ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات صلح بین دولت اتیوپی و شورشیان تیگرای آغاز شد

دولت اتیوپی و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای مذاکرات صلح خود را سه‌شنبه ۳ آبان / ۲۵ اکتبر در آفریقای جنوبی آغاز کردند. سخنگوی سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی گفت مذاکرات در پرتوریا باید به راه حلی پایدار برای درگیری‌های ویرانگر در اتیوپی دست یابد. این مذاکرات با میانجی‌گری اتحادیه آفریقا قرار است در این دور تا یکشنبه آینده ادامه داشته باشد. هدف پایان دادن به جنگ داخلی اتیوپی است که تقریباً دو سال است ادامه دارد. افزون بر این، قرار است به سازمان‌های امدادرسان اجازه دسترسی به مناطق جنگی داده شود تا به میلیون‌ها نفر کمک کنند. در منطقه تیگرای، ارتش اتیوپی همراه با نیروهای مسلح اریتره با شورشیان می‌جنگد. آتش‌بسی که چند ماه به طول انجامیده بود در ماه اوت شکسته شد. سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند دو طرف مرتکب جنایات جنگی شده‌اند. به‌گفته سازمان بهداشت جهانی، حدود ۵,۲ میلیون نفر از هفت میلیون ساکن منطقه تیگرای به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

جورجا ملونی سیاست محدودکننده دولت ایتالیا در مورد مهاجرت را اعلام کرد

دولت جدید محافظه‌کار و راست‌گرای ایتالیا از تغییرات قابل توجه در سیاست مهاجرت خود خبر داد. جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا سه‌شنبه ۳ آبان / ۲۵ اکتبر در پارلمان این کشور در رم گفت دولتش می‌خواهد از گذرگاه‌های غیرقانونی و قاچاق انسان در دریای مدیترانه جلوگیری کند و به همین منظور باید با کشورهای شمال آفریقا نیز گفت‌وگوهایی انجام دهد. جورجا ملونی گفت هدف، ایجاد مراکزی است که در آن‌ها سازمان‌های بین‌المللی بررسی کنند که آیا افراد حق پناهندگی دارند یا خیر. رهبر حزب دست راستی «برادران ایتالیا» تأکید کرد که حق پناهندگی برای کسانی که از اعدام می‌گریزند نباید مورد تردید قرار گیرد و آن‌ها فقط می‌خواهند از قاچاقچیان انسان جلوگیری کنند و تصمیم بگیرند که چه کسی اجازه دارد وارد ایتالیا شود. افزون بر این، ملونی گفت کشورش شریک قابل اعتمادی در ناتو باقی خواهد ماند و از اوکراین در برابر روسیه حمایت خواهد کرد. او افزود ایتالیا «تمام و کمال بخشی از اروپا»ست و نمی‌خواهد سیاست ادغام اروپا را «کاهش دهد یا خراب کند»؛ و با این حال، تسلیم هیچ تصمیم خارجی نخواهد شد و قاطعانه منافع ملی خود را در اتحادیه اروپا نمایندگی خواهد کرد.

سپاه پاسداران از کشته شدن دو نفر از نیروهایش در زاهدان خبر داد

قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه پاسداران سه‌شنبه ۳ آبان در اطلاعیه‌ای از کشته شدن دو نیروی سپاه سلمان در زاهدان خبر داد. این قرارگاه در اطلاعیه‌ خود نوشته است سرهنگ پاسدار مهدی ملاشاهی و یک بسیجی به نام جواد کیخا از پرسنل سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در میدان تأمین اجتماعی زاهدان هدف اصابت گلوله افراد ناشناس قرار گرفته و کشته شدند. این اطلاعیه افزوده است که شناسایی عامل یا عاملان این اقدام در حال پیگیری است. بیش از چهار هفته از اعتراضات مردمی در ایران می‌گذرد و آمار تقریبا نیمی‌ از جان‌باختگان اعتراضات در زاهدان به ثبت رسیده و این شهر تا کنون دست‌کم ۹۵ کشته و ۳۰۰ نفر زخمی داشته است. مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ مهر در این شهر، در سخنانی صریح رهبر جمهوری اسلامی را مسئول کشته شدن معترضان در زاهدان نامید. در پی آن رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران و مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزیر کشور مولوی عبدالحمید را تهدید کردند.

