ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگران کارخانه «کیش چوب» هرمزگان چهار ماه دستمزد و عیدی سال گذشته را دریافت نکرده‌اند

شماری از کارگران کارخانه «کیش چوب» واقع در استان هرمزگان به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته‌اند که حدود ۱۳۰ کارگر این کارخانه با میانگین ۱۰ سال سابقه کار از خرداد تا پایان شهریورماه سال جاری دستمزد و عیدی سال گذشته خود را از کارفرما دریافت نکرده‌اند. همچنین مطالبات مزدی حدود ۸۰ کارگر دیگر در مجموعه جدید مبلمان این کارخانه نیز به تأخیر افتاده است. به‌گفته این کارگران در آخرین پیگیری‌ها، مسئولان شرکت وعده کردند هر ماه یک حقوق به حساب کارگران واریز می‌کنند اما در حال حاضر بیش از ۸۰ روز از آخرین پرداختی گذشته و کارگران در انتظار دریافت حقوق خود هستند. آخرین حقوقی که کارگران این کارخانه دریافت کرده‌اند مربوط به اردیبهشت‌ماه سال جاری بوده است که کارفرما آن را حدود سه ماه پیش به حساب کارگران واریز کرد اما هنوز از پرداخت مابقی مطالبات‌ کارگران خبری نیست و بی‌پولی و سرگردانی آن‌ها در جزیره کیش مشکلات زیادی را برای کارگران و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است. بیشتر کارگران «کیش چوب» مهاجرند و در استراحتگاه‌های متعلق به این شرکت در اتاق‌های دو نفره به‌دور از خانواده‌های خود زندگی می‌کنند آن‌ها یک وعده غذا در ظهر دریافت می‌کنند که به‌گفته کارگران کیفیت آن نیز نامناسب است.

بازداشت مهرناز خرمی، فعال رسانه‌ای و انتقال او به بازداشتگاه ساری

بر اساس گزارش‌های رسیده به زمانه مهرناز خرمی، از فعالان رسانه‌ای ساکن نوشهر، از نیمه‌شب ۳۱ شهریور با هجوم نیروهای سازمان اطلاعات سپاه به منزلش در نوشهر بازداشت شده است. این فعال رسانه‌ای اهل نوشهر در حال حاضر در بازداشتگاه ساری نگهداری می‌شود. تاکنون از دلایل بازداشت مهرناز خرمی اطلاعی در دست نیست.

بی‌خبری از وضعیت سمانه اصغری، فعال حقوق کودکان

۱۲ روز پس از دستگیری سمانه اصغری، فعال حقوق کودک و عضو سابق هیأت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان خانواده او اعلام کرده اند همچنان هیچ خبری از شرایط او و علت بازداشتش ندارند. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی در این زمینه به «زمانه» گفت: «علیرغم گذشت ۱۲ روز از زمان دستگیری سمانه اصغری، هیچ اطلاعی از علت بازداشت و شرایط او در دست نیست و بی‌خبری از وضعیت او، منجر به افزایش نگرانی‌های خانواده در خصوص وضعیت فرزندشان شده است.» به گفته او سمانه اصغری همچنان به وکیل دسترسی ندارند و دستگاه امنیتی خانواده او را هم برای اعمال فشار بیشتر در بی‌خبری نگه داشته است. نیروهای امنیتی روز پنج‌شنبه ۲۳ شهریور با یورش به محل سکونت سمانه اصغری، پس از تفتیش منزل او را بازداشت کرده و به بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند. این فعال کودکان در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ هم در تاریخ ۱۹ مهر در منزل شخصی‌اش توسط شش نیروی لباس‌ شخصی و یک مامور زن که خود را مامور اداره آب معرفی کرده بودند، بازداشت شد. سمانه اصغری ابتدا ۳۵ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذراند. او پس از پایان بازجویی‌ها در تاریخ ۲۳ آبان ماه به زندان قرچک ورامین منتقل شد و تا پایان آزادی در همین زندان نگهداری شد. قاضی ابوالقاسم صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران را به ۱۸ سال و سه ماه حبس محکوم کرده است.

