نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اقدام به #خودکشی دختر ۹ ساله در #آبادان به دلیل آزار و اذیت پیرمرد همسایه

یک دختر ۹ ساله آبادانی به دلیل مورد آزار و اذیت قرار گرفتن از سوی پیرمرد همسایه با خوردن تعداد زیادی قرص دست به #خودکشی زد. این به زندگی‌اش اقدام به خوردن قرص‌های زیاد کرد. این خودکشی اما نافرجام بوده و دختربچه زنده است. سایت رکنا که اخبار حوادث را پوشش می‌دهد، گزارش کرده است که عصر روز پنج‌شنبه ۲۸ تیر به دنبال تماس مسئولان بیمارستان خمینی #آبادان در استان خوزستان، ماموران پلیس در جریان ماجرای اقدام به خودکشی یک دختر بچه ۹ ساله‌ قرار گرفتند. بر اساس این گزارش دختری به نام نیلوفر در منطقه کوی قدس با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرده بوده که با تلاش پزشکان از مرگ نجات پیدا کرده است. به دنبال انجام تحقیقات ماموران دریافته‌اند که پدر نیلوفر سال‌ها قبل مرده است و او همراه مادرش زندگی می‌کند. این دختر خردسال در بازجویی‌ها به ماموران پلیس گفته است: «پیرمرد همسایه‌مان با کتک‌کاری قصد آزار و اذیت مرا داشت و حتی توانست لباس‌هایم را از تنم در آورد اما با مقاومت و سر و صدا توانستم از دست مرد همسایه فرار کنم.» او گفته است از ترس و شوکی که به او وارد شده تصمیم گرفته خودکشی کند و اقدام به خوردن قرص‌ کرده است. با گشوده شدن پرونده آزار و اذیت نیلوفر در اداره پلیس، ماموران برای تحقیق وارد عمل شده‌اند اما اثری از پیرمرد همسایه نیافته‌اند. آزار و اذیت جنسی کودکان در ایران در ماه‌های گذشته خبرسازتر از قبل بوده است و در چند مورد به اعدام افراد آزارگر و متجاوز منجر شده است. در یک مورد مجرم خود یک کودک زیر ۱۸ سال بود و اعدام او با اعتراض نهادها و سازمان‌های حقوق بشری روبه‌رو شد.

#ائتلاف_عربی: حمله #حوثی‌ها به نفت‌کش #عربستان «خسارت اندکی» برجای گذاشت

تلویزیون دولتی عربستان به نقل از #ائتلاف_عربی حاضر در #جنگ_یمن اعلام کرد که گروه «انصارالله» #یمن، یک گروه از شیعیان #حوثی تحت حمایت ایران به یک نفت‌کش #عربستان در دریای سرخ حمله کرده است. به گفته ائتلاف عربی، خسارت اندکی به این نفت‌کش وارد شده است. این اعلامیه پس از آن صادر می‌شود که حوثی‌ها چهارشنبه سوم مرداد / ۲۵ ژوئیه از حمله به یک «ناو جنگی» عربستان به نام «الدمام» خبر دادند. جزئیات بیشتری از خسارت یا تلفات احتمالی این حمله یا شیوه انجام آن گزارش نشده است.

#آتش‌سوزی مهیب #یونان ۸۰ کشته و ده‌ها مفقود برجای گذاشته است

#آتش‌سوزی مهیب در دهکده ماتی، یک استراحتگاه ساحلی نزدیک #آتن، پایتخت #یونان دست‌کم ۸۰ تن را کشته و ده‌ها مفقود بر جای گذاشته است. از دوشنبه عصر ۲۳ ژوئیه / اول مرداد چندین آتش‌سوزی در نزدیکی آتن رخ داد که بزرگترین آنها مربوط به دهکده ماتی در نزدیکی شهر ساحلی رافینا بود. گرفتارشدگان برای فرار از آتش به سمت دریا پناه ‌برند،‌ چندین تن غرق شدند و برخی گرفتار بین امواج و شعله‌ها،‌ در لبه صخره‌ها گیر کردند و سوختند یا در خودروهایشان به خاطر استنشاق دود آتش جان دادند. هنوز مشخص نیست آتشی که شعله‌هایش از ماتی آغاز شد،‌ چرا رخ داد و چگونه این چنین گسترش یافت. زمستان کم‌بارش و خشک یکی از دلایل این اتفاق در تابستان گرم یونان اعلام شده است. دست‌کم یکی از روحانیان تندرو کلیسای ارتدوکس یونان هم عامل آتش‌سوزی را «غضب خدا» به خاطر نخست‌وزیری #الکسیس_سیپراس، یک آتئیست چپ‌گرا اعلام کرده. دولت یونان سه‌شنبه سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

