ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هوشمند علی‌پور زندانی سیاسی کُرد اعتصاب غذا کرده است

هوشمند علی‌پور، زندانی سیاسی کُرد از روز سه‌شنبه ۲۵ آبان در اعتراض به «عدم موافقت با مرخصی و اذیت و آزار خانواده‌اش» در زندان مرکزی سنندج دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی سیاسی سه روز پس از اعتصاب غذا، به سلول انفرادی منتقل و تا این لحظه از وضعیت او اطلاع‌ دقیقی در دست نیست. هوشمند علی‌پور از سال ۱۳۹۷ به اتهام «عضویت در حزب آزادی کردستان» در زندان به سر می‌برد. او ابتدا به اتهام «بغی» به اعدام محکوم شده بود. به‌گفته خانواده علی‌پور، حکم اعدام او براساس اعترافات زیر شکنجه این زندانی، صادر شده بود. این حکم سال ۱۳۹۹ توسط دیوان عالی کشور نقض و جهت محاکمه مجدد به شعبه ۲ دادگاه انقلاب سنندج ارجاع داده شد و سپس در این دادگاه به ۳۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد. ژیان علی‌پور، برادر هوشمند علی‌پور۲۲ مهرماه سال جاری حین کولبری بر اثر تیراندازی نیروهای مرزبانی در منطقه مرزی «آلان» در شهرستان سردشت واقع در استان آذربایجان‌غربی کشته شد. او از فاصله نزدیک هدف تیراندازی نیروهای مرزبانی قرار گرفت و درجا جان باخت. جسد ژیان علی‌پور به پزشکی قانونی سردشت منتقل و ۲۳ مهر به خاک سپرده شد.

آینده شغلی کارگران کارخانه پرسابقه کیان تایر در معرض خطر است

کارگران کارخانه پرسابقه کیان تایر نسبت به آینده شغلی خود ابراز نگرانی کردند. این کارگران به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته‌اند: «هیچ امیدی نداریم که سال بعد یا سال بعدتر همچنان سر کار باشیم ضمن این‌که در یک سال اخیر، از میزان حقوق و مزایای مزدی ما کاسته شده است.» به‌گفته این کارگران در سال ۸۷ به دلیل عدم پرداخت حقوق کارگران برای چند ماه متوالی توسط مالک و توقف کامل تولید، کارگران دست به اعتراض زدند و کارخانه در آن سال زیر نظر هیأت حمایت از صنایع دولت قرار گرفت. کیان تایر تا آذرماه ۹۹ زیر نظر این هیأت بود و کار می‌کرد و میزان تولید آن نسبتاً خوب بود، اما بعد از آن حکم ورشکستگی کارخانه آمد و کارخانه زیر نظر هیأت ورشکستگی قوه قضاییه قرار گرفت و اوضاع بدتر شد. اکنون به دلیل ورشکستگی مشکلات بسیاری بروز کرده است. از عمده‌ترین طلبکارهای این کارخانه، سازمان تأمین اجتماعی است و به همین دلیل کارگرانی که به زمان بازنشستگی پیش از موعد می‌رسند و به تأمین اجتماعی مراجعه می‌کنند، با مشکل مواجه می‌شوند و نمی‌توانند خیلی راحت بازنشست شوند. همچنین در حالی‌که هنوز حدود ۹۵۰ کارگر در کیان ‌تایر کار می‌کنند میزان تولید کارخانه نسبت به سال گذشته، افت ۵۰ درصدی داشته است. کارگرانِ نگران آینده شغلی خود می‌گویند: «وقتی امکان تولید و رونق گرفتن آن وجود دارد، چرا یک کارخانه قدیمی باید ورشکست اعلام شود و از مزایای مزدی کارگران باسابقه و متخصص آن کاسته شود.» آن‌ها می‌گویند به دلیل ورشکستگی کارخانه دیگر هیچ بانک و نهاد مالی به این کارخانه وام و تسهیلات نمی‌دهد. کیان تایر یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های ایران است. این کارخانه ابتدا نمایندگی شرکت آمریکایی بی. اف .گودریچ بود که در خردادماه ۱۳۳۷ تأسیس و در اسفندماه ۱۳۳۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در سال ۱۳۵۴ با واگذاری سهام بی. اف. گودریچ، کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد و نام آن در دی‌ماه ۱۳۵۵ به شرکت تولیدی کیان تایر تغییر کرد. پس از انقلاب ایران کارخانه کیان تایر تحت پوشش سازمان صنایع ملی قرار گرفت و به فعالیت تولیدی‌ خود ادامه داد.

