نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#روحانی در مجمع عمومی #سازمان_ملل: از تحریم دست بردارید. جهان دوستی بهتر از ایران نخواهد داشت

مجمع عمومی سالانه سازمان ملل سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در مقر آن در نیویورک آغاز به کار کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در ادامه سخنرانی خود در مجمع عمومی اعلام کرد که ایران خواهان جنگ با هیچ کشوری نیست: «ایران نگاهی صلح‌طلبانه به مسائل سیاسی و بین‌المللی داشته و بنای جنگ با هیچ کشوری را نداشته و ندارد. ایران نیازی به امپراتوری ندارد.» روحانی سپس تلاش کرد از جمهوری اسلامی رفع اتهام کند. رئیس جمهوری اسلامی گفت: «ایران همان دولتی است که در خط مقدم مبارزه با طالبان بود و در نبرد با تروریسم طالبان، شهید داد. ما با القاعده و طالبان می‌جنگیدیم قبل از آنکه به نیویورک حمله شود. جمهوری اسلامی ایران همان دولتی است که با داعش جنگید و آن را تصویری مجعول از اسلام‌گرایی نشان داد. ما با داعش می‌جنگیدیم قبل از آن که در پاریس و لندن و بروکسل، عملیات کنند.» روحانی خواهان پایان تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شد: «واقعیات تاریخی درباره ایران را بپذیرید. از تحریم دست بردارید و به تکفیر پایان دهید. جهان، دوستی بهتر از ایران نخواهد داشت، اگر صلح، آرمان شماست.»

#روحانی در مجمع عمومی #سازمان_ملل: امنیت #خلیج _فارس و تنگه هرمز برای ما مهم است. با اخلال در این آب‌راه حیاتی مقابله خواهیم کرد

مجمع عمومی سالانه سازمان ملل سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در مقر آن در نیویورک آغاز به کار کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در ادامه سخنرانی خود در مجمع عمومی با انتقاد از انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، اصلی‌ترین بحران خاورمیانه را مسأله اسرائیل و فلسطین و اسرائیل را با اتکا به زرادخانه هسته‌ای‌اش تهدیدی برای صلح دانست. روحانی سپس به امنیت خلیج فارس پرداخت و گفت: «ما معتقد به تشکیل سازوکاری مشترک برای منطقه خلیج فارس با حضور و مشارکت همه کشورهای منطقه می‌باشيم. امنيت خليج فارس و تنگه هرمز، هميشه برای ما مهم بوده و همان‌طور كه در طول جنگ تحميلی عراق علیه ایران، از آن حفاظت كرديم، در آينده نيز با هرگونه تلاش براي اِخلال در اين آب‌راهِ حياتی، مقابله خواهيم كرد.»

#روحانی در مجمع عمومی #سازمان_ملل: راهی جز گفت‌وگو نیست. گفت‌وگو را از همین‌‌جا آغاز می‌کنم: تعهد در برابر تعهد

مجمع عمومی سالانه سازمان ملل سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در مقر آن در نیویورک آغاز به کار کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در ادامه سخنرانی خود در مجمع عمومی با قدردانی از حمایت اتحادیه اروپا، روسیه و‌ چین از برجام، ایالات متحده آمریکا را به «تروریسم اقتصادی» متهم کرد. روحانی گفت: «تحریم‌های یک‌جانبه و نامشروع خود تروریسم اقتصادی است. جنگ اقتصادی که امریکا علیه ایران آغاز کرده نه تنها ملت ایران را هدف قرار داده، بلکه دیگر کشورها را هم تحت تاثیر قرار داده. سیاست امریکا برابر ایران از ابتدا غلط بوده و رویکرد لجاجت در برابر‌ خواست ملت ایران محکوم به شکست است. ما هم معتقدیم که در نهایت، راه بهتری جز گفت‌وگو وجود ندارد اما گفت‌وگو، دوسویه است، و براساس برابری، عدالت و منزلت انسان‌ها و بر مبنای قواعد و حقوق بین‌الملل. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، «ورق پاره» نیست. برای گفت‌و‌گو نیازی به گرفتن عکس‌های دونفره نیست، من گفت‌وگو را از همین جا آغاز می‌کنم و اعلام می‌کنم: موضوع امنیت بین‌الملل، بازیچه سیاستِ داخلی آمریکا نیست. سازمان ملل، یکی از ادارات ِدولت آمریکا نیست. سخن ما روشن است: تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض، تهدید در برابر تهدید. و گام در برابر گام، به جای حرف در برابر حرف.»

