نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#کاوه_دارالشفاء بازداشت شد

بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار و مترجم در توئیتی خبر داد که کاوه دارالشفاء، پسرعمویش و برادر بزرگتر یاشار دارالشفاء را هم بازداشت کرده‌اند. به‌گفته بهمن دارالشفایی مأموران وزارت اطلاعات امروز دوشنبه ۴ آذر به خانه‌ کاوه مراجعه کرده و او را با خود برده‌اند. جزئیات بیشتری از دستگیری کاوه دارالشفاء ارائه نشده است. کاوه دارالشفاء در سال‌های گذشته چند بار بازداشت شده بود. مأموران امنیتی جمهوری اسلامی بامداد پنج‌شنبه ۳۰ آبان نیز یاشار دارالشفاء را با خشونت دستگیر کرده و به مکان نامعلومی منتقل کرده بودند. او به دنبال اعتراض‌های مردمی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ نیز بازداشت شده بود. در پی اعتراض‌های گسترده‌ اخیر در بیش از ۱۰۰ شهر ایران، بنا به آمار رسمی جمهوری اسلامی، بیش از یک‌هزار نفر بازداشت شده‌اند. عفو بین‌الملل شنبه ۲ آذر / ۲۳ نوامبر اعلام کرد که بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده و طبق اطلاعات موثقی که به‌دست آورده است نیروهای امنیتی در ایران دست‌کم ۱۱۵ معترض را کشته‌اند. این سازمان مدافع حقوق بشر گفته است «شمار واقعی قربانیان بیشتر است» و تحقیقات خود را در این زمینه ادامه می‌دهد.

گیرافتادن پنج #کارگر_ساختمانی در #تبریز زیر آوار ــ دست‌کم دو کارگر ۱۸ ساله و ۳۰ ساله جان دادند

صبح روز دوشنبه چهارم آذر ماه پنج #کارگر_ساختمانی در یک ساختمان در حال ساخت در تبریز زیر آوار ماندند. طبق اخبار منتشرشده، تا کنون جسد دو تن از کارگران و نیز یک کارگر مصدوم از زیر آوار بیرون کشیده شده است. حادثه در سرخاب تبریز روی داده و ساختمان نیمه‌کاره بر سر کارگران فرو ریخته است. به گفته‌ی محمد قلی‌زاده، مدیرعامل آتش‌نشانی تبریز دو کارگری که در این حادثه فوت کرده‌اند، ۱۸ و ۳۰ سال سن داشته‌اند. به گفته مدیرعامل آتش‌نشانی تبریز، سایر کارگران احتمالا زیر آوار مانده‌اند و تلاش برای یافتن آن‌ها ادامه دارد. حوادث کار که روزانه جان تعدادی از کارگران را می‌گیرد در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت و نیم درصد افزایش یافته است. به گزارش سازمان پزشکی قانونی در بهار و تابستان سال جاری، شمار قربانیان حوادث کاری منجر به مرگ به ۸۹۸ تن رسیده است. در این دوره شش ماهه ۱۴ هزار و ۲۰۰ تن نیز در اثر #حوادث_ناشی_از_کار مصدوم شده‌اند.

#استثمار شدید #کارگران فروشگاه‌های لباس گرانقیمت در سواحل #مازندران

صدها کارگر در فروشگاه‌های لباس گرانقیمت مازندران روزانه بیش از ۱۰ ساعت کار می‌کنند، اما حقوق آنان کمتر از حداقل دستمزد است. همین حقوق ناچیز نیز در مواردی با تاخیر چندماهه پرداخت می‌شود. حق بیمه به‌طور نامرتب به حساب تامین اجتماعی واریز می‌شود و ساعات متمادی کارِ ایستاده سبب شده بسیاری از این کارگران به واریس مبتلا شوند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) در گزارشی از فروشگاه‌های پوشاک گرانقیت در سواحل شمالی کشور نوشته است از محمود‌آباد تا نوشهر، شهرهای ساحلی ایران عرصه ظهور فروشگاه‌های لباس برای مشتریان ثروتمند است اما کارکنان این فروشگاه‌ها که اغلب زن هستند، در ازای ۱۰ ساعت کار و ساعت‌های متمادی سرپا ایستادن، یک میلیون و ۳۰۰ و در نهایت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرند. شخصی به نام محمد که دو فرزند و خواهرش در فروشگاه‌های لباس گرانقیمت در نور کار می‌کنند، در مورد شرایط کار آن‌ها گفته است: «معمولاً پرداخت حقوق عقب می‌افتد؛ گاهی حقوق را هر سه ماه یکبار می‌دهند؛ بیمه هم بعضی مواقع رد می‌شود و بعضی مواقع فراموش می‌شود؛ در نتیجه سوابق کار کم می‌شود و کارگر بنده‌خدا بعد از مدتی می‌فهمد که در سابقه‌ی بیمه‌اش وقفه افتاده.» به گفته محمد، کارگران اکثراً در اثر ساعات متمادی سرپا ایستادن واریس می‌گیرند. کارگران اغلب بر سر میزان دستمزد و شرایط کار با کارفرما «توافق»، و در هراس از اخراج اعتراضی به شرایط کاری نمی‌کنند.

