ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روزنامه «۸صبح» افغانستان: طالبان در سه ماه گذشته بیش از ۸۰ نفر را اعدام کرده‌اند

روزنامه «۸صبح» افغانستان نوشته است گزارش‌های جمع‌آوری‌شده این روزنامه نشان می‌دهند که در سه ماه گذشته سال جاری، طالبان بیش از ۸۰ نفر را در ولایت‌های کابل، پروان، بدخشان، بادغیس، سرپل، بلخ، فاریاب، کاپیسا، غور، هرات، ننگرهار، پکتیکا، خوست، کنر، قندهار، هلمند، تخار، پنجشیر و بغلان تیرباران کرده‌اند و یا قتل آن‌ها به این گروه نسبت داده شده است. براساس این گزارش‌ها، در این مدت طالبان حدود ۱۵ نفر از نظامیان پیشین افغانستان و ۵۵ غیرنظامی را تیرباران کرده‌اند. طالبان کشتار این غیرنظامیان را به تفنگ‌داران ناشناس منتسب کرده‌اند. طالبان همچنین قتل ۱۰ غیرنظامی را به‌شکل علنی انجام داده است. احتمال می‌رود آمار کشته‌شدگان بیشتر از این‌ها باشد. منابع آگاه به «۸صبح» گفته‌اند که افراد طالبان در بیشتر موارد به‌گونه آشکار نظامیان پیشین را در مقابل چشم‌های اعضای خانواده‌ آن‌ها تیرباران کرده‌اند. در طول سه ماه گذشته همچنین حدود شش نفر از افراد طالبان در حمله‌های مرموز کشته شده‌اند. منابع امنیتی این قتل‌ها را به اختلاف‌های درون‌گروهی طالبان ارتباط داده‌اند. دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارش تازه‌ای گفته است که طالبان به نقض حقوق بشری، بازداشت نظامیان پیشین، زنان معترض، فعالان مدنی و خبرنگاران ادامه داده‌اند. یوناما پیش از این، در گزارش دیگری گفته بود که دست‌کم ۸۰۰ رویداد از کشتار فراقانونی، شکنجه، بدرفتاری، توقیف خودسرانه، حبس و ناپدیدسازی مقام‌های دولت پیشین و نیروهای دفاعی و امنیتی توسط طالبان را ثبت کرده است. جامعه‌ رنگین‌کمان افغانستان نیز با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل و سایر سازمان‌های حقوق ‌بشری گفته‌ بود که طالبان شمار زیادی از اعضای LGBTQI+ را به‌طور مرموز کشته یا ناپدید کرده‌اند.

اردوغان: کنفرانس بین‌المللی صلح فلسطین-اسرائیل تشکیل شود – حماس سازمان تروریستی نیست

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه چهارشنبه ۳ آبان / ۲۵ اکتبر در نشست حزب حاکم «عدالت و توسعه» درباره بحران غزه از تمامی کشورهای تأثیرگذار در جهان خواست تا کنفرانس بین‌المللی صلح فلسطین-اسرائیل را برگزار کنند. اردوغان با بیان این‌که ترکیه حاضر است تا یکی از کشورهای ضامن فلسطین باشد، کشورهای دیگر را به ارزیابی این پیشنهاد‌ دعوت کرد. رئیس جمهوری ترکیه از تمامی طرف‌های درگیر خواست تا «انگشت خود را از روی ماشه بردارند» و تأکید کرد که «باید هر چه زودتر آتش‌بس اعلام شود» و «فوراً گذرگاهی برای ارسال نیازهای ضروری به غزه ایجاد شود». اردوغان در این زمینه سازمان ملل را «ناکارآمد» و «بی‌کفایت» خواند و از سازمان همکاری اسلامی خواست که در راستای دفاع از فلسطین مؤثر عمل کند. رئیس جمهوری ترکیه در بخشی از سخنان خود ضمن انتقاد از کشورهای غربی و محکوم کردن «جنایت‌های اسرائیل»، گفت: «حماس یک گروه تروریستی نیست، گروهی متشکل از مجاهدینی است که برای رسیدن به رهایی ملی می‌جنگند.» رجب طیب اردوغان همچنین خواهان آغاز مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها شد و اعلام کرد که برنامه سفر خود به اسرائیل را لغو کرده است. او گفت: «اسرائیل! درست است که غرب به تو مدیون است ولی ترکیه هیچ بدهی‌ای به تو ندارد.»

