدف برقراری آتش‌بس در غزه خبر داد. در همین راستا به گفته یک منبع مطلع، قرار است بیل برنز، رئیس سازمان سی آی ای آمریکا در فرانسه با نمایندگان اسرائیل دیدار کند. این دیدار احتمالی در پاریس انجام خواهد شد. همزمان امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در دیدار با نخست وزیر قطر و وزاری خارجه اردن و عربستان سعودی بر «فشار برای دستیابی به آتش‌بس» تاکید کرد. مکرون گفت که او و مقام‌های سه کشور عربی در این دیدارها «در مورد جنگ در غزه و راهکارهای تشکیل یک دولت فلسطینی در کنار اسرائیل» گفت‌وگو کردند. در یک خبر دیگر هم آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با بنی گانتز، عضو کابینه جنگ اسرائیل در باره «راهکارهای دستیابی به آتش‌بس و بازگشایی گذرگاه رفح» گفت‌وگو کرد. پیش از این نیز کابینه جنگ اسرائیل گفته بود «مذاکره برای بازگردان گروگان‌ها» از سر گرفته خواهد شد. دور پیشین مذاکرات با حمله اسرائیل به رفح متوقف شد. حماس آن دوره پیشنهاد آتش‌بس را پذیرفت اما اسرائیل آن را مغایر با اهداف خود خواند. به نظر می‌رسد پس از اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری به توقف فوری حملات اسرائیل در رفح حکم داد، حامیان اسرائیل بنیامین نتانیاهو را برای پایان دادن به حملات بی‌رحمانه به غزه تحت فشار قرار دهند. نتانیاهو و دیگر مقام‌های اسرائیلی حکم دیوان بین‌المللی را «غیرموجه» خوانده‌اند. متحدان اسرائیل، از جمله آمریکا و انگلیس نیز از این رای ابراز ناخشنودی کردند.