نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برنامه‌ جهانی غذای سازمان ملل: افغانستان با بدترین فاجعه‌ انسانی روبه‌روست

برنامه‌ جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) دوشنبه ۳ آبان / ۲۵ اکتبر با انتشار گزارشی اعلام کرد که افغانستان با بدترین فاجعه‌ انسانی روبه‌روست و اگر فوراً اقدامی نشود در زمستان آینده میلیون‌ها نفر در این کشور با گرسنگی مواجه خواهند شد. برنامه‌ جهانی غذا گفت ۲۲,۸ میلیون نفر یعنی بیش از نیمی از جمعیت افغانستان ممکن است از ماه نوامبر امنیت غذایی نداشته باشند و طالبان توانایی مهار این وضعیت را ندارند. همچنین حدود ۳,۲ میلیون کودک زیر پنج سال نیز به «سوءتغذیه‌ حاد» دچار خواهند شد. این نهاد سازمان ملل گفته است که ماهانه به ۲۲۰ میلیون دلار نیاز دارد تا به بخشی از این جمعیت آسیب‌پذیر در زمستان پیش رو کمک کند. برنامه‌ جهانی غذا می‌گوید به‌دلیل عمل‌نکردن اهداکنندگان کمک به افغانستان به تعهدات‌ خود، منابع مالی خود تا ماه دسامبر را به مصرف رسانده است.

ادامه اعتصاب رانندگان اتوبوس و مینی‌بوس در عسلویه و کنگان

اعتصاب رانندگان اتوبوس و مینی‌بوس عسلویه و کنگان در پارس جنوبی که شنبه اول آبان آغاز شده، ادامه دارد. رانندگان اتوبوس و مینی‌بوس عسلویه و کنگان همانند سایر کارگران صنعت نفت خواهان افزایش دستمزدها به بالای ۱۲ میلیون تومان، کوتاه کردن دست پیمانکاران و عقد قرارداد مستقیم با شرکت نفت هستند. به گزارش، شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، رانندگان اعتصابی روز شنبه در اولین روز اعتصاب، تعدادی از مسیرهای بین پالایشگاهی را مسدود کردند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از رانندگان اعتصابی نوشته است دستمزدها به نسبت هزینه‌های زندگی و استهلاک خودرو بسیار پایین است و با ماه‌ها تأخیر پرداخت می‌شود. یکی از رانندگان گفته است: «ما رانندگان پیمانکاری وظیفه‌ی حمل و نقل کارگران پالایشگاه‌ها را برعهده داریم ولی خودمان از کمترین سطح دستمزد و امنیت شغلی برخورداریم؛ پیمانکاران عموماً به تعهدات خود در قبال رانندگان عمل نمی‌کنند.» کارگران پیمانی صنعت نفت در تیرماه اعتصاب فراگیری را با خواست حداقل دستمزد ۱۲ میلیون تومانی، بهبود ایمنی محیط کار و بهداشت خوابگاه‌ها، بهبود کیفیت غذا، حذف شرکت‌های پیمانکاری و به رسمیت شناختن حق ایجاد تشکل مستقل سازمان دادند.