#روحانی در مجمع عمومی #سازمان_ملل: با چه معیاری می‌توانیم با دولت #آمریکا عهد جدیدی ببندیم؟

مجمع عمومی سالانه سازمان ملل سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در مقر آن در نیویورک آغاز به کار کرد. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، بخش اصلی سخنرانی خود در مجمع عمومی را با انتقاد از ایالات متحده آمریکا آغاز کرد. روحانی گفت: «دولت آمریکا عزم دارد کلیه نهادهای بین‌المللی را بی‌خاصیت کند. این دولت بر خلاف قواعد بین‌الملل از یک توافق بین‌المللی خارج شده و ایران را به گفت‌وگوی دوجانبه فرامی‌خواند. با چه معیاری می‌توانیم با چنین دولت بدعهدی، عهد جدیدی ببندیم؟ ارتجاع بزرگ آنکه دولت آمریکا پنهان نمی‌کند در پی براندازی همان دولتی است که خواستار مذاکره با آن است.»

افزایش #حقوق_کارمندان در سال جاری لغو شد

پیش از این، موضوع افزایش مجدد حقوق کارمندان در سال جاری مطرح شده بود اما تازه‌ترین سخنان محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه حاکی از آن است که چنین افزایش حقوقی دیگر از دور خارج شده است. امسال طبق قانون بودجه حقوق کارمندان دولت حداکثر ۲۰ درصد افزایش یافت و از اردیبهشت امسال به اجرا در آمد و گفته می‌شد که حقوق کارکنان احتمالاً تا سقف پنج درصد دیگر نیز افزایش یابد. با شدت گرفتن نوسانات بازار ارز و افزایش تورم و گرانی دولت نیز از برنامه‌ریزی برای بسته‌های حمایتی خبر داده بود که یکی از آن‌ها افزایش مجدد حقوق کارمندان بود. اما رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که اگر هم قرار باشد دولت افزایش حقوقی داشته باشد، حتماً در قانون بودجه سال آینده اعمال می‌شود.

بعد از سخنرانی #ترامپ در مجمع عمومی #سازمان_ملل قیمت #دلار در #ایران به ۱۷ هزار تومان افزایش یافت

هنوز ساعتی از سخنرانی‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل نگذشته بود که قیمت دلار در ایران به ۱۷ هزار تومان رسید. خبرگزاری فارس گزارش داده است که سه‌شنبه ۳ مهر قیمت دلار به ۱۶ هزار و ۳۹۰ تومان و قیمت یورو به ۱۹ هزار و ۲۳۳ تومان رسیده است. همزمان ‌سایت‌های ارز و طلا، قیمت دلار را ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کردند. این سایت‌ها بعد از سخنرانی ترامپ قیمت دلار آمریکا را ۱۷ هزار تومان اعلام کردند. قیمت هر یورو به ۲۰ هزار تومان و هر پوند بریتانیا نیز به ۲۲ هزار تومان افزایش یافته است. رئیس جمهور آمریکا در بخش نخست سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود سران ایران ناآرامی، مرگ و خرابی ایجاد می‌کنند و به همسایگان خود و مرزهای آن‌ها احترام نمی‌گذارند.

