ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران شهرداری کوت‌عبدالله ۲۳ روز است که دست از کار کشیده‌اند

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) یکشنبه سوم مرداد به نقل از کارگران شهرداری کوت‌عبدالله در نزدیکی اهواز نوشت ۲۳ روز است که دست از کار کشیده‌ایم اما متاسفانه به نتیجه‌ای نرسیده‌ام. این کارگران که در سه سال اخیر بارها در اعتراض به تاخیر در پرداخت دستمزدها و قراردادهای موقت تجمع و اعتصاب کردند، می‌گویند از گفت‌وگو با مسئولان شهرداری نیز ناامید شده‌اند. یکی از کارگران که نامش فاش نشد در این‌باره گفت؛ «درجلسه شهرداری خواستیم پیمانکاران را احضار کنند. پیمانکار در جلسه گفت شهرداری پول بدهد تا حقوق شما را واریز کنم. شهرداری هم می‌گوید پول را واریز کرده است». به گفته این کارگر مسئولان شهرداری و پیمانکاران آنها را به یکدیگر «پاس می‌دهند». کارگران شهرداری کوت‌عبدالله از آذر ماه سال قبل مزد خود را به صورت کامل دریافت نکرده‌اند و حق بیمه‌شان نیز به‌صورت ناقص پرداخت شده است.

خرید گندم نسبت به سال قبل ۲۵ درصد کاهش یافت

علی قلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد گندمکاران ایران از کاهش ۲۵ درصدی خرید گندم از سوی دولت در سال جاری خبر داد. به گفته او بر اساس آخرین آمار، دولت تا به حال ۴ میلیون تن گندم خریداری کرده که ۲۵ درصد از میزان خریداری شده در سال قبل کمتر است. ایمانی گفت که دولت برای جبران کمبود گندم و افزایش ذخایر استراتژیک اقدام به ثبت سفارش برای واردات کرده است. او کاهش کشت به دلیل خشکسالی، انحراف گندم از مسیر خرید تضمینی و افزایش ذخیره کشاورزان از علل کاهش خرید گندم برشمرد و افزود پیش‌بینی می‌شود کشاورزان ۵ میلیون تن گندم به دولت تحویل بدهند که پاسخگوی نیاز ذخایر استراتژیک کشور نیست. به گفته ایمانی دولت ایران در سال قبل نیز سه میلیون تن گندم وارد کرده است.

گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته و زندانی سیاسی به مرخصی استعلاجی اعزام شد

گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری و زندانی سیاسی روز یک‌شنبه سوم مرداد با تودیع قرار کفالت از زندان اوین به مرخصی اعزام شد. روز گذشته ابتلای این زندانی سیاسی به ویروس کرونا مثبت اعلام شده و در پی آن به همراه شماری از زندانیان دارای علائم به قرنطینه زندان منتقل شده بود. گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته‌ دادگستری، کنشگر مدنی و از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفره زنان برای استعفای رهبر، در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ به دلیل مشارکت در نوشتن این بیانیه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او پس از گذشت بیش از یک ماه با پایان مراحل بازجویی به بند زنان زندان اوین منتقل شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، گیتی پورفاضل را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به ۳ سال و ۶ ماه حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ ماه حبس و ‏۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌های سیاسی محکوم کرد که با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری برای او قابل اجراست. این حکم پس از عدم اعتراض به رای صادره به ۲ سال و ۳ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت. گیتی پورفاضل در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل حبس به بند زنان زندان اوین منتقل شد. او ۷۹ سال دارد.

تداوم اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه

کارگران نیشکر هفت‌تپه یکشنبه سوم مرداد/۲۵ ژوئیه برای سیزدهمین روز متوالی در اعتراض به تامین نشدن حق‌آبه، پرداخت فوری مطالبات معوق، تعیین تکلیف شرکت بعد از خلع ید از بخش خصوصی، بازگشت به کار کارگران اخراجی و تمدید قرارداد تمامی کارگران بخش دفع آفات در محل کار تجمع کردند. بر اساس اعلام منابع نزدیک به کارگران، در جریان تجمع امروز یکی از ماموران نیروی انتظامی با شلیک تیر هوایی کارگران را تهدید کرده است. کارخانه نیشکر هفت‌تپه اردیبهشت امسال با رای دادگاه عمومی تهران از امید اسدبیگی و مهرداد رستمی دو مالکی که در سال ۱۳۹۵ شرکت را با قیمت ارزان در اختیار گرفته بودند، خلع ید کرد اما با گذشت بیش از دو ماه از صدور این رای هنوز وضعیت مالکیت این کارخانه مشخص نیست. برخی خبرگزاری‌های ایران در روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر رایزنی خانواده اسدبیگی برای ابطال رای دادگاه و تداوم مالکیت بر این کارخانه منتشر کرده‌اند.