شهرداری #کنگاور یک #راننده_تاکسی را به خاطر پوشیدن #پیراهن_آستین_کوتاه در تابستان گرم جریمه کرد

تصویری از یک برگه جریمه شهرداری #کنگاور استان #کرمانشاه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن یک #راننده_تاکسی به دلیل «پوشیدن #پیراهن_آستین کوتاه» از سوی شهرداری به ۱۰۰ هزار ریال جریمه محکوم شده است. جریمه مربوط تیرماه امسال است. کمتر از دو ماه پیش نیز یک مسئول امنیتی محلی به نام «حسن شعبانی»، مدیر حراست شهرداری قزوین در نامه‌ای به شهردار نوشت: «با عنایت به اخبار واصله برخی از رانندگان آژانس در مناطق و سازمان‌ها به رعایت شئونات اسلامی اقدام ننموده و با لباس آستین کوتاه در محل کار خود حاضر می‌شوند.» علی صفری،‌ شهردار در زیر نامه چنین پاسخ داد: «چنانچه اجرای شئونات را رعایت نمی‌نمایند،‌ تسویه حساب شود». تاریخ پاسخ شهردار هشتم خرداد ۹۷ است. او سپس در پاسخ به خبرنگار «عصر ایران» گفت که این حکم در مورد رانندگان شهرداری است و شامل تمام رانندگان تاکسی نمی‌شود. پیش‌ از این تندروهای جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ پوشیدن آستین کوتاه برای مردان را مجاز نمی‌شمردند و پلیس امر به معروف و نهی از منکر،‌ معروف به «کمیته‌ها» گاه وبیگاه سعی در اجرای این موضوع می‌کرد. پیراهن آستین کوتاه در حالی بار دیگر به یک موضوع بدل شده که ایران یکی از گرم‌ترین تابستان‌هایش را سپری می‌کند و بحران آب و قطعی برق تحمل این گرما را دشوارتر کرده.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری استعفای #محمدباقر_نوبخت را تکذیب کرد

#محمود_واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری خبر استعفای رئیس #سازمان_برنامه_و_بودجه را کمی پس از اعلام استعفا از سوی خود او تکذیب کرد و گفت: «استعفای دکتر نوبخت از سازمان برنامه و بودجه را تکذیب می کنم و آنچه رسانه‌ها از قول ایشان نقل کرده اند به هیچ وجه صحت ندارد.» #محمدباقر_نوبخت صبح چهارشنبه سوم مرداد در حاشیه نشست اعضای دولت به خبرنگاران گفت که استعفای خود را از همه مقام‌های اجرایی به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری تقدیم کرده است. هیأت دولت امروز در یک رأی‌گیری عبدالناصر همتی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و رئیس‌کل پیشین بیمه مرکزی و رئیس سابق بانک ملی را به جانشینی #ولی‌الله_سیف در ریاست بانک مرکزی برگزید. این تغییر پس از هفته‌ها فشار بر روحانی برای «ترمیم» تیم اقتصادی کابینه صورت گرفت. نوبخت یکی دیگر از اعضای این تیم است که بر اساس گمانه‌زنی‌های رسانه‌های ایران قرار است ریاست سازمان برنامه و بودجه را ترک کند. روزنامه «سازندگی» چهارشنبه روی جلد خود را با این عنوان منتشر کرد: «خانه‌تکانی در دولت: نوبخت می‌رود.»

حمله انتحاری #داعش به نزدیکی یک ستاد رأی‌گیری در #کویته، مرکز #بلوچستان_پاکستان دست‌کم ۲۹ کشته برجای گذاشت

یک بمب‌گذار انتحاری خود را نزدیک یک ستاد رأی‌گیری در #کویته، مرکز #بلوچستان پاکستان منفجر کرد. بر اثر این حمله که گروه «دولت اسلامی» (#داعش) مسئولیت آن را پذیرفته، دست‌کم ۲۹ تن کشته و ۳۵ تن زخمی شدند. بمب‌گذار انتحاری موتورسیکلت خود را به داخل یک خودروی پلیس کوبید. صبح چهارشنبه ۲۵ ژوئیه/ ۳ خرداد شعب اخذ رأی در #پاکستان آغاز به کار کردند. شهروندان پاکستانی پای صندوق‌های رأی رفته‌اند تا نخست‌وزیر جدیدشان را انتخاب کنند. رقابت اصلی میان حزب مسلم لیگ-نواز، به رهبری نواز شریف و حزب اپوزسیون تحریک انصاف، به رهبری عمران خان، یک ستاره سابق کریکت است.