#عربستان_سعودی اتهام دست داشتن در حمله تروریستی به رژه نظامی در #اهواز را رد کرد

وزارت خارجه عربستان سعودی اتهام دخالت ریاض در حمله تروریستی به رژه نظامی در اهواز را رد و اظهارات مقام‌های ایرانی علیه عربستان را محکوم کرد. یک مقام وزارت خارجه عربستان به خبرگزاری رسمی این کشور گفته است: «عربستان اتهام دخالت در حوادث شنبه گذشته در ایران را رد می‌کند و اتهامات مقامات رسمی این کشور علیه عربستان سعودی را محکوم می‌نماید.» رهبر جمهوری اسلامی دوشنبه ۲ مهر بعد از برگزاری مراسم تشییع کشته‌شدگان حمله ۳۱ شهریور در اهواز گفته است: «بر اساس گزارش‌ها این کار بزدلانه کار همان افرادی است که هر جا در سوریه و عراق گرفتار می‌شوند، آمریکایی‌ها نجاتشان می‌دهند و دستشان در جیب سعودی و امارات عربی است. مطمئناً گوشمالی سختی به عوامل این اقدام خواهیم داد.»

#اردوغان: هدف ما پاکسازی اراضی سوریه از منبج تا مرز عراق است

مجمع عمومی سالانه سازمان ملل سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در مقر آن در نیویورک آغاز به کار کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل درباره هدف ترکیه از دخالت نظامی در سوریه گفت: «هدف ما پاکسازی اراضی سوریه از منبج گرفته تا مرز عراق است. از همه طرف‌ها می‌خواهم با روشی سازنده، از یک راهکار سیاسی منصفانه و پایدار در سوریه، حمایت کنند.» اردوغان که با سیاست‌های آمریکا در قبال کردهای شمال سوریه خشنود نیست، گفت: «کسانی که برای پیشبرد منافع تاکتیکی خود، تروریست‌ها را با ده‌ها و ده‌ها کامیون تجهیزات و مهمات تجهیز می‌کنند، قطعاً در آینده پشیمان خواهند شد. حمایت از تروریسم و در عین حال بستن مرزها به روی پناهجویان و انداختن بار آن بر دوش چند کشور، قطعاً اهداف شما را تأمین نخواهد کرد.»

#ترامپ: #اوپک از #آمریکا و از سایر کشورهای جهان سوءاستفاده می‌کند و این خوب نیست

مجمع عمومی سالانه سازمان ملل سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در مقر آن در نیویورک آغاز به کار کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اشاره کرد و گفت: «ما از کشورهای اوپک می‌خواهیم بالا بردن قیمت را متوقف کنند و شروع به پایین آوردن قیمت کنند. آن‌ها باید از حالا به بعد به محافظت نظامی‌ ما از آن‌ها کمک مالی قابل توجهی کنند. آمریکا به بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی در سراسر جهان بدل شده است. کشورهای اوپک مانند همیشه از بقیه جهان سوءاستفاده می‌کنند. ما از بسیاری از این کشورها به رایگان دفاع می‌کنیم و آن‌ها با بالا بردن قیمت نفت از ما سوءاستفاده می‌کنند. خوب نیست.»

#ترامپ: #دیوان_بین‌المللی_کیفری #لاهه در ارتباط با #آمریکا هیچ حاکمیت و اختیاری ندارد

مجمع عمومی سالانه سازمان ملل سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در مقر آن در نیویورک آغاز به کار کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش به شورای حقوق بشر سازمان ملل و به دیوان بین‌المللی کیفری لاهه اشاره کرد و گفت: «آمریکا همواره بر اساس منافع ملی‌اش عمل می‌کند. سال گذشته گفتم که شورای حقوق بشر سازمان ملل به مایه شرم این سازمان بدل شده است. با وجود هشدارهای متعدد هیچ اقدامی نشد و ایالات متحده تنها راه ممکن را پیش گرفت و از شورای حقوق بشر خارج شد. ایالات متحده از دیوان بین‌المللی کیفری هیچ حمایتی نخواهد کرد. در ارتباط با ایالات متحده، دیوان بین‌المللی کیفری هیچ حاکمیت و اختیاری ندارد. هرگز استقلال ایالات متحده را به یک نهاد غیرانتخابی و غیرپاسخگو واگذار نمی‌کنیم. ما جهانی شدن را رد کرده و دکترین میهن‌پرستی را می‌پذیریم. در سرتاسر جهان، همه کشورهای مسئول باید با تهدیدات علیه حاکمیت کشورها مقابله کنند.»

