نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد الباجی #قائد_السبسی رئیس جمهوری #تونس درگذشت

دفتر ریاست جمهوری تونس در فیس‌بوک اعلام کرد که محمد الباجی #قائد_السبسی رئیس جمهوری #تونس، پنج‌شنبه ۳ تیر / ۲۵ ژوئیه ساعاتی پس بستری شدن در بیمارستان، در سن ۹۲ سالگی درگذشت. السبسی سه سال پس از سرنگونی حکومت زین‌العابدین بن‌علی در نخستین انتخابات دموکراتیک تونس در سال ۲۰۱۴ به ریاست جمهوری برگزیده شد. او یک ماه پیش به‌دلیل وخامت وضعیت جسمانی‌اش به بیمارستان منتقل شده بود. فراش قفراش، مشاور السبسی ۶ تیر / ۲۷ ژوئن اعلام کرده بود که حال او بسیار وخیم است. دفتر ریاست جمهوری تونس نیز در بیانیه‌ای از وخامت حال السبسی خبر داده و گفته بود که او به یک بیمارستان نظامی منتقل شده است محمد الباجی قائد السبسی در زمان حکومت حبیب بورقیبه در تونس وزیر بود، در دوران حکومت زین‌العابدین بن‌علی رئیس مجلس نمایندگان بود و پس از انقلاب تونس در سال ۲۰۱۱ ابتدا نخست‌وزیر و سپس رئیس‌جمهوری شد.

سفیر ایران در لندن: ایران به سازمان بین‌المللی دریانوردی تخلفات نفتکش توقیف‌شده بریتانیا را اطلاع داد

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن اعلام کرد که ایران به سازمان بین‌المللی دریانوردی اطلاعاتی را ارائه داد که از نظر این کشور «تخلفات» نفتکش بریتانیا محسوب می‌شود. بعیدی‌نژاد نوشت:‏«امروز طی یادداشتی اطلاعات جزیی از تخلفات کشتی انگلیسی استنا ایمپرو Stena Impero در تنگه هرمز به سازمان بین‌المللی دریانوردی ارائه شد. این کشتی بعد از برخورد با یک لنج در منطقه، با ورود به تنگه هرمز از مسیر خروجی و خاموش کردن سیستم ارتباطی، مقررات دریانوردی در منطقه را به مخاطره انداخت.» روز گذشته نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، در نامه‌ای به شورای امنیت این سازمان گفت که نفتکش استنا ایمپرو بریتانیا جمعه ۲۸ تیر «در تنگه هرمز با یک کشتی ماهیگیری ایرانی برخورد و به آن خسارت وارده کرده است و حال تعدادی از خدمه و ماهیگیران صدمه‌دیده کشتی ایرانی نیز وخیم است.» ایران در این نامه و در نامه‌ به سازمان بین‌المللی دریانوردی گفته است نفتکش بریتانیایی پس از این حادثه، «هشدارهای مسئولان ایرانی را نادیده گرفت و با خاموش کردن سیستم‌های ناوبری خود، در اقدامی خطرناک، مسیرش را تغییر داد و با حرکت در جهت مخالف، در تلاش برای فرار بود که نیروهای ایرانی آن را توقیف کردند.» بریتانیا پیش از این سوپرتانکر حامل نفت خام ایران را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کرده بود. . حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که ایران در پی تنش با بریتانیا نیست. روحانی در نشست هیأت دولت گفت: «اگر از اقدام خلاف خود در جبل‌الطارق دست بردارند، پاسخ متناسبی از ایران دریافت می‌کنند.»

برنامه #حزب_سبزهای_آلمان: حق شهروندان در برخورداری از هوای خنک و کار در شرایط قابل تحمل در تابستان