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی و زهره دادرس، فعالان بازداشتی در گیلان

به‌رغم گذشت ۴۰ روز از بازداشت فعالان در گیلان و آزادی موقت جمعی از بازداشت‌شدگان همچنان فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی و زهره دادرس، فعالان حقوق زنان در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. به نوشته رسانه «بیدارزنی» خانواده‌های این سه فعال صبح دوشنبه سوم مهر به دادسرای عمومی و انقلاب رشت مراجعه کرده اند اما به آن‌ها اعلام شده که به‌دلیل «عدم ارسال گزارش کار از سوی وزارت اطلاعات» این سه نفر همچنان باید در بازداشت و بلاتکلیفی بمانند. قرار بازداشت یک ماهه آن‌ها ۲۵ شهریور به پایان رسیده است و در حالی که هر سه نفر در زندان لاکان رشت در حبس اند، دستگاه قضایی نه قرار بازداشت ماه دوم را برای آن‌ها صادر کرده و نه اجازه تودیع وثیقه می‌دهد. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی ۲۵ و ۲۶ مرداد جمعی از فعالان اجتماعی گیلان را با یورش به خانه‌هایشان بازداشت کردند. اداره کل اطلاعات استان گیلان به روال متداول در پرونده‌سازی‌های دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی آن‌ها را به «عناصر بیگانه» مرتبط دانست و اعلام کرد که آن‌ها «در حال برنامه‌ریزی و اقدام برای دامن زدن به آشوب و خرابکاری در سالگرد اغتشاشات پاییز گذشته» در گیلان و کردستان بودند. نیروهای امنیتی با اعمال فشار شدید بر بازداشت‌شدگان، بازجویی‌های طولانی مدت و شبانه، برخی از آن‌ها از جمله سارا جهانی، زهرا و زهره دادرس و هومن طاهری را در حین بازجویی ضرب و شتم کردند.

نویسندگان هالیوود اعلام کردند برای پایان‌دادن به اعتصاب با استودیوها به یک توافق آزمایشی «استثنایی» رسیده‌اند

نویسندگان هالیوود که هفته‌هاست دست به اعتصاب فراگیر زده‌‌اند، روز یکشنبه ۲۵ سپتامبر/سوم مهر اعلام کردند که با استودیوهای فیلم‌سازی برای بازگشت به کار به یک توافق «استثنایی» رسیده‌اند. اعتصاب نویسندگان در ماه‌های گذشته تولید فیلم و سریال‌های تلویزیونی را در هالیوود تا حد زیادی متوقف کرده و میلیاردها دلار به اقتصاد کالیفرنیا ضرر وارد کرده است. در نامه‌ای که انجمن نویسندگان ایالات متحده آمریکا برای اعضا ارسال کرده، آمده است: «ما به توافقی آزمایشی در مورد حداقل‌ها رسیده‌ایم، که به معنای توافق اصولی در مورد همه نکات معامله است، مشروط به تهیه پیش‌نویس زبان نهایی قرارداد. می‌توانیم با افتخار بگوییم که این معامله استثنایی است و دستاوردهای و حمایت‌های چشمگیری را برای نویسندگان در هر بخشی که عضویت دارند، به‌همراه خواهد داشت». پذیرش یا رد این توافق به نظر اعضای انجمن نویسندگان ایالات متحده منوط شده است. نامه انجمن در ادامه تأکید کرده که همچنان در اعتصاب به‌سر می‌برد اما تجمع‌های خود را به حالت تعلیق در می‌آورد. هزاران نویسنده فیلم و تلویزیون در اوایل ماه مه به دلیل درخواست‌هایی از جمله دستمزد بهتر برای نویسندگان، پاداش بیشتر برای ایجاد نمایش‌های موفق و محافظت از امنیت شغلی در برابر هوش مصنوعی، دست از قلم کشیدند و دست به تحصن و برگزاری تجمع‌های اعتراضی زدند. در اواسط ژوئیه جمعی از بازیگران هم به این اعتصاب پیوستند. مذاکره بین استودیوها و نویسندگان هفته‌ها به‌طول انجامید. رئيس شرکت‌های نت‌فلیکس، دیزنی، یونیورسال و برادران وارنر شخصاً در مذاکرات حضور داشتند.

