ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنان تماشاگر در نخستین حضور محدود خود در لیگ برتر فوتبال شعارهایی در پشتیبانی از «دختر آبی» و وریا غفوری سر دادند

در چارچوب هفته سوم لیگ برتر فوتبال ایران، پنج‌شنبه ۳ شهریور تیم استقلال تهران در ورزشگاه آزادی میزبان مس کرمان بود. وزارت کشور ایران پیش از این مجوز ورود ۵۰۰ هوادار زن را برای این مسابقه صادر کرده بود. گفته شده بود این تعداد می‌توانند در طبقه دوم بازی را تماشا کنند. بدین ترتیب زنان با تدابیر شدید برای جدا نگه داشتن‌شان از مردان، برای اولین بار در بازی‌های لیگ برتر فوتبال حاضر شدند. در حالی که دقایقی به آغاز مسابقه باقی مانده بود، زنان حاضر در ورزشگاه شعارهایی به یاد سحر خدایاری، هوادار تیم استقلال که «دختر آبی» لقب گرفت و وریا غفوری کاپیتان سابق استقلال سر دادند. «دختر آبی»، به‌دلیل ورود به ورزشگاه و تماشای مسابقات فوتبال دستگیر و زندانی شد و سپس خودسوزی کرد و در شهریور ۱۳۹۸ درگذشت. وریا غفوری به‌دلیل موضع‌گیری‌های شفاف درباره مشکلات مردم در ایران و انتقاد از عملکرد مسئولان جمهوری اسلامی تحت فشار قرار گرفت و قراردادش در استقلال تمدید نشد و سرانجام در تیرماه سال جاری از استقلال خداحافظی کرد. برخی رسانه‌ها در ایران گزارش دادند که در فاصله چهار ساعت تا آغاز بازی استقلال و مس کرمان، بلیت ویژه زنان در فضای مجازی و در بازار سیاه به قیمت نجومی دو میلیون تومان رسیده بود. به‌رغم فشارهای فیفا، ایران فراهم نبودن زیرساخت‌ها را به‌عنوان دلیل ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها اعلام کرده بود. فیفا در روزهای اخیر بار دیگر بر حضور زنان در ورزشگاه‌ها تأکید کرده بود.

بهیه معنوی‌پور، شهروند بهایی ساکن شیراز به صورت موقت از بازداشتگاه اداره اطلاعات آزاد شد

بر اساس خبرهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی بهیه معنوی‌پور، شهروند بهایی ساکن شیراز که از ۲۸ تیر در بازداشت نیروهای امنیتی بود، عصر پنجشنبه سوم شهریور با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد. نیروهای امنیتی سه‌شنبه ۲۸ تیر سال جاری، حنان هاشمی ۲۲ ساله، بهیه معنوی‌پور ۳۲ ساله، میثاق معنوی‌پور ۲۳ ساله، الحان هاشمی ۱۸ ساله و نیلوفر حسینی، شهروندان بهایی ساکن شیراز را بازداشت کردند. آزادی بهیه معنوی‌پور در حالی‌ست که در روزهای گذشته حنان هاشمی، نیلوفر حسینی، میثاق معنوی‌پور و الحان هاشمی با تودیع قرار وثیقه تا پایان مراحل دادرسی موقتاً آزاد شده بودند. در هفته‌ها و ماه‌های اخیر دور تازه‌ای از سرکوب، احضار، بازداشت و فشارهای امنیتی بر شهروندان بهایی آغاز شده است. جامعه جهانی بهایی به‌تازگی در گزارشی درباره نقض حقوق شهروندان بهایی در ایران، از احضار، بازداشت، محاکمه و زندانی ‌شدن دست‌کم ۴۴ بهایی در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ خبر داده است.

یک نوزاد رهاشده در تهران پیدا شد

خبرگزاری رکنا گزارش داد روز چهارشنبه ۲ شهریور، یک نوزاد پسر در محله جنت‌آباد تهران داخل یک کیف ورزشی در میان شمشاد‌های منطقه فضای سبز پیدا شد. بنا به این گزارش، با حضور مأموران کلانتری و بهزیستی در محل و پس از بررسی‌ها مشخص شد که این نوزاد ۳ ماهه توسط اعضای خانواده‌اش رها شده است. نوزاد از شدت گرسنگی در حال گریه کردن بود. نوزاد رهاشده به اداره بهزیستی منتقل و پلیس آگاهی برای شناسایی عاملان این حادثه وارد عمل شد. در یک سال گذشته رها کردن نوزادان در کوچه و خیابان شهرهای ایران بیشتر شده است. در اوایل خردادماه سال جاری نیز یک نوزاد دختر در مقابل شیرخوارگاه آمنه تهران رها شده بود. پیش از آن نیز یکی دیگر از این نوزادان در سطل زباله‌ای در نازی‌آباد تهران پیدا شد. فقر و مشکلات اقتصادی در کنار ممنوعیت سقط جنین باعث می‌شود خانواده‌هایی که توان نگهداری از نوزادان خود را ندارند آن‌ها را در خیابان رها کنند.