کشته شدن یک شهروند در #سیستان‌وبلوچستان بر اثر تیراندازی ماموران نیروی انتظامی

یک #شهروند_بلوچ در شهرستان سرباز بر اثر تیراندازی ماموران به خودرویش که حامل سوخت گازوئیل بود در آتش سوخت. کمپین فعالین بلوچ هویت فرد جان‌باخته را «امید رئیسی»، فرزند مدد اعلام کرده است. این تیراندازی در نزدیکی روستای «سنگ مسجد» سرباز کلات رخ داده است. ماموران نیروی انتظامی پس از این حادثه محل را ترک کرده‌اند. بر اساس گزارش کمپین فعالان بلوچ، بسیاری از شهروندان در نقاط مختلف استان سیستان و بلوچستان به دلیل #بیکاری و نداشتن شغل و اقدام به بارکشی و فروش فرآورده‌های سوختی به مناطق مرزی با #پاکستان می‌کنند. ماموران نیروی انتظامی اما با این افراد برخورد امنیتی می‌کنند و آنان را هدف قرار می‌دهند به طوری که تاکنون ده‌ها شهروند جان خود را از دست داده‌اند. در آخرین موارد از این دست حوادث، روز جمعه ۲۲ تیر ۹۷ یک شهروند بلوچ اهل روستای جریکه زهک از توابع استان سیستان و بلوچستان در تیراندازی ماموران به شدت زخمی شد. خودروی این فرد حامل گازوییل بوده که توسط ماموران ضبط شده است. همچنین روز سه‌شنبه ۱۲ تیر ماه نیز ماموران نیروی انتظامی در منطقه اسفندک سراوان به ظن حمل #قاچاق به سمت یک خودرو آتش گشودند که در جریان این حادثه دو نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. واکنش‌های گسترده‌ شهروندان، علمای منطقه و نمایندگان مجلس به این برخوردهای امنیتی تا به حال نتیجه‌ای در پی نداشته است.

دو روزنامه‌نگار دیگر در #مکزیک کشته شدند ــ شمار #روزنامه‌نگاران ترورشده از ابتدای سال به هشت تن رسید

روبن پت کاویچ، مدیر وبسایت خبری «پلایا نیوز» در شهر ساحلی پلایا دل کارمن در #مکزیک سه‌شنبه ۲۴ ژوئیه/دوم مرداد به ضرب گلوله خارج از یک میکده به قتل رسید. به گفته ان‌جی‌او «#کمیته_حافظت_از_روزنامه‌نگاران»، پلیس ماه گذشته او را دستگیر کرده بود، کتک زده بود و پس از تهدید، یک شب در بازداشتگاه نگه داشته بود. پت کاویچ پیش از این اتفاق در گزارشی پلیس محلی را به همکاری با یک باند تبهکار متهم کرده بود. او در حالی به قتل رسید که تحت حفاظت دولت قرار داشت. پت کاویچ دومین روزنامه‌نگار به‌قتل‌رسیده از وب‌سایت خبری «پلایا نیوز» است. پیش از او خوزه چان دزیب، ۲۹ ژوئن با شلیک گلوله کشته شد. همزمان با انتشار خبر مرگ پت کاویچ، خبر قتل لوئیز پرز گارسیا، یک روزنامه‌نگار ۸۰ ساله نیز مخابره شد. جسد او را پس از اطفای حریق در منزل مسکونی‌اش یافتند در حالیکه پیش از آتش‌سوزی، قاتل یا قاتلان او را خفه کرده بودند. با این دو قتل تازه شمار روزنامه‌نگاران ترورشده در مکزیک از ابتدای سال جاری میلادی به دست‌کم هشت تن رسید. مکزیک یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای روزنامه‌نگاران است. به گزارش «#خبرنگاران_بدون_مرز»، در ۲۰۱۷ دست‌کم ۱۱ خبرنگار کشته شدند. از ابتدای قرن بیست‌و‌یکم تا کنون نیز بیش از ۱۰۰ خبرنگار، روزنامه‌نگار و کارمند رسانه در مکزیک ترور شده‌اند.

در حملات انتحاری #داعش به محله فقیرنشین #السویداء #سوریه ده‌ها نفر کشته شدند

در مجموعه‌ای از عملیات انتحاری گروه دولت اسلامی (داعش) در شهر السويداء سوریه ده‌ها نفر کشته شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز دست‌کم دو عامل انتحاری در نزدیکی بازار شهر در محله فقیرنشین السویداء خود را منفجر کردند. به گفته شهردار این شهر، مأموران امنیتی موفق شدند دو عامل انتحاری دیگر را پیش از آنکه موفق به عملیات انتحاری شوند، به قتل برسانند. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن در حوالی السویداء درگیری‌های بین ارتش سوریه و گروه دولت اسلامی (داعش) درگرفته است. جنگنده‌های شکاری ارتش سوریه صبح چهارشنبه مواضع داعش در برخی از روستاهای حومه السويداء را بمباران کردند. حمله انتحاری در محله فقیرنشین این شهر در پاسخ به این بمباران‌ها بود.

