ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بمب‌گذاری #داعش در شهر #تلعفر #عراق ۱۳ کشته و زخمی بر جای گذاشت

در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در شهر تلعفر، واقع در شمال #عراق دست‌کم دو نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند. این خودرو در مقابل یک کافه در مرکز #تلعفر منفجر شد. ساعتی پس از انفجار، گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت آن را برعهده گرفت. تلعفر در گذشته یکی از سنگرهای #داعش بود. این شهر که در ۸۰ کیلومتری غرب موصل قرار دارد پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ شاهد دوره‌ای از درگیری‌ها بین مسلمان‌های سنی و شیعه بود و گروهی از فرماندهان داعش از این شهر بوده‌اند. کنترل تلعفر در سال ۲۰۱۴ به‌دست داعش افتاد و در ماه اوت ۲۰۱۷ نیروهای دولتی عراق موفق به تصرف آن شدند.

یک #روزنامه_نگار در #تونس در اعتراض به شرایط اقتصادی خود را به آتش کشید

در شهر القصرین #تونس یک #روزنامه‌نگار در اعتراض به وضعیت اقتصادی خود را به آتش کشید. این روزنامه‌نگار که نامش #عبدالرزاق_الزرقی اعلام شده، به بیمارستان منتقل شده است. او در یک ویدئو که برای خداحافظی منتشر کرد، می‌گوید: «اینکه هشت سال پس از سقوط رین‌العابدین بن‌علی، همچنان وضعیت اقتصادی بد است، او را مایوس کرده و می‌خواهد با آتش زدن خود یک انقلاب را شروع کند». این اظهارات یادآور خودسوزی یک دستفروش تونسی به نام #محمد_بوعزیزی در ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰ است که نقطه آغاز اعتراضات سراسری در تونس و سقوط بن‌علی بود. به دنبال اقدام این روزنامه‌نگار، مردم در القصرین به خیابان آمدند. در جریان این اعتراض مردمی، میان پلیس و معترضان درگیری رخ داد و پلیس به سمت معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کرد. به گفته سخنگوی وزارت کشور تونس، چندین تن در جریان این اعتراض که شامگاه دوشنبه ۲۴ دسامبر رخ داد، مجروح و یا دستگیر شدند. عصر سه‌شنبه ۲۵ دسامبر القصرین و تونس- پایتخت این کشور- شاهد شکل‌گیری تظاهرات گسترده بود. تونس از آغاز سال ۲۰۱۸ شاهد اعتراض‌های گسترده به وضعیت اقتصادی و نابرابری بوده است.

#کارگران مجتمع #کشت_و_صنعت_و_ دامپروری_مغان در اعتراض به واگذاری این مجتمع به شرکت #شیرین_عسل تجمع کردند

بیش از ۵۰۰ کارگر مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان سه‌شنبه ۴ دی در اعتراض به واگذاری شرکت مقابل ساختمان اداره مرکزی این مجتمع تجمع کردند. کارگران کشت و صنعت مغان یک روز قبل نیز همراه با شماری از مردم مغان استان اردبیل مقابل مهمانسرای ویژه این شرکت که محل سکونت مدیران است، تجمع کرده بودند. خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، واگذاری مجدد این مجتمع به مالک کارخانه شیرین عسل را دلیل این اعتراض گزارش کرد. سازمان خصوصی‌سازی ایران، در آذر امسال این مجتمع که بیش از ۲ هزار کارگر دارد را به قیمت ۱۷۵۰ میلیارد تومان به شرکت شیرین عسل واگذار کرد. پیشتر در مهر امسال قرارداد واگذاری این مجتمع از سوی دادستانی اردبیل به دلیل عدم احراز صلاحیت مالک جدید، لغو شده بود.

حکم #شلاق #محمدحسین_سوداگر، #شاعر و نویسنده آذربایجانی در خوی اجرا شده است

حکم ۷۴ ضربه #شلاق #محمدحسین_سوداگر، شاعر و طنزپرداز #آذربایجانی در دادسرای شهرستان #خوی به اجرا درآمده است. این حکم به اتهام #نشر_اکاذیب برای این نویسنده و شاعر صادر شده است. کانون حقوق بشری نه به زندان، نه به اعدام، خبر از اجرای این حکم در روز دوم دی ماه داده است. حکم شلاق یکی از احکام ضد انسانی است که در دادگاه‌های #ایران صادر و اجرا می‌شود. این در حالی‌ست که قوانین و معاهده‌های بین‌المللی اجرای چنین احکام و مجازات‌های بدنی‌ای را ممنوع کرده و خلاف حرمت و کرامت انسان دانسته است.