سخنگوی طالبان: تا کنون جسد ایمن‌ الظواهری را پیدا نکرده‌ایم

به‌گزارش روزنامه «۸صبح» افغانستان، حدود یک ماه پس از کشته شدن ایمن ‌الظواهری، رهبر شبکه القاعده در حمله پهپادی آمریکا در کابل، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان پنج‌شنبه ۳ شهریور / ۲۵ اوت در یک نشست خبری گفت طالبان هنوز موفق نشده‌‌اند جسد الظواهری را از محل حمله پیدا کنند. آمریکا در آغاز ماه جاری میلادی اعلام کرده بود که ایمن ‌الظواهری را ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه در کابل کشته است. طالبان پیش از این کشته‌شدن الظواهری را رد و یا تأیید نکرده بودند اما گفته بودند در این زمینه تحقیق می‌کنند. مجاهد همچنین گفت گروه «دولت اسلامی» (داعش) در افغانستان به‌شکل بی‌سابقه‌ای سرکوب شده است و کشورهای منطقه از جمله روسیه نگران تهدید این گروه از افغانستان نباشند. این در حالی است که داعش همچنان مسئولیت حملات مرگبار در افغانستان را برعهده می‌گیرند. روز گذشته (چهارشنبه)، راجنات‌سنگ، وزیر دفاع هند گفته بود که افغانستان نباید به محل امن گروه‌های تروریستی تبدیل شود.

یک جوان دیگر افغانستانی در مرز ایران و افغانستان کشته شد

به‌گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، بستگان یک جوان ۲۱ ساله افغانستانی به نام حبیب می‌گویند او در مرز افغانستان و ایران به دست نظامیان ایرانی کشته شده است. این دومین جوانی است که در روزهای اخیر در مرز ایران و افغانستان کشته می‌شود. بنا به این گزارش حبیب که نام خانوادگی او منتشر نشده، ساکن روستای تخاوی ولسوالی میرامور ولایت دایکندی و دانش‌آموز کلاس دوازدهم بود و قصد داشت در آزمون کنکور شرکت کند اما با روی‌کارآمدن طالبان ترک تحصیل کرد و به کارهای شاق روی آورد و مدتی نیز در معدن طلا در تخار کار کرد. حبیب روز یکشنبه گذشته ۳۰ مرداد / ۲۱ اوت پس از عبور از مرز با شلیک گلوله نظامیان ایرانی کشته شد. گفته می‌شود که گلوله به سر این جوان اصابت کرده است. یک منبع آگاه گفته است نظامیان ایرانی مدعی‌اند که حبیب را طالبان کشته‌اند. آن‌ها جنازه حبیب را با خود برده و گفته‌اند آن را به پزشکی قانونی می‌سپارند. به‌تازگی نظامیان ایرانی یک جوان افغانستانی دیگر به ‌نام رحمت‎الله واعظی‌زاده که او نیز از ساکنان دایکندی بود را در مرز افغانستان و ایران کشتند. او دانش‌آموخته رشته کشاورزی دانشگاه دایکندی بود و به‌دلیل بیکاری و تنگ‌دستی مجبور به مهاجرت به ایران شده بود. پس از روی‌کارآمدن طالبان، افغانستان با موجی از مهاجرت مواجه شده‌ است. مقصد بیشتر مهاجران افغانستانی ایران و پاکستان است. مرز این کشورها بسته است و مهاجران تلاش می‌کنند به‌شکل قاچاق از مرز عبور کنند.

مریم اکبری‌منفرد، زندانی سیاسی، در زندان سمنان هدف ضرب و جرح قرار گرفت

مریم اکبری‌منفرد، زندانی سیاسی تبعیدی که بیش از ۱۳ سال است بدون یک روز مرخصی در زندان به‌ سر می‌برد، روز چهارشنبه دوم شهریور ۱۴۰۱ به دست رئیس سالن ملاقات زندان مورد ضرب و جرح قرار گرفت. هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، به نقل از یک منبع آگاه با بیان این‌که خانواده این زندانی سیاسی برای ملاقات با او به زندان سمنان مراجعه کرده بودند، گزارش کرد: «[ابتدا] کردی، معاون زندان سمنان، همراه با بی‌احترامی، با ملاقات دو دختر خانم اکبری‌منفرد با او، به دلیل نپوشیدن چادر مخالفت کرد و قصد داشتند مریم اکبری‌منفرد را به بند بازگردانند.» به گفته این منبع، مریم اکبری‌منفرد که نسبت به این موضوع معترض بود، برای بازگشت به بند مقاوت کرد که حسینی‌پور، رئیس سالن ملاقات، گلوی او را گرفت و وی را مورد ضرب و جرح قرار داد. در نهایت اما با مقاومت مریم اکبری‌منفرد و دخالت رئیس زندان، ملاقات او با خانواده‌اش انجام شد. این در حالی است که گفته می‌شود پس از این رویداد، اکبری‌منفرد و همسر این زندانی سیاسی به گشایش پرونده به اتهام «اغتشاش در نظم» تهدید شدند. مریم اکبری‌منفرد در حال حاضر بیش از ۱۳ سال است بدون یک روز مرخصی در زندان به ‌سر می‌برد. این زندانی سیاسی از بیماری کبد چرب رنج می‌برد و کماکان از رسیدگی پزشکی محروم است. او در تاریخ ۱۹ اسفند ماه ۹۹، بدون اطلاع قبلی از زندان اوین به زندان سمنان تبعید شد. در روزهای گذشته در جریان پرونده‌ای جدید که از سوی وزارت اطلاعات علیه این زندانی سیاسی تشکیل شده، او در دو مرحله به دادگاه سمنان احضار شد که به دلیل رعایت نشدن فاصله زمانی قانونی بین تاریخ ابلاغ و تاریخ احضار و نیز ارسال نشدن ابلاغیه به وکیل، از حضور در جلسات دادگاه خودداری کرد. مریم اکبری‌منفرد ساعت سه بامداد ۱۰ دی‌ ماه سال ۱۳۸۸ و پس از حوادث عاشورای ۸۸ بازداشت و در خرداد ماه سال بعد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. اتهام او «محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران» عنوان شد اما مریم اکبری‌منفرد همواره این اتهام را رد کرده است.