ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قیمت دلار از ۲۸ هزار تومان فراتر رفت

قیمت دلار در بازار آزاد چهارشنبه ۳ شهریور از ۲۸ هزار تومان عبور کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم دلار هم‌اکنون در بازار آزاد ۲۸ هزار و ۱۱ تومان قیمت خورده است. بر همین اساس، یورو نیز ۳۲ هزار و ۲۰ تومان قیمت‌گذاری شده. دلار که در روز‌های گذشته روند صعودی داشت، در روز چهارشنبه در صرافی‌های بانکی نیز که معمولا قیمتی پایین‌تر از بازار آزاد دارند، از ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان فراتر رفته بود. در کنار ناامیدی از احیای برجام، سقوط دولت افغانستان دسترسی ایران به دلار و سایر ارزهای خارجی که از بازار هرات تأمین می‌شد را ناممکن کرده است. کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ۲۶ مرداد گفته بود: «اگر در برجام اتفاقی نیفتد و شرایط امروز ادامه داشته باشد نرخ دلار به بالاتر از ۳۰ هزار تومان هم می‌رسد.»

جلوه‌ای دیگر از ناتوانی در پرداخت حقوق کارمندان − این بار پس از بانشستگان، آموزگاران

وزارت آموزرش و پرورش با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد حقوق واریزنشده معلمان در مرداد سال جاری را به حساب آن‌ها پرداخت کرده است. در اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش آمده است: «در پیگیری استیفای حقوق همکاران و برقراری فوق‌العاده ویژه، تلاش‌های گسترده‌ای به عمل آمد که پس از دریافت مجوز لازم با فوریت نسبت به صدور احکام اصلاحی کلیه همکاران از ابتدای سال جاری اقدام گردید. در مسیر اجرای این مجوز و تأمین بودجه مورد نیاز، ابهاماتی برای دستگاه‌های مسئول پیش آمد که با نظر رئیس جمهور محترم، در دستور بررسی فوری نهادهای مسئول، برای رفع ابهام و حل مشکل قرار گرفت. از آنجائی که علیرغم پیگیری‌های فراوان و تلاش مسئولان وزارت برای توضیح و تبیین موضوع، رفع کامل ابهامات تا زمان پرداخت حقوق مرداد ماه، میسر نشد لذا برای پیشگیری از تأخیر بیشتر، پرداخت حقوق بر اساس احکام ماه قبل صورت گرفت.» وزارت آموزش و پرورش در ادامه این اطلاعیه به معلمان اطمینان داده است که «پس از رفع ابهامات، زمینه اجرای احکام در ماه آینده» فراهم خواهد شد.

میزان واردات ایران از عراق در سال جاری به شکل قابل توجهی افزایش یافته است: ۵۴۰ درصد!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که میزان واردات ایران از عراق در سال جاری ۵۴۰ درصد افزایش یافته است. صادرات ایران به این کشور در چهار ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ با ۴۳ درصد رشد از نظر ارزشی و ۶۹ درصد از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ به ۲ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار معادل ۱۰ میلیون و ۹۴۱ هزار تن رسید. ایران در همین مدت از کشور عراق ۱۴۰میلیون دلار کالا معادل ۲۴۶ هزارتن وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ از نظر ارزشی حدود ۵۴۰ درصد و از نظر وزنی ۱۱۸۰ درصد رشد داشته است. با کاهش محدودیت‌های کرونا در ماه‌های آینده انتظار می‌رود روند تجارت مشترک بین دو کشور افزایش بیشتری هم پیدا کند.

محسن رضایی در کنار کرسی ریاست جمهوری قرار گرفت، شد معاون اقتصادی عضو هیئت مرگ

ابراهیم رئیسی، عضو هیئت مرگ با صدور حکمی محسن رضایی میرقائد را به سمت معاون اقتصادی رئیس جمهوری، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت منصوب کرد. پیش از آن گفته شده بود که محسن رضایی قصد دارد به سمت استانداری استان خوزستان منصوب شود. رضایی در واکنش به این خبر در توییتر نوشت: «به شایعات غیرواقعی این روزها توجه نکنید. رهبرم سوال کردند که نظرت برای آینده چیست؛ بنده نیز گفتم من سرباز جنابعالی هستم، هرجایی که شما مأموریت بدهید به آن عمل می‌کنم.»

