ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در نیم‌سال تحصیلی نخست دانشگاه‌ همچنان مجازی است

نیم سال تحصیلی نخست امسال برای دانشجویان مقطع کارشناسی در ایران همچنان مجازی خواهد بود و آن‌ها نمی‌توانند به صورت حضوری در کلاس‌های درس حضور داشته باشند. محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم جمهوری اسلامی صبح سوم مهر در آئین شروع سال تحصیلی گفت تنها دانشجویان کارشناسی ارشد که به مرحله پایان نامه رسیده و امکانات خوابگاهی و کارگاهی دارند، به صورت حضوری در کلاس حاضر خواهند شد. به گفته او آموزش برای دانشجویان مقطع کارشناسی «همچنان مجازی» خواهد بود. دانشجویان تازه وراد به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم که به گفته وزیر علوم «فعالیت آموزشی دارند»، «فعلاً در فضای مجازی تحصیل می‌کنند». پیشتر مسئولان وزارت بهداشت و درمان و علوم وعده کرده بودند با تسریع در روند واکسیناسیون امکان برگزاری حضوری کلاس‌های آموزشی را برای دانشجویان و دانش آموزان فراهم کنند. دانشگاه‌های ایران از اسفند ۱۳۹۸ که برای نخستین بار به صورت رسمی شیوع کرونا در ایران افشا شد، تعطیل شده‌اند. تعطیلی دانشگاه از نگاه فعالان دانشجویی به زیان دانشجویان و جنبش دانشجویی است و حاکمیت از کرونا به عنوان یک فرصت برای سرکوب نرم تشکل های دانشجوی غیرهمسو استفاده می‌کند.

طالبان در هرات چهار نفر را به دار آویختند

روزنامه اطلاعات روز افغانستان از به دار آویخته شدن جسد چهار نفر به دست طالبان در شهر هرات خبر داد. بر پایه این گزارش مقامات محلی طالبان در هرات گفته‌اند که این چهار تن که به آدم ربایی بودند را در چهار نقطه شهر آویزان کرده‌اند. معاون والی طالبان در هرات مدعی شد که آن‌ها در درگیری با نیروهای طالبان کشته شده‌اند. او در باره جزئیات این واقعه توضیحی نداد و تنها گفت که این افراد یک پسر و پدر را صبح سوم میزان (مهر) از منطقه درب ملک هرات ربوده بودند و در درگیری با نیروهای طالبان کشته شده‌اند. گروه تروریستی طالبان که نزدیک به دو ماه است دوباره بر تمامی افغانستان مسلط شده، خود را مجری احکام شرع اسلامی می‌داند.

۲۰۹ نماینده مجلس طرح «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری» را امضاء کردند

گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تازه‌ای برای «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان» به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کنند. این طرح که به گزارش خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، به امضاء ۲۰۹ نماینده مجلس رسیده است، احتمالا جایگزین لایحه دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی است که در دولت حسن روحانی به مجلس ارسال شده بود. نمایندگان مجلس که لایحه دولت را «تورم‌زا» دانسته و گفته بودند موجب افزایش بدهی دولت خواهد شد، در طرح جدیدی که به مجلس برده‌اند، خواستار افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری شده‌اند. در این طرح که ابتدا باید در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شود، دولت به پرداخت ۹۰ درصد حقوق ناخالص شاغلان به بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری مکلف شده است.