سفیر ایران در مسکو: روسیه به خاطر اولویت دادن به واکسیناسیون داخلی صدور واکسن به ایران را متوقف کرده است

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه یکشنبه سوم مرداد از توقف واردات واکسن کرونا از روسیه خبر داد. برمبنای نوشته او در اینستاگرام، مقام‌های روسی اعلام کرده‌اند که به‌دلیل «اولویت واکسیناسیون در روسیه و کمبود تولید واکسن» صادرات واکسن‌ اسپوتنیک‌وی متوقف شده و از سرگیری ارسال واکسن به خریداران از جمله ایران، به بعد از «بهبود روند واکسیناسیون» در روسیه موکول شده است. سفیر ایران در مسکو اما گفت: «تولید مشترک واکسن در ایران تحت لیسانس روسیه در حال انجام است و روسیه برای انجام تعهدات خود برای ارسال واکسن به ایران روی تولید مشترک حساب باز کرده است». قرار بود روسیه یک میلیون دوز واکسن اسپوتنیک‌وی به ایران ارسال کند اما ایران حتی نیمی از مقدار وعده‌داده‌شده را دریافت نکرده است.

وزارت بهداشت ابتلای ۲۷ هزار و ۱۴۷ نفر دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۲۶۸ بیمار کووید-۱۹ را گزارش کرد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران یکشنبه سوم مرداد/۲۵ ژوئيه مرگ ۲۶۸ تن دیگر براثر ابتلا به کرونا را گزارش کرد. برهمین اساس در شبانه‌روز گذشته ابتلای ۲۷ هزار و ۱۴۶ نفر دیگر به ویروس کرونا نیز ثبت شده و از این تعداد ۲ هزار و ۹۳۵ نفر در بیمارستان‌های سراسر ایران بستری شده‌اند. طبق اعلام وزارت بهداشت شمار شهرهای قرمز در ایران به ۲۳۲ شهر افزایش پیدا کرده است. همزمان ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی و ۹۹ شهر در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند. در غیاب یک برنامه منسجم تامین واکسن کرونا واکسیناسیون شهروندان که با کندی پیش می‌رود، ایران با موج تازه‌ای از همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش روزافزون تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در آمارهای رسمی، درگیر است. شیوع نسخه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا به تسریع بی‌سابقه در بالارفتن تعداد مراجعات بیمارستانی و نرخ مرگ و میر کووید-۱۹ در ایران منجر شده و بسیاری از بیمارستان‌های پایتخت و دیگر شهرها با فشار طاقت‌فرسا بر کادر درمان، تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و کمبود تجهیزات دارویی و پزشکی مواجه‌اند.

حمله دوباره روحانی به مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام: «توافق کرده بودیم اما دست ما را بستند»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران باردیگر مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام را سد راه توافق با کشورهای اروپایی برای بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها معرفی کرد. او در جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی گفت: اگر می‌گذاشتند در مذاکرات تحریم کارمان را انجام دهیم و دست و پای ما را نمی‌بستند در پایان ۹۹ توافق کرده بودیم. روحانی که آخرین روزهای حضور در مسند رئیس‌جمهوری را می‌گذراند با بیان اینکه ایران و «گروه ۵+۱ توافق اجمالی کرده بودند»، افزود: به‌هر حال یک مصوبه‌ای مجلس گذراند و آن مصوبه دست و پای مارا بست. اشاره او به قانون «اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت» است که آذر سال ۹۹ در مجلس تصویب شد. رئیس قوه مجریه یکی دیگر از موانع ایران برای رفع تحریم‌ها را لوایح مربوط به الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی عنوان کرد و بدون اینکه نامی از مجمع تشخیص مصلحت نظام ببرد گفت: «در FATF دولت کار خود را انجام داد و ما از لیست سیاه خارج شدیم. مجلس و شواری نگهبان به ما کمک کرد و یک جای دیگر آمد و آن را نگه داشت». مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود دو سال است که دو لایحه از چهار لایحه مربوط به منع پولشویی و حمایت مالی از تروریسم را متوقف کرده است. ایران و کشورهای اروپایی عضو برجام تا پایان خرداد امسال چند مرتبه در وین مذاکره کردند. مذاکرات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران که به برآمدن ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) انجامید، متوقف شده است.

بازداشت سه تن در تبریز به دلیل شرکت در تجمع همبستگی با اعتراضات خوزستان

به گزارش هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران سه تن از شهروندان تبریز شامگاه شنبه دوم مرداد به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی بازداشت شدند. هویت بازداشت‌شدگان محمد محمودی، داود رحیمی و صمد لادوندی‌ گزارش شده است. آنها شامگاه شنبه به همراه جمع دیگری از شهروندان تبریزی در همبستگی با مردم خوزستان که از ۲۴ تیر در اعتراض به بی‌آبی به خیابان آمدند، در یک تجمع اعتراضی حضور داشتند. معترضان در تبریز به زبان ترکی شعار دادند: «آذربایجان بیدار است، پشتیبان خوزستان است» و «ملت آذربایجان این ذلت را تحمل نمی‌کند». یک ویدئو نیز از یک زن معترض در تبریز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که خطاب به ماموران امنیتی می‌گوید مغازه‌اش را بسته‌اند و با دو بچه سرگردان است.