بانه: قتل و مجروحیت دو کولبر کُرد با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی

به گزارش کردپا (آژانس خبری کردستان)، در روزهای گذشته نیروهای مرزبانی ایران در حوالی شهر بانه در استان کردستان یک کولبر را کشتند و کولبری دیگر را مجروح کردند. روز سه‌شنبه دوم آبان‌ماه، یک کولبر کُرد به نام محسن عبداللهی حدوداً ٣٥ ساله فرزند ناصر اهل روستای «کانی برد» از توابع بانه در پی شلیک نظامیان حکومتی به ناحیه قلب کشته شد. به گفته منبع مطلع کردپا، این کولبر بر اثر شلیک مستقیم نظامیان حکومتی به ناحیه قلب در مرز «کیله» جان خود را از دست داده است. پیکر این کولبر را از بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی بانه به روستای «کوپیچ سفلی» منتقل و در آرامستان آن روستای به خاک سپرده شده است. این کولبر متأهل و دارای چهار فرزند است. همچنین روز دوشنبه یکم آبان‌ماه، یک کولبر به نام «زانکو گوهری» اهل بانه بر اثر شلیک نظامیان حکومتی در مرز «هنگه‌ژال» این شهرستان زخمی شد. به گزارش کردپا، نظامیان بدون اخطار قبلی، مستقیم به این کولبر تیراندازی کردند. زانکو گوهری در این حادثه از ناحیه ران پا به شدت زخمی شده است. این کولبر جهت مداوا پزشکی به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی بانه منتقل شده است. زانکو گوهری ٢٥ سالە، متأهل و دارای دو فرزند است. به گزارش کولبرنیوز، فقط در مهرماه امسال دست‌کم ٢٦ کولبر و کاسبکار کُرد کشتە و زخمی شدند. از این تعداد دو کولبر و یک کاسبکار کُرد با شلیک مستقیم نیروهای هنگ‌مرزی کشتە و ٢٣ کولبر دیگر نیز مجروح شدند کە ١٨ مورد آن با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی صورت گرفتە است. همچنین بر اساس آمار ثبت‌شده در کولبرنیوز در شش ماە نخست سال جاری، در مجموع ۸۵ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی مانند تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد ۱۳ کولبر (۱۵ درصد) کشته و ۷۲ کولبر (۸۵ درصد) نیز زخمی شده‌اند. از مجموع ۸۵ کولبری که کشته و زخمی شده‌اند، ۷۷ مورد (۹۱ درصد) با تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی بوده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران: بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون متر مکعب کسری گاز داریم، مردم کمتر مصرف کنند

