ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵,۱ ریشتر پروان در نزدیکی کابل را به لرزه درآورد

جمعه ۴ تیر زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵,۱ ریشتر پروان در نزدیکی کابل را به لرزه درآورد. این زمین‌لرزه در عمق ۱۸ کیلومتری زمین با فاصله‌ ۱۳,۸ کیلومتری شهر چاریکار، ۲۶,۶ کیلومتری جبل‌السراج، ۳۸,۷ کیلومتری پغمان، ۴۴,۷ کیلومتری کابل و ۵۹,۴ کیلومتری بازارک پنجشیر اتفاق افتاد. سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان اعلام کرد که ۲۲ نفر در اثر زمین‌لرزه ولایت پروان زخمی شده‌اند. احمد تمیم عظیمی گفت بیش‌تر این افراد هنگام وقوع زمین‌لرزه در حال فرار از منزل بودند که مجروح شدند.

فارس: افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیط پروازهای داخلی در دستور کار قرار گرفته است

خبرگزاری فارس به نقل از یک «مقام آگاه» که نام او افشا نشده اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی قصد دارند در جلسه بعدی شورای عالی هواپیمایی درخواست افزایش ۴۰ درصدی قیمت بلیط پروازهای داخلی را مطرح کنند. سه روز قبل رحمت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون عمران مجلش شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود: «شرکت‌های هواپیمایی خواهان افزایش قیمت بلیت‌ها هستند، اما دستورالعملی در این ‌باره ابلاغ نشده و شرکت‌های هواپیمایی حق افزایش نرخ‌ها را ندارند.» فیروزی در ادامه این مصاحبه افزوده بود: «مردم در وضعیت اقتصادی خوبی قرار ندارند و شرکت‌های هواپیمایی نیز باید به این موضوع توجه کنند. البته قبول داریم که شرکت‌های هواپیمایی ضرر زیادی متحمل شده‌اند، اما شرایط کشور به شکلی نیست که افزایش قیمت در برخی خدمات را شاهد باشیم.» ۲۴ آبان ۹۹ شورای عالی هواپیمایی کشوری با افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی نسبت به جدول نرخی اعلام شده توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خرداد ۱۳۹۹ موافقت کرد. در آن جلسه نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه، عضو ناظر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، دادستانی عمومی و انقلاب تهران، عضو مطلع شورای عالی هواپیمایی کشوری، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و نماینده شرکت‌های هواپیمایی داخلی حضور داشتند. همچنین مقرر شد محدودیت ارزان‌ترین نرخ برای شرکت‌ها از جدول نرخی حذف شود و هیچ حداقل قیمتی وجود نداشته باشد و هیچ شرکت هواپیمایی نیز مجاز به افزایش قیمت، بالاتر از سقف تعیین‌شده نباشد.

مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران: اخراج ۷۰۰ کارگر قویا تکذیب می‌شود، تنها ۳۵ نفر اخراج شده‌اند!

سه شنبه اول تیر، ساعاتی پس از آن که کارگران پالایشگاه تهران اعتصاب را آغاز کرده و به اعتصاب فراگیر کارگران صنعت نفت پیوستند، مدیران شرکت با توزیع فرم تسویه حساب میان کارگران اورهال، ۷۰۰ کارگر را تهدید به اخراج کردند. کلیپ هایی از کارگران که در محوطه پالایشگاه تجمع کرده و فرم‌های تسویه حساب را در دست داشتند، در فضای مجازی منتشر شد. اما شاکر خفایی مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران جمعه ۴ تیر در گفت و گو با خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) این مساله را تکذیب کرد و گفت تنها ۳۵ کارگر «تعدیل» شده‌اند. مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران برای بی اهمیت جلوه دادن اخراج کارگران مدعی شد اخراج این ۳۵ کارگر به اعتصاب کارگران مرتبط نیست و شرکت پیمانکاری «اویکو» به دلیل کاهش دستورات تعمیرات «با ۳۵ نفر از نیروهای روزمزد خود که بخش کوچکی از نیروهای محترم روزمزد شاغل در آورهال طرف قرارداد اویکو هستند، طی ۲ روز (روزهای دوازدهم و سیزدهم تعمیرات اساسی) مطابق توافق و کاهش کار، تسویه حساب کرده است». مدیر روابط عمومی بدون آن که درباره همزمانی اخراج کارگران با اعتصاب و توزیع فرم تسویه حساب در میان ۷۰۰ کارگر اعتصابی اورهال پالایشگاه توضیح دهد، گفت پالایشگاه تهران از انتشار دهندگان خبر به قوه قضائیه شکایت خواهد کرد. اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی صنعت نفت از ۲۹ خرداد آغاز شده و در روزهای بعد به بیش از ۴۰ مرکز نفتی گسترش یافت. امروز جمعه نیز کارگران بیشتری به اعتصاب پیوستند. خواست کارگران افزایش دستمزدها به حداقل ۱۲ میلیون تومان، کوتاه کردن دست شرکت‌های پیمانکاری و عقد قرارداد دائم، افزایش روزهای مرخصی و کاهش روزهای کار، بهبود وضعیت ایمنی و بهداشت محیط کار و خوابگاه‌ها، پایان دادن به امنیتی سازی محیطکار کارگران و به رسمیت شناختن حق تشکل، اعتصاب و اعتراض است.