سازمان حقوق بشر ایران آمار جدید خود از شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری جاری را منتشر کرد: دست‌کم ۲۳۴ تن از جمله ۲۹ کودک

سازمان حقوق بشر ایران سه‌شنبه ۳ آبان‌ماه در بیانیه جدیدی اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری در ایران به دست‌کم ۲۳۴ نفر رسیده است که ۲۹ نفر از آن‌ها زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند و کودک محسوب می‌شوند. براساس این بیانیه، کشته‌شدگان تا روز سوم آبان از ۲۱ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، تهران، گیلان و کردستان بوده‌اند. سیستان و بلوچستان ۹۳ نفر، مازندران ۲۸ نفر، تهران ۲۳ نفر، گیلان ۱۸ نفر، کردستان ۱۷ نفر، آذربایجان غربی ۱۳ نفر، کرمانشاه ۱۲ نفر، البرز شش نفر، خراسان رضوی چهار نفر، اصفهان سه نفر، قزوین دو نفر، کهگیلویه و بویراحمد دو نفر، زنجان دو نفر، آذربایجان شرقی دو نفر، اردبیل دو نفر، ایلام دو نفر، بوشهر یک نفر، سمنان یک نفر، خوزستان یک نفر، مرکزی یک نفر و همدان یک نفر. بیشترین کشته‌ها به ترتیب در روزهای ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر)، ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) و ۸ مهر (۳۰ سپتامبر، جمعه خونین زاهدان) گزارش شده‌اند.

دومین روز اعتصاب کارکنان شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریز

اعتصاب کارگران شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریز که از دوشنبه ۲ آبان آغاز شده، امروز برای دومین روز ادامه یافت. خواست کارگران بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل و افزایش حقوق و دستمزد بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل و افزایش حقوق و دستمزد اعلام شده است. کارگران موتورسازان تراکتورسازی تبریز ماه گذشته نیز با خواست‌های مشابهی اعتصاب کرده بودند. اعتصاب آن‌ها در بهمن سال گذشته با خواست امنیت شغلی، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، و به‌رسمیت شناختن حق تشکل بیش از یک هفته ادامه یافت و با وعده‌های کارفرما متوقف شد. شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریز تولیدکننده موتورهای دیزلی، پیش از انقلاب ۵۷ یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تراکتورسازی ایران (تبریز) بود. این شرکت پس از انقلاب از شرکت مادر تفکیک شد. سال ۱۳۸۶ در راستای سیاست واگذاری موسسات و کارخانه‌ها، سهام آن در بورس عرضه شد. در حال حاضر بیش از ۵۳ درصد سهام آن متعلق به تراکتورسازی تبریز است. آستان قدس رضوی نیز ۳۴ درصد سهام آن را در تملک دارد.

بی‌خبری از ندا ناجی، فعال حقوق زنان در اوین - مادرش را سر دوانده‌ و گفته‌اند «تحت درمان» است

ندا ناجی، فعال حقوق زنان که از روز دهم مهر و یورش ماموران به خانه‌اش، در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت به‌سر می‌برد هم‌چنان بلاتکلیف و از اتهامات خود بی‌خبر است. ندا ناجي پیشتر در سال ۱۳۹۸ در تجمع روز جهانی کارگر بازداشت و به پنج سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. پس از آتش‌سوزی در زندان اوین، مهرانه قاسمی مادر او در صفحه اینستاگرام خود خبر داد: «ندا در پی آتش‌سوزی زندان اوین، به دلیل داشتن آسم و مشکلات تنفسی شدید، به بهداری زندان اوین منتقل شده است‌. فرزندم بیمار است و باید هرچه زودتر آزاد شود. مسئولان زندان، داروهای او را تحویل نمی‌دهند.» مادر این فعال زنان که بارها و بارها به زندان اوین مراجعه کرده و بی‌خبر به خانه بازگشته روز بعد در استوری دیگری نوشت: «امروز از ساعت ۸ صبح تا پنج و نیم عصر روبروی اوین معطل بودیم، بلکه بتوانیم دخترم را آزاد کنیم اما دریغ از یک خبر. از سلامتی‌اش پرسیدم گفتند ندا تحت درمان است، فقط همین و نه بیشتر.» مهرانه قاسمی نوشته که دیگر نمی‌داند باید به کجا مراجعه کند تا صدایش شنیده شود: «جز سردواندن ما و تحقیر و توهین برای پیگیری که حق قانونی یک مادر است چیز دیگری تحویل دادید؟ چند بار از دادسرای اوین مرا حواله در بالایی می‌کنید؟ از بازپرسی به دادیاری؟ دختر من بعد از آتش‌سوزی تنها یک تلفن دودقیقه‌ای داشته. چه بلایی سر دختر من آمده که حتی از یک تماس محرومم کردید؟ گفتید نامه بنویس، چندبار نامه بنویسم مراجع قضایی رسیدگی کنند؟ دختر من بیماری تنفسی دارد و من روزهاست که صدایش را نشنیده‌ام. مگر خودتان اعلام نکردید که وثیقه شده چرا پس هیچ پاسخی به من نمی‌دهید؟ حداقل به حرف خودتان پایبند باشید و ندا را آزاد کنید.»