#ترامپ: #سازمان_تجارت_جهانی تمام قواعدی را که بر مبنای آن بنا شده، زیر پا گذاشته است

مجمع عمومی سالانه سازمان ملل سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در مقر آن در نیویورک آغاز به کار کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش به سازمان تجارت جهانی و روابط اقتصادی آمریکا با سایر کشورهای جهان اشاره کرد.ترامپ گفت: «دیگر از ایالات متحده سوء استفاده نخواهد شد. سال‌ها اقتصاد خود را به روی جهان باز کردیم و اجازه دادیم کالاهای خارجی به کشور ما سرازیر شوند. اما جهان این رفتار ما را با رفتار مناسب پاسخ نداد و حتی برخی از این وضع سوءاستفاده کردند.از این‌روی ما به نحوی سازمان‌یافته در حال تجدید نظر در توافق‌های تجاری وحشتناک سابق هستیم. ماه گذشته ما با مکزیک توافق تجاری امضا کردیم و دیروز هم با کره جنوبی. سازمان تجارت جهانی تمام قواعدی را که بر مبنای آن بنا شده، زیر پا گذاشته است. در حالی که ما به این قواعد پایبند بوده‌ایم، کشورهای دیگر از این سازمان سوءاستفاده کرده‌اند.»

#ترامپ: انتقال سفارت #آمریکا به #اورشلیم گام بزرگی در خاورمیانه بود

مجمع عمومی سالانه سازمان ملل سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در مقر آن در نیویورک آغاز به کار کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش به بحران فلسطین و اسرائیل اشاره کرد و گفت: «ایالات متحده به آینده‌ای صلح‌آمیز در منطقه از جمله میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها متعهد است. این هدف با دیدن واقعیت‌های روشن تقویت می‌شود، نه تضعیف آنها. واقع‌گرایی اصولی ما به این معنی است که اسیر جزم‌اندیشی و ایدئولوژی کارشناسانی نمی‌شویم که سال‌هاست اشتباه می‌کنند. من با به رسمیت شناختن حق هر دولت مستقلی در تعیین پایتخت‌اش، سفارت ایالات متحده را به اورشلیم منتقل کردم، که این گام بزرگی در خاورمیانه بود.»

#ترامپ: از همه کشورها می‌خواهیم از مردم #ایران در مبارزه خود برای تعیین سرنوشتشان حمایت کنند

مجمع عمومی سالانه سازمان ملل سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در مقر آن در نیویورک آغاز به کار کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش با متهم کردن ایران به نقض حقوق بشر، پیشبرد برنامه موشکی و فعالیت‌های مخرب در خاورمیانه گفت: ایالات متحده کارزاری از فشار اقتصادی را آغاز کرد تا این رژیم را از منابع مالی مورد نیاز برای پیشبرد برنامه‌های خونبارش محروم کند. نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران خطرناک‌ترین سلاح جهان را در اختیار داشته باشد. نمی‌توانیم به رژیمی که «مرگ بر آمریکا» می‌گوید و به دنبال نابودی اسرائیل است، اجازه دهیم امکان استفاده از تسلیحات اتمی را داشته باشد. از همه کشورها می‌خواهیم تا زمانی که ستیزه‌جویی رژیم ایران ادامه دارد، این رژیم را منزوی کنند. از همه کشورها می‌خواهیم از مردم ایران در مبارزه خود برای تعیین سرنوشت حمایت کنند.