در گرمای بی‌سابقه در آلمان، حزب سبزهای این کشور در بوندستاگ، پارلمان آلمان، برنامه‌ای درباره گرما و حقوق شهروندان ارائه داده است. در این برنامه بحران‌های اقلیمی خطری برای سلامتی مردم عنوان شده و گفته شده است که «ما باید خود را برای افزایش بحران‌های اقلیمی و امواج گرما آماده کنیم». این برنامه از سوی آنتون هوفرایتر، رئیس فراکسیون حزب سبزهای آلمان در بوندستاگ، و بتینا هوفمن، کارشناس محیط زیست تهیه شده است. آن‌ها از جمله پیشنهاد داده‌اند «تا زمانی که دلایل اجرایی مخالفی وجود نداشته باشد، همه کارمندان حق داشته باشند در خانه کار کنند». کارکنانی که در خارج از منزل کار می‌کنند، به عنوان مثال در بخش‌های ساخت‌وساز، کشاورزی و یا تمیز کردن ساختمان‌ها، باید «زمانی که گرما سلامت را در خطر قرار می‌دهد حق هوای خنک را داشته باشند». آن‌ها می‌گویند دولت مردم را در گرمای شدید تابستان تنها گذاشته است. حزب سبزها خواهان حفاظت از افراد سالمند در برابر گرما، ایجاد «اتاق‌های سرد» در مراکز درمانی و سیستم تهویه مطبوع خنک‌کننده در ساختمان‌ها، و همچنین ایجاد مراکز آب آشامیدنی رایگان شده است. حزب سبزهای آلمان بخشی از طرح خود را نیز به ایجاد فضاهای سبز اختصاص داده است. در روزهای اخیر کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان، فرانسه، بلژیک و هلند با گرمای بی‌سابقه‌ای مواجه شده‌اند. درجه حرارت در غرب آلمان تا ۴۱ درجه هم رسیده است.

حوادث ناشی از کار: یک کارگر کشته، یک کارگر مصدوم

در دو #حادثه_ناشی_از_کار یک #کارگر ایرانی در سلیمانیه عراق جان باخت و یک کارگر در خراسان جنوبی مصدوم شد. یک کارگر اهل مریوان که برای کار به سلیمانیه واقع درکردستان عراق رفته بود در اثر حادثه ناشی از کار جان باخت. این کارگر به دلیل رکود بخش ساختمان در ایران به سلیمانیه رفته بود و در اثر برق گرفتگی جان باخته است. تاریخ مرگ این کارگر اعلام نشده است. در رویدای دیگر، یک کارگر مقنی روز چهارشنبه دوم مرداد در روستای درمیان در خراسان جنوبی در چاه سقوط کرد و مصدوم شد. حادثه به دلیل پوسیدگی طناب روی داده و کارگر مقنی به عمق ۳۲ متری چاه سقوط کرده است. به گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی، کارگر مصدوم به بیمارستانی در بیرجنذ منتقل شده است.

فرزانه زیلایی وکیل #کارگران_هفت‌تپه به دادسرا احضار شد

فرزانه زیلایی وکیل #علی_نجاتی (عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه)، #اسماعیل_بخشی (سخنگو و عضو مجمع نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه) و #محمد_خنیفر (کارگر هفت تپه) به دادسرای عمومی اهواز احضار شد. این در حالی است که قرار است دادگاه موکلان او روز ۱۲ مرداد در تهران برگزار شود. به نوشته سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، #فرزانه_زیلایی پیش‌تر به دادسرای شوش احضار شده بود. پرونده کارگران هفت‌تپه و فعالان کارگری که به جرم حمایت از اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه محاکمه می‌شوند و همچنین تحریریه نشریه «گام»، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه بررسی می‌شود. قاضی مقیسه پیش‌تر فرزانه زیلایی را از دسترسی به پرونده موکلانش محروم کرده بود. زیلایی در یادداشتی نحوه برخورد قاضی را غیرقانونی خواند. اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در آبان ۹۷ به دلیل عدم پرداخت دستمزدهای عقب‌افتاده، نداشتن امنیت شغلی و مخالفت با خصوصی‌سازی شرکت صورت گرفت. اسماعیل بخشی نماینده سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه در زندان اوین به سر می‌برد. پرونده او به همراه پرونده علی نجاتی و دو فعال مدنی دیگر، سپیده قلیان و عسل محمدی اواخر اردیبهشت ۹۸ به دادگاه انقلاب تهران ارجاع شده است. به نوشته سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، احضار وکیل کارگران نیشکر هفت‌تپه برای اعمال فشار بر او صورت گرفته است. این سندیکا خواستار آزادی بی‌قید و شرط کارگران و فعالان کارگری زندانی شده است.