حمایت بزرگترین اتحادیه کارگری هلند اف ان ف(FNV) از مبارزه و مطالبات معترضان در ایران

اف ان ف (FNV) بزرگترین اتحادیه کارگری هلند در نامه اعتراضی به سفیر حکومت اسلامی در لاهه، حمایت خود را از مبارزات مردم ایران اعلام و اعمال خشونت دولتی توسط حکومت اسلامی علیه معترضان در ایران را محکوم کرد. این اتحادیه سرکوب و کشتار معترضان در ایران را وحشیانه خواند و خواستار توقف فوری سرکوب معترضان، اعمال قوانین زن ستیزانه و قوانین مذهبی و سیاسی ناقض حقوق شهروندی در ایران شد. پترا بولستر (Petra Bolster) مسئول روابط خارجی و عضو هیات مدیره FNV نوشته است خشونتی که امروز علیه تظاهرکنندگان در خیابان اعمال می‌شود، تداوم خشونت ساختاری است که سال‌ها علیه فعالان کارگری و دیگر مدافعان حقوق بشر در ایران اعمال شده و در نتیجه آن حکومت ایران در سطح جهانی یکی از سیاه‌ترین کارنامه‌ها را دارد. مسئول روابط خارجی و عضو هیات مدیره FNV در نامه‌ای که رونوشت آن به کنفدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (ITUC) ارسال شده، نوشته است نسبت به سرکوب اعتراض و تظاهراتی که پس از قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد آغاز شده نگران است. پترا بولستر پس از اشاره به این واقعیت که بخش قابل توجهی از کشته‌شدگان تظاهرات‌ها زنان جوان هستند، تاکید کرده FNV هم آوا با سایر اتحادیه‌های کارگری کنفدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری با زنان و دختران جوانی که جان خود را به خطر می‌اندازند تا قوانین زن‌ستیز و سرکوبگرانه را براندازند، اعلام همبستگی و از آن‌ها حمایت می‌کند.

سه زندانی بلوچ در زندان‌های زاهدان و زابل اعدام شدند

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که خبرهای مربوط به استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، شنبه ۳۰ مهر حکم اعدام دو زندانی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان به اجرا درآمد. هویت این دو زندانی هابیل حسین‌زهی، ۳۰ ساله، اهل خاش و جمعه گشادزهی، اهل زاهدان اعلام شده است. این دو زندانی بلوچ در سال ۹۸ در زاهدان بازداشت و سپس در پرونده‌ای مشترک به اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند. «حال‌وش» در گزارشی دیگر از اعدام یک زندانی بلوچ دیگر به نام محمد زرکزهی، ۳۰ ساله در همان روز خبر داده است. این زندانی بلوچ پیشتر در سال ۹۸ در زابل بازداشت و در پرونده‌ای جداگانه به اتهام مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود. پیشتر سازمان حقوق بشر ایران گزارش کرده بود که طی شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۲۵۱ نفر از جمله ۶ زن و ۶۷ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. این تعداد اعدام ثبت شده، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال گذشته میلادی، ۱۱۷ نفر اعدام شده بودند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سخنان امیرعبداللهیان را تکذیب کرد: پیامی به ایران نداده‌ایم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی شنبه ۳۰ مهر در سفر خود به ارمنستان گفته بود که ایران از آمریکا پیامی دریافت کرده است که نشان‌دهنده عجله و شتاب این کشور (آمریکا) برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران است. او گفته بود: «سه روز پیش از آمریکا پیامی دریافت کردیم و به آن‌ها پاسخ دادیم که قبل از هر چیز، اتهاماتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است باید حل‌وفصل شوند.» ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا سه‌شنبه ۳ آبان / ۲۵ اکتبر در نشست خبری خود در واکنش به این سخنان امیرعبداللهیان، گفت: «مسلماً چنین پیامی به ایران داده نشده است. این گزارش‌ها به هیچ وجه صحت ندارند. پیام ما تنها این است: از کشتن مردمتان دست بردارید. فرستادن سلاح به روسیه برای کشتن اوکراینی‌ها را متوقف کنید. پیام‌هایی که ما به‌طور علنی داده‌ایم و به‌طور محرمانه نیز منتقلش می‌کنیم، این‌ها هستند.» مقامات دولتی ایران تلاش می‌کنند تا در میانه اعتراضات سراسری در کشور چنین وانمود کنند که سیاست خارجی فعالی دارند. امیرعبداللهیان در آخرین اظهارات خود نیز گفت «در دولت جدید مذاکرات را با جدیت و به طور فعالانه آغاز کردیم» و «اکنون در گام‌های پایانی توافق هستیم». او گفت در نیویورک با رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران غیرمستقیم به توافق‌هایی دست یافته‌اند و در وین نیز در مورد سه مکان مشکوک به وجود اورانیوم در ایران با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به توافق رسیدند. شواهد اما حاکی از آن است که با آمریکا و آژانس توافقی به‌دست نیامده است.