ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#عفو_بین‌الملل #ترکیه را به اخراج #پناهجویان_سوری پیش از حمله اخیر و انتقال آن‌ها به مناطق جنگی متهم کرد

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی ترکیه را متهم کرد که پیش از آغاز حمله نظامی به شمال سوریه، اخراج پناهجویان سوری و انتقال آن‌ها به مناطق جنگی را آغاز کرده است. ده‌ها پناهجوی سوریه در تهیه این گزارش با عفو بین‌الملل مصاحبه کرده‌اند. این سازمان شمار پناهجویانی که به‌طور غیرقانونی از ترکیه اخراج شده‌اند را «صدها نفر» برآورد کرده اما گفته است که تا کنون آمار رسمی در این‌باره منتشر نشده است. دولت ترکیه ادعا کرده که طی ماه‌های گذشته بیش از ۳۱۵ هزار پناهجوی سوری به صورت داوطلبانه این کشور را ترک کرده و به میهن خود بازگشته‌اند اما ده‌ها پناهجو به عفو بین‌الملل از ضرب و شتم، ارعاب و تهدید خود توسط پلیس ترکیه خبر داده‌اند. آن‌ها گفته‌اند مجبور به امضای برگه‌هایی شده‌اند که در ظاهر داوطلبانه بودن بازگشت به سوریه را تأیید می‌کنند.عفو بین‌الملل ادعای دولت ترکیه را «خطرناک و غیرصادقانه» دانسته است.عفو بین‌الملل بازگرداندن اجباری پناهجویان به سوریه را غیرقانونی خوانده و گفته است مطابق ارزیابی‌های این سازمان خطر این‌که پناهجویان سوری قربانی نقض فاحش حقوق بشر شوند بسیار زیاد است.

روحانی در اجلاس #جنبش_عدم_تعهد: از هرگونه ابتکار عملی که مبتنی بر گفت‌وگو، مذاکره، و احترام متقابل باشد استقبال می‌کنیم

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که برای شرکت در اجلاس سران عدم تعهد به باکو سفر کرده است، جمعه ۳ آبان در سخنرانی خود بار دیگر طرح «اقدام صلح هرمز» را در سخنرانی خود مطرح کرد و گفت: از هرگونه ابتکار عملی که مبتنی بر گفت‌وگو، مذاکره، و احترام متقابل باشد استقبال می‌کنیم. ما معتقدیم که ثبات و امنیت همسایگان ما، ثبات و امنیت ما است و دستیابی به امنیت و توسعه منطقه‌ای، فقط از طریق همکاری و مشارکت جمعی همسایگان امکان‌پذیر خواهد بود. تنگه هرمز در ماه‌های اخیر محل کلیدی تنش در روابط جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا بوده است. واشنگتن و تهران تلاش کرده‌اند با کشورهای منطقه و متحدانشان بر سر حضور و همکاری در تنگه هرمز ائتلاف کنند. ایران از سوی دیگر تحت تحریم‌های شدید اقتصادی کاخ سفید قرار دارد. در همین رابطه حسن روحانی از اعضای جنبش عدم تعهد خواست برای بی‌اثر کردن «ابزار شوم دلار» قدمی بردارند. روحانی گفت ایالات متحده از دلار برای «تروریسم اقتصادی و اعمال فشار سیاسی بر کشورهای مستقل» سوء استفاده می‌کند و اعضا باید با «توسعه روابط تجاری بر پایه پیمان‌های پولی دو و چندجانبه، به‌کارگیری ابتکارات مستقل در حوزه‌ خدمات بانکی و توسعه‌ بهره‌گیری از رمزارزها» با آمریکا مقابله کنند.

آیت‌الله #علی_سیستانی از پلیس و #معترضان_عراقی خواست از خشونت پرهیز کنند

نماینده علی سیستانی، از مراجع تقلید شیعیان در عراق، جمعه ۲۵ اکتبر از دولت و نظامیان و معترضان عراقی خواست از خشونت در اعتراضات بپرهیزند. به گزارش شبکه خبری المیادین، نماینده سیستانی در نمازجمعه کربلا، از نیروهای دولتی خواست «تضمیمن کننده امنیت اعتراضات» باشند. به گفته عبدالمهدی کربلایی، سیستانی گفته که اصلاحات و تغییر واقعی در عراق باید از مسیرهای مسالمت‌آمیز انجام شود. او به نقل از سیستانی از پلیس و نیروهای امنیتی خواست مانع تخریب اموال عمومی شوند. عبدالمهدی کربلایی همچنین گفت که سیستانی خواستار تشکیل هیات قضایی مستقل برای تحقیق درباره اعتراضات بغداد و خشونت‌های صورت گرفته علیه تظاهرکنندگان شده است. او گفت که سیستانی از گزارش «کمیته عالی تحقیقات»خشنود نیست و معتقد است که این گزارش خواسته‌ها را محقق نمی‌کند. سیستانی پیش از این با صدور اطلاعیه‌ای خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب برای تحقیق در باره اعتراضات در عراق و برخورد با مقام‌های نظامی و دولتی متخلف شده بود.