«گوشت قرمز و مرغ در ماه‌های آینده کمیاب و گران می‌شود»

خشکسالی، کاهش ارز برای واردات نهاده‌های دامی و توقف طولانی مدت خوراک دام وارداتی در گمرک در کنار فساد اقتصادی گسترده احتمال کمیاب شدن و افزایش دوباره قیمت گوشت قرمز و سفید طی ماه‌های آینده را افزایش داده است. دامداران برای تامین علوفه با مشکل روبرو هستند و به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری، دام‌هایشان را زودتر از موعد مقرر به بازار می‌دهند. مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران یکشنبه سوم مرداد در پیوند با این موضوع به روزنامه همشهری گفت در در سه تا شش ماه آینده ما در زمینه تامین گوشت قرمز به مشکل برمی‌خوریم و با کمبود شدید مواجه خواهیم شد. او با بیان اینکه «خشکسالی منجر به فقر شدید مراتع و کمبود علوفه شده و این مسئله در کنار گرانی نهاده‌های دامی، تأمین خوراک برای دام‌ها را بسیار دشوار کرده است»، گفت: «کشتار گسترده» سبب شده عرضه دام در حال حاضر مناسب باشد. افشین صدر دادرس، رئیس اتحادیه دام سبک هم در اظهارنظری مشابه این موضوع را تایید کرد و گفت: «بحث کشتار دام‌های سبک و بره‌ها خیلی جدی است و به‌زودی ما با کمبود شدیدی در این حوزه مواجه خواهیم شد.» در همین رابطه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، از احتمال افزایش قیمت گوشت مرغ در ماه‌های آینده خبر داد. ذبیح‌الله اعظمی سارویی با بیان اینکه «بیش از ۳ میلیون تن نهاده دامی در بندرهای بوشهر و ماهشهر و ۶ میلیون تن در کل کشور وجود دارد»، گفت مشکل اصلی انتقال این نهاده‌های دامی به دیگر نقاط کشور است. او گفت تاخیر در تامین نهاده‌دامی باعث افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ شده است. این نماینده مجلس از مسئولان خواست برای جلوگیری از افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در سال آینده از همین حالا برنامه‌ریزی کنند. پیشتر نیز محمدرضا حسینا، عضو اتاق بازرگانی گفته بود: اگر این شرایط ادامه پیدا کند، مرغ دست کم به کیلویی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و گوشت قرمز هم به کیلویی ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان خواهد رسید.

خشکسالی طی تابستان امسال تداوم ‌پیدا خواهد کرد و احتمال می‌رود که تا زمستان سال جاری نیز ادامه داشته باشد

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران هواشناسی ایران معتقد است خشکسالی در تابستان امسال «تداوم پیدا می‌کند» و ممکن است تا «ابتدای زمستان هم ادامه داشته باشد». به گفته او بارش‌های امسال به‌خصوص در جنوب شرق «فراتر از حد نرمال بود اما بارش‌ها در شمال و شمال غرب کمتر از نرمال بود.» وظیفه میزان بارندگی تابستانی در ایران را «بسیار ناچیز و کمتر از ۱۰ درصد بارش سالانه» اعلام کرد و گفت: «نباید تصور کرد که بارش‌های تابستانی می‌تواند خشکسالی را در برخی مناطق از بین ببرد.» او با بیان اینکه ایران در حال حاضر «در دوران خشکسالی هواشناسی، کشاورزی و هیدرولوژیکی به‌سر می‌برد»، افزود: «با توجه به اینکه به لحاظ هواشناسی بارندگی‌ها در کشور کمتر از نرمال بوده از مدت‌ها ‌پیش یعنی از زمستان سال گذشته وارد دوره خشکسالی هواشناسی شده‌ایم. در فصل بهار با عدم بارش و تداوم خشکسالی هواشناسی، خشکسالی کشاورزی رخ داد و ‌پس از آن با ذوب شدن اندک ذخایر برفی در ارتفاعات، دوره خشکسالی هیدرولوژیکی نیز آغاز شد.» وظیفه احتمال اینکه میزان بارندگی در فصل پاییز کمتر از حد نرمال باشد را بالا ارزیابی کرد و گفت: «حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد احتمال می‌دهیم که بارش‌های ‌پاییز کمتر از نرمال باشد.» کاهش بارندگی و برداشت از منابع آبی طی سال‌های گذشته ایران را با تنش و بحران کم‌آبی روبرو کرده است. به گونه‌ای که به گفته مقام‌های مسئول در وزارت نیرو ۳۰۴ شهر درگیر تنش آبی هستند.