در واکنش به کنفرانس اربیل؛ عراق با «عادی‌سازی روابط با اسرائیل» مخالف است

در اقلیم کردستان عراق با همکاری یک موسسه آمریکایی به نام اندیشکده «مرکزارتباطات صلح» با موضوع بهبود روابط با اسرائیل برگزار شده است. در این نشست که بر اساس گزارش تلویزیون روداو که به خاندان بارزانی و حکومت اقلیم کردستان عراق وابسته است، سران عشایر و قبایل و نمایندگان چند کشور از جمله اسرائیل و امریکا حضور داشتند. جوزف براود، بنیانگذار مرکز ارتباطات صلح، برگزار کننده این کنفرانس در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه شمار شرکت‌کنندگان در این برنامه را «تقریبا ۳۰۰ نفر» که به گفته او «سنی و شیعه از شش استان بغداد، موصل، صلاح الدین، الانبار، دیاله و بابل به اربیل آمده بودند»، اعلام کرد. شرکت‌کنندگان این کنفرانس در پایان یک بیانیه صادر کردند که واکنش نمایندگان مجلس و برخی شخصیت‌های حقوقی عراق در بغداد را به دنبال داشت. آنها اعلام کردند که خواستار «عادی‌سازی روابط با دولت اسرائیل» و «ادغام در توافقنامه ابراهیم» هستند و «هیچ نیرویی از داخلی یا خارجی حق ندارد مانع از این درخواست ما شود». دفتر نخست وزیر عراق با صدور اطلاعیه‌ای با برگزاری این کنفرانس و عادی سازی روابط با اسرائیل مخالفت کرده است. گروه‌های سیاسی همسو با ایران نیز برگزاری این کنفرانس را نکوهش کردند و خواستار توضیح حکومت اقلیم کردستان شدند. شبکه خبری ان‌آر‌تی نیز بیانیه مجمع اهل سنت عراق را منتشر کرد که با برگزاری این کنفرانس مخالفت و «عادی سازی روابط با اسرائیل» را محکوم کرده است. وزارت خارجه اقلیم کردستان عراق هم پیشتر در بیانیه‌ای گفته بود که این نشست بدون اطلاع حکومت اقلیم برگزار شده و بیانگر مواضع دولت اقلیم کردستان نیست.

تیم فوتبال زنان ایران با شکست اردن برای نخستین بار به جام ملت‌های آسیا رسید

تیم ملی فوتبال زنان ایران برای نخستین بار به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا رسید. زنان فوتبالیست ایران در دومین دیدار از مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا توانستند در ضربات پنالتی چهار بر دو از سد اردن عبور کنند. آنها در بازی اول با پنج گل بنگلادش را شکست داده بودند. با این نتیجه ایران توانست به عنوان تیم نخست گروه جی این مسابقات به مسابقات جام ملت‌های آسیا که قرار است در سال آینده در هند برگزار شود، راه یابد. این نخستین حضور تیم فوتبال زنان ایران در جام ملت‌های آسیا است. تیم ملی فوتبال زنان ایران در سال‌های گذشته همواره با مشکلات بسیاری روبرو بوده است. نداشتن محل تمرین، عدم سرمایه‌گذاری باشگاه و دولت برای فوتبال زنان، و البته محدودیت‌های شرعی و پوشش آن‌ها را با مشکلات مضاعف روبرو کرده است.

با گذشت سه روز هنوز آتش‌سوزی در جنگل‌های درازنو استان گلستان مهار نشده است

سه روز از وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های «درازنو» در کردکوی استان گلستان می‌گذرد و هنوز «نیروهای امدادی» نتوانسته‌اند حریق را مهار کنند. رئیس سازمان جنگل‌های ایران در واکنش به این موضوع به خبرگزاری صدا و سیما گفت: از وسعت آتش‌سوزی در مقایسه با دیروز کم شده و حدود ۸۰ درصد آتش‌سوزی اطفاء شده است اما وزش باد همچنان ادامه دارد. او در باره میزان خسارت ناشی از آتش‌سوزی جزئیاتی بیان نکرد اما مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان گفت: در این سه روز حدود ۲۰۰ هکتار از مناطق جنگلی درازنو دچار آتش‌سوزی شده است. آتش‌سوزی در جنگل‌های درازنو کردکوی از ظهر پنجشنبه یکم مهر آغاز شد و همچنان پس از سه روز ادامه دارد. حیدر آسیابی، رئیس دادگستری گلستان جمعه یکم مهر ماه گفته بود که دستور لازم برای شناسایی و مجازات عوامل آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه حفاظت شده جهان نما و منطقه درازنو را به صورت ویژه صادر کرده و «عاملان در اسرع وقت شناسایی و مجازات خواهند شد».

وکیل مهدی محمودیان: حکم چهار سال زندان موکلم را به اجرا گذاشتند، آزادی او امکان‌پذیر نیست