#ترامپ: بعد از #برجام، بودجه نظامی #ایران حدود ۴۰ درصد افزایش یافت

مجمع عمومی سالانه سازمان ملل سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در مقر آن در نیویورک آغاز به کار کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل با متهم کردن ایران به سوء مدیریت منابع گفت: «همسایگان ایران بابت به خاطر ستیزه‌جویانه و توسعه‌طلبانه ایران هزینه زیادی متحمل شده‌اند. به همین سبب بسیاری از کشورهای خاورمیانه از تصمیم من برای خروج از توافق وحشتناک هسته‌ای و احیای تحریم‌ها حمایت کردند. توافق هسته‌ای سرمایه‌ای سرشار برای سران ایران به ارمغان آورد. در سال‌های پس از توافق، بودجه نظامی ایران حدود ۴۰ درصد افزایش یافت.»

#ترامپ: سران #ایران ناآرامی و مرگ و خرابی ایجاد می‌کنند

مجمع عمومی سالانه سازمان ملل سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر در مقر آن در نیویورک آغاز به کار کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در بخشی از سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل به سوریه اشاره کرد. او گفت: خرسندم اعلام کنم که به لطف همکاری‌هایی که صورت گرفت، خون‌آشامان داعش از مناطقی که در عراق و سوریه در اختیار داشتند، بیرون رانده شدند. تراژدی سوریه مایه تأثر است. هدف مشترک همه ما باید کاهش تنش و حرکت به سمت یک راهکار سیاسی باشد که خواست مردم سوریه را تأمین کند. هر راهکاری برای بحران انسانی سوریه باید راهبردی را هم شامل شود که به حکومتی هم بپردازد که آن را تأمین مالی کرده است: رژیم ایران. سران ایران ناآرامی، مرگ و خرابی ایجاد می‌کنند و به همسایگان خود و مرزهای آن‌ها احترام نمی‌گذارند.

از آغاز سال جاری میلادی ۵۰ هزار نفر از #آوارگان_سوری در #لبنان به کشورشان بازگشته‌اند

ژنرال عباس ابراهیم، مسئول امنیت ملی #لبنان اعلام کرد که از آغاز سال کنونی میلادی تا کنون ۵۰ هزار نفر از آورگان سوری که به دلیل جنگ در کشورشان به لبنان پناه برده بودند، به سوریه بازگشته‌اند. او افزود اگر بازگشت پناهجویان سوری با آهنگ کنونی ادامه یابد تا پایان سال، ۲۰۰ هزار نفر از آن‌ها به کشورشان باز خواهند گشت. به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، لبنان میزبان ۹۷۶ هزار پناهنده ثبت شده سوری است. دولت لبنان می‌گوید حدود ۱,۵ میلیون سوری در لبنان به‌سر می‌برند. پیش‌روی نیروهای دولتی سوریه و بازگشت آرامش به بسیاری از مناطق این کشور موجب شده است که هزاران نفر از سوری‌ها آواره به کشور خود بازگردند. در حال حاضر ۵,۶ میلیون نفر آواره سوری در خاورمیانه به‌سر می‌برند. ژنرال عباس ابراهیم می‌گوید همین‌که آرامش به ادلب بازگردد بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان نیز بیشتر خواهد شد. ادلب آخرین منطقه تحت کنترل شورشیان در سوریه است. به گفته او، بسیاری از جوانان سوری از آن بیم دارند که اگر به کشورشان بازگردند مجبورشان کنند که برای مبارزه با شورشیان به ادلب بروند.