#کارگران و خانواده #کارگران_زندانی #فولاد_اهواز مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند

در اهواز شماری از کارگران گروه ملی فولاد اهواز سه‌شنبه چهارم دی همراه با خانواده کارگران زندانی برای دومین روز پیاپی مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند. آنها یک پلاکارد بزرگ به همراه داشتند که بر آن نوشته شده بود: «جای کارگر در کارخانه است، جای دزد در زندان». خانواده کارگران زندانی هم پلاکاردهایی چون «پدرم را آزاد کنید» و«فرزندم را آزاد کنید» در دست داشتند. خانواده کارگران زندانی سوم دی نیز مقابل استانداری تجمع کردند و خواستار آزادی بازداشت شدگان شدند. ۴۲ کارگر گروه ملی فولاد اهواز ۲۵ تا ۲۷ آذر دستگیر شدند. شماری از این کارگران طی روزهای گذشته آزاد شدند اما ۲۶ کارگر همچنان در زندان نگهداری می‌شوند. این کارگران در جریان اعتراضات کارگری بازداشت شدند. اعتراضات کارگران فولاد از نیمه دوم آبان سال‌جاری آغاز شد. کارگران معترض خواستار پرداخت مطالبات مزدی معوق و همچنین برخورد با دست‌های مافیایی پشت پرده مانع تولید و خلع ید از بانک ملی هستند.

قیمت #مرغ به بیش از ۱۴ هزار تومان رسید: مرغ از #سبد_خانوار حذف می‌شود

قیمت هر کیلو مرغ در ایران به بیش از ۱۴ هزار تومان رسیده و پیش‌بینی‌ها از احتمال حذف مرغ از سبد غذایی از سبد خانوار ایرانی‌ها حکایت دارد. مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، خبر داده که قیمت هر کیلو مرغ «آماده طبخ» روز یکشنبه دوم دی به ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است. او «کاهش ۴۰ درصدی تولید»، «سودجویی تولیدکنندگان مرغ زنده از شرایط فعلی»، «بیماری نیوکاسل» و «افزایش قیمت نهاده‌ها و جوجه یک‌روزه در بازار» را علت افزایش قیمت اعلام کرده و گفته در حال حاضر «۴۰ درصد سالن‌های تولید مرغ گوشتی خالی است و سالن‌هایی که یک ماه و نیم گذشته جوجه‌ریزی کرده‌اند، مرغ زنده را با قیمت دلخواه عرضه می‌کنند». علی قربانی نماینده بجنورد در مجلس هشدار داده که ادامه روند گرانی گوشت و مرغ موجب «حذف مرغ از سبد خانوار» خواهد شد.

یک #زلزله‌_شناس در ایران اعلام کرد که یک‌ سوم دستگاه‌های #زلزله_‌نگار کشور کار نمی‌کنند

محمد کاویی دکتری زلزله‌شناسی در آستانه ۵ دیماه روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی‌ گفت: «شاید بتوان گفت به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و دیگر مراکز زلزله‌شناسی در ایران نیازی نیست چراکه یک‌سوم دستگاه‌های زلزله‌نگار کشور کار نمی‌کنند و اطلاعات چندانی را نمی‌توان از همین تعدادی که کار می‌کنند به دست آورد.» به‌گفته او افراد کارآزموده‌ای در زمینهٔ زلزله‌شناسی در داخل کشور وجود دارند اما «از این افراد در سیستم مدیریتی کشور و در مراکز مدیریت بحران و بلایای طبیعی استفاده نمی‌شود». ‌محمد کاویی عدم وجود ایمنی کافی در بیمارستان‌ها را یکی از موارد مشکل‌ساز در هنگام زلزله دانست و با اشاره به زلزله کرمانشاه در سال ۹۶ گفت: «ناکارآمدی بیمارستان‌های ساخته‌شده توسط دولت در کشور اثبات شده است.» ایران جزو ۱۰ کشور زلزله‌خیز دنیاست و بیشتر نقاط آن روی گسل قرار دارد. محمد شکرچی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان ایران ۲۸ آذرماه امسال گفته بود که فلات ایران از لحاظ تکتونیکی ناآرام شده و با فوجی از زلزله مواجه است. احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز ۲۴ آذر گفت: «در تهران گسل‌های اصلی و فرعی زیادی وجود داشته و سه هزار و ۲۶۸ هکتار بافت فرسوده داریم که ۱۵ درصد از جمعیت ۱۰ میلیونی شهر تهران در آن ساکن است.»