طرح #انتقال_آب از #سد_صفارود به #کرمان بحث‌انگیز شده است

طرح انتقال آب از #سد_صفارود به #کرمان بحث‌هایی را مطرح کرده است. این طرح از سال ۹۴ به منظور انتقال آب به میزان دو مترمکعب بر ثانیه و ظرفیت‌سازی برای انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران توسط قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران آغاز شد. فعالان محیط زیست می‌گویند انتقال بین حوضه‌ای باعث تغییرات اقلیمی و نابودی اکوسیستم می‌شود. همچنین تونل انتقال آب باعث می‌شود که آب‌های زیرزمینی به یکدیگر متصل شوند که همین امر باعث شوری آب‌ها و همچنین افزایش فلزات سنگین معادن داخل آب خواهد شد، ضمن آن‌که سبب خشک شدن درختان و نابودی حیوانات نیز خواهد شد. از سوی دیگر مسئولان استانی تنها راه نجات تشنگی کرمان را انتقال آب از سد صفارود می‌دانند. در حال حاضر با دستور دادستانی کرمان این طرح متوقف شده است. «تهدید علیه بهداشت عمومی، مشکلات محیط زیست، تضیع اموال عمومی و عدم رعایت قوانین حکومتی» از دلایل توقف این پروژه توسط دادستانی استان عنوان شده است. محمدجواد فدایی، استاندار کرمان ۱۳ تیرماه گفته بود: «پروژه تأمین آب شهر کرمان از سد صفارود حدود ۵۰ درصد اجرا شده و حدود ۶۰۰ میلیارد تومان نیز تاکنون برای این پروژه هزینه شده است که برای تأمین مالی این پروژه از محل اعتبارات دولتی غیرممکن بود لذا در سال ۹۶ با حضور مدیران بانک‌های کشور مقرر شد که ۱۰ بانک به میزان یک هزار میلیارد تومان از محل ماده ۵۶ جهت اتمام این پروژه تأمین اعتبار کنند که در نهایت این قرارداد در سال ۹۷ به امضا مدیران بانک‌ها، رئیس سازمان برنامه بودجه کشور و وزارت نیرو رسید اما به دلیل اعلامات دادستانی استان بانک‌ها در پرداخت این اعتبار تعلل کرده‌اند.» ابراهیم علیزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان گفته است که تاکنون ۱۶ کیلومتر از ۳۸ کیلومتر تونل انتقال آب اجرایی شده است که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان فقط تا این لحظه در بحث حفر تونل هزینه شده است.

یک اصلاح‌طلب دارای حزب: در #انتخابات احتمال دارد مشارکت کم شود، ممکن است مشارکت اعتراضی صورت گیرد

حسین کمالی، دبیرکل #حزب_اسلامی_کار که خود را #اصلاح‌طلب می‌داند در گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین ریزش بدنه اجتماعی جریان #اصلاحات در #انتخابات_مجلس_یازدهم را رد کرد و گفت در این‌باره «بررسی علمی و دقیقی صورت نگرفته» که بتوان نظر داد. او گفت حتی اگر اعتماد نسبت به جریان اصلاحات کاهش یابد، بدان معنا نیست که «به میزان آرای طرف مقابل (اصول‌گرایان) اضافه می‌شود و آن مجموعه از موقعیت بهتری برخوردار خواهد شد». کمالی گفت: «در این شرایط شاید اکثریت جمعیت خاموش افزایش پیدا کند؛ یعنی آن جمعیتی که می‌گویند ما سکوت را انتخاب کرده‌ایم». او افزود: «احتمال دارد مشارکت کم شود، همچنین ممکن است مشارکت اعتراضی صورت گیرد». کمالی «مشارکت اعتراضی» را چنین توضیح داد: «یعنی این‌که مردم در انتخابات حضور پیدا می‌کنند، اما تلاش خواهند کرد به افرادی رأی دهند که در عمل نمی‌توانند به‌عنوان نماینده منتخب مردم ایفای نقش کنند. مثلاً فرض را بر این بگیرید که چند نفر کاندیدا هستند، و مردم به ضعیف‌ترین فرد در این جمع رأی دهند». با نزدیک شدن به انتخابات مجلس یازدهم، اختلاف نظر در میان اصلاح‌طلبان همچنان باقی است. برخی از آن‌ها که خود را «معتدل» می‌نامند در حال رایزنی با دفتر رهبر جمهوری اسلامی و اصولگرایان به‌منظور شرکت در انتخابات هستند. محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران نیز ۲۸ تیرماه جاری گفت: «انتخابات نباید تحریم شود، قهر کردن با صندوق رأی انحلال مردم است».