اعتصاب کارگران پروژه‌ای معدن مس سونگون ورزقان

بخشی از کارگران معدن سونگون ورزقان واقع در استان آذربایجان شرقی که بر روی پروژه در حال احداث «هیپ لیچینگ» کار می‌کنند در اعتراض به عدم تخصیص پاداش از یکشنبه دوم آبان دست به اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب در حالی صورت می‌گیرد که کارگران پیمانی معدن سونگون در اواسط مهر دست به اعتصاب زده و پس از دو روز با وعده رسیدگی به خواست‌هایشان به سر کار بازگشته بودند. اتحادیه آزاد کارگران در ارتباط با اعتصاب دوم آبان کارگران نوشته است کارگران اعتصابی از نیروهای شرکت آهن آجین هستند. مجتمع مس سونگون ورزقان به کارگران پروژه‌های در دست احداث که خارج از محدوده‌ی نگهبانی اصلی مجتمع هستند پاداش پرداخت نمی‌کند. کارگران ‌پروژه‌های این مجتمع نسبت به عدم تخصیص پاداش معترض هستند و نیروهای شرکت آهن آجین شاغل در‌ پروژه‌ی لیچینگ در اعتراض به همین موضوع دست به تجمع زدند. کلیپی از اعتصاب کارگران در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد آن‌ها در جاده تجمع کرده‌اند. کارگران پیمانی معدن سونگون با قراردادهای موقت کار می‌کنند و در ازای کار در شرایط دشوار ۵ تا ۷ میلیون حقوق می‌گیرند. اعتصاب قبلی کارگران شرکت‌های پیمانکاری معدن ۱۳ مهر در اعتراض به سطح پائین دستمزد، و شرایط کار ناامن آغاز شد. شبانگاه چهارشنبه ۱۴ مهر، پس از پذیرش خواسته‌هایشان از سوی کارفرما، به اعتصاب خود پایان دادند اما تاکید کردند عدم اجرای وعده‌ها را با اعتصاب پاسخ خواهند داد. در آن اعتصاب حدود ۵۰۰ کارگر پیمانی از شرکت‌های پیمانکاری آجین، ندا، مبین، نوآوران و زحل شرکت داشتند.

تجمع بازنشستگان و مستمری‌بگیران صنعت فولاد مقابل ساختمان صندوق مرکزی فولاد در تهران

گروهی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی فولاد از چند شهر از جمله اهواز، اصفهان، شاهرود و تهران و صبح روز دوشنبه سوم آبان ماه مقابل ساختمان صندوق مرکزی فولاد در تهران گرد آمدند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. این تجمع در ادامه اعتراضات بازنشستگان و با فراخوان قبلی انجام شد. بازنشستگان و مستمری‌بگیران صنعت فولاد خواستار افزایش حقوق به میزان دو میلیون تومان، بهبود خدمات درمانی و بهره‌مندی از خدمات رفاهی مطابق تعهدات صندوق فولاد شدند. بازنشستگان و مستمری بگیران فولاد نوشته‌هایی حاوی خواست افزایش حقوق، بیمه درمانی کارآمد و روشن شدن وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در دست داشتند. ان‌ها شعار می‌دادند: «فقط توی خیابون، به دست میاد حقمون». در فراخوان گردهمایی تاکید شده است که بازنشستگان تا رسیدن به مطالبات خود از اعتراض دست نخواهند کشید.

مسئول امور تغییرات اقلیمی در سازمان ملل درباره احتمال شکست کنفرانس جهانی در گلاسکو هشدار داد

پاتریسیا اسپینوزا، کمیسر اقلیمی سازمان ملل متحد یک هفته قبل از آغاز کنفرانس جهانی اقلیمی در گلاسکو (COP26) نسبت به احتمال شکست این کنفرانس هشدار داد. اسپینوزا به روزنامه «آبزرور» بریتانیا گفت: «در مقابله با بحران اقلیمی، حفظ ثبات همه کشورها مهم است.» او از همه کشورها خواست تا در این زمینه برنامه‌های عملی ارائه کنند. اسپینوزا در همین حال نسبت به سناریوی فاجعه‌بار مواجهه با موج عظیم پناهجویان هشدار داد. در شهر گلاسکو اسکاتلند، نمایندگانی از حدود ۲۰۰ کشور می‌خواهند درباره چگونگی دستیابی به اهداف کنفرانس اقلیمی پاریس از یکشنبه آینده به مدت دو هفته بحث و گفت‌وگو کنند. هدف این است که در مقایسه با دوران پیش از صنعتی شدن، گرمایش زمین به کمتر از دو درجه و در صورت امکان به ۱,۵ درجه محدود شود. بر اساس گزارش سازمان ملل، جهان در حال حاضر به سمت ۲,۷ درجه مثبت پیش می‌رود.