مدیریت آبفای ایران از تنش آبی در ۳۰۰ شهر و احتمال آب‌رسانی سیار به هشت هزار روستا خبر داد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران حمید رضا کشفی، معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری شرکت مدیریت آبفای کشور خبر داد حدود ۳۰۰ شهر در تابستان سال جاری با تنش آبی مواجه هستند. پیش‌بینی می‌شود که هشت هزار هزار روستا نیازمند آبرسانی سیار شوند. حمیدرضا کشفی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: «سازمان برنامه و بودجه نیز بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار برای مدیریت خشکسالی اختصاص داده تا در شهر‌ها و روستا‌هایی که قبلا طرح آبرسانی تعریف شده بود هزینه شود.» کشفی گفت: «برای تانکر‌های سیار نیز در جست‌وجوی اعتباراتی هستیم و تلاش می‌کنیم با بخش خصوصی قرارداد‌هایی منعقد کنیم تا در جا‌هایی که دسترسی به آب پایدار ندارند از آبرسانی سیار استفاده شود و یا در حوضه‌هایی که از منابع آب مشترک در بخش شرب و صنعت استفاده می‌کنند به دنبال جایگزینی پساب تصفیه شده فاضلاب برای مصارف صنعتی هستیم تا بار آب شرب کمتر شود، زیرا اولویت تامین آب شرب است.» با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال جاری ورودی آب به بسیاری از منابع آبی در شرق کشور صفر است که شرایط بسیار ویژه‌ای در این مناطق پدید آورده است.

وزیر امور خارجه آمریکا: انقضای مهلت توافق فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران نگران‌کننده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا جمعه ۲۵ ژوئن/۴ تیر در یک نشست خبری مشترک با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود گفت انقضای توافق فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ایران یک «نگرانی جدی» است. به گزارش رویترز ظاهراً قرار است رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمعه ۲۵ ژوئن/۴ تیر درباره تفاهمنامه فنی موقت با ایران که شامگاه گذشته مهلت تمدید یک ماهه آن به سر رسید گزارشی را به شورای حکام آژانس ارائه دهد. ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفند سال گذشته توافق کردند که با توجه به قطع دسترسی بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، فعالیت‌های هسته‌ای ایران در دوربین‌های مداربسته ثبت شود. این توافق یک ماه پیش تا تاریخ ۲۴ ژوئن/۳ تیر تمدید شد و اکنون مهلت آن به سر آمده است. بلینکن گفت: «ما اختلافات بسیاری با ایران داریم» و در ادامه افزود: «در گفت‌وگوها در روزهای آینده ممکن است بتوانیم از این اختلافات عبور کنیم.» وزیر امورخارجه آمریکا یادآوری کرد که مذاکرات وین برای احیای برجام محدود است. به گفته آنتونی بلینکن اولویت قدرت‌های غربی بازگرداندن ایران به تعهداتش است اما با این حال آمریکا و متحدانش در پی یافتن «ابزار مناسب» برای گفت‌وگو با ایران درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی هستند. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه ضمن تأیید سخنان بلینکن به تاکید گفت که «توپ اکنون در زمین ایران است». سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه ایران بازرسی‌های آژانس اتمی در ایران را به تعلیق درآورد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پروتکل الحاقی به این نهاد بین‌المللی اجازه دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن موجود در ایران را می‌دهد. رویترز در مصاحبه با دیپلمات‌های غربی نوشت: از دست دادن نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران یک بحران دیپلماتیک به وجود آورده و مذاکرات احیای برجام در وین را به خطر انداخته است. ششمین دور مذاکرات وین یکشنبه گذشته به پایان رسید و تاریخ برگزاری دور بعدی مذاکرات مشخص نیست.