احمدی‌نژاد: برنامه‌ای برای #انتخابات_ریاست_جمهوری ندارم اما تابع مردم هستم

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران که در انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران ۱۳۹۶ رد صلاحیت شد در گفت‌وگو با هفته‌نامه آمریکایی نیشن در پاسخ به این‌که آیا در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد می‌شود، گفت: «شخصاً برنامه‌ای ندارم ولی همیشه تابع مردم کشورم هستم». او در مورد احتمال رد صلاحیت‌اش در انتخابات بعدی گفت: «من به امروز فکر می‌کنم که برای بهبود اوضاع کشور و دنیا چکار باید بکنیم، کسی نمی‌داند در آینده چه اتفاقی قرار است بیفتد، شما می‌دانید؟» در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از محمود احمدی‌نژاد خواست در انتخابات نامزد نشود اما او خود را کاندیدا کرد و شورای نگهبان صلاحیت او را تأیید نکرد. احمدی‌نژاد درباره این‌که فکر می‌کند چرا رهبر جمهوری اسلامی مخالف حضورش در انتخابات بود، گفت: «این را قبلاً توضیح داده‌ام، فکر می‌کنم دیگر نباید زیاد درباره‌اش صحبت کنیم». احمدی‌نژاد راه حل برای کاهش تنش موجود بین ایران و آمریکا را «عقلانیت بیشتر» و «عدالت و احترام متقابل» دانست.

#سازمان_هواشناسی از وقوع گرد و غبار در برخی از استان‌های ایران خبر داد

سازمان هواشناسی از وقوع گرد و غبار در برخی نقاط کشور خبر داد. بر اساس گزارش سازمان هواشناسی در سه روز آینده در تهران، قم، البرز، قزوین، مرکزی و اصفهان وزش باد شدید و گرد و خاک دور از انتظار نیست. در سه روز آینده در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و به ویژه زابل وزش باد شدید گاهی گرد و خاک پدیده غالب خواهد بود و در روزهای جمعه و شنبه - چهارم و پنجم مرداد ماه - در یزد، شرق سمنان و کرمان سرعت باد افزایش می‌یابد و سبب پدیده گرد و خاک خواهد شد. احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اعلام این خبر به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: طی سه روز آینده در ساعت‌های بعد از ظهر در استان‌های قم، تهران، البرز، قزوین مرکزی و غرب اصفهان نیز وزش باد شدید و گرد و خاک دور از انتظار نیست.

#ترامپ قطعنامه‌های منع فروش سلاح به #عربستان_سعودی و #امارات را وتو کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا بامداد پنجشنبه ۲۵ ژوئیه/ ۳ مرداد سه قطعنامه کنگره این کشور درباره منع فروش اضطراری سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را وتو کرد. به گزارش «هیل» انتظار نمی‌رود که کنگره آمریکا از حمایت دو سوم اعضاء برای شکستن وتوی ترامپ برخوردار باشد. مجلس سنای آمریکا ۲۰ ژوئن/ ۳۰ خرداد سال جاری طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن رئیس جمهوری آمریکا از فروش سلاح به عربستان و امارات با استفاده از اختیارات ویژه خود منع شده بود. ترامپ به کمیته‌های کنگره اطلاع داده بود که وضعیت اضطراری در قبال ایران ایجاب می‌کند که آمریکا بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات نظامی به کشورهای اردن، عربستان و امارات بفروشد. با اعلام وضعیت اضطراری رئیس جمهوری آمریکا می‌تواند بدون مجوز کنگره سلاح بفروشد. قرارداد جدید هشت میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری آمریکا و عربستان‌سعودی شامل ۱۲۰ هزار موشک هدایت‌شونده، پشتیبانی برای جنگنده‌های اف-۱۵ سعودی، تعدادی خمپاره‌انداز، موشک‌های ضد تانک و مسلسل‌های کالیبر ۵۰ است.

یک فروند جنگنده #میگ ۲۹ ارتش #آذربایجان در #دریای_خزر سقوط کرد

خبرگزاری‌های روسیه گزارش داده‌اند که یک فروند جنگنده میگ ۲۹ ارتش آذربایجان در دریای خزر سقوط کرده است. وزارت دفاع آدربایجان با تأیید این خبر اعلام کرد که جست‌وجو برای یافتن خلبان این جنگنده همچنان ادامه دارد. ارتباط این خلبان با مرکز فرماندهی شامگاه گذشته (چهارشنبه) قطع شد. هنوز از جزئیات این حادثه اطلاعی در دست نیست.