#وزیر_خارجه_آلمان می‌خواهد به‌رغم تحریم‌های آمریکا تجارت با ایران ادامه یابد

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، با وجود تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، از تلاش برای نجات توافق هسته‌ای با ایران از طریق کانال‌های جدید پرداخت‌های مالی استقبال کرد. ماس در نیویورک گفت: برای حفظ برجام، به راه حل‌های دقیق نیاز است، به‌طوری که جریان‌های مالی بتوانند ادامه یابند و تجارت با تهران همچنان امکان‌پذیر باشد. هایکو ماس در نیویورک با نمایندگان کشورهایی که پس از خروج آمریکا از برجام در این توافق‌نامه مانده‌اند و خواهان حفظ آن هستند ملاقات کرد. او گفت توافق هسته‌ای در خاورمیانه و به همچنین در اروپا باعث ایجاد امنیت بیشتر می‌شود. پیش از این، فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از ایجاد نظامی جدید برای مبادلات تجاری با ایران خبر داده بود. این راهکار برای آن در نظر گرفته شده تا به‌رغم تحریم‌های آمریکا شرکت‌های اروپایی قادر به ادامه معاملات تجاری خود با ایران باشند.

نماینده #همدان در مجلس: #مفسدان_اقتصادی را در #میدان_آزادی #اعدام کنید

رئیس #فراکسیون_مبارزه_با_مفاسد_اقتصادی مجلس گفته است در صحبتی که با یکی از مقامات قضایی داشتم، مطالبه‌ام درخصوص #اعدام #مفسدان_اقتصادی در ملاء عام و در #میدان_آزادی را به اطلاع ایشان رساندم. #امیر_خجسته با اشاره به این اظهار نظرش به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفته است: «برای آنکه برای مفسدان اقتصادی #حاشیه_امن به وجود نیاید، در دیدار با یکی از مقامات قضایی که در حاشیه درس خارج فقه مقام معظم رهبری داشته‌ام، مطالبه‌ام از دستگاه قضایی را به اطلاع این مقام ارشد قضایی رساندم. در صحبتی که با ایشان داشتم از آقایان خواستم تا مفسدان اقتصادی در ملاء عام و در میدان آزادی به چوبه دار سپرده شوند.» پیش از این نیز برخی مقام‌ها و مراجع تقلید حکومتی از جمله #ناصر_مکارم_شیرازی و #حسین_نوری_همدانی، خواستار اعدام فوری کسانی شده بودند که در اقتصاد کشور اخلال ایجاد می‌کنند و موجب افزایش مشکلات مردم می‌شوند. آنان این افراد را «خائن» خوانده بودند. #بهمن_کشاورز، رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) اما به این اعدام‌خواهی‌ها و درخواست رسیدگی فوری قضایی واکنش نشان داد و گفت که در امور کیفری، رسیدگی نمی‌تواند و نباید سریع‌تر از حد معینی باشد: «باید توجه کرد مشکلات و مسایل اقتصادی از جمله مواردی که فعلا ما به آن مبتلا هستیم، ریشه در اقتصاد و داد و ستد، آن هم در حد جهانی دارد و اینکه کسانی را با اتهاماتی بگیرند و با رسیدگی مثلا انقلابی و قاطع محاکمه و حتی اعدام کنند چیزی را حل نخواهد کرد، همچنان که در موارد دیگر حل نکرده‌ است.»

۱۶ سال دفن زباله‌های #مریوان در یک روستا و بی‌توجهی مسئولان، اعتراض روستائیان را برانگیخت

عرفان حسینی، مدیرعامل انجمن سبز چیا #مریوان واقع در استان #کردستان می‌گوید از ۱۶ سال پیش زباله‌های این شهر در روستای عصرآباد دفن می‌شد که با مکاتبات و اعتراضات مردم این روستا، یک سال پیش دادگاه رأی به تخلیه سه ماهه زباله‌ها از این منطقه را داد اما مسئولان هنوز در این جهت اقدامی نکرده‌اند و همین موضوع موجب اعتراضات اهالی روستای عصرآباد شده است. آن‌ها چندی پیش زباله‌ها را داخل حیاط شهرداری تخلیه کردند که مشکلات بهداشتی و زیستمحیطی به‌وجود آورد. به‌گفته حسینی به تازگی قرار است منطقه کوماسی که یکی از مناطق بکر و زیبای مریوان است برای دفن بهداشتی زباله‌ها در نظر گرفته شود که این مسئله هم با اعتراض مردم روبه‌رو شده و با این موضوع بهشدت مخالفت کردند. اهالی روستا به صورت شبانه‌روز در منطقه نگهبانی می‌دهند که شهرداری زباله‌ها را در این منطقه تخلیه نکند. اگر این زباله‌ها آن‌جا تخلیه شوند شیرآبه آن با بارش باران به درون سد آزاد در این منطقه می‌ریزد و باعث آلودگی آب این سد می‌شود. سد آزاد آب آشامیدنی استان‌های کردستان و همدان را تأمین می‌کند.