دو هزار و ۲۷۸ نفر در سیستان و بلوچستان به دلیل مشکلات تنفسی، قلبی و چشمی ناشی از ریزگردها راهی بیمارستان‌ها شدند

با وجود گذشتن بیش از ۱۲۰ روز از بادهای موسمی در سیستان و بلوچستان، هوای این استان همچنان آلوده به ریزگردهاست. مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان روز دوشنبه سوم مهر گفت طوفان روزهای گذشته، شمار کسانی را که به‌دلیل مشکل تنفسی، قلبی و چشمی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند به دو هزار و ۲۷۸ نفر رسانده است. به گفته او «در پی موج جدید وزش باد در منطقه سیستان از ۲۸ شهریور تاکنون در پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز دو هزار و ۲۷۸ نفر از مردم این منطقه‏ راهی بیمارستان و مراکز درمانی شدند که از این تعداد ۱۵۷ نفر همچنان بستری هستند.» او افزود: «در پی تصادف رخ داده ناشی از کاهش میدان دید نیز سه نفر فوت شدند.» محمد سرگزی، نماینده زابل در مجلس یازدهم هفته گذشته با اعتراض به عدم تشکیل جلسه ستاد مقابله با ریزگردها در سیستان و بلوچستان گفت سیستان در حال خالی‌شدن از سکنه و مدفون‌شدن زیر تلی از خاک است.

آمریکا اجازه نداد امیرعبداللهیان به واشنگتن سفر کند، او به ایران برگشت

امواج مدیا، رسانه اینترنتی نزدیک به حکومت ایران در خبری اختصاصی در روز دوشنبه ۲۵ سپتامبر/ ۳ مهر نوشت که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از آنکه نتوانست نظر آمریکایی‌ها را برای صدور اجازه سفرش به واشنگتن جلب کند، ایالات متحده را ترک کرد. حسین امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک حضور داشت. اگر آمریکا مجوز سفر برای امیرعبداللهیان صادر می‌کرد این نخستین سفر یک دیپلمات ارشد ایرانی در ۱۴ سال گذشته به پایتخت آمریکا بود. چندین منبع آگاه ایرانی به امواج مدیا گفتند که درخواست معافیت از محدودیت‌های رفت‌وآمد امیرعبداللهیان بلافاصله رد شد. سال‌ها است که صدور ویزا برای هیأت ایرانی به‌منظور شرکت در نشست‌های سازمان ملل در محدوده کوچکی در اطراف سازمان ملل اعتبار دارد و دارنده ویزا نمی‌تواند از یک شعاع مشخص در بخشی از شهر نیویورک خارج شود. گفته شده است که سفر امیرعبداللهیان به واشنگتن برای سرکشی از دفتر حفاظت از منافع ایران برنامه‌ریزی شده بود. سفارت ایران در واشنگتن از سال ۱۹۸۰ تعطیل شده است. جمهوری اسلامی یک نمایندگی دائمی در سازمان ملل متحد دارد که در یک ساختمان اداری در نیویورک فعالیت می‌کند. ایران همچنین یک بخش حفاظت از منافع در سفارت پاکستان در واشنگتن دارد. منوچهر متکی، وزیر خارجه اسبق جمهوری اسلامی آخرین دیپلمات ارشد ایرانی بود که در سال ۲۰۰۹ از مقر کنسولی ایران در واشنگتن بازدید کرد. یک منبع ایرانی به امواج مدیا گفت که صادر نشدن اجازه سفر امیرعبداللهیان به واشنگتن اشتباه بود و دولت بایدن فرصت نشان دادن «حسن ‌نیت» را از دست داد، به‌ویژه در شرایطی که ایران و آمریکا اخیراً مبادله زندانیان را اجرا کردند و در ماه‌های گذشته به دنبال «تفاهم» در مورد کاهش تنش بر سر برنامه هسته‌ای و منطقه‌ای بودند.