نماینده عالی قوه قضائیه در #استان_فارس اعلام کرد دستور رسیده که در ۴۸ ساعت قرار مجرمیت برای معترضان بازداشتی استان صادر شود

سید کاظم موسوی نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس دوشنبه ۴ آذر اعلام کرد که قوه قضائیه با صدور بخش‌نامه‌ای به دادستان‌های حوزه‌های قضایی در استان فارس تأکید کرده است که تا دو روز آینده پرونده‌های دستگیرشدگان در اعتراضات استان را تعیین تکلیف و برای مقصران قرار مجرمیت صادر کنند. رئیس شورای قضایی استان فارس گفت اگر بازداشت‌شدگان برای شناسایی سایر معترضان با دستگاه قضایی همکاری کنند ممکن است در مجازات آن‌ها تخفیف داده شود. در اعتراضات خیابانی در شیراز هفته گذشته مناطقی از جنوب شهر به دست معترضان افتاد. فیلم‌های ضبط شده نشان می‌دهد در برخی از شهرها از جمله در شیراز نیروهای امنیتی به سوی معترضان شلیک مستقیم کردند. از تعداد کشته شدگان و مجروحان در استان فارس اطلاع دقیقی در دست نیست. سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه ۳۰ آذر در جمع دانشجویان بسیجی گفت «مجازات سختی» در انتظار کسانی است که «در جامعه اغتشاش و ناامنی ایجاد کردند و دل زن و بچه مردم را لرزاندند و به اموال مردم دست‌اندازی کردند و به اموال عمومی و مردم خسارت وارد کردند.»

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی: کاهش #مصرف_بنزین هنوز مشخص نیست

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی دوشنبه ۴ آذر اعلام کرد که هنوز معلوم نیست افزایش قیمت بنزین به کاهش مصرف بنزین در کشور منجر شود. کاهی در مصاحبه با ایسنا گفت: شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی هنوز آمار مستندی را ارائه نداده و برای این موضوع نیاز به یک بازه زمانی یک ماهه است تا بتوان این مدت را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه و سپس آمار دقیقی را ارائه داد.» سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا صبح دوشنبه ۴ آذر در همایشی در تهران اعلام کرد: «با اجرای طرح افزایش قیمت بنزین فعلاً کاهشی در مصرف سوخت روی نداده و تا دو روز گذشته مصرف ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در روز به ثبت رسیده است.» بامداد ۲۴ آبان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد قیمت بنزین غیر سهمیه‌ای تا ۳۰۰ درصد افزایش می‌یابد. در واکنش به این اقدام شامگاه ۲۴ آبان تجمعات اعتراضی در اهواز، مشهد، سیرجان، گچساران، آبادان، اصفهان و خرمشهر برگزار شد که به زودی به بیش از یکصد شهر ایران سرایت کرد. یکی از دلایل افزایش قیمت بنزین اصلاح الگوی مصرف اعلام شده بود.

روحانی استعفای #وزیر_جهاد_کشاورزی را پذیرفت

اسدالله عباسی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۴ آذر در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی استعفای محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی را پذیرفت. عباسی گفت: «با توجه به قبول استعفای وزیر جهاد کشاورزی از سوی رئیس جمهوری، جلسه استیضاح آقای حجتی در مجلس شورای اسلامی که قرار بود در جلسه علنی فردا (سه‌شنبه) برگزار شود، منتفی است.» روز گذشته نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه و اسدالله عباسی احتمال داده بودند که روحانی استعفای وزیر جهاد کشاورزی را بپذیرد. نمایندگان دی سال گذشته قصد داشتند محمود حجتی را به دلیل مشکلات در حوزه‌هایی همچون قیمت گندم، آبخیزداری و آبیاری، و نظارت بر صادرات و واردات محصولات کشاورزی استیضاح کنند. اما جلسه استیضاح در تاریخ معین‌شده برای آن برگزار نشد. طرح استیضاح اویک بار دیگر کلید خورد که این‌بار به استعفای او انجامید.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی #ناجا: افزایش #قیمت_بنزین سبب کاهش مصرف نشد

سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا صبح دوشنبه ۴ آذر در همایشی در تهران اعلام کرد: «با اجرای طرح افزایش قیمت بنزین فعلاً کاهشی در مصرف سوخت روی نداده و تا دو روز گذشته مصرف ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در روز به ثبت رسیده است.» بامداد ۲۴ آبان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد قیمت بنزین غیر سهمیه‌ای تا ۳۰۰ درصد افزایش می‌یابد. در واکنش به این اقدام شامگاه ۲۴ آبان تجمعات اعتراضی در اهواز، مشهد، سیرجان، گچساران، آبادان، اصفهان و خرمشهر برگزار شد که به زودی به بیش از یکصد شهر ایران سرایت کرد. یکی از دلایل افزایش قیمت بنزین اصلاح الگوی مصرف اعلام شده بود.

#شمخانی: حمله برنامه‌ریزی شده به #عسلویه خنثی شد، می‌خواستند حمله #انصارالله به تاسیسات سعودی را تلافی کنند

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی شامگاه یکشنبه ۳ آذر در گفت‌وگو با «آنا» از حمله به تأسیسات عسلویه در جریان اعتراضات هفته گذشته خبر داد و گفت: «حمله به عسلویه توسط دشمن برنامه‌ریزی شده بود.» شمخانی در ادامه این مصاحبه گفت: «به نظر می‌آید دشمن به دنبال این بود کاری که انصار‌الله یمن در حمله به تأسیسات سعودی کرد را اینجا تلافی کند که نتوانست موفق شود.» علی ربیعی، سخنگوی دولت هفته گذشته از تلاش برای انفجار تأسیسات خط لوله نفتی عسلویه و برنامه‌ریزی برای حمله به مراکز حساس مخابراتی در شیراز و برخی از مراکز نظامی خبر داده بود. ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ تأسیسات تولید نفت آرامکو سعودی در بقیق و خریص در شرق عربستان سعودی هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفت. آمریکا، سه قدرت اروپایی و عربستان ایران را مسئول این حملات می‌دانند.