#محمد_باقر_نوبخت: آمادگی دارم هرچه سریعتر از #دولت کناره‌گیری کنم اما رئیس جمهور مخالف است

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارشنبه ۳ مرداد در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «درخواست کناره‌گیری از همه مسئولیت‌های دولتی را تقدیم رئیس‌جمهور کردم. رئیس‌جمهور با این درخواست موافقت نکرد. آمادگی دارم هرچه سریعتر از دولت کناره‌گیری کنم. به خاطر مردم تسویه‌حساب‌ها را کنار بگذاریم.» نخستین بار محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی از تغییراتی فراتر از تیم اقتصادی دولت در کابینه دوازدهم خبر داده بود. صبح امروز ولی‌الله سیف، از ریاست کل بانک مرکزی ایران برکنار شد. قرار بود روز گذشته حسن روحانی در یک سخنرانی تلویزیونی مردم را در جریان تغییرات کابینه قرار دهد اما این سخنرانی بعد از بازداشت مدیر کل سازمان تجارت و معاون او به دلیل واردات غیر قانونی خودرو لغو شد.

ماده مخدر #گل بیشترین مصرف در استان #کردستان #ایران را دارد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان اعلام کرد که بیشترین ماده مخدری که در استان کردستان ایران مصرف می‌شود تریاک است و ماده مخدر گل هم در این استان از بالاترین رشد مصرف برخوردار است. معتادان گمان می‌کنند این ماده مخدر اعتیادآور نیست و به همین دلیل به آن روی می‌آوردند در حالی‌که چنین نیست. سلیم کریمی میانگین سن مصرف مواد مخدر در استان کردستان را ۲۳ سال - دو سال بیشتر از بیشتر از میانگین مصرف در سراسر ایران - عنوان کرد. فرانک قدسی مدیر کل اجتماعی استان کردستان هم گفته است حدود ۲۱ هزار نفر در استان آلوده به مواد مخدر هستند که ۶ درصد از این جمعیت را زنان شامل می‌شود.

کیفیت هوای #تهران ناسالم برای گروه‌های حساس اعلام شد

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گزارش داده که چهارشنبه ۳ مرداد هوای تهران با افزایش ۱۲ واحدی ذرات معلق کمتر از ۲,۵ میکرون با شاخص ۱۰۴در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه قرار دارد. ایستگاه‌های گلبرگ (منطقه هشت) با شاخص ۱۳۸، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۱۲۴ و شریف (منطقه ۲) با شاخص ۱۲۱ بیشترین میزان آلودگی هوای پایتخت را در ۲۴ ساعت گذشته داشته‌اند. ایستگاه‌های شهرداری منطقه ۱۶ با شاخص ۵۹، اتوبان محلاتی (منطقه ۱۴) با شاخص ۶۹ و پونک با شاخص ۷۹ کمترین میزان آلودگی را در این مدت داشته‌اند. با توجه به افزایش آلاینده‌های و کیفیت ناسالم هوای به گروه‌های حساس جامعه، کودکان، سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و زنان باردار توصیه شده که از منزل خارج نشوند.

در فاصله فقط یک روز ۱۱ زن معترض به #حجاب_اجباری در #دزفول دستگیر شدند

مسئول ستاد امر به معروف و نهی از منکر دزفول به رسانه‌های داخلی گفته است که ۶ نفر از زنانی که در اعتراض به حجاب اجباری، کشف حجاب کرده بودند بازداشت شدند. حسن دزفولی به خبرگزاری ایرنا گفت که تصاویر پخش شده در شبکه‌های اجتماعی از این زنان بدون حجاب در مناطق تفریحی، موجب «سوء استفاده مخالفین جمهوری اسلامی شده و به همین علت در اقدامی مشترک با بسیج و پلیس امنیت اخلاقی این زنان شناسایی و دستگیر شدند.» ستاد امربه معروف و نهی از منکر دزفول روز دوشنبه نیز از دستگیری پنج دختر که اقدام به «هنجارشکنی» در سطح شهر دزفول کرده بودند، خبر داده بود. به این ترتیب در فاصله فقط یک روز ۱۱ زن معترض به حجاب اجباری در دزفول دستگیر شده‌اند.