اتحادیه اروپا با کلیات به تاخیر انداختن #برگزیت موافقت کرد اما زمان جدیدی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تعیین نکرد

اتحادیه اروپا با کلیات به تاخیر انداختن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، برگزیت، موافقت کرده اما زمان جدیدی برای اجرایی شدن این تصمیم مشخص نکرده است. مینا آندریو، سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا، جمعه ۲۵ اکتبر این خبر را تائید کرد اما در باره جزئیات آن توضیحی بیان نکرد. نمایندگان اتحادیه اروپا قرار است در روزهایی آینده در باره زمان بندی و نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت‌وگو کند. یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا که در نشست جمعه ۲۵ اکتبر اعضای کمیسیون اروپا اتحادیه حضور داشت، گفت: بحث‌ها ادامه دارد و انتظار می‌رود ۲۷ نماینده اتحادیه اروپا در هفته آینده دیدار و برای زمان بندی جدید خروج بریتانیا از اتحادیه توافق کنند. گفت‌وگوهای کمیسیون اروپا قرار است تا دوشنبه هفته آینده به نتیجه نهایی برسد. این دور از گفت‌وگوها پس از درخواست بریتانیا برای به تعویق انداختن خروج این کشور از اتحادیه اروپا آغاز شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس: لایحه #پالرمو در جلسه سران قوا تائید شده بود، مجمع تشخیص مصلحت نظام متاثر از ارعاب‌های پیامکی لایحه را تصویب نمی‌کند

علیرضا رحیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی جمعه سوم آبان آبان با انتقاد از معطل ماندن دو لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و جرایم مالی سازمان یافته، گفت که مجمع تشخیص مصلحت نظام «متاثر از ارعاب پیامکی اعضا توسط محافلی، تبدیل به فضای جناحی شده است».او گفت که دولت و مجلس شورای اسلامی «در بالاترین سطح ممکن منافع کشور را در تصویب این لوایح رعایت کردند». رحیمی تعلل مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تعیین تکلیف دو لایحه موسوم به پالرمو و سی تی اف، را «مماشات» و «بی‌تصمیمی» خواند که به گفته او فضای بیشتری را در اختیار مخالفان دولت و لوایح دوگانه قرار داده است. به گفته رحیمی، صدا و سیما استدلال موافقان تصویب این دو لایحه و الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو و گروه ویژه اقدام مالی را پخش نمی‌کند. او گفت که لوایح موسوم به پالرمو و CFT در دوره ریاست صادق آملی لاریجانی بر قوه قضاییه «در جلسه سران سه قوه مطرح و تایید شده بود». رحیمی تصویب نشدن این دو لایحه را در مغایرت با آنچه که «ادعای مبارزه با پولشویی» عنوان کرد، دانست و گفت که تصویب این دو لایحه در راستای منافع ملی و مصلحت نظام است است. گروه ویژه اقدام مالی در آخرین نشست خود فرصت ایران برای انجام اقدامات ضروری به مدت چهار ماه دیگر تمدید کرد.

سه #کارگر شرکت #آذرآب_اراک همچنان در بازداشت هستند، یک نفر هم احضار شد

جواد صابری، رئیس شورای اسلامی کار آذرآب از تداوم بازداشت سه نفر از کارگران این شرکت از میان ۴۱ کارگر بازداشتی این مجموعه خبر داد و گفت یک کارگر دیگر نیز به پلیس امنیت احضار شده که باید خود را روز شنبه آینده معرفی کند. ۲۱ تن از کارگران آذرآب در جریان تجمع اعتراضی روز ۲۸ مهرماه که با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و ۲۰ نفر نیز پس از احضار در روزهای پس از تجمع بازداشت شده بودند. به‌گفته صابری تاکنون ۳۸ نفر از این ۴۱ نفر آزاد شده‌اند. صابری گفت سه نفرِ باقی مانده، روز چهارشنبه پس از احضار خود را به پلیس امنیت معرفی کرده‌ بودند. او افزود: «برای تمامی بازداشتی‌ها پرونده تشکیل شده و پلیس امنیت و دادستانی با توجه به نوع جرم تعیین شده برای کارگران، نوع ضمانت آزادی را مشخص کرده‌اند». کارگران شرکت آذرآب اراک به فقدان امنیت شغلی، پرداخت‌نشدن حقوق‌ها و بی‌کفایتی مدیریت خصوصی کارخانه اعتراض دارند.