بابک پاک‌نیا، وکیل مدافع مهدی محمودیان، از باقی ماندن موکلش در زندان به دلیل اجرا شدن حکم محکومیت قبلی او خبر داد. پاک‌نیا به «امتداد»، وابسته به حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، گفت که حکم چهار سال محکومیت قطعی موکلش را به اجرا گذاشته‌اند و به همین دلیل «حتی اگر ما درخواست تبدیل قرار را به دادگاه ارائه کنیم و مقام قضائی نیز با آن موافقت کند، باز حکم قبلی موکلم، مانع آزادی او خواهد بود.» محمودیان پیشتر به دلیل امضاء بیانیه موسوم به ۷۷ نفر به یک سال حبس و به دلیل فراخوان برای روشن کردن شمع به یاد کشته‌شدگان سرنگونی هواپیمای اکراینی به دست سپاه پاسداران به چهار سال زندان محکوم شده بود. وکیل او گفت که تنها چهار سال از این حکم قابل اجرا است. محمودیان که خود نیز وکیل دادگستری است ۲۳ مرداد به همراه چهار وکیل دیگر به نام های مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی و مریم فراافراز در تهران بازداشت شد. به گفته پاک‌نیا وکلای این پنج وکیل تا به حال هیچ دسترسی به پرونده نداشته‌اند. او گفت: به رغم اینکه چند بار هم به شعبه مراجعه کردیم، اما پرونده را برای مطالعه در اختیار ما قرار نداده‌اند. قاضی شعبه عنوان کرده که مشغول مطالعه پرونده بوده و پس از اتمام آن، می‌تواند مساعدت لازم را برای مطالعه پرونده از سوی ما نیز صورت بدهد.

۷ کشته در انفجار انتحاری در پایتخت سومالی، الشباب مسئولیت حمله را پذیرفت

صبح روز شنبه ۲۵ سپتامبر/ ۳ مهرماه یک انفجار انتحاری در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری سومالی به کشته شدن ۷ نفر منجر شد. این انفجار در یک ایست بازرسی مربوط به ورودی کاخ ریاست‌جمهوری اتفاق افتاد. حمله به صورت انتحاری و با استفاده از یک خودروی بمبگذاری‌شده انجام شد. شاهدان عینی گفته‌اند که پس از وقوع انفجار برای مدتی صدای شلیک گلوله هم شنیده شده است. الشباب، گروه وابسته به القاعده بلافاصله مسئولیت انفجار را پذیرفت و گفت که هدف این حمله کاروان خودروهای مقام‌های ارشد دولتی بوده‌ که در حال ورود به محوطه کاخ ریاست‌جمهوری بوده‌اند. پلیس موگادیشو، پایتخت سومالی در مورد کشته شدن مقام‌های دولتی در نتیجه این انفجار اظهار نظری نکرده است. سخنگوی پلیس سومالی صرفا گفت که افراد نظامی و غیرنظامی در این حمله کشته شدند. این انفجار به خودروهای نزدیک محل رویداد و خانه‌های اطراف نیز خسارت وارد کرد. الشباب از گروه‌های تندرو اسلامگرا پیش‌تر و در سال ۲۰۱۷ نیز یک بمبگذاری انتحاری با استفاده از یک کامیون انجام داد که به کشته شدن بیش از ۶۰۰ تن منجر شد.

تهران ۱۲ هزار معلم کم دارد

همزمان با نخستین روز بازگشایی مدرسه‌ها در ایران، مدیرکل آموزش و پرورش تهران گفت که این شهر با کمبود ۱۲ هزار نیرو روبرو است. آموزش و پرورش ایران در شرایطی که با کمبود گسترده معلم روبرو است حاضر به استخدام معلمان جدید نیست. به گفته عبدالرضا فولادوند، در شهر تهران یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در ۴۰ هزار کلاس درس مشغول به تحصیل‌ند. او در باره بازگشایی کامل مدرسه‌ها در تهران هم گفت: سیاست دولت مبنی بر بازگشایی آرام مدارس است. به جز پایه‌های اول و هنرستان‌ها، از نیمه دوم آبان، ماه بازگشایی تدریجی و آرام و البته با تأیید وزارت بهداشت را خواهیم داشت.

یک کارگر کارخانه سیمان نائین به دلیل سقوط از بلندی جان باخت

سخنگوی فوریت‌های پزشکی استان اصفهان از مرگ یک کارگر سی ساله در کارخانه سیمان نائین خبر داد. به گفته عباس عابدی در روز سی و یکم شهریور یک کارگر بیست و نه ساله کارخانه سیمان سفید نائین به دلیل سقوط از ارتفاع تاسیسات کارخانه «بلافاصله جانش را از دست داد». خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) هم گزارش کرده است هنوز جزئیات حادثه مشخص نیست و مسئولان قضایی و بازرسی اداره کار پیگیر جزئیات این حادثه و مقصر احتمالی مرگ این کارگر هستند. ایران یکی از ناامن‌ترین کشورها برای کارگران به شمار می‌رود و سالانه بیش از یک هزار کارگر به دلیل حوادث کار جان خود را از دست می‌دهند و صدها کارگر نیز مصدوم می‌شوند.