جان باختن دو #کولبر در #مریوان بر اثر انفجار مین

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری #کردستان از کشته شدن دو #کولبر به دنبال انفجار مین در منطقه مرزی دره وران انجیران خبر داد. به گفته #رضا_میرزایی این حادثه یک نفر مجروح نیز داشته است. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) روز سه‌شنبه سوم مهر از قول این مقام استانداری کردستان نوشت: «ساعت ۲:۴۵ دقیقه بامداد امروز دو کولبر مریوانی بر اثر انفجار مین در منطقه مرزی دره وران انجیران استان کردستان جان خود را از دست دادند و یک نفر نیز مصدوم شد.» فرد مصدوم به بیمارستان شهرستان مریوان انتقال یافته است. گفته می‌شود در هر ۲۲ دقیقه، یک نفر در دنیا بر اثر انفجار مین، کشته یا مجروح می‌شود. هر سال شماری از اهالی مناطق مرزی استان کردستان به دنبال انفجار مین‌های به جا مانده از زمان جنگ ایران و عراق کشته یا مجروح می‌شوند. به گزارش ایلنا، هفت شهرستان استان کردستان آلوده به مین‌های عمل نکرده از زمان جنگ هستند و علی‌رغم وجود حدود ۱۳ میلیون انواع مین و مواد منفجره در اراضی پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان، حکومت ایران فعالان مین‌زدایی را سرکوب می‌کند و موضوع مین‌زدایی در انحصار نهادهای دولتی است. تا سال ۹۳ خورشیدی، دو هزار و ۵۱۹ شهروند کرد و غیرکرد در پی انفجار‌ مین در مناطق مرزی جان خود را از دست داده‌اند.

#آنتونیو_گوترش در نطق افتتاحیه #مجمع_عمومی #سازمان_ملل نسبت به #گرمایش_زمین، نابرابری و نقض #حقوق_بشر در جهان و خطرات #هوش_مصنوعی هشدار می‌دهد

سخنرانی‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر/ ۳ مهر از ساعت ۱۶.۳۰ به وقت تهران پس از نطق دبیر کل آغاز می‌شود. بر اساس برنامه، حسن روحانی دوازدهمین سخنران امروز خواهد بود. فرهان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در نطق افتتاحیه خود، درباره گرمایش زمین هشدار خواهد داد و خواهان برخوداری همه انسان‌ها از فن‌آوری خواهد شد و در همان حال نسبت به خطرات هوش مصنوعی هشدار می‌دهد. گوترش در نطق خود از رهبران جهان می‌خواهد که برای صلح جهانی و حقوق بشر و نابرابری بیشتر تلاش کنند. در سال جاری ۱۳۳ رهبر جهان در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت دارند. مجمع عمومی یکم اکتبر به کار خود پایان می‌دهدو

پارلمان #عراق می‌بایست سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر/ ۳ مهر رئیس جمهور را با رأی نمایندگان انتخاب کند. احزاب کرد اما بر سر یک نامزد به توافق نرسیده‌اند

پارلمان عراق اعلام کرده که سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر/ ۳ مهر رئیس‌جمهور این کشور را با رأی دو سوم نمایندگان انتخاب می‌کند اما احزاب کُرد هنوز بر سر یک نامزد به توافق نرسیده‌اند. حزب دموکرات کردستان مخالف نامزدی برهم صالح از حزب اتحادیه میهنی است و تصدی این پست را سهم خود می‌داند و تلاش دارد، زمان انتخاب رئیس‌جمهور را به تاخیر اندازد و مانع از رأی‌گیری برای انتخاب رئیس جمهور در نشست امروز پارلمان عراق شود. سروة عبدالواحد، تنها نامزد زن ریاست‌ جمهوری عراق که به عنوان فردی مستقل فعالیت دارد به رسانه‌های عراقی گفته است: پرونده انتخاب رئیس‌جمهور جدید تا پیش از سوم اکتبر آینده بسته خواهد شد تا پارلمان وارد فاز نقض یک ماده قانونی دیگر نشود.