گروه خودروسازی #سایپا تا تیر ۱۳۹۹ تولید #پراید را متوقف می‌کند

جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا جمعه ۳ آبان به صورت رسمی اعلام کرد؛ سه مدل از تولیدات پراید در این شرکت خودروسازی به تدریج طی دو سال به صورت کامل متوقف خواهد شد. به گفته او، تولید پراید مدل۱۳۲ تا پایان دیماه ۹۸، پراید مدل۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید. سلیمانی گفت که برنامه‌ریزی برای پایان دادن تولید پراید از بهمن سال گذشته آغاز شد و از ابتدای امسال با افزایش سهم سایر محصولات این برنامه اجرایی شده است. او مدعی شد که این شرکت برای جلوگیری از وارد شدن التهاب به بازار این موضوع را رسانه‌ای نکرده است. براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی و پلیس راهنمایی و رانندگی، گروه خودروهای پراید در شمار ناامن‌ترین و حادثه‌سازترین خودروهای تولید شده در ایران قرار دارد. سازمان پزشکی قانونی در یک گزارش که سال گذشته منتشر شد، اعلام کرد نزدیک به ۸۲ درصد تصادف‌های منجر به مرگ مربوط به گروه خودروهای پراید است.

در #شیلی تظاهرات اعتراضی علیه دولت ادامه دارد

در شیلی بار دیگر شمار زیادی از مردم علیه دولت دست به تظاهرات زدند. آن‌ها اصلاحات سباستین پینیرا، رئیس جمهوری این کشور را ناکافی می‌دانند. در سانتیاگو، پایتخت شیلی و شهر بندری والپارایسو نبردهای خیابانی رخ داد. پلیس با گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش به مقابله با تظاهرکنندگان بر آمد و آن‌ها نیز به ‌سوی مأموران سنگ پرتاب کردند. صدها تظاهرکننده در نقاط مرکزی سراسر کشور گرد آمدند. در روزهای گذشته دست‌کم ۱۸ نفر در این ناآرامی‌ها کشته شدند. تصمیم دولت مبنی بر افزایش قیمت بلیط مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی به دلیل افزایش هزینه سوخت و کاهش ارزش پول ملی، عامل بروز اعتراضات خیابانی اخیر در شیلی است. این اعتراضات از روز جمعه ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر آغاز شد. سباستین پینیرا روز سه‌شنبه ۳۰ مهر / ۲۲ اکتبر از رویدادهای پیش آمده در کشور عذرخواهی کرد و از جمله اعلام کرد که حقوق بازنشستگی کارمندان دولت و حداقل دستمزد افزایش خواهد یافت.

#بریتانیا: #جانسون در پی انتخابات پیشرس در تاریخ ۱۲ دسامبر

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، خواهان انتخابات سراسری زودهنگام در ۲۱ آذر / ۱۲ دسامبر شد. جانسون به رادیو بی‌بی‌سی گفت: «اگر نمایندگان مجلس خواهان زمان بیشتری برای بحث و بررسی درباره توافق‌نامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) هستند باید با برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام رأی موافق بدهند». برای چنین اقدامی رئیس دولت به موافقت دو سوم نمایندگان نیاز دارد. با این حال، محافظه‌کاران حامی جانسون اکثریت مجلس نمایندگان را ندارند. جرمی کوربین، رهبر مخالفان در مورد درخواست انتخابات جدید اظهار نظری نکرد. او گفت منتظر است که ابتدا اتحادیه اروپا درباره درخواست تعویق دوباره برگزیت تصمیم‌گیری کند. جانسون پیش از این در ماه سپتامبر نیز پس از اختلاف بر سر برگزیت، درخواست برگزاری انتخاب جدید را مطرح کرده بود، اما در عمل ناکام ماند.

#روسیه یک گروه ۳۰۰ نفری پلیس نظامی به #سوریه اعزام کرد

در ادامه تحولات سوریه، ۳۰۰ نیروی نظامی روسیه وارد این کشور شدند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه جمعه ۲۵ اکتبر/ ۳ آذر در اطلاعیه‌ای، وظیفه ۳۰۰ نیروی پلیس تازه وارد به سوریه را گشت‌زنی در مناطق خاص حفاظت شده و کمک به یگان‌های نظامی نیروهای سوریه دموکراتیک برای عقب‌نشینی تا عمق ۳۰ کیلومتری از مرز ترکیه اعلام کرد. به نظر می‌رسد اعزام نیروی نظامی به مناطق شمال شرق سوریه که مورد تهاجم نظامی ترکیه قرار گرفته، از توافقات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با ولادیمر پوتین باشد که سه‌شنبه هفته جاری صورت گرفت.