رضا پدیدار، عضو هیئت نمایندگان کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه با «ایلنا» از ناترازی در تولید گاز برای زمستان پیش رو خبر داد. پدیدار ظرفیت تولید میادین گازی ایران حدود یک میلیارد متر مکعب در روز خواند که با توجه به «مشکلات فنی و اجرایی» میزان تولید از حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز فراتر نرفته است. او همچنین، صادرات گاز ایران به ترکیه و عراق را در ناترازی برداشت گاز از میادین مؤثر دانست و گفت: «اکنون حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیون متر مکعب در روز به ترکیه و حدود ۲۵ تا ۳۵ میلیون متر مکعب به عراق صادرات گاز داریم در مجموع این به دو کشور زیر ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز صادر می‌کنیم.» این عضو اتاق بازرگانی افزود که بر اساس آخرین آمارهای شرکت ملی گاز و با توجه به ضریب افزایش تولید ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱، «بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون متر مکعب ناترازی داریم.» پدیدار اضافه کرد که قرار است بخشی از این ناترازی با کاهش صادرات در اوج فصل زمستان و نیز راه‌اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی جبران شود. او البته در بخش دیگری از صحبتش مسئولیت ناترازی گاز را به گردن مصرف خانگی انداخت و مدعی شد که «در مدل سیاستی تامین گاز در کشور اولویت اول تامین گاز خانگی و رفاه مردم است» و با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی با کاهش میانگین دمای مصرف خانه‌ها به ۱۸ درجه توانسته‌اند صرفه‌جویی ۳۵ درصدی در مصرف انرژی داشته باشند، گفت «ما نیز باید بهینه مصرف کردن را در دستور کار قرار داده و به اندازه نیاز از انرژی استفاده کنیم.»

یونیسف جنگ در غزه را مرگبارترین رویداد برای کودکان این منطقه در ۱۷ سال اخیر دانست

یونیسف، صندوق کودکان ملل متحد، چهارشنبه ۳ آبان / ۲۵ اکتبر با استناد به گزارش‌هایی که به‌دست آورده است اعلام کرد که از زمان حملات حماس به اسرائیل در دو هفته پیش، دو هزار و ۳۶۰ کودک در حملات تلافی‌جویانه اسرائیل به غزه، جان خود را از دست داده‌اند. یونیسف همچنین گفت پنج‌هزار و ۳۶۴ کودک نیز مجروح شدند. بیش از ۳۰ کودک اسرائیلی نیز جان خود را از دست داده‌اند. به‌گفته یونیسف، این «مرگبارترین تشدید تنش‌ها» در نوار غزه است که سازمان ملل از سال ۲۰۰۶ مشاهده کرده است. براین اساس، تقریباً هر کودکی در منطقه پرجمعیت غزه در معرض حوادث و ترومای بسیار آزاردهنده قرار گرفته است.

لیلی افشار، نوازنده گیتار کلاسیک و از هنرمندان پیشرو ایران درگذشت

خانه موسیقی ایران اعلام کرد لیلی افشار، نوازنده گیتار کلاسیک، بعد از یک دوره بیماری در ۶۴ سالگی درگذشت. تبار او آذربایجانی‌ست اما در تنکابن در استان مازندران متولد شده بود و در کودکی، همراه خانواده به تهران مهاجرت کرده و در این شهر بزرگ شده بود. افشار در ده سالگی نوازندگی با گیتار را آغاز کرد، در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در کنسرواتوار بوستون و نیوانگلند در رشته نوازندگی گیتار فارغ‌التحصیل شد و سپس در دانشگاه ایالتی فلوریدا تحصیلاتش را ادامه داد. او نخستین نوازنده زن در جهان بود که برای نوازندگی گیتار دکترا داشت و سال‌ها در دانشگاه ممفیس آمریکا موسیقی تدریس می‌کرد. لیلی افشار در سال ۲۰۰۱ بعد از ۲۰ سال به ایران بازگشت، در نخستین کنسرتش در تالار وحدت روی صحنه رفت که در آن زمان یک رویداد فرهنگی ویژه به شمار می‌آمد و از آن پس برای هنرجویان در شهرهای مختلف دوره‌های نوازندگی گیتار برگزار می‌کرد. او علاوه بر آلبوم‌های موسیقی کلاسیک، ۳۰ آواز محلی ایرانی را با گیتار اجرا کرده است. «تلخ و شیرین»، «مسخ»، «گذر در نوا»،« ۲۴ کاپریچوی گویا» از آثار اوست. افشار کتاب‌هایی هم برای آموزش گیتار در ایران تألیف کرده است. خانه موسیقی اعلام کرده است که مراسم تشییع پیکر این هنرمند پیشرو چهارشنبه ۳ آبان در زادگاه او، در شهر تنکابن، برگزار می‌شود.