در حادثه #واژگونی_اتوبوس داخل محوطه #دانشگاه_آزاد در تهران دست‌کم ۹ دانشجو کشته شدند

سه‌شنبه ۴ دی در حادثه واژگونی اتوبوس داخل محوطه دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه پنج تهران دست‌کم ۹ نفر از دانشجویان کشته شدند. پیش از این اعلام شده بود که در این حادثه بیش از ۳۰ دانشجو مجروح شده‌اند. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام کرد که ۹ دانشجو به علت شدت جراحت‌های وارده جان خود را از دست دادند. ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد به نقل از شاهدان عینی گفت راننده این اتوبوس دچار سکته شده و کنترل اتوبوس را از دست داده و همین موضوع سبب واژگونی اتوبوس شده است. امدادرسان به محل حادثه شتافتند. دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی بالاتر از میدان پونک تهران واقع شده است. در ایران حوادث مشابه این رویداد بارها رخ داده است. در شهریورماه سال گذشته، ۱۲۶ دانش‌آموز نخبه دختر در مقطع راهنمایی و دبیرستان در استان هرمزگان برای شرکت در اردوی دانش‌آموزی فرزانگان به شیراز می‌رفتند که اتوبوس حامل آن‌ها در اثر خواب‌آلودگی راننده در حوالی داراب واژگون شد. این حادثه بیش از ۴۴ کشته و زخمی به جای گذاشت.

#عباس_عدالت، شهروند #دو_تابعیتی پس از آزادی از #زندان در #ایران به لندن بازگشت

بخش انگلیسی شبکه خبری بی‌بی‌سی سه‌شنبه ۲۵ دسامبر/ ۴ دی گزارش کرد: عباس عدالت، استاد دانشگاه امپریال کالج لندن که فروردین امسال در تهران بازداشت و زندانی شده بود، آزاد شده و به بریتانیا بازگشته است. این خبر را وزارت امور خارجه انگلیس نیز تائید کرده است. عدالت، شهروند دو تابعیتی ایران و بریتانیا و از فعالان ضد تحریم و جنگ است. او فروردین امسال، هنگامی که برای شرکت در یک دوره آموزشی به تهران سفر کرد، دستگیر و به جاسوسی متهم شد. مقام‌های دولتی ایران در باره آزادی عباس عدالت اظهارنظری نکرده‌اند. رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی نیز تا به حال خبر آزادی و بازگشت عباس عدالت را منتشر نکرده‌اند. چندی پیش وزیر امور خارجه بریتانیا گفته بود که از تهران می‌خواهد شهروندان بریتانیایی را آزاد کند. نازنین زاغری، پژوهشگر موسسه تامسون رویترز، دیگر شهروند دو تابعیتی ایرانی- بریتانیانی است که از سال ۲۰۱۶ در ایران زندانی است. شهردار لندن یک روز قبل خواستار آزادی او شده بود.

۱۰۸ #کارگر شرکت #لوله‌سازی_ماهشهر اخراج شدند

شرکت #لوله‌سازی_ماهشهر از تابستان امسال بیش از ۲۰۰ #کارگر را اخراج کرد. به گفته محسن بیرانوند، فرماندار ماهشهر ۱۰۸ کارگر شرکت لوله‌سازی ماهشهر در استان خوزستان طی روزهای گذشته به دلیل «مشکلات مالی» اخراج شدند. کارگران این کارخانه از اخراج ۱۰۰ کارگر دیگر در تابستان امسال خبر داده‌اند. به گزارش خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، این کارخانه در پنج ماه گذشته هیچ تولیدی نداشته و خط تولید آن متوقف شده است. این وضعیت موجب نگرانی ۱۷۰ کارگر شاغل در لوله‌سازی ماهشهر شده است. به گفته فرماندار ماهشهر، یک کارگروه ویژه برای بررسی این مسئله تشکیل شده و در صورت «تامین اعتبار از سوی بانک تجارت مشکل لوله‌سازی تا حدودی حل خواهد شد».

حمله افراد مسلح به یک ساختمان دولتی در #کابل دست‌کم ۴۸ کشته و زخمی برجای گذاشت

به گزارش خبرگزاری صدای افغان، حمله تروریستی به ساختمان اداره ملی حمایت از افراد دارای معلولیت و ورثه شهدا در #کابل،‌ پایتخت #افغانستان تا کنون دست‌کم ۴۸ کشته و زخمی بر جای گذاشته است. مهاجمان ناشناس از بعدازظهر دوشنبه، سوم دی ساعت ۱۵ به وقت محلی دو خودروی بمب‌گذاری‌شده را در نزدیکی وزارت فوائد عامه (رفاه و خدمات عمومی) منفجر کردند و سپس چند مهاجم مسلح به داخل ساختمان معاونت شهدا و معلولین ریختند. از آن پس درگیری مأموران امنیتی با مهاجمان برای هفت ساعت ادامه داشت. صدای نجیب دانش،‌ سخنگوی وزارت داخله افغانستان در آخرین جزئیات از شمار قربانیان این حادثه اعلام کرد که ۲۸ تن،‌ از جمله یک زن و یک پلیس کشته و ۲۰ تن از جمله سه پلیس مجروح شده‌اند. ۳۵۰ تن نیز به گفته او نجات داده شدند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.