جواز وکالت رودی جولیانی به دلیل دروغ‌گویی تعلیق شد

دادگاهی در نیویورک پروانه وکالت رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا را به حالت تعلیق درآورد. دلیل صدور این حکم چنین اعلام شده که او در مقام وکالت ترامپ و تیم مبارزات انتخاباتی‌اش، اظهارات دروغ و گمراه کننده‌ای را در دادگاه‌ها، در مقابل قانون‌گذاران و مردم بیان کرده است. همچنین در حکم جولیانی گفته شده که رفتار او منافع عمومی را به خطر انداخته است و واجد شرایط لازم برای تعلیق پروانه وکالت است. پیش‌زمینه این حکم ادعاهای دروغین درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که ترامپ و جولیانی هفته‌ها قبل از روی کار آمدن جو بایدن پس از انتخابات سال ۲۰۲۰ مدام آن را تکرار می‌کردند. ترامپ در اواسط ماه نوامبر به جولیانی مأموریت داده بود تا اقدامات قانونی علیه نتیجه انتخابات را هدایت کند.

معاون حقوقی وزارت امور خارجه در واکنش به گزارش نهایی کانادا درباره شلیک به #هواپیمای_اوکراینی: به تعهداتمان عمل کرده‌ایم و نگرانی نداریم

معاون حقوقی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به انتشار گزارش نهایی دولت کانادا درباره شلیک پدافند سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، بخشی از گزارش را که از گزارش سانحه تیم بررسی جمهوری اسلامی انتقاد کرده است، «از حیث فنی بی‌مبنا» و غیرقابل قبول» دانست». محسن بهاروند که نمایندگی ایران در جریان مذاکرات با کشورهای درگیر با پرونده هواپیمای اوکراینی را نیز برعهده دارد، گفت که تهران قبل از انتشار گزارشش و در فرصت قانونی، پیش‌نویس این گزارش را برای کشورها فرستاده و آنها هم نظرات خود را درباره آن ارسال کرده‌اند: «همه باید بدانند که متخصصین از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه که اگرچه ممکن است از نقطه نظر سیاسی با آنها مخالف باشیم اما نظرات خود را در محدوده تخصصی و حرفه‌ای نگاه داشته و نسبت به حرفه‌ای بودن گزارش تیم بررسی سانحه کشورمان اظهار نظر مثبت داشته و قدردانی کرده‌اند.» این اظهارات بهارلو در حالی‌ست که اوکراین هم پیش از این شلیک به هواپیمای اوکراینی را «عمدی» و گزارش ایران درباره این فاجعه را ناکارآمد خوانده بود. معاون حقوقی وزارت امور خارجه اما گفته است: «چنانچه می‌بینیم کانادایی‌ها به این نکته صحه گذاشته‌اند که شلیک به این هواپیما عمدی نبوده است.» به گفته بهارلو، نظرات کانادا به عنوان مشاور اوکراین اخذ شده و یک بار هم لحاظ شده است. او در ادامه گفته است که به همین دلیل کانادا از بعد حقوقی فاقد هر گونه صلاحیت است که «گزارش یا نظرات یک‌جانبه و خودسرانه» در مورد گزارش سانحه هوایی در خارج حوزه صلاحیت کشور دیگری را انجام دهد: «اگر این رفتار شدیدا سیاست‌زده و غیر حقوقی کانادا باب شود، همه کشورها و حتی صنعت هوانوردی غیر نظامی متضرر اصلی خواهد بود.» بهارلو همچنین گفته است که هیچ نگرانی‌ای از «تهدیدات بی‌مبنای کانادا» ندارد: «ایران تعهدات خود را مطابق حقوق بین‌الملل انجام داده و در ادامه نیز در زمان‌بندی‌های خود و به تدریج در حال پیگیری و اجرای آن‌ است.» گزارش نهایی دولت کانادا درباره علل سقوط هواپیمای اوکراینی می‌گوید شلیک سپاه به هواپیما «عامدانه» نبوده اما ایران مقصر است. در این گزارش آمده که «مجموعه‌ای از اقدامات بی‌پروا و کوتاهی‌های» مقامات نظامی و غیرنظامی ایرانی منجر به سرنگونی مرگبار PS۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین آن در ژانویه ۲۰۲۰ شده است. مقام‌های کانادایی همچنین ایران را به مسئولیت‌ناپذیری در مورد این فاجعه متهم کرده‌اند. انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز PS۷۵۲ در بیانیه‌ای از گزارش کانادا استقبال کرده است.