در بحبوحه سقوط ارزش لیر، ترکیه و امارات میلیاردها دلار قرارداد سرمایه‌گذاری امضا کردند

پس از گفت‌وگو بین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، ترکیه و امارات متحده عربی قراردادهای کلانی برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های فن‌آوری و انرژی امضا کردند. سفر شیخ محمد بن زاید آل نهیان به آنکارا، اولین سفر از این دست در ۹ سال گذشته بود. این سفر در حالی انجام می‌شود که دو کشور برای بهبود روابط از هم پاشیده خود تلاش می‌کنند. آن‌ها از جمله در لیبی از گروه‌های رقیب حمایت می‌کنند و در مناقشه کشورهای عربی، از جمله امارات با قطر از قطر پشتیبانی کرد. یادداشت تفاهم دو کشور بین هلدینگ توسعه ابوظبی (ADQ)، صندوق ثروت ترکیه (TVF) و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست جمهوری ترکیه و همچنین با برخی از شرکت‌های ترکیه امضا شد. خبرگزاری دولتی امارات (WAM) اعلام کرد که این کشور یک صندوق ۱۰ میلیارد دلاری برای پشتیبانی از سرمایه‌گذاری‌های عمدتاً استراتژیک در ترکیه، از جمله در زمینه‌های سلامت و انرژی، ایجاد کرده است. بانک‌های مرکزی ترکیه و امارات نیز روز چهارشنبه قرارداد همکاری امضا کردند. بانک مرکزی ترکیه پیش از این نیز بر سر مبادله ارز برای ایجاد ذخایر و حمایت از لیر که در سال جاری ۴۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است، با سایر کشورها توافق کرده بود. ترکیه توافق‌هایی بر سر مبادله ارز با چین به ارزش ۶ میلیارد دلار، با قطر به ارزش ۱۵ میلیارد دلار، و با کره جنوبی به ارزش دو میلیارد دلار امضا کرده است که مجموع آن ۲۳ میلیارد دلار می‌شود. سفر شیخ محمد به آنکارا تأثیر مثبتی بر ارزش واحد پول ترکیه گذاشت و لیر که روز چهارشنبه به رقم ۱۳,۴۵ در برابر هر دلار آمریکا سقوط کرده بود به‌طور موقت تا ۱۱,۹۲ تقویت شد اما بار دیگر سقوط کرد و صبح روز پنج‌شنبه ۴ آذر / ۲۵ نوامبر نرخ مبادله لیر به ۱۲,۰۹ در برابر یک دلار آمریکا رسید. چهارشنبه شب نیز بار دیگر در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت و افزایش‌ هزینه‌های زندگی تظاهراتی در استانبول برگزار شد و پلیس ده‌ها معترض را بازداشت کرد. روز سه‌شنبه نیز در چندین شهر دیگر ترکیه چنین تظاهراتی برگزار شده بود.

نخستین گزارش تحقیقی از تحلیل محتوای رسانه‌ها درباره قتل‌های ناموسی منتشر شد

نخستین گزارش تحقیقی از تحلیل محتوای رسانه‌های فارسی‌زبان درباره قتل‌های ناموسی منتشر شد. این گزارش سالیانه که توسط شبکه «مردان علیه خشونت ناموسی» به دو زبان فارسی و انگلیسی ارائه شده‌ است به بازتاب رسانه‌ای قتل‌های ناموسی در رسانه‌های فارسی‌زبان در سال ۱۳۹۹ می‌پردازد. نتایج نهایی این تحقیق نشان می‌دهد از قتل‌های ناموسی اتفاق افتاده در سال ۱۳۹۹ در ایران، تنها ۳۰ مورد با عناوین مختلف اعم از قتل ناموسی، زن‌کشی، اختلاف خانوادگی، خودسوزی، خودکشی و نزاع ناموس در رسانه‌های فارسی زبان بازتاب پیدا کرده‌اند که با درنظر گرفتن آمار رسمی ارائه شده (سالانه بین ۳۷۵ تا ۴۵۰ قتل ناموسی) بازتاب رسانه‌ای این قتل‌ها تنها هفت درصد بوده است. همچنین از این ۳۰ مورد ، هیچ موردی از قتل ناموسی افراد کوییر نیامده است. نتایج این تحلیل محتوا نشان می‌دهد برخلاف برخی تصورات که قتل‌های ناموسی را به مناطق خاصی از ایران یا گروه اتنیکی خاصی منتسب می‌دانند، پراکندگی جغرافیایی قتل‌های ناموسی شامل مناطق مختلف ایران می‌شود و به گروه قومی یا استان/ شهر/ روستای خاصی تقلیل نمی‌یابد. همچنین بر اساس این تحقیق، اصلی‌ترین قربانیان قتل‌های ناموسی زنان جوان بین ۱۴ تا ۲۰ ساله هستند. از ۳۰ مورد گزارش شده، بیشترین موارد قتل‌های ناموسی توسط برادران صورت گرفته‌اند. همچنین بر اساس نتایج این تحقیق، برخی از قتل‌هایی که با نام خودکشی یا خودسوزی زنان از آنها نام برده شده، در واقع با انگیزه‌های ناموسی و به دلیل شدت خشونت ناموسی اعمال شده بر زنان صورت گرفته‌اند. درعین حال، ناروشن است که این خودکشی‌ها چقدر محصول «صحنه‌سازی» پدر یا سایر مردانی هستند که خود به قتل ناموسی دست زده‌اند اما آن را خودکشی زنان جلوه می‌دهند.