#اعتصاب_کامیونداران پالایشگاه‌ها و پمپ‌بنزین‌های #ایران را تحت تأثیر قرار داد. رانندگان #اراک به اعتصاب‌کنندگان پیوستند

اعتصاب کامیونداران و رانندگان تانکرهای سوخت‌رسان در سومین روز پیاپی، پالایشگاه‌ها و پمپ‌بنزین‌های سراسر کشور را تحت تأثیر قرار داد. کامیونداران و رانندگان کامیون در اراک هم صبح سه‌شنبه ۳ مهر به اعتصاب‌کنندگان پیوستند. نبود قطعات یدکی و لاستیک دو دلیل عمده اعتصاب اخیر کامیونداران و رانندگان کامیون است. آن‌ها خواهان افزایش ۷۰ درصدی نرخ کرایه‌اند. لاستیکی که تا قبل از این هر حلقه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت، اکنون در بازار به ۹ میلیون تومان در هر حلقه معامله می‌شود. علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفته است با کسانی‌ که به هر شکل مانع خدمات‌رسانی و جابه‌جایی بار و کالا شوند، بر اساس قانون برخوردی جدی انجام می‌شود.

پارلمان #سوئد #استفان_لوون، نخست‌وزیر این کشور را برکنار کرد

برای اولین بار در تاریخ سوئد، یک نخست‌وزیر با رای عدم اعتماد پارلمان از کار برکنار شد. مجلس سوئد در جلسه روز سه‌شنبه ۲۵ سپتامبر/ سوم مهر ماه خود، با ۲۰۴ رای مخالف در مقابل ۱۴۲ رای موافق با ادامه نخست وزیری #استفان_لوون، رهبر حزب سوسیال دموکرات‌های #سوئد مخالفت کرد. دولت استفان لوون که از ائتلاف احزاب سوسیال دموکرات، محیط زیست (سبزها) و حزب چپ سوئد تشکیل شده بود در چهار سال گذشته قدرت را در این کشور در دست داشت. این ائتلاف به دنبال برگزاری انتخابات پارلمان سوئد در دو هفته گذشته (۹ سپتامبر)، اکثریت خود را از دست داده بود. پارلمان سوئد امروز برای انتخاب و معرفی نخست وزیر جدید تشکیل جلسه خواهد داد.

دونالد #ترامپ و امانوئل #مکرون، رئیسان جمهور #آمریکا و #فرانسه درباره برنامه موشکی #سپاه و نفوذ #ایران در #خاورمیانه گفت وگو کردند

بلومبرگ گزارش داده که دونالد ترامپ و امانوئل مکرون، رئیسان جمهور آمریکا و فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده که دو طرف پیرامون طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله وضعیت سوریه، ایران و ارتقای روابط تجاری برابر میان واشنگتن و اتحادیه اروپا گفت‌و‌گو کردند. دیپلمات‌های فرانسوی که نام آن‌ها افشا نشده گفته‌اند که ترامپ و مکرون درباره ضرورت نظارت بر برنامه موشکی سپاه و تحدید نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی بر یک نظر بودند. ترامپ اما اعتقاد داشت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران اثرگذار است و مذاکرات احتمالی با تهران می‌بایست در فرصت دیگری انجام شود. رئیسان جمهور فرانسه و آمریکا همچنین توافق کردند که در موضوع ادلب در سوریه با ترکیه همکاری کنند.