نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#خامنه‌ای: این «#حقوق_شهروندی» که «غربی‌ها» می‌گویند، در قرآن و روایات هست

پایگاه اطلاع‌رسانی #علی_خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی سخنانی از درس خارج فقه او را یکشنبه چهارم آذر به مناسبت میلاد پیامبر اسلام منتشر کرده که به «ویژگی‌های نزدیک‌ترین افراد به پیامبر در روز قیامت» می‌پردازد. او جایی در این سخنان می‌گوید: «این قراردادهای اجتماعی، این حقوق شهروندی [است]. خب این چیزهایی که حالا امروز فرنگی‌ها یاد گرفته‌اند میگویند «#حقوق_شهروندی»، ماها هم از اینها میخواهیم یاد بگیریم! حرفهایی که در روایات ما و در قرآن ما هست، حالا ما داریم از غربی‌ها اینها را [یاد میگیریم]!». #حسن_روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ در همایش قانون اساسی و حقوق ملت از منشور حقوق شهروندی رونمایی کرد. منشور حقوق شهروندی که ۱۲۰ ماده دارد، با تأکید بر حق حیات، حق زندگی شایسته، حق زنان، حق کودکان و حق توان‌خواهان آغاز شده است. منتقدان از زمان رونمایی این منشور که چند ماه پیش از انتخابات ۹۶ رخ داد،‌ این سوال را مطرح می‌کردند: آیا حقوق شهروندی قابلیت اجرایی‌شدن دارد؟ برخی دیگر نیز به به‌رسمیت‌شناخته‌نشدن برخی ادیان و مذاهب در قانون اساسی جمهوری اسلامی (از جمله آیین بهایی) اشاره می‌کردند و می‌پرسیدند منشور حقوق شهروندی روحانی چگونه می‌تواند از این شهروندان ایران محافظت کند.

شاهزاده سعودی:‌ نتیجه‌گیری #سیا در مورد قتل #خاشقجی قابل اعتماد نیست

#ترکی_الفیصل، شاهزاده سعودی شنبه ۲۴ نوامبر / سوم آذر به خبرنگاران در ابوظبی گفت که نمی‌توان به گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (#سیا) درباره قتل #جمال_خاشقجی اعتماد کرد. سیا نتیجه گرفته است که #محمد_بن_سلمان، ولیعهد سعودی آمر قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسول‌گری عربستان در استانبول بوده. ترکی الفیصل دراین‌باره گفت: «سیا لزوماً بالاترین استاندارد صحت یا دقت در ارزیابی موقعیت‌ها نیست. نمونه‌های بسیاری در این باره موجود است.» این عضو ارشد خانواده سلطنتی سعودی که سابقه تصدی‌گری سفارت عربستان در آمریکا را در کارنامه دارد، برای اثبات نکته خود به نتیجه‌گیری سیا درباره وجود سلاح‌های شیمیایی کشتارجمعی در عراق پیش از حمله ۲۰۰۳ اشاره کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز علی‌رغم گزارش سیا دست از حمایت از محمد بن سلمان برنمی‌دارد و گفته است‌ روابط با ریاض برای شغل‌آفرینی در آمریکا و مقابله با ایران ضروری است. او نیز در مورد گزارش سیا گفته: «آنها یک سری احساس‌های خاص خود دارند». سخنان او با انتقاد قانون‌گذارانی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه روبه‌رو شده. رسانه‌های ترکیه پنج‌شنبه گزارش داده بودند که سیا به آنکارا از وجود فایلی صوتی خبر داده که در آن بن سلمان دستور «ساکت‌کردن» خاشقجی را صادر می‌کند. انتظار می‌رود که بن سلمان در اجلاس جی ۲۰ در بوئنوس آیرس با سران کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفت‌وگو کند.

عضو كميسيون آموزش مجلس: حقوق‌ #معلمان کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد

محمد بیرانوندی،‌ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته است که #معلمان در شرایط معیشتی دشواری زندگی می‌کنند. به گفته او،‌ «حقوقی که فرهنگیان در مقابل تکان‌های اقتصادی دریافت می‌کنند، کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و اعتراضشان در همین راستا بوده‌ است». بیرانوندی از جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس خبر داد اما گفت استیضاح «باید آخرین اقدام مجلس باشد». معلمان در ماه‌های گذشته بارها دست به اعتراض زده‌اند و دو بار اعتصاب سرتاسری برگزار کرده‌اند. آن‌ها آخرین بار به‌دعوت شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ۲۲ و ۲۳ آبان دست به اعتصاب سراسری زدند. شماری از معلمان هنوز در بازداشت هستند.