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس: لوایح FATF تصویب نشود اروپامحور، روسیه‌محور یا آسیا‌محور باشید فرقی نمی‌کند، بانک‌ها کار نخواهند کرد

شریف نظام مافی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس در مورد سخنان حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه مبنی بر «شرق‌محور» شدن اقتصاد ایران گفت: «از آن‌جا که مسئله بانکی در گروی FATF و برجام است که راه‌حل‌های سیاسی دارد، اروپامحور، روسیه‌محور یا آسیا‌محور باشید فرقی نخواهد کرد؛ اگر بانک‌هایتان کار نکند چگونه می‌خواهید با چین یا کره‌ جنوبی کار کنید؟» حسین امیرعبداللهیان گفته بود: «ما در غرب آسیا به‌دنبال نهادینه‌سازی دستاوردهای میدانی مقاومت هستیم و در شرق آسیا به‌دنبال استفاده از ظرفیت قدرت‌های نوظهور اقتصادی و تعامل حداکثری برای رشد و ارتقای اقتصادی و تجارت بین‌الملل و معیشت مردم‌مان هستیم». نظام مافی در این‌باره افزود: «تمامی بانک‌های چین و کره جنوبی از تحریم‌های فرامرزی آمریکا می‌ترسند. اگر مکانیسمی درست کنید که به بانک اطمینان بدهید که خطری برای او به‌وجود نمی‌آید با شما کار می‌کند اما اگر این اتفاق نیفتد محوریت اقتصاد بسیار کوچک می‌شود.» به‌گفته او «اقتصاد ایران آن‌قدر کوچک شده و آن‌قدر وضعیت ایران از این نظر تحت فشار است که در مقطع کنونی چندان این راه‌ها برای ما فرقی نمی‌کند. این‌که ما حتی بتوانیم از پتانسیل آسیا استفاده کنیم کار زیادی می‌خواهد. قدرت سرمایه‌گذاری اروپا بیشتر از چین و آسیا است اما زمانی که با ما کار نمی‌کنند دیگر نمی‌توان به‌عنوان پتانسیل به آن‌ها نگاه کرد.» در ایران افزون بر مشکل تحریم‌ها و قطع ارتباط اقتصاد کشور با جهان، لوایح «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» مربوط به پیوستن‌ جمهوری اسلامی ایران به «گروه اقدام مالی» (FATF) نیز همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام خاک می‌خورد و مقاومت در برابر تصویب آن‌ها در میان مسئولان حکومتی زیاد است. محمد طبیبیان، اقتصاددان، خرداد ماه سال جاری گفته بود که عده‌ای در کشور از نپیوستن به پیمان‌های بین‌المللی علیه تروریسم و پولشویی منافعی دارند و به‌دلیل تأمین منافع‌شان کشور را به مخمصه انداخته‌اند.

ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی شد

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی با حکمی ذبیح‌الله خداییان را به‌عنوان سخنگوی دستگاه قضائی انتخاب کرد. خداییان خرم‌آبادی است و ابتدا به‌عنوان دادیار، کار قضائی خود را شروع کرد. سمت‌های قبلی او از جمله معاون دادستان، رئیس شعبه دادگاه بدوی و رئیس دادگاه تجدیدنظر، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان لرستان، معاون قضائی رئیس کل دادگستری این استان، قائم مقام رئیس کل دادگستری لرستان و رئیس کل دادگستری استان‌های لرستان و فارس و معاون حقوقی قوه قضائیه بوده است. او در حال حاضر معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و با حفظ سمت خود سخنگوی قوه قضائیه شده است.